Battlefield 3 (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Digital Illusions

In het spel neem je de rol aan van sergeant Henry 'Black' Blackburn. Als lid van het U.S. Marine Corps zit je gestationeerd op de grens tussen Iran en Irak. Wanneer de regio getroffen wordt door een aardbeving moet Blackburn, samen met een team van vijf elite-soldaten, op zoek naar de leden van een onderzoeksteam, welke zich op dat moment in vijandelijk gebied bevinden. Door de aardbeving is echter ieder contact met het onderzoeksteam verbroken. Je missie wordt tevens bemoeilijkt door Iraneese en Irakeese strijdgroepen, welke bekend staan onder de naam 'Peoples Liberation Resistance', en welke je aanwezigheid niet op prijs stellen.

Wat heb ik toch een klote hekel aan Admin Servers !!!!!!
Weten jullie hoe jullie CoD gedrag kunnen identificeren op BF 3? Door close quarters te spelen, het lijkt zo erg op CoD plus er zitten alleen maar CoD fanboys op die servers en 80 procent van close quarters matches zijn van admin servers en die kicken en bannen wanneer ze hopeloos verliezen !
Wat is EA toch dom geweest , ik haaaaaat admin servers, ik haat ze tot op het bot, van die kleine blanke suburban kindjes die waarschijnlijk naar Justin Bieber luisteren en die niet eens weten wat het verschil is van een soenniet en een sjiiiet . kortom, kennisloze kut kindjes die verwend worden door mama en papa !! En mama en papa zijn zelf zulke idioten vandaar hun kind.

15 Euro uitgegeven aan Close Quarters en 80 procent van die close quarters matches worden bezet door admin servers, en geloof me in 2 dagen 3 keer gekickt van team geswitched (onnodig) dit verklaart alles over die miezerige CoD noobs !!
Ooh Ooh wat baal ik hiervan, de gamewereld gaat ten onder !!!! Eerst de filmwereld en dan de muziekwereld nu de gamewereld door al die klote 13 jarige klote kindjes met admin servers !! Ik ken letterlijk geen 1 DICE meer vinden als het gaat om close quarters !! Iedere keer als ik op admin server speel ben ik bang voor een kick of ban Als Bf4 net zo is veeg ik mijn reet met de BF4 disc
De CoD virus is overgewaaid naar Battlefield, wat een schande !!!

Oh wat leuk zeg 20 euro ff psn kaart halen en woow close quarters cool joh jaah joh neem neem neem en wat kom ik tegen ALLEEEN MAAR ADMIN SERVERS !!!!! alle DICE zitten niemand op 2 dagen lang niet !!!
stomme mafketels die mij dit hebben aangeraden zijn zulke idioten ook, ik kon het weten !

avatar van SweetPoontang
koning-phong schreef:
Wat heb ik toch een klote hekel aan Admin Servers !!!!!!

De CoD virus is overgewaaid naar Battlefield, wat een schande !!!

Maar wat wil je hier nu precies zeggen? tijd voor je pilletje of een Red Bulletje teveel op?

Modern Warfare 3 is stukken beter.

Het is dat ik deze game gratis via Plus kon spelen, want anders had ik het waarschijnlijk nooit gespeeld.

Allereerst is de Campaign totaal niet de moeite waard. Het is een hoog gehalte van dingen dingen die je allemaal al eerder hebt gezien met een hoop cliché. Als speler krijg je weer met de standaard terroristen en atoombommen te maken. Wel is het leuk om een paar voertuigmissies te doen en hier en daar gebeuren er een paar spectaculaire dingen. Maar over het algemeen is het niet memorabel te noemen.

Ik had opvallend veel last van glitches. Geregeld liepen mijn teamgenoten vanuit het niets door muren en/of objecten die in de lucht blijven hangen. Dit soort minieme dingen lijken me toch makkelijk op te lossen. Ook zag ik opvallend genoeg vijanden vanuit het niets spawnen. Ik snap zulke dingen echt niet. De A.I. kon hier en daar beter en de quick time events sloegen echt nergens op.

Grafisch ziet de game er gelukkig wel goed verzorgd uit, dit is te danken aan de nieuwe Frostbite engine die er gebruikt is. De engine laat de kleinste details er goed uit zien, hier heb ik niks op aan te merken.

Het online gebeuren is persoonlijk niks voor mij, het gaat mij veel te langzaam. Ik ben meer het arcade stijltje van Call of Duty gewend waar je lekker kunt rushen, waar je in Battlefield 3 echt goed moet oppassen. De veelal grote maps vind ik persoonlijk ook niks, geef mij dan maar kleinschalige maps. De multiplayer zal ik dan ook links laten liggen.

Al met al een game waar ik zoveel meer van had verwacht, zeker na alle heisa van sommige gamers. De campaign van Modern Warfare 3 is veel meer memorabel en de multiplayer is veel leuker en action packed. Nu is dat laatste een kwestie van smaak, want als je van realisme houdt dan zul je die van Battlefield 3 prefereren en als je van arcade houdt die van Modern Warfare 3.
Overigens heb ik de Campaign in iets van vijf à zes uur uitgespeeld op Hard.

3,0 Sterren.

Die glitches zijn inderdaad heel irritant. De multiplayer had ook flink wat glitches toen ik het nog speelde, maar ik ben gestopt met Battlefield omdat ik het van de zotte vind dat je bijna 10GB aan updates moet downloaden om überhaupt de game te kunnen spelen.

avatar van Martijn
Tja dat komt ook wel omdat die 10gb in stappen komen als je het spel vanaf het begin geïnstalleerd hebt. Opzich is dat juist wel weer goed want in veel van die updates zitten daadwerkelijk goede verbeteringen en vernieuwingen. Beter dan dat de support ophoudt nadat het spel uit is. En inderdaad is de singleplayer niet zo heel bijzonder, het gaat hier dan ook vooral om de all out war in de multiplayer. Het komt inderdaad wat trager over maar als je het wat vaker speelt zul je merken dat hier ook flink wat spektakel in zit. Juist de combinatie tussen de rustige en actievolle momenten houden het voor mij langer boeiend dan bijvoorbeeld CoD.

Je zal wel niet de DLC bij plus gekregen hebben maar de addon Close Quarters voegt zoals de naam al doet vermoeden kleine maps toe met non stop actie.

avatar van SilverGun
@ Shinobi: Ja, ga BF3 vooral beoordelen op het singleplayer extraatje.. En over die vergelijking met MW3 heb ik eerder al wat getikt:

SilverGun schreef:
Qua speelstijl twee compleet verschillende spellen, maar qua gamedesign loopt BF3 gewoon mijlen ver vooruit op MW3. In MW3 is nauwelijks sprake van teamwerk, iedereen loopt vooral individueel z'n K/D ratio goed in de gaten te houden. BF3 steekt veel complexer in elkaar en een team dat hun rollen niet goed op elkaar heeft afgestemd en gebrekkig samenwerkt zal het altijd afleggen tegen het andere team. Er is ook veel meer belangrijk dan alleen het maken van kills. Vijanden spotten, teammaten weer op de been helpen, ammo uitdelen, spawn beacons plaatsen, tanks repareren, vlaggen veroveren, attack/defend orders uitdelen; alles wat bijdraagt aan een goed eindresultaat wordt gepast beloond. Zo komt het regelmatig voor dat iemand met een waardeloze K/D ratio in de top drie van beste spelers staat. Daarnaast geeft BF3 vele malen sterker het gevoel dat je je in een groot conflict bevindt. Infinity Ward was vernieuwend bezig in 2007 maar inmiddels al lang voorbij gestreefd door DICE.

Martijn schreef:

Je hebt natuurlijk volledig gelijk, maar ik wil die ruimte liever besteden voor andere games dus is het voor mij geen optie.

SilverGun schreef:
@ Shinobi: Ja, ga BF3 vooral beoordelen op het singleplayer extraatje..

Waarom zou je, je cijfer niet baseren op de volledig game? De multiplayer mag dan wel de "kern" zijn van de game, maar daarmee kun je andere delen van het spel toch niet goed praten?

Ook ik heb destijds een game-killing glitch ervaren ergens op 75%. Scheen door een multiplayer-update te zijn dus ik moest hem eerst verwijderen om weer verder te kunnen. Heb de moeite niet genomen om dat te doen, bagger campaign. CoD is 1500x beter in dat aspect, maar gelukkig weegt MP (voor mij) veel zwaarder.

SP 1*
MP 5*

SilverGun schreef:
@ Shinobi: Ja, ga BF3 vooral beoordelen op het singleplayer extraatje..

Ik zie dit niet als een extraatje, maar gewoon als een onderdeel van de game. Anders konden ze net zo goed de Campaign weglaten. Bij Call of Duty is dit wel perfect geïmplementeerd en kreeg ik een ware blockbuster Campaign voorgeschoteld. Het kan dus wel.

En over die vergelijking met MW3 heb ik eerder al wat getikt:

Ja, klopt daar draait Battlefield 3 grotendeels om. Het is niet zomaar als een kip zonder kop rondrennen. Als je van zulke serieuze gameplay en teamwerk houdt zit je goed bij dit spel, zoals ik al eerder heb gezegd. Maar ik haal geen plezier uit de langzame gameplay en de manier waarop je gedwongen wordt om als team samen te werken. Ik haal mijn plezier uit het solo rushen zonder rekening te houden met anderen, daarvoor is Modern Warfare 3 bij uitstek geschikt voor. Ik speel(de) dan ook veelal Team Deathmatch, maar bij objective based matchtypes ga ik uiteraard voor de objectives.

DarthSolidKevin schreef:

Er hoeft niks te worden goedgepraat, de singleplayer kan namelijk compleet genegeerd worden. De multi is puur op zichzelf namelijk een volwaardig spel, singleplayer heeft daar geen enkele negatieve invloed op. Shinobi heeft het bijna uitsluitend over de singleplayer. Dat is zoiets als Half-Life 2 reviewen en dan driekwart van je review wijden aan de wat zwakke deathmatch mode ervan en afsluiten met wat losse flodders over hoe singleplayer niet echt je ding is. Dat mag natuurlijk, maar zo'n recensie is dan niet bepaald relevant, net als die van Shinobi. Er wordt een relatief onbelangrijk element van het spel buitenproportioneel uitvergroot.

Stel dat aan de pure singleplayer-games uit jouw top 10 een zwak stukje multiplayer was vastgeplakt dat verder los staat van de daadwerkelijke game, stond er dan een andere top 10?

SilverGun schreef:

Het antwoord is ja. Een voorbeeld hiervan is Mass Effect 3. ME is altijd een singeplayer game geweest waar ineens multiplayer bij moest worden aangeplakt. Dit onderdeel van de game is ronduit matig te noemen en weegt dan ook zeker mee in mijn cijfer. Het weegt allicht minder zwaar dan de singelplayer omdat het een kleiner onderdeel is. Dit wil echter niet zeggen dat het gewoon genegeerd moet worden want anders is een recensie helemaal niet compleet te noemen.

Hetzelfde is het geval bij BF3, maar dan andersom. De multiplayer is het grootste element, maar de singelplayer is net zo goed een onderdeel van de game. Doen alsof er een slecht onderdeel van het spel niet "bestaat" is een beetje hypocriet.

avatar van SilverGun
Ik stel nergens dat je moet pretenderen dat de singleplayer niet bestaat. Wat ik zeg is dat er niets hoeft te worden "goedgepraat", aangezien de singleplayer geen enkele invloed heeft op de spelbeleving tijdens de multiplayer, het onderdeel waar het daadwerkelijk om draait. Singleplayer is een bonus. Het aanstippen van de singleplayer in een recensie is prima, maar het zwaar laten meewegen in je eindoordeel is onzinnig. Net zoals een recensie over ME3 waarin het bijna alleen over de multiplayer gaat dat zou zijn. Het gaat om de nadruk die Shinobi er op legt.

Dat ligt er natuurlijk ook aan wat voor een gamer je bent . Sommige mensen kopen een game voor de singelplayer en niet voor de multiplayer. Voor dat soort mensen is de multiplayer meer een bonus of extra. Iedereen beoordeeld een game anders. De een hecht meer waarde aan de singelpayer en de ander meer aan de multiplayer. Voor mij is het bijvoorbeeld 50/50, ook al is de game meer gecentreerd rondom de multiplayer. Voor jou is het waarschijnlijk iets als 5/95, waarbij de multiplayer de 95 is.

avatar van Awake78
Het is op deze manier juist een eerlijke review met voor hem persoonlijk een correct cijfer. Ik weet nog wel hoe DICE hoog van de toren blies met de trailers van de singleplayer destijds. Die moest en zou iedereen gespeeld moeten hebben. En dan niet meewegen in je eindoordeel? Dat zou ik juist hypocriet noemen. Alsof je ze het vergeeft dat ze je lekker hebben gemaakt met een dooie rat.

Denk je dat we cod4 uitsluitend op de MP hebben beoordeeld? Natuurlijk niet. Het gaat in dit geval om het gehele spel waar de makers aandacht aan hebben besteed, en dat vind Shinobi ondermaats. Duidelijk toch.

avatar van SilverGun
Het gaat er niet om welk onderdeel je belangrijker vindt. Ik doe voornamelijk singeplayer, maar snap wel dat ik BF3 daar niet voor hoef te spelen. Wanneer je een singleplayer-fix zoekt bij BF3 dan speel je de verkeerde game. Zie ook m'n H-L2 voorbeeld.

@ Awake: CoD heeft altijd zowel substantiële single- als multiplayer gehad. De multiplayer van 4 is erg goed, maar zou je niet kunnen rechtvaardigen als volledige game i.t.t. de multi van BF3. Wat de marketingmachine achter DICE mij door de strot wil drukken interesseert me weinig. Jammer dat jij je daar zo door laat beinvloeden, ik raad je aan om een spel voortaan gewoon op z'n eigen waarde te beoordelen

avatar van Awake78
Ik heb dit spel sowieso nooit gespeeld. Naja wel 1 x een demo maar dat ging me veel te stroperig

avatar van Dutch-J3ff
Ik heb Battlefield 3 maar heel even gespeeld, ik vond er niet zoveel aan, ik denk dat dit ook me laatste oorlog spel is die ik speel, ben er niet zo kapot van.

Nu beschikbaar via de humble bundle voor maar 4.77$ (ongeveer)! Ik heb 'm alvast aangeschaft, ben benieuwd..

avatar van Thomas83
Wat een schande dat Battlelog. Ik kijk er echt van op dat er hier eigenlijk amper een kritische noot over gepost is als ik de topic zo snel doorzoek. Zegt misschien wel wat over hoe veel gamers tegenwoordig alles maar pikken. Het idee van een spel dat niet speelbaar is zonder een of andere plugin voor je internetbrowser te downloaden is gewoon bespottelijk. Zelfs als je enkel de campaign zou willen doorlopen moet je die rotzooi installeren.

avatar van Wlkownz
Wat heb ik dit veel gespeeld op de PS3. En zo af en toe speel ik nog steeds wel een potje!

avatar van poezieslayer27
als je houd van een mp fps game, ga dan dit spel spelen en niet cod

avatar van andnino
Ik geef een 3,5*. De multiplayer mag dan een dikke vier sterren waard zijn, de singleplayer is zeer matig (tweeënhalf á drie sterren). Ik ga er verder ook geen uitgebreide review aan wijden. Wil je een goede fps-singleplayer, is dit geen aanrader. Wil je een goede fps-multiplayer, dan wel.

Een tijdje geleden gratis op origin. Dubbel en dik de moeite waard.

Zoals hierboven al gezegd: de singleplayer campaign is niet al te best. En laat ik nou net zo'n iemand zijn die een spel daarvoor koopt. Een hoop bugs en halve seconden van de verkeerde geluiden/muziekjes tijdens het laden etc. Wat ik nog het meest frustrerend vond: de hele tijd lopen of zitten je teammaten verschrikkelijk in de weg. In het echt zeg je dan iets als 'gozert, flikker lekker ff een eind op' maar hier werkte helemaal niets. Regelmatig werd ik daardoor zelfs doodgeschoten door vijanden die ik niet terug kon beschieten. Als ik dan langs zo'n collega heen probeerde te schieten, kwam er steevast de waarschuwing 'friendly fire will not be tolerated!' te staan. Heel vermoeiend. Ook waren vijanden vaak niet of heel slecht te zien. Nu snap ik wel dat dit in het echt ook zo is, en dit dus onder het kopje realisme valt, maar ik vraag niet om in een echte oorlog te staan, ik vraag om een leuk ontspannen computerspelletje. Ik heb Battlefield hoog zitten, maar dit was een tegenvaller. Gelukkig zag het er voor 2011 allemaal best goed uit en zaten er hier en daar wel een paar toffe missies tussen. Ik twijfel tussen 2,5 en 3, misschien verlaag ik later nog.

avatar van Duke Nukem
1,0
Quick time events en gescripte onzin, van checkpoint naar checkpoint hollen via smalle wegjes waar je geen stap mag afwijken. Grafisch ziet het spel er gelikt uit, en de controls zitten ook goed. Het voelt ook echt alsof je in een modern oorlogsgebied ergens in de woestijn zit. Alleen zie je door de onderbelichting vaak geen hand voor je ogen en word je voortdurend uit de immersie gehaald door het script. Ook de voertuigen besturen verloopt volgens het script en daar mag niet van worden afgeweken. De tussenfilmpjes duren ook veel te lang, het lijkt meer op een film dan een game.

Multiplayer dan: co-open is leuk, zowel als voetsoldaat als in een voertuig. Jammer genoeg is er bijna geen sessie meer te vinden met spelers. Die zitten natuurlijk met z'n allen in de versus mode te kampen. De versus modes zijn echt godgeklaagd. Elke speler is van een erg hoog level, je schiet je geweer erop leeg en zij schieten jou met één kogel dood. Ze hebben ook vaak een uitrusting alsof ze een missie naar de maan gaan doen, terwijl jij er uitziet als een cadet die vers van de soldatenschool komt. Opnieuw in een vliegtuig gestapt, en werd weer onmiddellijk opgeblazen.

Straaljagers vliegen constant boven je hoofd en schieten als volleerde snipers een kogel door je kop. En anders krijg je wel een tank over je heen. De teams zijn ook vaak onevenredig verdeeld. Ik weet niet of het verliezende team overloopt of niet, maar ineens zit je met drie spelers tegen tien. Je krijgt ook niet de tijd om de voertuigen te leren besturen, want voordat je het weet heeft een veteraan je uitgeschakeld. Toen ik met een straaljager wou opstijgen, werd ik door een helikopter meteen neergehaald. In een ander vliegtuig gestapt en werd meteen weer opgeblazen.