Battlefield 3 (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Digital Illusions

In het spel neem je de rol aan van sergeant Henry 'Black' Blackburn. Als lid van het U.S. Marine Corps zit je gestationeerd op de grens tussen Iran en Irak. Wanneer de regio getroffen wordt door een aardbeving moet Blackburn, samen met een team van vijf elite-soldaten, op zoek naar de leden van een onderzoeksteam, welke zich op dat moment in vijandelijk gebied bevinden. Door de aardbeving is echter ieder contact met het onderzoeksteam verbroken. Je missie wordt tevens bemoeilijkt door Iraneese en Irakeese strijdgroepen, welke bekend staan onder de naam 'Peoples Liberation Resistance', en welke je aanwezigheid niet op prijs stellen.

avatar van jespertje
dit word als goed is de game of de year

Taken schreef:
Heb jij nooit een shooter op de PC gespeeld, een shooter is echt geweldig om met een muis te spelen toetsenbord is dan wel iets minder, maar nu is het combinatie muis/controller !

TEST: Zet de muis nu eens heel snel op je user name !

Review filmpje

Het is inderdaad echt beter! Het frustreerd af en toe een stukken minder dan op de console. Enfin op de console heeft iedereen last van een soms iet wat gebrekkig richt systeem.

Taken schreef:
Vooral als ze in een kamer zitten en dan bij de deur opening C4 hebben liggen

Ik zit er aan te denken om de Fragfx Shark Wireless Controller te halen 10 keer beter dan met een gewone controller.

Wow! Dit kende ik niet! Dit is wel meesterlijk!

Poa schreef:
Precies, het aantal FPS geeft aan hoe vaak je beeld per seconde ververst. Hoe hoger dat getal, hoe vloeiender en rustiger je beeld. Heeft dus helemaal niets met graphics te maken.

Ter indicatie: normale televisie is 25 FPS als ik me niet vergis.

Daarnaast is het verschil tussen 30 en 60 ook niet zo bijzonder groot. Ik vind het in ieder geval geen marketing tool..

Rujar schreef:

En je wil niet weten hoeveel twijfelende mensen mw3 hierdoor kiezen. Ik vind het een hele slimme zet, veel verschil of niet.

avatar van Martijn
Als ik deze nou in het buitenland (lees Groot Brittannië) bestel, heb ik dan een probleem met de DLC? Dat had ik met Uncharted dus ook, die kon ik niet installeren met mijn versie van de game.

avatar van Blueyed
Martijn schreef:

Geen idee, zou voor de zekerheid gewoon in Nederland kopen

avatar van Martijn
Ja was ik ook van plan, probleem is dat ik dan 30 euro meer betaal en bij sommige winkels dan niet eens de limited edition krijg.

avatar van joel2305

joel2305 schreef:
Pre-order voor MW3 of BF3? Twijfel, twijfel, twijfel...

Ik zou gewoon nog even wachten totdat je alle informatie voor hadnen hebt.

Pastichio Rocker
joel2305 schreef:

Of allebei.

Pastichio Rocker schreef:

Of allebei.

Jazeker ja ik heb er wel 100 eurootjes voor over, want dan kan ik er weer een jaar of langer tegen aan

avatar van joel2305
Rujar schreef:

Ik zou gewoon nog even wachten totdat je alle informatie voor hadnen hebt.

Is ook wel zo, maar beide ontwikkelaars hebben sterke argumenten. En aan de hand van de huidige info & beelden lijken beide games me heel gaaf. Ik denk welliswaar dat BW3 meer potentie heeft. De vorige game van deze reeks is alweer een tijdje terug en de verwachtingen zijn heel hoog. Daar waar MW3 dezelfde engine gebruikt en in principe MW2 in een nieuw jasje zal zijn.

Allebei kopen zou wel de beste oplossing zijn, maar daar zitten ook wel weer nadelen aan. Wil namelijk toch variatie houden qua genres, en Uncharted 3 komt precies tussen de twee uit, en uiteraard PES2012 eerder in oktober. Dus om nou MW3 & BF3 beiden te kopen gaat voor mij een beetje ver. Bovendien krijg ik dan een boze vriendin achter me over dat we daarvan ook uit eten zouden kunnen gaan Arme studenten he...

Ik ben wel beneiuwd hoe het gaat uitpakken met de MP van BF. Het is en blijft meer een PC game. Nadeel van de console is de grote mappen en te weinig spelers.

De mappen zijn nu nog groter dan zijn voorganger en daar had ik soms al moeite mee omdat je met te weinig spelers in een map zit.

avatar van fabblwaps
@rujar, hadden ze niet aangekondigd dat console maps kleiner worden?

fabblwaps schreef:
@rujar, hadden ze niet aangekondigd dat console maps kleiner worden?

geen idee maar ik hoop het wel

SvV_Ying
Op de gamescom een co-op missie gespeeld op de PS3 en ik was niet helemaal overtuigd. We zijn gewoon erg verwend met de PC trailers en daarom was ik een beetje teleurgesteld door de graphics, stiekem had ik blijkbaar toch op beter gehoopt. Qua gameplay was het degelijk, de AI is nog niet wat het moet zijn maar daar wordt aan gewerkt. Het schieten en richten voelde wel erg lekker en realistisch. Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Deze game wordt 100.000x beter dan MW3. Das elk jaar dezelfde shit die je krijgt, BF3 is tenminste een paar jaar fink aan gewerkt en BF3 loopt op de Frostbite 2 engine die er geweldig uitziet. Dat kun je van MW3 niet zeggen als je die beelden zo bekijkt.

Niet om je af te zieken maar wat doet Battlefield 3 anders dan Battlefield 2?

Rujar schreef:
Niet om je af te zieken maar wat doet Battlefield 3 anders dan Battlefield 2?

betere graphics
alles kan kappot
een single player erbij
geweldige sound
Battlelog

Graphics en geluid… vind ik niet belangrijk. En de console ziet het er al een stuk minder uit. Alles kon ook in 2 ook kapot. Single player? Dat lijkt mij vrij logisch. Battlelog? Wat heb je daar nou aan? Maar dat heeft MW3

spelfreak
weet je ik begin me ondertussen te ergeren dat iedereen mw3 "vergelijkt" met bf3 het zijn 2 totaal andere spellen (ja ze zijn allebei van het zelfde genre maar toch je gaat mario niet echt met lbp vergelijken zijn ook allebei platformers) bf 3 is tactiek , grote maps , grote teams terwijl mw 3 rushen is op veel kleinere maps en volgens mij is cod ook sowieso een serie die veel meer de nadruk legt op de wapens + attachments het is maar wat je leuker vind
persoonlijk: ik zou ze allebei kopen (als ik het geld had)

avatar van LimeLou
Zo denk ik er ook over. Maar beide games kunnnen me niet echt veel boeien. Da's weer mooi meegenomen

Rujar schreef:

Hoezo alles kon ook kapot in bf2, in bfbc2 wel maar niet in bf2 en Battlelog is toch echt wel van bf3 en gratis!!

Bij mw3 noemen ze het geen battlelog maar elite.

spelfreak schreef:
persoonlijk: ik zou ze allebei kopen (als ik het geld had)

Ik vergelijk ze niet ik koop ze toch allebei, maar ik wil alleen maar zeggen dat bf3 wel veel verniewingen heeft tegenover zijn voorganger BF2

spelfreak
Ik had het ook niet per se tegen jou, maar ik zie het steeds meer op het internet en blaadjes enzo en vond hier wel een goede plaats om mijn "gevoelens" te delen toevallig was jij net een comment voor me:P

Nu BF met de eerste beelden komt en het ziet er veel beter uit, gaat iedereen opeens MW afplassen omdat MW weer het zelfde trucje doet, terwijl er bij BF in feite ook niks veranderd.

En het is kul om te zeggen MW het doet om geld binnen te halen terwijl de franchise Battlefield inmiddels ook ieder jaar een game uitbrengt.

Qua kwaliteit (console) verschillen ze echt niet veel van elkaar. Het is wat mij betreft alleen keus van wat wil je? Teamspel met beleid spelen of gewoon lekker fast pace knallen.

avatar van Blueyed
"terwijl er bij BF in feite ook niks veranderd."

Juist. Bekijk de beelden nog maar een keer.

avatar van bryandejong
Toen ik 2 gameplay video's van dit spel bekeek was ik ervan overtuigd dat dit wel eens het beste uitziende spel kan zijn qua graphics. Toch ga ik voor MW 3, omdat ik daar fan van ben. Maar ik ga deze misschien erbij kopen.

Blueyed schreef:
"terwijl er bij BF in feite ook niks veranderd."

Juist. Bekijk de beelden nog maar een keer.

Afgezien van de graphics (console is al een stuk minder) is de gameplay hetzelfde.