Battlefield 3 (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Digital Illusions

In het spel neem je de rol aan van sergeant Henry 'Black' Blackburn. Als lid van het U.S. Marine Corps zit je gestationeerd op de grens tussen Iran en Irak. Wanneer de regio getroffen wordt door een aardbeving moet Blackburn, samen met een team van vijf elite-soldaten, op zoek naar de leden van een onderzoeksteam, welke zich op dat moment in vijandelijk gebied bevinden. Door de aardbeving is echter ieder contact met het onderzoeksteam verbroken. Je missie wordt tevens bemoeilijkt door Iraneese en Irakeese strijdgroepen, welke bekend staan onder de naam 'Peoples Liberation Resistance', en welke je aanwezigheid niet op prijs stellen.

avatar van JustinW
Laadtijden zijn echt niet lang. Soms heb ik binnen 2 seconden al het Deploy scherm voor me. Kan je overigens geen private match aanmaken op de PC versie. Ik wil namelijk met een maat van mij onze vliegkunsten verbeteren. Dit kon wel in BF2 waar je op je gemakje kon rondvliegen.

Het argument wat MW3 spelers opvoeren over de snelheid en actie in de game is z'n bullshit. Wat is er nou episch aan constant 1 op 1 gevechten in MW3. Met Battlefield sta je met Squad een halletje te capturen terwijl er kogels rondvliegen en alles ontploft rondom je heen.
Ja je moet soms 1 minuutje rondlopen voordat je in de actie komt maar die actie is dan zo hevig dat ik het er graag voor over heb. MW3 is paintballen, en BF is gewoon full scale war.
BF3 is gewoon een beter game, kwa graphics en realiteit. MW3 is goed maar outdated imo.

Ik heb het gevoel dat de mensen die deze game bestempelen als een slechte game er gewoon niks van bakken, ja het is moeilijk en ja het kan soms frustrerend zijn als je er niks van bakt maar om deze geweldige online shooter minder dan een 3.5 te geven dan moet je je eigen na laten kijken bij een professionele zielen-dokter of gewoon een makkelijker spel spelen zoals tetris of pac man!

En ja de single-player is niet goed soooo who cares!!!

AvMerode
Ik ben aardig goed in Battlefield 3 (al speel ik het nu niet meer sinds MW3), eerlijk gezegd is het mij juist te makkelijk, maar frame-rate en de manier waarop is gewoon erg sloom en slaapverwekkend.
Heeft niks te maken met het slecht zijn in deze game, het zal voor sommige mensen wel impact hebben, maar ken ook aardig wat luitjes die er goed in zijn, maar er niks aan vinden.

avatar van SilverGun
Wat bedoel je met "er goed in zijn"? Bijzonder oppervlakkige reactie die vooral laat blijken dat je maar weinig van de multiplayer van Battlefield hebt begrepen.

Qua speelstijl twee compleet verschillende spellen, maar qua gamedesign loopt BF3 gewoon mijlen ver vooruit op MW3. In MW3 is nauwelijks sprake van teamwerk, iedereen loopt vooral individueel z'n K/D ratio goed in de gaten te houden. BF3 steekt veel complexer in elkaar en een team dat hun rollen niet goed op elkaar heeft afgestemd en gebrekkig samenwerkt zal het altijd afleggen tegen het andere team. Er is ook veel meer belangrijk dan alleen het maken van kills. Vijanden spotten, teammaten weer op de been helpen, ammo uitdelen, spawn beacons plaatsen, tanks repareren, vlaggen veroveren, attack/defend orders uitdelen; alles wat bijdraagt aan een goed eindresultaat wordt gepast beloond. Zo komt het regelmatig voor dat iemand met een waardeloze K/D ratio in de top drie van beste spelers staat. Daarnaast geeft BF3 vele malen sterker het gevoel dat je je in een groot conflict bevindt. Infinity Ward was vernieuwend bezig in 2007 maar inmiddels al lang voorbij gestreefd door DICE.

De meeste mensen denken dat het k\d ratio belangrijk is, in andere spellen ja maar bij bf3 is het juist belangrijk om samen met je maten een stuk van de kaart te veroveren, jij met drie anderen tegen soms wel 20 tegenstanders en als dat dan lukt is het gewoon weer een geweldige bf ervaring. Zo moet je bf spelen en een zo goed mogelijk k\d ratio halen is leuk maar bijzaak

AvMerode
SilverGun schreef:

Er goed in zijn, bedoel daarmee dat ik er al goed in ben, niet word (anders weet ik niet wat jij bedoeld).
DICE loopt juist gelijk met Infinity Ward, Sledgehammer games en Treyarch, steeds hetzelfde concept met wat aanpassingen, ik zie net als met COD ook weinig verandering in BF3 (dertien in een dozijn).
Als ik een tent op zet met wat marshmallows, is het leuker om het in het echt te doen tijdens vakantie, niet in een videogame waar je ook nog eens het poppenhuis gevoel krijgt.
Nu zeg je wel dat BF3 ver vooruit loopt qua gamedesign, maar het zijn twee verschillende soorten shooters, dus dan ligt het toch puur aan het feit wat iemand zijn smaak is, BF of COD.
Game design is wel een erg breed begrip, want met het begrip Game design geef je in feite al aan dat jouw voorkeur naar BF3 gaat.
Design in game-play en omgevingen. (en karakters&verhaallijn, maar dat is natuurlijk niet van toepassing met online mp).
Dus als jij zegt dat BF3 een beter Game design heeft, is het meer jouw mening en dat jij voor BF3 kiest.

Dat mag dan wel zo zijn (vergeleken met MW3), maar ik vind het meer als een poppenkast aanvoelen met weinig gevoel voor snelheid.
Ik speel een game voor plezier, niet om het zogenaamde realisme op te zoeken in een videogame.
Probeert te realistisch te zijn gecombineerd met MW taferelen, en dat is niet echt leuk om te doen (ja soms voor 15 minuten).

De meeste mensen hebben gewoon geen zin in teamwerk (in de stijl van BF dan) dat veel te veel geduld moet opleveren (plus een tent opzetten met marshmallows).
In COD is dat natuurlijk ook wel mogelijk (teamwerk), maar de vlotte game-play zorgt ervoor dat je niet constant gaat campen en met BF3 ben je altijd afhankelijk van je team.
Je moet niet alleen jezelf in de gaten houden met BF3, maar ook gewoon bijna iedereen in je team.
Daarnaast geeft het gewoon voldoening om te winnen in COD (van search en destroy tot en met free for all), die win kick heb ik nog nooit gehad met Battlefield (alle BF's), your team lost, ja en zo wat? lekker boeiend.

Daarnaast heeft COD ook veel meer gamemodus en het sniperen in MW3 is veel meer verslavend dan met BF3 (met BF3 is het sniperen nog slechter dan met Homefront).
Gebruik van machineguns is ook erg droog en boring.
Gebruik van wapens en het killen van iemand was veel beter uitgewerkt in BC2.
Daar krijg ik soms zelf nog een harde van als ik een paar luitjes achterelkaar neerknal met een sniper van kilometers ver af. (net paar centimeter boven iemand zijn hoofd richten en boem)

Maar laten we het hier maar bij houden, jij speelt boring BF3 en ik MW3, ja ieder zijn ding.

avatar van Martijn
AvMerode schreef:

Tja als je zon in een discussie staat dan kun je er inderdaad maar beter mee stoppen.

avatar van JustinW
Ook al vind je MW3 leuker om te spelen. Er is geen mogelijkheid te ontkennen dat BF3 vooruitstrevend is op vele vlakken waar MW3 alleen wat kleine aanpassingen doet. Alleen de graphics al.

avatar van milannn
Ja door dat laatste stuk verpest je inderdaad je hele stuk.
Bijna geen BF3 meer gespeeld sinds MW3 uit is gekomen. MW3 vind ik toch een stuk verslavender, maar ik ben zeker van mening dat BF3 de betere van de twee is, maar het hangt uiteraard ook sterk af waar je van houdt. Toch vind ik het belachelijk dat mensen één van de twee een 0,5 of 1* geven. Maarja, dit weekend naar weer effe BF3 spelen, want ik vind het nog steeds een vet spel.

avatar van nickflie
Een prachtige game! Heb m gespeeld bij een vriend en t is echt 1 gekke game !
Moet m zelf nog even bestellen en kijk er al naar uit om m te spelen!

avatar van Thorak
milannn schreef:
Ik sta op het moment toch heel erg op het punt om MW3 richting de 0.5* te gaan beoordelen! het is voor mij sowieso het eerste deel van CoD die ik met een onvoldoende beoordeel. Nog even en ik ga alsnog BF spelen...

avatar van IC
IC
OMG OMG OMG!

avatar van milannn
Uhum?

Ik ben niet echt onder de indruk van de MP. Schijnbaar moet ik 20 kogels raken in een vijand en zij moeten mij twee keer raken .

avatar van Martijn
DarthSolidKevin schreef:

Haha gefopt! DICE heeft naar iedereen een berichtje gestuurd dat ze jou voor de gek gingen houden. Iedereen wist dat behalve jij! Haha dat je er ingetrapt bent! Maar misschien gaan ze het nu wel weer goed terugzetten en kun je mensen wel gewoon met 1 welgemikte kogel neer krijgen.

avatar van Timmy757
Een week gespeeld, daarna weer een keertje BC2 in men xbox gegooit en sindsdien nu al 2 weken lang BF3 niet meer aangeraakt. Kan er niks aan doen, kan ook niet precies duidelijk maken waarom maar ik vind BF3 echt een zware tegenvaller, overigens ook de eerste Battlefield die me tegenvalt. Ik hoop dat Back to Karkand het plezier er wel in kan brengen, tot dan ben ik bang dat BC2 in men xbox blijft zitten.

avatar van Feyenoord100jaar
DarthSolidKevin schreef:

Ik denk dat dat gewoon komt omdat er geen killcam is en bovendien is er altijd wel sprake van lag.

Martijn schreef:

Leuke fanboy reactie. Dat je de moeite neemt om zoveel onzin op te schrijven.

Feyenoord100jaar schreef:

Dat kan inderdaad wel kloppen. Ik vind het wel zwaar irritant.

JustinW schreef:

Zoals wat dan eigenlijk, buiten de graphics om dan? Begrijp me niet verkeerd want ik vind BF3 en MW3 beide topgames maar beide games hebben voorgaande delen met dezelfde opzet, dus weinig verandering.

jason28 schreef:

Maar........ 1 van de 2 brengt meer verandering en dat is toch wel Battlefield 3, of niet?

spelfreak
Ja, bf 3 brengt meer verandering, en dat is ook zeer goed. Bij cod heb ik wel zo iets: if it ain't broke don't fix it. Want als ze nu iets heel anders hadden gedaan met mw 3 waren de fans ook weer aan het klagen. Voor mij brengt de survival en spec ops genoeg vernieuwing om het te gaan kopen/vragen (ook omdat ik mw 2 nooit heb gehad:P), en bf 3 geeft me de graphics die ik wil, de tactiek erin, en daarom ga ik OOK bf 3 halen. En ik probeer geen een game voor te trekken. (alhoewel mw3 meer mijn stijl is)

avatar van PS3G4m3r
Je kunt het Infinity Ward eigenlijk ook niet kwalijk nemen. CoD MW2 verkocht super! Waarom nu iets totaal anders uitbrengen? En je ziet het resultaat... MW3 is al heel veel verkocht!!

Dat bedoel ik:P

En verkocht is verkocht, die sales hebben ze toch al binnen

spelfreak
Ik zal mijn vorige bericht bij mw3 plaatsen, is mischien wat meer gepast. Bf 3 hier:

pc: 0,72 (ben ik geshockt door, is de echte fanbase van bf niet op pc :O)
xbox 360: 3,33
ps3: 2,42

totaal 6,47 miljoen
Is zeker niet slecht, maar mw 3 is toch wel aan het domineren op sales.
mischien als hij straks voor launchtitel met de wii u uitkomt dat vele hem met de wii u gaan halen, maar dat duurt nog wel even.

bron

spelfreak schreef:

pc: 0,72 (ben ik geshockt door, is de echte fanbase van bf niet op pc :O)
xbox 360: 3,33
ps3: 2,42

totaal 6,47 miljoen
Is zeker niet slecht, maar mw 3 is toch wel aan het domineren op sales.

bron

Wow inderdaad! wat hebben de PC gamers dan massaal gekocht?

spelfreak
sparen voor diablo 3 en mists of pandaria zeker, en skyrim is ook groot op pc, l.a. noire is er ook voor uitgekomen laatst en de grote knaller: DE SIMS 3: PETS

k w
opvallend dat console games 3-4x zoveel verkopen als PC volgens die site van spelfreak

spelfreak
Nou als je nagaat dat veel meer mensen console spelers zijn dan pc spelers, en dat je toch wel een goede gaming pc moet hebben om ze te spelen, en sommige vinden het gewoon fijner om op consoles te spelen.

avatar van PS3G4m3r
Shooters vind ik juist véél fijner op de pc, veel preciezer met de muis dan met controllers.

PS3G4m3r schreef:

uhh ja als je dan doelt op de graphics inderdaad. Maar zoals gesteld had COD geen verandering nodig om te verkopen maar BF3 wel om wat meer met COD te concurreren. Helaas is dat nog niet helemaal gelukt maar misschien dat mensen niet te veel moeten vergelijken, het zijn tenslotte 2 verschillende subgenres. Beide games liggen mij, als ik hyperactief arcadestijl wil knallen wordt het MW3. Als ik tactisch en teambased oorlog wil voeren ga ik voor BF3.