Fantastische afsluiting van deze epische sci-fi trilogie!
De game begint perfect. De hel breekt vrijwel meteen zeer hectisch los. Het is duidelijk in dit deel, de reapers zijn er en de oorlog is begonnen. Een heerlijke hectisch en intens begin, waarbij je meteen werkt dat je beweginsvrijheid, de combat en een aantal gameplay elementen verbeterd zijn en een stuk soepeler werken. Ook de muziek ondersteunt de game perfect, wat het begin ook een fijne emotionele lading geeft.
Zoals ik al aangaf is de combat en de gameplay weer iets verbeterd. Je hebt nog meer mogelijkheden om je te bewegen. De combat is nog intenser en hectischer dan in de voorgaande delen. Er zijn vele vijanden, waaronder een paar pittige. Ook kent de game een paar leuke en pittige bossfights, beter dan in de voorgaande delen.
De mainquest is wederom perfect in dit deel. De missies zijn echt briljant. Fenomenale cutscenes en goed gekozen muziek gecombineerd met superieur leveldesign maken enkele missies echt memorabel, en zijn perfect geregisseerd. De hoofdverhaallijn kent echt een aantal epische kippenvel momenten, die je in weinig andere games ziet. Betreffende de mainquest niks dan lof, en geen kritiek. Perfect!
De sidequests zijn echter een ander verhaal. De vele fetchquests zijn vrij saai. Sommige zijn niet beschikbaar voor/na een bepaalde missie en je hebt vaak geen idee waar je iets moet vinden of aan wie je het moet geven. Het scannen van planeten, terug gaan naar de Citadel om daar mensen te vinden wordt op den duur saai en nog net niet frustrerend. Om meer militaire kracht te verzamelen moet je ze eigenlijk wel doen, maar ze zijn wel echt een groot minpunt aan deze game.
Dat de dialogen nog meer scripted zijn, en minder opties bevatten stoorde mij in tegenstelling tot anderen minimaal. Het maakte er nog meer een epische en soms haast filmische ervaring van, en op de momenten die er toe deden had je vaak wel opties. Ik had liever wel meer gespreksopties gehad, echter vond ik dit geen heel groot of storend minpunt.
De integratie van multiplayer in de singleplayer vind ik wel wat apart. Mensen spelen deze games om een epische singleplayer ervaring met plezier te doorlopen, dat je dan online zou moeten spelen om in de singleplayer meer militaire kracht te verkrijgen en zo het einde te beïnvloeden vind ik dan zeer spijtig. Ik heb de multiplayer dan ook gewoon niet gespeeld.
Betreffende het einde, ik heb dus enkel de Extended Cut ervaren. De verschillen heb ik wel opgezocht, maar vond ik niet zo erg als alle fuss doet geloven. Ik vond het einde perfect, werkelijk niks op aan te merken. Het was verrassend, episch, filmisch en je maakt een allesbepalende keuze. Wat wil je nog meer?
Overigens heb ik voor het synthesis einde gekozen. De Indoctrination theorie ook opgezocht, maar hier geloof ik niet zo in.
De mainquest is voor mij perfectie. Niets meer en niets minder. Dat er dan saaie fetchquests als sidequests in zitten, je de multiplayer zou moeten spelen om het hoogst haalbare te halen en je opties bij dialogen iets beperkter zijn doet geen afbreuk aan de perfectie van deze ervaring, terwijl de game niet perfect is.
Een perfecte afsluiting en ervaring van een niet perfecte maar wel onwijs briljante game trilogie!
Hier nog even één van de meest zieke soundtracks ooit in een game;
YouTube - Mass Effect 3 Soundtrack - Leaving Earth
Overigens, als iemand me al die fuss over en kritiek op het (originele) einde en die theorie zou kunnen uitleggen zou dat wel tof zijn