Mass Effect 3 (2012)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Action / RPG

Ontwikkeld door BioWare

Het verhaal in het spel gaat verder waar het in 'Arrival' ophield. Tijdens de beproevingen van commander Shepard hebben de Reapers de Aarde aangevallen. Shepard bevindt zich nu in een lastige positie en wordt gedwongen om de aarde te verlaten om hulp in te winnen bij buitenaardse rassen. Dit is de enige manier waarop een tegenaanval kan worden gerealiseerd. Ondertussen wordt commander Shepard op de huid gezeten door de organisatie Cerberus, welke zich tegen hem/haar heeft gekeerd.

Niet zo episch als ik had verwacht.

Inmiddels heb ik het einde nog een keer uitgespeeld en dit keer wel voor de juiste optie gekozen waarbij Shepard blijft leven.

Anyway, terug naar de game zelf. De gameplay is duidelijk veel minder, het speelt gewoon niet zo lekker weg. Dit komt door de vele sidequests waardoor ik me als een soort van sloofje voelde, naast dat zijn negen van de tien sidequests gewoonweg saai te noemen. Het is dat je zoveel mogelijk war assets moet verzamelen voor je 'readiness'.

En wat dat betreft wordt je ook nog eens gedwongen om aan de multiplayer te gaan. Iets wat ik in de meeste games op zich niet erg vind, maar de Mass Effect serie is bedoeld als een single player game. Hou dat dan ook zo. Maar in plaats daarvan moet je simpelweg de multiplayer spelen om aan 100% te komen. Een slechte keus wat mij betreft, laat de keus aan de speler om de multiplayer te spelen en duw het niet door zijn strot.
Al moet ik zeggen dat de multiplayer op zich wel meevalt, de 100% wordt zo gehaald en de vele personages waarmee je kan spelen blijven tactisch interessant. Al vind ik het wel wat karig, omdat je alles via packs moet kopen via virtueel geld dat je ingame verdient of met echt geld betalen om het nog enigszins interessant te houden en dan moet je nog geluk hebben dat zo een pack de juiste wapens en/of personages bevat...
De multiplayer zal ik dan ook niet meer spelen nu ik het spel heb uitgespeeld.

Naast de saaie sidequests vind ik het ook jammer dat de conversaties niet meer zo diep gaan, iets waar de Mass Effect serie ook zo hevig op leunt. Zo ben ik zelfs gesprekken tegengekomen waar je nog geen eens de optie hebt om te reageren, dit zijn geautomatiseerde gesprekken. Hoe dan?! Daarnaast ontbreekt de optie 'Investigate' in de meeste gesprekken om zo meer informatie te onttrekken bij een personage. Erg zonde.

De herontmoeting met de verscheidene personages die je in deel twee hebt gered, deden mij ook niet zoveel. Aangezien de meeste je toch niet joinen en/of gewoon doodgaan. Al zaten er wel een paar epische scènes bij, zoals Mordin die ten onder gaat en Grunt die het opneemt tegen al die rachni.

Al met al is dit laatste deel in de trilogie nog steeds wel de moeite waard om te spelen, omdat je toch wilt weten hoe het afloopt. Al leek het op sommige momenten wel alsof ik Call of Duty met aliens aan het spelen was... Wat mij betreft blijft deel twee nog steeds het beste deel uit de reeks.

3,5 Sterren.

avatar van Eliandjiee
Fantastische afsluiting van deze epische sci-fi trilogie!

De game begint perfect. De hel breekt vrijwel meteen zeer hectisch los. Het is duidelijk in dit deel, de reapers zijn er en de oorlog is begonnen. Een heerlijke hectisch en intens begin, waarbij je meteen werkt dat je beweginsvrijheid, de combat en een aantal gameplay elementen verbeterd zijn en een stuk soepeler werken. Ook de muziek ondersteunt de game perfect, wat het begin ook een fijne emotionele lading geeft.

Zoals ik al aangaf is de combat en de gameplay weer iets verbeterd. Je hebt nog meer mogelijkheden om je te bewegen. De combat is nog intenser en hectischer dan in de voorgaande delen. Er zijn vele vijanden, waaronder een paar pittige. Ook kent de game een paar leuke en pittige bossfights, beter dan in de voorgaande delen.

De mainquest is wederom perfect in dit deel. De missies zijn echt briljant. Fenomenale cutscenes en goed gekozen muziek gecombineerd met superieur leveldesign maken enkele missies echt memorabel, en zijn perfect geregisseerd. De hoofdverhaallijn kent echt een aantal epische kippenvel momenten, die je in weinig andere games ziet. Betreffende de mainquest niks dan lof, en geen kritiek. Perfect!

De sidequests zijn echter een ander verhaal. De vele fetchquests zijn vrij saai. Sommige zijn niet beschikbaar voor/na een bepaalde missie en je hebt vaak geen idee waar je iets moet vinden of aan wie je het moet geven. Het scannen van planeten, terug gaan naar de Citadel om daar mensen te vinden wordt op den duur saai en nog net niet frustrerend. Om meer militaire kracht te verzamelen moet je ze eigenlijk wel doen, maar ze zijn wel echt een groot minpunt aan deze game.

Dat de dialogen nog meer scripted zijn, en minder opties bevatten stoorde mij in tegenstelling tot anderen minimaal. Het maakte er nog meer een epische en soms haast filmische ervaring van, en op de momenten die er toe deden had je vaak wel opties. Ik had liever wel meer gespreksopties gehad, echter vond ik dit geen heel groot of storend minpunt.

De integratie van multiplayer in de singleplayer vind ik wel wat apart. Mensen spelen deze games om een epische singleplayer ervaring met plezier te doorlopen, dat je dan online zou moeten spelen om in de singleplayer meer militaire kracht te verkrijgen en zo het einde te beïnvloeden vind ik dan zeer spijtig. Ik heb de multiplayer dan ook gewoon niet gespeeld.

Betreffende het einde, ik heb dus enkel de Extended Cut ervaren. De verschillen heb ik wel opgezocht, maar vond ik niet zo erg als alle fuss doet geloven. Ik vond het einde perfect, werkelijk niks op aan te merken. Het was verrassend, episch, filmisch en je maakt een allesbepalende keuze. Wat wil je nog meer?

Overigens heb ik voor het synthesis einde gekozen. De Indoctrination theorie ook opgezocht, maar hier geloof ik niet zo in.

De mainquest is voor mij perfectie. Niets meer en niets minder. Dat er dan saaie fetchquests als sidequests in zitten, je de multiplayer zou moeten spelen om het hoogst haalbare te halen en je opties bij dialogen iets beperkter zijn doet geen afbreuk aan de perfectie van deze ervaring, terwijl de game niet perfect is.

Een perfecte afsluiting en ervaring van een niet perfecte maar wel onwijs briljante game trilogie!

Hier nog even één van de meest zieke soundtracks ooit in een game;
YouTube - Mass Effect 3 Soundtrack - Leaving Earth

Overigens, als iemand me al die fuss over en kritiek op het (originele) einde en die theorie zou kunnen uitleggen zou dat wel tof zijn

avatar van dave
Mass Effect 3 is absoluut geen slechte opvolger en is, hoewel betwistbaar, zelfs even goed als het fantastische tweede deel. Met name de schitterende vormgeving blijft lang op het netvlies branden. Het moment waarop je op de maan van Palavan loopt en je de wereld van de Turians ziet branden op de achtergrond voelt simpelweg episch aan. Je krijgt direct het gevoel dat je deel uitmaakt van iets groots en overweldigend. En dit gevoel blijft ook onophoudelijk aanwezig.

De personages zijn minstens even interessant als in het vorige deel. Hun uitgebreide achtergrond en uitgegroeide persoonlijkheden maken je nog meer betrokken dan je al was. De interactie tussen de verschillende rassen was altijd al de ware kracht. Politieke, militaire en culturele contrasten geven het relaas een grote waaier aan kleuren en vormen de hoekstenen waarop wordt gebouwd.

Het verhaal (of de voortzetting hiervan) begint sterk. De oorlog die in de vorige delen zo hevig broeide, komt thans in vol ornaat tot uitbarsting en neemt een prominente positie in. De sfeer is gespannen.

Er zijn verschillende verhaallijnen die op schitterende wijze tot een einde komen. Mijn favoriete is zonder twijfel de verbroedering van de Geth en de Quarians, die na honderden jaren oorlog elkaar de hand toereiken. Hun verhaal heb ik altijd het meest curieuze gevonden uit de trilogie. De Geth zijn immers bijzonder intrigerend en het is wellicht even spijtig als noodzakelijk dat ze doorheen het verhaal worden geportretteerd als moordlustige machines. Ook de Krogans, die na zo lang terug 'vrij' zijn, vormen een notabel element.

Er gaan veel kritieken rond op het internet en veel fans hebben uitgebreid hun beklag gedaan over het einde. Ik ga wel degelijk akkoord met het feit dat het einde niet alle behoeftes heeft bevredigd. Ik ga dit zonder spoilers proberen te formuleren. Om te beginnen waren de Reapers in mijn ogen op zich nooit echt interessant. Ik vond het in alle eerlijkheid een zeer vreemde keuze om honderden gigantische en schijnbaar onverslaanbare, zelfbewuste ruimteschepen als antagonisten door te laten gaan. Vrij paradoxaal ook dat ze zogezegd opduiken om de chaos te beëindigen en zichzelf opstellen als 'brengers van orde en regelmaat', terwijl ze zonder problemen zoveel organische wezens fysiek en mentaal exploiteren.

Maar slechts een kniesoor die hierop let... Het grootste probleem was dat er antwoorden werden gegeven op vragen die helemaal geen antwoord nodig hadden. De 'Catalyst' (in de vorm van het jongetje) creëert dit probleem en geeft op het ultieme moment een bijzonder halfslachtig en vaag antwoord. Ik had vrede genomen met het feit dat er geen diepere betekenis toegekend zou worden. De motieven va de Reapers zijn volstrekt irrelevant. Het enige dat er toe doet en het enige dat doorheen de serie consistent aanvoelde, was Shepard zelf en hoe hij en hij alleen de factoren rondom hem interpreteerde en met welke oplossing hij bijgevolg kwam opdraven. Actie - Reactie, niets meer of minder.

Dit gezegd zijnde, Mass Effect 3 blijft een geweldig spel en een waardige afsluiter. Mass Effect blijft voor mij nog steeds een geheel. Je keuzes hebben gevolgen die tot ver voorbij de grenzen van de afzonderlijke delen reiken. Ik heb Mass Effect niet gespeeld, maar ik heb er aan deelgenomen, geparticipeerd. En ik heb er geen spijt van.

4.50

The End Is Near

Gisteren Mass Effect 3 voor de tweede keer uitgespeeld, en mijn Mass Effect marathon van +/- 100 uur van de afgelopen 3 weken zit er dus op. Ik ben het zeker mee eens dat dit absoluut geen slecht deel is, het is maar dat het einde destijds voor veel oproer heeft gezorgd. Ik heb de hele pre-release niet meegemaakt (ben pas achter het bestaan van ME achtergekomen ná release van ME3), maar van alle dingen die ze destijds blijkbaar hebben beloofd, vind ik het niks meer dan erg terecht dat veel fans zich boos hebben gemaakt. Zo zou zowat elke (grote) keus die je in de drie games gemaakt hebt van invloed zijn (niet gebeurd), en zou er géén simpel "A, B of C" einde zijn. Iets wat ze dus blijkbaar wel gedaan hebben.

Maar nogmaals, dat weegt niet zwaar bij mij aangezien ik die pre-release dus nooit heb meegekregen, maar ik kan me dus wel goed vinden in die kritiek. De game zelf is namelijk gewoon meer dan goed, qua combat is het weer eens vloeiender ten opzichte van deel 2 dus dat is een prima ontwikkeling. Ook een goeie toevoeging vond ik de weapon inventory waarmee je dus je Recharge Speed als het ware zelf kunt beheren, en het feit dat je één extra power van squad members aan Shepard kunt toewijzen. Daarnaast save ik erg vaak, dus de Quick Save button was erg welkom. De cameos van je ME2 crew vond ik ook deze keer geweldig, met als "hoogtepunt" de dood van Mordin en Thane. Waren mijn favo's in het vorige deel.

Speltechnisch nadeel vond ik eigenlijk dat je je wapen niet meer kunt holsteren (dat is geen Nederlands werkwoord, ik weet 't haha). Ik vind dat veel prettiger om de gebieden na combat te verkennen in ME en ME2, nu leek het net alsof je een shooter speelde terwijl ME veel meer is. Erg goed spel dus, tot het moment dat ze (zoals zowat iedereen zegt) die Star Child introduceren. Inderdaad nergens voor nodig en dat zorgt alleen voor onnodige extra vragen. Nou maken ze het inderdaad wel een beetje "goed" met de Extended Cut, maar dit is natuurlijk niks meer dan damage control. Ik twijfel tussen 3,5* en 4*... ME2 vind ik in elk geval veruit het beste deel van de trilogie.

Ik denk trouwens dat ik een van de weinigen ben die wil dat de Reapers geslaagd hebben en dat dat einde canon is, waardoor een nieuwe cycle wordt geintroduceerd in Mass Effect 4. Aan de andere kant begrijp ik dat mensen dan niet begrijpen wat het zin is om ME4 te spelen als dat dan telkens gebeurd, maar ik vind het wel wat hebben.