Mass Effect 3 (2012)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door BioWare
Uitgegeven door Electronic Arts

Het verhaal in het spel gaat verder waar het in 'Arrival' ophield. Tijdens de beproevingen van commander Shepard hebben de Reapers de Aarde aangevallen. Shepard bevindt zich nu in een lastige positie en wordt gedwongen om de aarde te verlaten om hulp in te winnen bij buitenaardse rassen. Dit is de enige manier waarop een tegenaanval kan worden gerealiseerd. Ondertussen wordt commander Shepard op de huid gezeten door de organisatie Cerberus, welke zich tegen hem/haar heeft gekeerd.

avatar van Brains
Ik snap al die kritiek op het einde ook niet zo (En ik heb de extended cut niet gespeeld). Dit was voor mij het enige lichtpuntje van dit deel. Bioware slaat hier wat mij betreft op heel veel andere punten de plank mis.

avatar van Naomi Watts
Brains schreef:

Dat had ik ook. Vooral qua gameplay wat stappen terug vergeleken met het tweede deel maar scripttechnisch zat dit deel toch wel goed in elkaar. Heb de game wel beoordeeld als gehele trilogie waardoor ik toch op de volle mep uitkomt, al reflecteert dat niet helemaal goed hoe ik daadwerkelijk over de gameplay denk.

@ solidkevin:

Vrij duidelijk, bedankt voor het antwoord. Begrijp het volledig, vooral gameplay-wise zijn er wat twijfelachtige beslissingen gemaakt. Al vind ik er verhaaltechnisch niet zoveel op aan te merken.

Grovonion schreef:
Er is een andere manier om je readiness rating omhoog te krijgen, redelijk gemakkelijk en snel, namelijk het ME3 Datapad dat je kan downloaden op iOs of Android. Dat wordt gelinkt met je EA account en geeft je de mogelijkheid strategisch vloten in te zetten, extreem simpel allemaal maar wel een steun om je readiness rating 100% te krijgen. Ik heb het datapad gebruikt om tot 90% te geraken en doe de rest met multiplayer.

Je hoeft het niet eens tot 100% te krijgen om het beste einde te krijgen. 90% zou genoeg moeten zijn als je veel side-quests hebt gedaan.

@ Naomi Watts

Ik ben het eens dat het verhaaltechnisch goed in elkaar zit.

avatar van Martijn
Hij komt naar Playstation Plus. Kan ik het spelen zonder 1 en 2 gespeeld te hebben?

kiriyama
Het kan, maar ik raad het af. Je mist een hoop en daarbij is de hele trilogie geweldig. Dit is zelfs het minste deel uit de serie. Beetje alsof je Star Wars 6 gaat kijken zonder de rest.

avatar van Spawn
Is het voor het verhaal belangrijk om eerst ME 1 & 2 gespeeld te hebben?
Met Playstation Plus kon je deze gratis downloaden, maar zou t graag willen weten want het verhaal speelt denk ik wel een grote rol.

Ikzelf ben met deel 2 begonnen, destijds was deel 1 nog niet op de PS verkrijgbaar, en mede dankzij het intro-comic filmpje heb ik het verhaal altijd goed kunnen volgen. Desondanks denk ik dat met deel 1 beginnen zeker geen slecht idee is.

avatar van 3bdelilah
Ben zelf ook met deel 2 begonnen omdat ik deel 2+3 voor 15 euro kon krijgen, het is maar dat ik een arm studentje ben want anders zou ik sowieso gewoon voor de Trilogy box gaan en beginnen met deel 1. Zoals het hoort.

Heb net het tweede bezoek in de citadel afgerond (20u gespeeld) en verwacht nu toch binnenkort een bericht van m'n geliefde, Miranda. Hopelijk ben ik ze nog niet kwijtgespeeld!

Vanaf zaterdag ermee begonnen dankzij Playstation Plus. Heb gelukkig m'n save nog van deel twee en kon verder gaan met de keuzes die ik gemaakt heb.

Ik vind het tot nu toe eerlijk gezegd wel wat minder dan deel twee, het voelt op de één of andere manier minder episch aan ondanks dat de Reapers de aanval nu inzetten.
Het wederzien van oude personages viel ook best wel mee.

De multiplayer zelf is op zich wel lachen, kun je zo wat procenten voor je 'readiness' mee opkrikken.

Maar goed ik heb pas iets van tien uur of zo gespeeld en ben nu bij Tuchanka om de Genophage te curen.

avatar van Spawn
Grovonion schreef:

3bdelilah schreef:

Dan zal ik eerst eens kijken voor deel 1 & 2. ik hoop dat ze los te kopen zijn.

Shinobi schreef:

Het wederzien van oude personages viel ook best wel mee.

Je readiness dropt wel elk uur met een paar procent. Als je het beste einde wilt kun je de MP dus het beste voor de laatste missie bewaren.

avatar van 3bdelilah
Spawn schreef:
Dan zal ik eerst eens kijken voor deel 1 & 2. ik hoop dat ze los te kopen zijn.

Kleine kans dat je deel 1 apart zult vinden. Die zit fysiek alleen in de trilogy box en door die apart te verkopen, is heel die box minder waard. Maar toch succes!

kiriyama schreef:

Nope, heb dat nog opgezocht in een Trophy guide: "For each 24 hour period of real time that passes, your Readiness Rating in all five regions will drop by 1%."

1% Per 24 uur valt best mee, als je in één match zo al 9 à 10% kan scoren.

kiriyama
Dat is dan aangepast, want ik verloor bij mijn playthrough toch echt meer. Maar goed nieuws dan.

avatar van Griekse God.
Er is geen officieel percentage. Volgens deze link gaat het richting de 3 a 4 procent. Voor mijn gevoel was het ook duidelijk meer dan 1% in ieder geval.

Is volgens mij ook duidelijk meer dan 1%, schat een 3-tal %. Heb sinds zondag niet meer kunnen spelen en ben van 94% naar 85% gezakt.

Wel raar dan, want bij mij zakt het elke 24 uur slechts met 1%.

Ik zit nu op ongeveer 22 uur speeltijd. Heb helaas Thane niet kunnen ontmoeten, omdat ik met andere zijmissies bezig was. Maar eenmaal bij mijn tweede bezoek aan de Citadel begon gelijk al de invasie van Cerberus en Kelly Chambers is blijkbaar ook dood gegaan zonder haar ontmoet te hebben. Wel jammer, maar helaas. Gelukkig kan ik Miranda wel nog steeds ontmoeten.

Uitgespeeld, moet het vage einde wel even laten bezinken. Heb overigens ervoor gekozen dat de synthetics en organs samen gaan leven. Maar zojuist een beetje op YouTube gekeken en ik snap het einde nu wel beter, ook dat Shepard wellicht geïndoctrineerd zou kunnen zijn.

Blijkbaar is het beste einde toch de vernietiging van de Reapers.

Ik heb na de eindcredits overigens ook een extra scène gekregen, maar echt veel stelde dat ook niet voor.

Niet zo episch als ik had verwacht.

Inmiddels heb ik het einde nog een keer uitgespeeld en dit keer wel voor de juiste optie gekozen waarbij Shepard blijft leven.

Anyway, terug naar de game zelf. De gameplay is duidelijk veel minder, het speelt gewoon niet zo lekker weg. Dit komt door de vele sidequests waardoor ik me als een soort van sloofje voelde, naast dat zijn negen van de tien sidequests gewoonweg saai te noemen. Het is dat je zoveel mogelijk war assets moet verzamelen voor je 'readiness'.

En wat dat betreft wordt je ook nog eens gedwongen om aan de multiplayer te gaan. Iets wat ik in de meeste games op zich niet erg vind, maar de Mass Effect serie is bedoeld als een single player game. Hou dat dan ook zo. Maar in plaats daarvan moet je simpelweg de multiplayer spelen om aan 100% te komen. Een slechte keus wat mij betreft, laat de keus aan de speler om de multiplayer te spelen en duw het niet door zijn strot.
Al moet ik zeggen dat de multiplayer op zich wel meevalt, de 100% wordt zo gehaald en de vele personages waarmee je kan spelen blijven tactisch interessant. Al vind ik het wel wat karig, omdat je alles via packs moet kopen via virtueel geld dat je ingame verdient of met echt geld betalen om het nog enigszins interessant te houden en dan moet je nog geluk hebben dat zo een pack de juiste wapens en/of personages bevat...
De multiplayer zal ik dan ook niet meer spelen nu ik het spel heb uitgespeeld.

Naast de saaie sidequests vind ik het ook jammer dat de conversaties niet meer zo diep gaan, iets waar de Mass Effect serie ook zo hevig op leunt. Zo ben ik zelfs gesprekken tegengekomen waar je nog geen eens de optie hebt om te reageren, dit zijn geautomatiseerde gesprekken. Hoe dan?! Daarnaast ontbreekt de optie 'Investigate' in de meeste gesprekken om zo meer informatie te onttrekken bij een personage. Erg zonde.

De herontmoeting met de verscheidene personages die je in deel twee hebt gered, deden mij ook niet zoveel. Aangezien de meeste je toch niet joinen en/of gewoon doodgaan. Al zaten er wel een paar epische scènes bij, zoals Mordin die ten onder gaat en Grunt die het opneemt tegen al die rachni.

Al met al is dit laatste deel in de trilogie nog steeds wel de moeite waard om te spelen, omdat je toch wilt weten hoe het afloopt. Al leek het op sommige momenten wel alsof ik Call of Duty met aliens aan het spelen was... Wat mij betreft blijft deel twee nog steeds het beste deel uit de reeks.

3,5 Sterren.

avatar van solidKevin
Ik kan me volledig vinden in jouw mening Shinobi.

Gisteren een klein liefdes onderonsje gehad met Liara, wel zonder cut-scene wat erg teleurstelde, maar wel de trophy opgestreken. Daarna een iets ouder savegame opgehaald en nu verder achter Miranda aan.

Vraagje: kun je eigenlijk een relatie hebben met 2 karakters tegelijk? Of krijg je dan een zware bons van de 2de?

avatar van solidKevin
Je kunt alleen een relatie hebben met één character. Tenminste dat denk ik .

kiriyama
En die cutscene komt nog wel hoor...

De 3de laatste hoofdmissie net voltooid en alles is goed gegaan, Miranda leeft wel en gezond en zal me vroeg of laat (eerder vroeg) nog eens in m'n hut opzoeken . Bijna gedaan (38uur speeltijd tot nu incl. multiplayer), alleen nog de 2 laatste hoofdmissies te voltoooien. Blijkt dat ik ook alle N7 missies heb gedaan en bijna alle andere side-missies. Shepard is nu aan level 52 geraakt, not bad al zeg ik het zelf. Iemand nog advies voor welke wapens ik best gebruik voor de laatste missies?

Een degelijke assault rifle met de nodige damage mods helpt altijd wel. Zelf heb ik gedurende de game vrijwel altijd gebruik gemaakt van de M-96 Mattock en dan helemaal geüpgraded.

Een shotgun is ook wel nice, zelf heb ik de Disciple gebruikt.

Gisteren uitgespeeld en op een harig gevecht met een hele bende berzerkers en banshees na niet echt moeilijk, vooral het ontbreken van een echte eindbaas maakt het makkelijk. Ik had zo goed als alle assets of war binnen en mijn personage had bijna het maximum aan paragon, dus ik had alle keuze mogelijkheden. Uiteindelijk voor de opoffering gegaan, met een aantal interessante maar niet helemaal bevredigende eindfilmpjes tot gevolg. Ook het feit dat je geen echt afscheid kunt nemen van je liefdesrelatie is misschien wel realistisch (niet dat je in de oorlog tijd hebt voor romances) maar niet zo leuk.
Ten slotte, wat ik ook niet snap is dat je de hele laatste twee missies en alle XP die je opdoet niet kunt gebruiken na het eerste doorspelen. Je gaat verder met de status van voor de laatste 2 uur spelen.

avatar van Dutch-J3ff
Geweldige game, ben er toch maar eens aan begonnen
en ik heb Mass Effect Trilogy dus gekocht.

Dit deel was ook weer erg goed maar ik
vond deel 2 het beste deel van de 3.

Ik ben nu een tijdje multiplayer aan het spelen, en ondanks dat mijn soldier level 18 heeft blijf ik het grootste watje in elk spel. Mijn wapens hebben geen doorslag en ik lijk om de haverklap geveld te worden. Ligt dat aan mijn waardeloze spel of toch een beetje eraan dat andere spelers vermoedelijk poen gebruiken om beter equipment aan te schaffen?