Mass Effect 3 (2012)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door BioWare
Uitgegeven door Electronic Arts

Het verhaal in het spel gaat verder waar het in 'Arrival' ophield. Tijdens de beproevingen van commander Shepard hebben de Reapers de Aarde aangevallen. Shepard bevindt zich nu in een lastige positie en wordt gedwongen om de aarde te verlaten om hulp in te winnen bij buitenaardse rassen. Dit is de enige manier waarop een tegenaanval kan worden gerealiseerd. Ondertussen wordt commander Shepard op de huid gezeten door de organisatie Cerberus, welke zich tegen hem/haar heeft gekeerd.

avatar van GameEvolutie
Ik vind mass effect 2 nog het beste deel van de drie!

avatar van solidKevin
Daar ben ik het mee eens.

avatar van J0rea
Heb deze game nu 2 dagen en heb al bijna 11 uur van deze game gespeeld!

Wat is deze game geweldig,, ik persoonlijk vind deze game nog beter dan deel 2 die ik ook al heel goed vond!

Heb wel gehoord dat deze game een slecht einde heeft dus ik zal nog maar niet stemmen...

avatar van Hadouken
Huh? Als ik een Origin account aan wil maken zegt ie dat er al een account bestaat onder mijn emailadres. Dit is absoluut de eerste keer dat ik Origin wil installeren, wat is dit nu weer voor een onzin? Haat ze nu al.

avatar van solidKevin
Zojuist de nieuwe SingelPlayer DLC, ME3: Levaithan uitgespeeld. Ik ben er iets meer dan 2 uur mee bezig geweest en ik vond het best een goede DLC. Het einde was voor mij zeer geslaagd en het gaf nog wat extra informatie over de Reapers.

avatar van solidKevin
Ik las dat Bioware bezig is met een nieuwe Mass Effect. Ik ben wel benieuwd, maar aangezien ME3 best wel tegenviel houd ik mijn hart vast.

Review Mass Effect 3

Mass Effect 3 was één van de games waar ik heel erg naar uitkeek en waar ik ook hoge verwachtingen van had. Deel 1 en 2 waren super leuke games waar ik me heel erg mee heb vermaakt. Mass Effect 3 daarentegen….

Laat ik maar meteen zeggen dat met het verhaal niets mis is. Ik heb een paar prachtige en emotionele scènes mogen aanschouwen. Het zou echter beter zijn geweest als Bioware meer tijd in het dialogen systeem had gestopt. Het enige wat je nu kunt doen is een paragon/renegade antwoord geven waardoor ik meer het idee kreeg dat het geen zak uitmaakte wat ik koos. Dit is niet het enige probleem want de dialoog menu’s komen ook veel minder voor dan in de voorgaande delen, waardoor de game het in mijn ogen belangrijkste element van het genre verliest.

Een ander minpunt is toch echt wel het einde. Veel mensen zeggen dat het einde prima is en dat je, je niet moet aanstellen en bla bla, maar ik heb toch zeker niet meer dan 200 uur in een game gestopt om dat als einde te krijgen? Het hoefde niet perse een Hollywood einde te zijn, maar dit is wel echt een goedkope manier om een trilogie af te sluiten.

Genoeg over het verhaal en het einde want de gameplay is heel erg goed. Als er een game reeks is die steeds is blijven verbeteren op gameplay gebied dan is het Mass Effect. Waar je in deel 1 nog tegen de muren aan moest lopen om in cover te gaan kun je in dit deel rollen, over vijanden over cover trekken en allemaal andere handige trucjes doen om je vijand te slim af te zijn. Ook is er een goed arsenaal aan wapens en powers die je kunt gebruiken om je vijand een kopje kleiner te maken.

Een ander pluspunt is het skill point systeem dat een stuk uitgebreider is geworden. Waar je in deel 2 alleen een standaard rij kon kiezen, krijg je in deel 3 de mogelijkheid om uit twee verschillende skills te kiezen in die rij. Misschien is dit een beetje verwarrend, maar het wordt wel duidelijk als je de game speelt.

Als laatste wil ik het nog even hebben over het multiplayer gedeelte van de game. Ik was in het begin vrij sceptisch over een multiplayer in Mass Effect, want waarom zou je in een RPG een multiplayer maken? Ik was wel een beetje verrast door de multiplayer omdat het best leuk was om te doen, maar na een tijdje wordt het een beetje van hetzelfde en heb je het wel gezien. Ze hadden dit er best uit mogen laten.

Mass Effect 3 is vrij teleurstellend. Niet zozeer door het verhaal, maar door de gelimiteerde dialoog keuzes en het einde. Als ze in plaats van het toevoegen van die nutteloze multiplayer gewoon meer tijd hadden gestoken in de afwerking van het verhaal en de dialoog keuzes zou ik op een hoger cijfer uitkomen. Dit is echter niet het geval en dus blijft mijn stem haken op een 3,5*.

Jammer dat Bioware Shepard zo verkracht heeft.

avatar van ilovePS3
bij die laatste zin denk ik direct dubbelzinnig

avatar van solidKevin
Er komt ook een box aan met alle Mass Effect games erin. Als dit deel net zo goed was als de andere twee delen, had ik de box misschien wel gekocht. Had ik natuurlijk wel mijn gewone kopieën ingeleverd .

Where Mass Effect 3 Went Wrong

Ik vond dit best wel een goed filmpje waar ik het 100% mee eens ben.

Momenteel bezig om de Galaxy at war te winnen op 3 vlakken: ipad "ME3 Datapad", online en natuurlijk de solo-campagne. Valt me op dat de readyness rating elke dag een beetje zakt, not-cool want ik ga binnenkort op verlof en dan zit spelen er voor twee weken niet in en kan ik weer opnieuw beginnen (met de online portie)...

avatar van Marcellussss
Blij dat ik het einde met Extended Cut gespeeld heb, hoewel dit gewoon al in het originele deel had moeten zitten natuurlijk. Begreep de kritiek niet naderhand, totdat ik het einde zonder extended cut op Youtube keek.

avatar van 3bdelilah
Heb voorlopig geen internet op m'n PS3, dus de Extended Cut moet ik dan maar op YouTube zien als ik 'm uitgespeeld heb.

Ik heb trouwens een 'probleempje' met mijn powers. In het begin van de game kon ik mijn powers snel achter elkaar gebruiken (ik gebruik alleen Incinerate en soms Overload), laadtijd was toen hooguit 4/5 seconden of zo. Nu is dat veel langer, 15sec of zo. Weet iemand hoe dat komt? Ik merk dat de powers van mijn crew veel sneller herladen. Ironisch genoeg heb ik juist punten geïnvesteerd in "Tech Mastery" zodat herladen minder lang duurt en is mijn Incinerate ook optimaal.

kiriyama
Ik weet het niet meer precies, maar is het in dit deel niet zo dat wanneer je meer wapens bij je draagt je trager bent? Misschien wat minder/minder zware wapens kiezen?

kiriyama schreef:

Klopt, je hebt helemaal gelijk. "Exceeding weight decreases power recharge speed; conversely going far under weight speeds it up". Vanavond dan maar eens grote schoonmaak houden met hooguit 3 wapens op zak, ik heb er nu een stuk of 8/9 zeg ik uit m'n hoofd. Thanks!

avatar van Naomi Watts
Nu ook de Extended Cut gespeeld. Het blijft toch onaangenaam opvallend dat BioWare hiermeeo p de proppen moet komen omdat de meeste gamers blijkbaar alles voorgekauwd moeten hebben. Echt zeer zeer spijtig. Gamers moeten blijkbaar nog steeds kinderlijk bij de hand genomen te worden, en zelf een interpretatie er aan verbinden is nog te moeilijk. Alsof David Lynch of Alain Robbe-Grillet met alternatieve versies for dummies van hun oeuvre komen. So not done.

avatar van 3bdelilah
Ondanks dat ik het einde nog niet weet, vind ik het inderdaad opvallend dat BioWare zich heeft laten 'verslaan'. Kan uiteindelijk van twee kanten gezien worden. Enerzijds heb je natuurlijk dat klant koning is en de gewoonlijke marketing bullshit, maar anderzijds is het oorspronkelijke einde dus hét einde wat BioWare voor hun game in gedachte had en niemand weet het beter dan BioWare zelf.

Maar ik nader het einde, ik ben de Reapers aan het bevechten in de Citadel. Ik denk dat ik 'm morgen uitgespeeld heb en dan kan ik zelf een mening over het einde vormen.

avatar van Naomi Watts
Creativiteit boven alles. Benieuwd tot welke conclusie jij komt.

Naomi Watts schreef:

Een vreemde conclusie aangezien het einde gewoon niet goed was uitgelegd. Het is wel een beetje lastig om zelf een interpretatie aan een einde te geven als het einde zelf al niet klopt.

avatar van Naomi Watts
Het einde vereist geen uitleg. Wat is dat toch dat het gros altijd uitleg nodig heeft?

Wat klopt er dan niet volgens jou? Heb geen enkele holes kunnen vinden, vooral niet als je het narratief een sluitende uitleg geeft.

avatar van solidKevin
Een van die "holes" zoals jij ze noemt is het moment dat de squad mates die je op aarde in je party had uit de Normandy stapte op een random planeet. Voor zover ik weet is er in het Mass Effect universum geen transporter technologie.

kiriyama
Gingen die niet net op tijd door een mass-relay met de Normandy? Staat me zo bij tenminste.

solidKevin schreef:

Dat is geen plothole en een prima plausibel te maken. Het is ook maar de vraag of de laatste akte uberhaupt "echt" plaats vindt. Bovendien vind ik de indoctrinatie theorie helemaal geen als maar is het zo klaar als een klontje. De hints die je in heel deel 3 krijgt en iets te veel overeenkomt met de codex beschrijving is geen toeval meer te noemen.

Bovendien is die scene een bewuste keuze en is er op geen enkele manier over een plothole te bespreken. Dat jij die scene dus onrealistisch acht zou toch het fundement moeten zijn van jouw interpretatie. Maar je denkt niet verder dan die conclusie. Nou net de bedoeling van een open eind . Zoals kiriyama aangeeft zijn de wetten in Mass Effect er voldoende om ook die scene vanuit realistisch perspectief plausibel te maken.

avatar van solidKevin
Schijnbaar berijpen jullie niet helemaal wat ik bedoel. Het klopt dat de Normandy door een Mass Relay vloog en zo op die planeet terecht kwam, waar de squad mates uitstappen die in jouw party zaten op aarde. Echter is er nooit een scene geweest waar je ze weg ziet gaan en waarom ze Shepard alleen naar de Citadel lieten rennen. Tenminste niet tot de Extended Cut.

De indoctrinatie theorie zou waar kunnen zijn, maar het heet niet voor niets een theorie. Ik vind het zelf ook heel interessant en er zijn genoeg hints. Verder vond ik dat Bioware het zich wel makkelijk heeft gemaakt door de eindes bijna exact hetzelfde te maken. Hierdoor maakt het niet uit of het een open einde is of niet. Dan nog niet te spreken over het conversatie systeem dat in dit deel vrij weinig meer toevoegd waardoor het hele RPG genre bijna zo goed als verdwenen was.

avatar van Naomi Watts
Juist dat abrupte en het gebrek aan samenhang laat de aard van dat segment in het midden. Als gamer kan je de blanks zelf gaan invullen. Al kan je het niet zo eens zijn met die keuze maar dan nog is het onmogelijk het einde niet sluitend te noemen.

Dat ze qua gameplay niet al te sterke keuzes hebben gemaakt vind ik ook, al ging dit uitsluitend om het einde en dat BioWare noodgedwongen met een dumbed down einde op de proppen moest komen omdat wat gamers de grijze massa niet in werking kunnen zetten.

avatar van 3bdelilah
Oké, vanavond uitgespeeld en ik heb het volgende einde gekregen (SPOILERS):

Ik heb gekozen voor Destroy, maar i.p.v alleen de Reapers te vernietigen (wat ik van te voren dus dacht dat zou gebeuren), vernietigde ik alles en iedereen in het heelal.. oeps? De Normandy wist net te ontsnappen en is gestrand op een of andere planeet, net wanneer de deur opengaat rollen de end credits. Maar op YouTube zie ik dus dat bij Destroy alleen de Reapers vernietigd worden en niet alles. Een soort van happy end dus, maar wat ik heb is op z'n zachtst gezegd best fucking klote haha. Komt dat vanwege de Extended Cut of heb ik wat (verkeerds) gedaan?

Hoe dan ook, het verhaal vind ik in dit deel beter dan deel 2. Daar waar het in deel 2 'alleen' je crew samenstellen en de Collector base vernietigen was, bleef mijn interesse hier langer geboeid door het verhaal. Vooral dat je Cerberus vaak dwars moest zitten, vond ik tof. Het nadeel van dit deel vond ik onder andere je crew, Ashley en James vond ik persoonlijk niks en heb ze daarom zelden gebruikt (alhoewel James wel erg handig kan zijn met zijn Carnage).

Vooral de diepte in deze serie vind ik echt legendarisch goed, de beste die ik ooit heb gezien. Ik zie op YouTube zoooooveel wat ik niet heb meegemaakt, dus wat dat betreft is de replay value echt torenhoog. Op de een of andere manier kreeg ik nooit de optie om een relatie te starten, ook in deel 2 niet maar dan deed ik vast wat verkeerds. Lijkt mij zo ongelooflijk veel moeite om met al die variabelen rekening mee te houden en daar krijgt BioWare van mij de diepste respect voor.

Naomi Watts schreef:

Je gaat dan inderdaad de blanks invullen en dan zou je toch eigenlijk denken dat het niet kan kloppen. Je squad mates gaan door het vuur voor je, maar als Shepard daar naar toe moet rennen zouden ze toch nooit zeggen: "Nou Shepard was leuk, maar zoek het vanaf hier zelf maar uit." Tenminste dat is mijn ervaring .

Het is in mijn ogen niet alleen het einde. In de eerste Mass Effect had je een heleboel keuzes in het dialogen systeem door de hele game. In Mass Effect 2 werd dit al minder, maar het was nog steeds genoeg. In dit deel zijn er echter steeds maar 2 en heel soms 3. Ook het gebrek aan investigate vond ik een gemis. Dit is dan ook de reden waarom ik de game veel minder vond dan de andere.

3bdelilah schreef:

Dit ligt aan je Readiness Rating. Dit zijn die procenten die je ziet in het start menu van de game. Als die bijvoorbeeld allemaal gemiddeld 50% zijn worden je War Assets ook gehalveerd. Je zou dus bijvoorbeeld 5000 punten kunnen hebben in je War Assets, maar die worden gehalveerd door je Readiness Rating naar 2500 punten. De enige manier om dat omhoog te krijgen is door de multiplayer te doen. Snap je het een beetje?

Er is een andere manier om je readiness rating omhoog te krijgen, redelijk gemakkelijk en snel, namelijk het ME3 Datapad dat je kan downloaden op iOs of Android. Dat wordt gelinkt met je EA account en geeft je de mogelijkheid strategisch vloten in te zetten, extreem simpel allemaal maar wel een steun om je readiness rating 100% te krijgen. Ik heb het datapad gebruikt om tot 90% te geraken en doe de rest met multiplayer.