Return to Castle Wolfenstein (2001)

PC / PlayStation 2 / Xbox / Xbox 360

Ontwikkeld door id, Gray Matter en Nerve
Uitgegeven door Aspyr en Activision

Zoals de titel al doet vermoeden keer je in dit spel terug naar Castle Wolfenstein als geheim agent Blazkowicz, dit keer om enkele vreemde geruchten over bizarre menselijke experimenten te onderzoeken, die ook nog iets te maken zouden hebben met het occulte. Het loopt echter al meteen fout en je wordt samen met je collega gevangen gezet. Het ziet er naar uit dat de regering niet direct van plan is hulptroepen te sturen, maar afwacht hoe het verder escaleert. De enige mogelijkheid is ontsnappen...

Zag er erg mooi uit inderdaad. Goed spooky ook die kerkers met half rottende zombies en een lekker cheesy verhaal over geschifte nazi's met occulte plannetjes. Ik vond het alleen nogal een domme eindbaas. Die was namelijk belachelijk gemakkelijk terwijl je een paar levels daarvoor een supermoeilijke tussenbaas had.

Geniale multiplayermode ook.

Deze game vond ik best eng moet ik bekennen...

De mutanten waren best creapy en prins Heinrich op het einde al helemaal.
Niet dat ik bang was, maar ik speel altijd liever in zon game tegen ''echte'' mensen.

De game was grafisch erg mooi en het liep erg lekker. Zeer sfeervol, een mooie ode aan het origineel.

En hier hebben we dus te maken met de beste teambased shooter allertijden.

Geen gezeik geen bullshit, gewoon perfecte gameplay en vooral teamplay.

De game bestaat uit perfect gebalanceerde wapens, maps en modes.

Ik nodig jullie uit gewoon even een filmpje te kijken van een van de betere oldskool wolfenstein clans en je te verbazen over de extreme hoeveelheid vaardigheid, samenspel, tactiek en inzicht die bij een wolfenstein match komt kijken. Nee deze game is niet voor de huidige generatie watjes gamers, maar als je de tijd neemt om m op te pakken ontdek je wat voor een pareltje dit eigenlijk is en hoe doodzonde het is dat call of duty en consorten deze game dood hebben gemaakt.

Bij deze een dikke 5 sterren en een filmpje van de op papier beste WCG game ever: [Rtcw/ Wolfenstein Frag Movie] - Infernsus The Movie - video.google.com

Voor een game uit 2001 is het verassend vloeiend. Je glijdt als het ware snel door de game heen, een beetje zoals Doom. Wat niet gek is aangezien die 2 franchises dicht tegen elkaar aan liggen. Ik ben begonnen bij dit deel omdat de 3 delen daarvoor mij te oud zijn. Wolfenstein 3D had nog wel gekund, maar gezien het doolhof aan enigszins hetzelfde uitziende omgevingen heb ik die toch maar geskipped.

Return to Castle Wolfenstein is een pittige game. Een stuk pittiger dan wat ik normaal speel en dat beviel mij best wel. Tot aan de laatste 2 levels, toen was het echt veels te veel bullet spongen en met name die elektrische monsters zijn een doorn in het oog. (Ik heb een klein beetje gecheat her en der).

Het hele nazi horror/fantasy is best cool en dat hield de boel wel vers, al vond ik de normale ww2 shooter levels wel de leukste.