Kick Off 2 (1990)

Amstrad CPC / Atari ST / Commodore 64/128 / Commodore Amiga / PC / Sega Master System
Sports

Ontwikkeld door Dino Dini
Uitgegeven door Anco

Deel 2 in de beroemde Kick Off serie. De speler kan kiezen uit verschillende landenteams om daar een competitie, een bekertoernooi of een vriendschappelijke wedstrijd mee te spelen tegen een ander landenteam. Het is mogelijk om met diverse legendarische voetballers als Diego Maradona, Dino Zoff en Jan Poortvliet te spelen. Ook zijn er enkele verbeteringen aangebracht, zoals de mogelijkheid tot het bekijken van een herhaling.

Mijn 1e bericht op gamesmeter.nl moet natuurlijk bij dit spel staan. Dit is mijn favoriete spel ooit. Samen met broer zijn we met dit spel (na Kick Off 1) begonnen op de Atari ST 512. Erg veel plezer eraan gehad, maar op de Amiga was ie toch wel veel mooier
Dus snel een Amiga 1200 gekocht (die draait nog steeds met 4gb hd) en helemaal grijs gespeeld.

En het mooie is: dit spel is nog steeds actueel! Binnen Europa worden er nog regelmatig toernooien gehouden. Kijk maar eens op http://www.ko-gathering.com en dan weet je wat ik bedoel.
In 2001 werd er voor het eerst sinds tijden een World Cup Kick Off 2 toernooi in London georganiseerd mede door 1 van de makers van het spel Steve Screech. Zelf heb ik de Nederlandse eer hoog gehouden door 2e te worden. Daarna in 2003 heb ik samen met mijn broer het WK zelf in Groningen georganiseerd (31 deelnemers, 7 nationaliteiten), en ben de jaren daarna nog in Milaan en in Keulen geweest voor een WK.

Kortom, dit spel is en blijft fantastisch en de animo binnen Europa voor dit spel is nog steeds groot.

Kick Off 2

avatar van Awake78
Oohh Kick off! Ja werelds....dat je soms zo'n mooi strak schot in de korte hoek kon scoren vanaf een metertje of 20! Alleen met superspitsen, dat wel.
Steve Screech ja, de bedenker, die naam werd je mee om de oren geslagen met die spellen.
Had destijds ook Player Manager en die had dezelfde wedstrijdengine als van Kick-Off en het leuke was dat jij gewoon mee kon spelen (wel als 1 man, hoe heette je toen ook alweer?).

Ik dacht echt altijd dat ik de beste van de wereld was met dit spel. Lekker zo die bal klemmen, draaien en passen - en vervolgens met een lekker 1-2tje die bal erin peerten! Alleen met dribbelen raakte je hem nog wel eens kwijt.....

Awake78 schreef:

Haha idd, maar eigenlijk is Dino Dini de bedenker die later nog Goal! heeft gemaakt. Steve Screech is doorgegaan met Kick Off, waaronder het tegenvallende Kick Off 3 en Kick Off 2002. Alhoewel laatst genoemde game per ongeluk tot stand is gekomen, zie mijn reactie aldaar.

Steve heb ik in 2001 ontmoet in Dartford (vlakbij London) tijdens het 1e koa wk kick off 2 . Ook nog bij hem thuis geweest, enorme teringzooi met een hoop computertroep. Hij was toen volgens mij nog steeds werkzaam voor Anco. Zelf bakte hij overigens vrij weinig van Kick Off 2, hij werd slechts 18e van de 30 deelnemers, haha.

Als dank voor het jarenlange kick off 2 plezier hebben mijin broer en ik hem in Dartford (hij betaalde nl voor 30 mensen het hotel!) nog een FC Groningen shirt gegeven, hij is nl een voetbalfanaat en is gek op voetbalshirtjes.

Leuk dat hier nu eindelijk een reactie van een andere Kick Off 2 liefhebber staat naast die van mezelf

avatar van tomthumb
We deden altijd een trucje: de keepers wisselen voor veldspelers en dan vanaf de middellijn de bal erin lobben. Ook leuk was die bug waarbij de bal door het net achter het doel verdween en dan ontstond een scrimmage waarbij je kon scoren door de bal weer richting het veld te trappen... ach waar blijft die tijd.

avatar van Awake78
Ja d'r zaten wel meer bugjes in en ik denk dat als je het nu zou zien zou je echt lachen hoe het eruit ziet (met die bal lobben zegt mij ook wel wat).
Had echter wel een goede 'map' (kon je ook groter of kleiner zetten), kunnen voetbalgames van tegenwoordig nog een voorbeeld aan nemen.

Wat grappig dat jij (mrdig) Screech een keer ontmoet hebt. Deed die smiecht zelf nog mee aan dat toernooi ook!

Echt goede herinneringen aan dit spel. Zo ook aan Player Manager, die staat ook op Gamesmeter tot mijn verbazing! Mijn broer vond dit spel niks, die speelde liever Sensible Soccer, dat je die bal zo kon laten draaien. Geef mij maar kick-off

Haha er zaten inderdaad van die leuke bugjes in.
De bekendste 'bug' die wij tijdens de wk toernooien ondekten is de zogenaamde PBD, Penalty Box Dribbling, bug die in veel gekraakte versies (oracle) wel zat en in officiele versies (v1.4) niet.
Heft effect van PBD is dat het dribbelen in de 16m anders verloopt dan daarbuiten. Een heel wiki artikel hebben ze hier aan gewijd: Wiki PBD met uitleg, source code en een video.

Tijdens de toernooien onstond al snel een discussie of we nu met of zonder PBD moesten spelen. Met PBD is dribbelen in de 16m namelijk veel makkelijker dan zonder PBD. De uiteindelijke oplossing is dat er een speciale toernooi versie van de game is gemaakt (mbv reversed engineering in 2006) zodat iedereen tijdens de game kan kiezen of ze met of zonder PBD willen spelen. Deze versie heeft nu zelfs een eigen pagina bij DE amiga games site hol.abime.net. lol.

Player Manager heb ik nooit gespeeld, ben niet zo van de manager games, ben meer van het spelen zelf. Ook met Sensible (world of) Soccer trouwens, ook helemaal ziek gespeeld en erg veel plezier mee gehad.
Bedoel je aftertouch met 'die bal zo laten draaien' ? Zo ja dat zit ook in Kick Off 2. Niet in Kick Off 1 en daarom volgens mij ook niet in Player Manager.

avatar van Awake78
Ja verrek, dat zat ook in Kick 2 inderdaad. In PM niet nee, dat zou anders een te grote cheat betekenen.....

avatar van jerom1234
Wat is hier zo goed aan?
Het lijkt mij nogal boring!

Even off-topic, die amiga database website is FAN-TAS-TISCH, bedankt mrdig!

jerom1234 schreef:
Wat is hier zo goed aan?
Het lijkt mij nogal boring!

Als je dit nu voor het eerst zal gaan spelen wel ja. Maar als je zoals ik bent opgegroeid in een tijd zonder FIFA, PES en eigenlijk dit en SWOS de enige fatsoenlijke soccer games waren dan denk je er anders over.

Grovonion schreef:
Even off-topic, die amiga database website is FAN-TAS-TISCH, bedankt mrdig!

Graag gedaan!

avatar van jerom1234
mrdig schreef:

Aha, dank je wel!

Leuk nieuws gisteren, Dino Dino gaat een nieuwe kick off maken voor de PS4/Vita:

Dino Dini's Kick Off Revival is coming exclusively to PS4 and PS Vita - PlayStation.Blog.Europe - blog.eu.playstation.com

Ben benieuwd!

Cool! Goed dat hij het bij oude kick-off deugden, zoals bal die niet blijft plakken en top-down zicht, blijft houden. Kijk er naar uit, nu hopen of een fysieke release, ook is dat waarschijnlijk enkel van mogelijk succes afhankelijk. Trouwens ook niet echt een bescheiden figuur, die Dino Dini. Wat hij de games-markt geleerd had...

Leuk. Ik ben echter na Kick Off 1 overgegaan op SWOS. Net zoals zovelen eigenlijk en die vond ik toch echt leuker. Zou leuk zijn wanneer er dan ook een soort van SWOS revival komt.

Maar hoop ook echt dat het arcade gevoel terugkomt, maar wel met de huidige game mechanics. Dit kan wellicht toch een nieuw genre aanboren binnen de footies...

avatar van horizon
Swos HD remake zou geniaal zijn. Voetbal spellen zijn nooit leuker geweest.

En dan ook voor de Wii u graag.

Grovonion schreef:
Trouwens ook niet echt een bescheiden figuur, die Dino Dini.

Klopt is af en toe een blaaskaak, en hij zuigt ook hard in zijn eigen game getuige het feit dat hij bij het WK van 2013 laatste werd Dan krijg je de zgn 'shirt of shame' award, hij heeft er zelfs een liedje over gemaakt:
Shirt Of Shame - YouTube haha

En ja SWOS is natuurlijk ook cool, is wel een remake van op de 360 overigens.

Kick Off 2 toernooi in Amsterdam, 2 april aanstaande:
Dutch Kick Off 2 Championships 2016 Amsterdam - kickoff2amsterdam.com

Ik ben erbij, Dino Dini komt ook (die in Breda woont). Nog meer geïnteresseerden?

Lachen! Doe zelf niet mee, want het is echt jaren geleden dat ik het heb gespeeld. Weekenden kan ik moeilijk, maar wel leuk om tijd voor te maken. Wil het wel eens zien. Waar is het?

Precieze locatie is nog niet bekend, 'ergens in Amsterdam'. Zodra het bekend is post ik het hier wel even ter reminder En even langskomen om te kijken is natuurlijk ook prima, leuk!

Tijdens de kerstvakantie heb ik sinds tijden weer eens wat potjes gespeeld met de laatste 'reversed-engineered' Kick Off 2 Amiga versie. Blijkt er al tijden een bepaalde type goal naar mij te zijn vernoemd. De zgn. 'Mrdig jawoll!' goal: http://1drv.ms/1J6NHMl. Haha, leuke verrassing.