Dragon's Dogma (2012)

PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Jouw zelf gecreëerde personage wordt gekozen door een draak om een speciale taak uit te voeren. Als borg heeft deze draak jouw hart gestolen om er zeker van te zijn dat je de taak ook daadwerkelijk uitvoert en sta je constant in contact met de draak. Samen met drie andere personages is het de bedoeling om door de open wereld te reizen, missies te voltooien en grote monsters verslaan. Met als uiteindelijke doel je hart terug te krijgen en uit te zoeken waarom de draak juist jou heeft gekozen.

avatar van Starmaster501
Onverwachts goed! Zo lang laten liggen, toch maar gekocht. Eerst was het een beetje mwah maar wanneer de game begon in het dorpje was ik al verkocht. Nu na een aantal uren spelen ben ik weinig verder gekomen vanwege het vele eploreren maar damn wat een hoop content heeft de game en een gruwelijke grote map. Ook het bevechten van bazen in een Shadow of the Colossus stijl is erg fijn!

avatar van Delars
Nog steeds aan het spelen! mooi dat er steeds meer mensen enthousiast worden!

avatar van Starmaster501
Bizar dat deze game maar 6 stemmen heeft... Onontdekt pareltje!
Ben wel blij aan de andere kant dat ik zo lang gewacht heb zodat ik de editie met de uitbreiding kon kopen! Heb de game hier immers zelf toegevoegd...

kiriyama
Net Grigori verslagen. Wat een gevecht! Suck on that Skyrim!

Sorry. Moest er even uit.

avatar van Delars
Haha echt he

kiriyama
Toch maar een halfje meer gegeven. Ik heb er ongeveer honderd uur ingestoken, maar heb nu eigenlijk al weer zin om hem nog een keer te gaan spelen. Spel heeft zeker zijn minpunten, maar is wel erg verslavend en heeft een paar geniale momenten. Volgens Capcom is 'Deep Down' niet het tweede deel uit de reeks. Laten we hopen dat er ooit nog wel een vervolg komt.

avatar van Eliandjiee
Deze game gister weer eens opgepakt. Ik heb hem nooit uitgespeeld, aangezien ik er niet echt uit kwam hoe ik nou verder ging met de main quest en het verhaal, de quests en de personages me allemaal niet konden boeien.

Met behulp van internet heb ik de mainquest weten op te pakken en ga ik deze game nu een herkansing geven.

avatar van 3bdelilah
_ Even in numbers, a weakling is a weakling still _

Die in-game quote is eigenlijk zo'n beetje hoe ik dit spel kan samenvatten. Ondanks dat Dragon's Dogma een aantal dingen hartstikke goed doet, zijn er net zoveel zaken die het in mijn ogen fout doet. Voor elk pluspunt lijkt wel een substantieel minpunt te ontdekken. Desalniettemin is mijn ervaring nu veel beter. Ik heb 'm destijds op de PS3 geprobeerd en toen vond ik de wereld oersaai, maar de technische aspecten waren dusdanig onverdraaglijk dat ik ermee kapte (1,5*). In dat opzichte is de pc versie dus zonder twijfel de definitieve versie. Laten we dus met de pluspunten beginnen.

Het sterkste punt van Dragon's Dogma is zonder twijfel de retegave en flexibele combat. Zelfs bij een relatief "saaie" class als een vechter met een zwaard en schild had ik het erg naar mijn zin. Van te voren wist ik al dat DD veel aanvallende skills had, maar tot mijn (positieve) verbazing ook aardig wat defensieve skills. Daardoor verveelden de gevechten nauwelijks, of je nou tegen een draak vecht of een bende van zwakke goblins. Een ander sterk punt is dat alles goed gebalanceerd lijkt te zijn. Ik heb daardoor nog even geëxperimenteerd met andere klassen en op het eerste oog waren die ook erg flexibel en leuk om mee te spelen. Ik was een Fighter, mijn main Pawn een Mage, en vaak ging ik nog voor een Warrior (tank) en een Ranger als extra pawns, waardoor ik het gevoel had dat alles prima gebalanceerd is.

Ik ben ook aangenaam verrast hoe lekker DD draait op de pc (al wordt later duidelijk waarom). Met mijn nogal bescheiden mid-end PC (R9 280X and i5 4670K) zat ik het grootste deel van mijn tijd op een soepele 60fps op 1440p. Vooral die downsample gaf de wereld van Gransys een extra "oomph" waardoor alles er lekker slick uit zag. Op momenten zelfs schitterend, met al die dichte bossen en veel gras en groen. Er zijn maar weinig spellen waar ik zo veel screenshots gemaakt heb als in Dragon's Dogma. Die mooie wereld stimuleerde de verkenning, waardoor ik dus op mijn luie gemak rustig rondliep, op zoek naar gear en andere geheimen, in plaats van het snel afwerken van missies.

Ondanks dat Gransys er soms schitterend uit kan zien, voelt de wereld zelf eigenlijk dood aan. Afgezien van vijanden die je onderweg tegenkomt, gebeurt er weinig in de wereld. Op momenten erg weinig. Vrijwel alle NPCs die je door het land ziet lopen, zijn Pawns die je kunt inhuren. Verder hebben ze geen enkel nut. Daardoor voelde het hoofdverhaal met de draak eigenlijk maar erg mager aan, want aan de wereld zelf is zijn aanwezigheid nauwelijks te merken. Sterker nog, zelfs iet relatief kleins als de Salvation (een groep fanatiekelingen) is veel meer en veel dringender aanwezig en merkbaar te voelen in de wereld. Dat kan ik niet zeggen van Grigori (al vond ik hem wel een goede personage). Er zijn een paar scripted gebeurtenissen waarbij je zijn aanwezigheid echt voelt, maar naar mijn mening is dat te weinig. En laat me alsjeblieft niet beginnen aan de meeste side quests (fetch, fetch, kill, kill) en personages (net zo memorabel als mijn sok). Dat maakte het concept van de "beloved" alleen maar belachelijker. Ik zal geen spoilers verklappen, maar omdat ik een paar boeken dumpte bij een of ander willekeurig personage (was benieuwd wat er zou gebeuren), besloot het spel dat dit mijn "geliefde" was. Wat daarop volgde was zowel hilarisch als tenenkrommend slecht, haha.

Mijn andere minpunten zijn wat minder dringend. Want ondanks dat DD lekker draait op pc's, is het wel een directe port met nauwelijks tot geen extra opgepoetste zaken. Denk bijvoorbeeld aan slechts één (!) save slot. Om het allemaal erger te maken, wordt deze ene save gebruikt voor ZOWEL automatische als handmatige saves. Dus een checkpoint zal opslaan over jouw handmatige save. Het is mij een raadsel waarom dit überhaupt in de console versies zat, maar dat ze niet de moeite gedaan hebben om dat op de pc te fixen is wel jammer. Datzelfde zie je ook bij de UI, een slechte en onhandige UI die niet pc-vriendelijk is. Vooral als je je inventaris vaak aan het checken of quests aan het nalezen bent. Micromanagement is niet te doen.

SAMENVATTING

+ Het speelt heerlijk weg, mede dankzij de fantastische combat.
+ Draait lekker op pc's, 1440p 60fps op mijn toch wat bescheiden pc.
+ Prima support op Nexus Mods, zowel grafisch als gameplay mods.
+ Het verkenningsgevoel zat er goed in, heb veel rondgelopen.
+ De wereld kan er schitterend uit zien, veel bossen en ander groen, maar...

- ... de wereld van Gransys voelt eigenlijk dood aan.
- Het verhaal is oninteressant met weinig tot geen impact in de wereld.
- Het concept van de "beloved" is heel onzinnig.
- Side quests zijn zo'n beetje verschrikkelijk, waarvan de meeste fetch quests.
- De lore is middelmatig, er wordt te weinig uitgediept.
- Memorabele personages op één hand te tellen, de rest ben je meteen vergeten.
- Een (!!!) save slot, zowel voor handmatige en automatische saves (checkpoints).
- Hoewel 'ie lekker draait op de PC is het voor de rest een directe port. Zo ook dezelfde onhandige UI etc.

OORDEEL

Uiteindelijk komt het allemaal neer op wat je nou allemaal zoekt in een RPG. Hecht je veel waarde aan de combat en is de rest eigenlijk maar een bijzaak? Dan raad ik Dragon's Dogma sowieso aan. De combat is fantastisch en verveelt eigenlijk nooit. Maar, en dat is een grote maar, ben jij iemand zoals ik, iemand die vindt dat RPGs veel meer zijn dan alleen een gave combat; als je op zoek bent naar een verhaal gedreven RPG in een geloofwaardige, goed uitgediepte speelwereld met memorabele personages, dan nee. Dragon's Dogma schiet wat dat betreft, naar mijn mening, zwaar tekort.

6/10

avatar van Eliandjiee
Mooie review, ik kan mij er helemaal in vinden!

Fantastische combat maar de wereld en het verhaal zijn grote minpunten en doen idd afbreuk aan de ervaring

3bdelilah schreef:
Dat maakte het concept van de "beloved" alleen maar belachelijker.

Hahaha, ja lekker uitgelegd en uitgevoerd ook . Bij m'n 1ste pleethru was de blacksmith m'n love interest, dat was one awkward bearded love scene . Masterworks all, you can't go wrong!

2de keer Lady Aelinore gecharmed, als je weet wat de bedoeling is, is't best cool. Dat laatste omschrijft de game ook wel 'n beetje...

Erg leuke en spot on Zero Punctuation review.