F1 2011 (2011)
Alternatieve titel: Formula One 2011
Nintendo 3DS / PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360
Racing
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters
Stap in de schoenen van je favoriete coureur en strijd voor de titel in de meest populaire raceklasse ter wereld. Het spel bevat alle officiële coureurs, teams en circuits uit het nieuwe formule 1 seizoen. In de nieuwe split-screen modus kun je het lokaal tegen een andere speler opnemen. Daarnaast heb je de keuze uit alle klassieke spelmodi, waaronder de carrièremodus, waarin je je als opkomende talent kan ontwikkelen in de formule 1 om uiteindelijk op te klimmen naar je favoriete renstal.
Samenvatting van het 2011 tot nu toe maar dan nagedaan in het spel F1 2011.
YouTube - F1 2011? Gamescom Trailer (Offscreen 17.8.2011) With Safety Car
"Go Compete" Gameplay Trailer
YouTube - F1 2011 - "Go Compete" Gameplay Trailer
De eerste ervaringen zijn erg goed.
Had ook gezien dat er een Time Attack mode is, wat me erg leuk lijkt. De game heeft een aantal scenarios (bijv canada, heavy rain) waar je een bepaalde tijd moet neerzetten en afhankelijk van je tijd krijg je een gouden, zilveren of bronzen medaille. Erg leuk voor de completionists onder ons.
Er is een bug bij het maken van een setup met spring settings van 11/11 waardoor je een soort van superauto krijgt. Dit scheelt soms wel 4-5 seconden per ronde op normale tracks en op bochtige tracks zoals singapore wel 10 seconden. Dit maakt de hele Time Trial feature tot op heden compleet nutteloos en maakt racen tegen Legend AI een lachertje.
Online is helemaal verknoeid. Waar vorig jaar het penalty systeem onnodig streng was is er nu totaal geen lijn meer in te herkennen. Je kan complete stukken track afsnijden waarvoor je alleen maar een warning krijgt, maar kom je op de een of andere manier (vaak niet eens door je eigen schuld) in aanraking met een andere auto, ook al is het maar een klein tikje, heb je meteen een penalty aan je broek.
Daarnaast hebben ze de lobby features ook alleen maar verslechterd. Iedere keer als er iemand de lobby inkomt wordt de countdown timer gereset. Dit is echt vreselijk. Vaak zit je gewoon 5-10 minuten te wachten tot de quickrace start......wat gewoon bijna langer is dan de duur van de race. Daarna moet je ook nog eens die domme victory animation afkijken. WAAROM? Het is een online quickrace!!! Ik heb soms echt het idee alsof zo'n game niet 1 keer is gespeeld voordat ie gereleased wordt.
Mochten deze dingen allemaal verholpen worden in een toekomstige patch dan is het echt een erg leuke racegame, maar ik heb er een hard hoofd in. Normaal gesproken zijn wat bugs niet erg, maar dit breekt gewoon de gameplay. De speelduur van een spel als dit wordt hierdoor ook aanzienlijk verminderd omdat er totaal geen lol aan te beleven valt om goede tijden in Time Trial neer te zetten en daarnaast online ook een lachertje is omdat het gewoon een gevalletje is van wie kan het meest effectief track cutten.
Zware onvoldoende voor nu.
Het zal wel weer opgelost worden met een grote patch, maar het hoort niet.
Overigens nog geen in-game comments van mij, ik zit in Finland en de game ligt gewoon thuis, over een week of drie brengt de familie 'm mee. Kan ik meteen bug vrij spelen
Daarnaast verziekt het de hele time trial mode. Er zijn zat mensen, waaronder ik, die het erg cool vinden om een zo goed mogelijke ronde neer te zetten om in de top 20 of top 50 terecht te komen. Als je geen 11/11 suspension hebt kom je van zn leven niet bij die tijden en na een tijdje heb je rondkneuren in zo'n super downforce auto ook wel gezien.
Daarnaast kan het ook nog zijn dat mensen niet eens weten dat het een bug is. Veel mensen beginnen een setup met de auto zo stijf mogelijk te zetten aangezien je zo het meest stabiel door snelle bochten komt. Aangezien zo'n stijve vering ook nadelen heeft past men van daaruit de suspension aan naar beneden om de ideale setup te krijgen, maar als dan blijkt dat je met een 11/11 setting veel harder gaat zullen de meeste mensen hem daarop laten staan. Je kan het ze verder ook niet kwalijk nemen.
Het feit dat het een bug is en voor iedereen beschikbaar is om te gebruiken geeft de game gewoon geen lange houdbaarheids datum. Online is niet leuk, Time Trial is niet leuk en dat zijn nou juist de game modes waar je veel in gaat racen na de Career mode. Racen tegen de AI is ook maar leuk voor een korte tijd.
Handling: Het grootste verbeterpunt met het spel van vorig jaar (daar moet je het toch mee vergelijken) is de handling. Waar vorig jaar je enige gevaar nog lag in hoge kerbstones is het dit jaar de auto zelf die erop uit is om jou te verslinden. De wagens in F1 2011 zijn echt tricky als je het er naar maakt (ABS staat aan, that's it), bij te vroeg gas geven breekt de achterkant uit en heb je wel ff nodig om dat te herstellen. De besturing is ook lang niet meer zo hoekerig als vorig jaar, dit jaar stuur je een auto de bocht in in plaats van hem een beetje in de richting van een bocht te gooien.
Graphics: Nog een verbeterpunt, vooral aan de details is veel aandacht besteed, ook de belichting is een stuk beter. Waar McLarens nog wel eens zwart uitzagen in 2010 zijn ze dit jaar toch écht zilverkleurig. De overgang naar nat weer vind ik wat minder, waar vorig jaar een baan voor intermediates en full wets nog duidelijk anders uitzagen, is het dit jaar egaal nat. Wellicht dat dat ook wel wat extra uitdaging brengt.
AI: Over de AI ben ik minder te spreken, wellicht zijn ze er zelfs op achteruit gegaan. Al een aantal keer krijg ik midden op een recht stuk een zetje van achteren in plaats van daadwerkelijk ingehaald te worden, ook laat de rest zich vrij makkelijk afhouden naar mijn mening.
Bugs/glitches: Eerlijk gezegd, ik heb er nog niets van gemerkt. Ongetwijfeld dat ik één tegen ga komen maar tot dusver vind ik alle comotie wat overdreven, het spel is prima speelbaar. Als jij zonodig van de 11/11 setting gebruik wil maken, prima. Dit maakt het spel er niet slechter op, want dit soort racers zetten de moeilijkheidsgraad toch al op Easy om iig met een Lotus het wereldkampioenschap binnen te halen.
Tot dusver zeker een 4* waard, wordt vervolgd.
Bugs/glitches: Eerlijk gezegd, ik heb er nog niets van gemerkt. Ongetwijfeld dat ik één tegen ga komen maar tot dusver vind ik alle comotie wat overdreven, het spel is prima speelbaar. Als jij zonodig van de 11/11 setting gebruik wil maken, prima. Dit maakt het spel er niet slechter op, want dit soort racers zetten de moeilijkheidsgraad toch al op Easy om iig met een Lotus het wereldkampioenschap binnen te halen.
Dat is een beetje een onzinnige statement. Je kan best in een lotus op expert het WK winnen als je normaal gesproken top 50 time trial tijden kan winnen. Zoals hierboven al uitgelegd is het gebruiken van die settings een vereiste als je competitief wil zijn online en aangezien Codemasters de nadruk heeft gelegd op het online racen in deze game, zoals duidelijk wordt uit verschillende interviews met de developers en hun slogan 'go compete', zijn de bugs wel degelijk een probleem.
Dat je er niets van merkt als je career mode speelt....tja. Racen tegen AI is een beetje als een Single Player FPS....ik zie er het nut niet zo van in. Dat is uiteindelijk ook niet waar de speelduur in deze game vandaan zou moeten komen.
Online zul je net zo goed altijd mensen vinden die er kicks uit halen door tegenstanders als vangrail te gebruiken (al jarenlang een issue online bij Codemasters). Bij mij was het beeld ontstaan dat een bugvrije race haast onmogelijk was, dat is bij mij niet het geval. Waarom zou ik de game dan erop afrekenen.
Ik steek inderdaad meer tijd in de single player, omdat ik online niet vaak een professioneel deelnemersveld tegenkom. In F1 2010 was haast niemand te porren voor iets anders dan een sprintrace, om nou middagen te spenderen met 3 lap races waar een startcrash eigenlijk einde verhaal is vind ik niet bepaald onderhoudend.
Je zult altijd mensen hebben die niet binnen de lijntjes kleuren, maar om daar nou een game op te beoordelen klopt niet. Als jij 500 volt in plaats van 220v op een schemerlamp zet en dan klaagt dat deze kapotspringt maakt dat toch geen slechte schemerlamp?
Niet echt een goede vergelijking aangezien de mensen die de schemerlamp maken je de juiste lamp erbij geven. Een verkeerde lamp zou in dit geval meer als een 'cheat' omschrijven. Een externe invloed die door de gebruiker zelf toegepast wordt, maar niet specifiek voor andere gebruikers aanwezig is, mits ze er zelf naar op zoek gaan. Een verkeerd voltage lamp zit in dus niet ingebouwd in je schemerlamp, net zoals een cheat meestal niet bij competitieve games geleverd wordt. Het is dus de schuld van de gebruiker als hij of zij een verkeerde lamp plaatst, net zoals het de schuld van de gebruiker is als ze een cheat gebruiken.
Een betere vergelijking zou bijvoorbeeld het kopen van een auto zijn, waarvan de remmen niet goed werken. De remmen kunnen mogelijk bij het afremmen boven de 100km/u niet goed meer werken. Een fout van de fabrikant dus, net zoals een bug in een game een fout van de developers is. Ga je klagen als je een auto koopt met slechte remmen? Dacht het wel.
Ga je klagen als een knopje op het dashbord niet goed vastzit? Misschien wel, maar waarschijnlijk weegt dat minder zwaar als slechte remmen.
Een bug die een mega invloed heeft op de core mechanic in een race game, namelijk het rijden zelf, lijkt me meer in de eerste categorie vallen, dan bijvoorbeeld de pitstop bugs van F1 2010. Die waren vervelend, maar makkelijk te omzeilen en niet van grote invloed in multiplayer.....het dashbord knopje dus.
Review | 26 november 2011 - Sinds kort kunnen ook 3DS-bezitters de motorgeluiden van de Formule-1 racemonsters uit hun handheld horen krijsen en de wagens van de koningsklasse op het scherm zien. F1 2011 betekent namelijk de eerste Formule 1-game op de 3DS en een belangrijke toevoeging aan de weinige racegames voor het apparaat. Over de console-versie waren we positief ondanks enkele mankementen en hoe de 3DS-versie het doet lees je in deze review.
Rijk aan content
F1 2011 op de 3DS mag dan wel klinken als het kleine broertje van de versies op de PS3, Xbox 360 en PC, qua content en mogelijkheden heeft het weinig ingeleverd. Er is de mogelijkheid tot een snelle race, een time trial, een heel grand prix-weekend, de carrière modus, multiplayer en challenges. Met content zit het dus wel snor. De mode waar het om draait, de carrière, heeft iets in jaren moeten inleveren en is maximaal 3 seizoenen speelbaar, maar buiten dat biedt F1 2011 op de 3DS veel content.
Voor fans en nieuwkomers
Niet alleen de content is goed voor elkaar, ook de mogelijkheden en uitgebreide opties die bij een F1-game horen, hebben de overstap gemaakt naar de DS. Echte Formule 1-liefhebbers zijn er natuurlijk op uit om alles zo goed mogelijk naar wens in te stellen en dat kan; instellingen van de auto en instellingen van hulpmiddelen en vele andere opties zijn toegankelijk waardoor deze F1 voor de liefhebber en nieuwkomer een compleet pakket is dat geheel naar wens aan te passen is. Bovendien zijn de challenges voor nieuwkomers een ideale manier om verschillende aspecten van Formule 1 onder de knie te krijgen en voor de liefhebber de manier om zich helemaal F1-expert te maken.
Goed maar te lief racen
Op de baan lijkt de F1-sim redelijk veel op de grote broer. Dat betekent met zowel de plus- als minpunten. De AI racet goed mee en doet echt zijn best om te racen, ze nemen soms ook een bocht te wijd of gewoon niet goed en daardoor door de grindbak racen of het gras aan de wielen krijgen. Tegenstanders rijden niet alleen maar netjes rondjes, maar maken het elkaar dus echt moeilijk. Helaas geldt dit niet altijd voor hun gedrag ten opzichte van de speler. Zo is tijdens de start makkelijk een aantal plekken te pakken tot en met de eerste bocht en laat de AI de speler te makkelijk passeren als je enkel de auto naast de computer parkeert. Het racen zit goed, maar is op sommige momenten te tam en te lief.
Afwegingen maken
F1 2011 is helemaal up to date wat betreft teams, coureurs en licenties. Qua regels en nieuwe technieken in de F1 heeft Codemasters afwegingen moeten maken voor de 3DS-versie. K.E.R.S. is bijvoorbeeld wel aanwezig waardoor je per ronde een aantal seconden ‘power boost’ kan gebruiken. Dit maakt het racen spannender en geeft het een diepere laag doordat je goed je aanval of verdediging kan plannen. De 3DS heeft nou eenmaal niet zoveel knoppen als een controller en daardoor is DRS opgeofferd. Dit systeem is niet in de game verwerkt, evenals de de safety-car die niet aanwezig is. Dit soort afwegingen heeft Codemasters verplicht enkele keren moeten maken. Hier en daar is wat geschrapt, niet verrassend en ook niet heel vervelend, maar houdt er wel rekening mee.
3D racen = win
Van tevoren was ik een beetje sceptisch over een aantal zaken. Zo’n F1-racer met veel en grote circuits, flink wat tegenstanders op de baan en hoge snelheden op met scherm. Dat moest naar mijn idee ten koste gaan van de graphics en performance. Nou, niks is minder waar. F1 2011 op de 3DS loopt erg soepel, heeft korte laadtijden en is grafisch sterk. Het 3D-effect is verder écht een waardevolle toevoeging. Racen in 3D voegt veel toe aan de ervaring en intensiteit van de race. Je kruipt als speler meer in de huid van de coureur, vooral in de tv-camera, en het 3D-racen betekent ook meer overzicht én inzicht in de parcours. F1 2011 3DS is een prima voorbeeld van hoe 3D echt bijdraagt aan een game.
3DS biedt niet alleen voordeel
De hardware biedt echter niet alleen maar voordelen want door het ontbreken van geleidelijk in te drukken triggerknoppen is het lastig om gedoseerd gas te geven of te remmen. Het is gassen, gas los of remmen, iets ertussen gaat niet. Ook het sturen is moeilijk te doseren omdat de analoge stick daar te klein voor is en niet lekker rustig te bewegen is. Het stoort niet ontzettend tijdens het racen en het leidt ook amper tot fouten, maar juist bij F1 kan gedoseerde controle soms net die paar tienden van een seconde opleveren die het verschil maakt tussen pole position of een plek halverwege de grid.
Plus- en minpunten
+ Veel content
+ Zowel voor nieuwkomers als experts
+ Grafisch erg sterk
+ 3D-effect voegt veel toe
- AI racet goed maar is te lief
- Gedoseerd gas geven en sturen lastig
Conclusie
Het is flauw om te zeggen dat F1 2011 op de 3DS de beste Formule 1-game is op de 3DS; het is immers de enige F1-titel op de handheld. Wat wel een mooie vermelding is, is dat F1 2011 gewoon de beste racegame is voor de 3DS op dit moment. De game is voor zowel nieuwkomers als liefhebbers van de sport een uitgebreide en complete game die naar wens aan te passen en te spelen is. Hier en daar is wat ingeleverd qua features ten opzichte van de console-versie, maar de content en gameplay is overeind gebleven en zit goed in elkaar. Van de hardware wordt optimaal gebruik gemaakt met een erg goede 3D-toevoeging die het racen intenser en diepgaander maakt. F1 2011 op de 3DS is voor iedereen die van racen houdt een titel die zonder twijfel opgepikt kan worden.
8/10
Bron: Gaming Only