Agarest: Generation of War Zero (2009)

Alternatieve titels: Record of Agarest War Zero | Agarest Senki Zero

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Idea Factory
Uitgegeven door Compile Heart, Ghostlight en Aksys

Het verhaal speelt zich af ver voor de gebeurtenissen uit het eerste deel waarin de goden van de duisternis zijn verslagen. Lang daarvoor speelde zich een ander gevecht af dat cruciaal was voor het voortbestaan van de wereld. Het spel maakt opnieuw gebruik van het 'Soul Breed' -systeem waarin het verhaal zich uitspant over meerdere generaties, die de eigenschappen van hun ouders meekrijgen. Nieuw is het 'Feel Link' -systeem waarin de dialogen en kleding van de karakters afhankelijk is van je relatie met hen.

Ik ben redelijk gecharmeerd op het moment door deze Agarest. Ik had de originele Generations of War al langer in de kast liggen maar ben er nooit aan begonnen omdat ik wist dat deze Zero een prequel is en ik ze dan toch liever in de correcte chronologische volgorde / tijdslijn speel. Eindelijk verleden week dan opgepikt voor een 15 euro en het beviel me erg - sowieso prefereer ik games met een turnbased combat systeem - en dat zit bij Agarest wel snor. Er is behoorlijk wat diepgang qua items / skills / combat - de karakters zijn leuk (misschien wat cliche - net zoals het verhaal maar ach...dat boeit ook niet) en ik vermaak me er tot nog toe meer dan behoorlijk mee (heb er een 15tal uur insteken tot nog toe). Ook de dating-sim elementen zijn grappig toegevoegd.

Wel een klein minpuntje zijn de graphics - die zijn behoorlijk ondermaats - de combat maps zijn gewone 'platte' velden (dus geen hoogteverschillen) - de sprites zijn gewoon 2D maar dan echt nog uit het PS1 tijdperk (een DIsgaea ziet er vele malen mooier uit) - maar goed - op zich heb ik daar niet zo een probleem mee. Het artwork tussen de gevechten (de cutscenes en de portretten e.d) is dan wel weer gewoon mooi - en typisch voor dit soort jrpg-achtige toestanden.

In ieder geval vind ik het zeker geen miskoop.