Super Mario 64 (1996)

Nintendo 64 / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Op een dag stuurt Princess Peach Mario een uitnodiging met als boodschap naar haar kasteel te komen om mee te komen eten van haar lekkere zelfgebakken taart. Aangekomen aan het kasteel ontdekt Mario dat Bowser de prinses heeft ontvoerd en het kasteel heeft ingepalmd. Met de kracht van de 120 power stars heeft hij de schilderijen in het kasteel verandert in portalen naar andere gebieden en werelden. Mario moet nu op zoek gaan naar de 120 power stars en Princess Peach redden van de kwaadaardige Bowser.

Zeker 5 sterren waard, als kind heb ik dit spelletje totaal kapot gespeeld, hij blijft leuk maar er zijn helaas ook andere hele leuke spellen, maar ondanks het nieuwe aanbod van spellen blijven de oudjes (o.a. ook de oude Mario-spelletjes) nog altijd leuk.

avatar van Princess Piranha
Dit was mijn eerste Nintendo game! Zeker een 4,5 waard dus.
Ik weet het nog precies, ik kwam terug van een logeer partij en toen zat ineens iedereen rondom de tv. Dat was voor het eerst dat wij eindelijk eens een console in huis kregen. Helaas waren er maar 4 potjes, dus moest ik met Gizzmann samen een potje delen. Maar dat geeft niet, we deden het erg goed samen...

Grandioos spel! Zeer vernieuwend voor die tijd en het is eigenlijk een tijdloos spel gebleven. Heb het dan wel jaren niet meer gespeeld, maar zou het zo nog eens weer willen proberen. De leveluitdaging, de sfeer, de opbouw, de muziek, de kleine details...alles was zo goed uitgewerkt in dit spel! Deze was echt vernieuwend, daar waar bijvoorbeeld Super Mario Sunshine in een tijdperk kwam dat 3D adventures volledig ingeburgerd waren. Daarom is Super Mario 64 net wat specialer nog.

avatar van wii
wii
review:

het idee is al mega leuk, je kan in schilderij springen en dan kom je in het level dat in het schilderij getekend is, zo kom je allemaal maffe personages tegen en zeer veel variatie in de levels waar je je uren vermaken kan

variatie
deze game heeft zoveel variatie elk level is weer compleet anders met compleet andere personages, respect voor degene die al deze perfecte levels heeft bedacht en er geeneen een beetje afgeraffeld heeft of 1 die minder is, dit spel blijft je maar verassen tot het eind!

beeld
als ik het goed heb is dit de eerste mario in 3d zoniet een van de eerste wat een verandering zeg! je kan nu naar rechts en links het speelt fantastisch en toen ik dat voor het eerst meemaakte na eerst alleen 2d marios gespeeld te hebben vond ik het fantastisch dat dit spel ineens 3 d was, het beeld was ook erg goed

spelduur
het spel duurt ook eeuwig lang! dit spel loopt volgens mij zeker wel tegen de 100 uur op met al die levels en alle sterren halen ik heb er nog wel langer over gedaan aangezien ik iemand ben die altijd een soort van eigen verhaal maak en dat dan helemaal ga spelen in die game en dat kan zo goed in al deze fantasierijke levels!

sound
ook de geluiden zijn nu echt klassiekers geworden!
beeld 100
sound 90
replay 100
gameplay 90

avatar van glimlicht
En toen had ik eindelijk de 120ste ster Zonder er driftig naar te zoeken.

Super Mario 64 is een 3-D game die de "2-D-platform-spirit" weet te behouden. Waar je in de meeste 3-D games helemaal dood word gegooid met verzamelobjecten en nieuwe moves blijft het hier simpel. Less is more is het motto bij deze allereerste 3-D platformer, die nog steeds alle andere titels achter zich laat.

De verschillende levels zijn briljant, en worden ook steeds moeilijker. Rainbow-ride en Tick-Tock-Clock zijn echt twee grote toetsen voor je spring en klim skills. De muziek in de werelden is ook geweldig om te horen en moedigt aan om vrolijk overal doorheen te springen. Terwijl in de onderwater-werelden er juist weer rustige muziek te horen is.

Zoals eerder gezegd: Less is more bij Super Mario 64... Juist doordat je niet teveel hoeft te verzamelen blijf je genieten van het ronddwalen, het is alsof het spel het bijna van je verlangt. Speel maar lekker, die sterren en muntjes komen vanzelf wel.

Voor mij nog steeds de allerbeste 3-D platformer! Yeah-hoeeee!!

*5,0

Waarschijnlijk het spel waar ik het meeste tijd heb in gestopt, zeker het spel waar ik het meeste plezier aan heb beleeft.

Voor Mario 64 (en de Nintendo 64 in het algemeen) speelde je 2D spellen maar toen kwam dus Mario 64 ik keek mijn ogen uit als jochie.

Behalve de enorme grafische stappen die gezet waren was ook de gameplay enorm knap gemaakt. Je had veel meer vrijheden, je kon kiezen uit verschillende verschillende "levels" en daarbuiten kon je ook in het kasteel dwalen. De optie en mogelijkheden leken eindeloos. Ook was er een verdieping in de charachters en het verhaal.

Echt een geweldig spel.

avatar van bettafish14
Haha dit spel, ik was echt klein toen der tijd. ik kreeg hem niet gelijk in 1996 maar rond 1999 ofzo.
Ik weet nog dat ik sommige levels beetje eng vond zoals dat level dat naar de bodem van zo meer moet duiken en er zo grote slangbeest in zo piratenschip zit. dat deuntje geeft echt zo creepy gevoel en de donkere omgeveing.
Al bij al echt een van de beste mario games allertijden.

avatar van thoyouknow1980
Baanbrekend leuke game
Het begin van de 3D Mario is een flitsende start geworden.
Want de platform elementen en kleurrijke werelden passen perfect in de nieuwe 3D tuinbroek
Verder is de algehele sfeer en muziek ook van hoge kwaliteit.
Dit is zo'n spel dat mij constant laat glimlachen van puur game plezier

Een revolutionaire titel uit het platformgenre. Dit was de eerste grote 3D platformtitel en het heeft een basis gezet voor vele titels die volgde. Mario heeft een wijd arsenaal aan moves die goed gebruik maken van de stap naar 3D zoals zijwaartse sprongen, draaien om palen, wall jumps of sluipen door de analog stick een klein stukje te bewegen. Dit zijn goede toevoegingen die niet mogelijk waren in de 2D titels.

Mario bestuurt nogal ruw door de grote hoeveelheid beweegopties, wat kan leiden tot gave momenten waarin je via gekke wall jumps of verre sprongen stukken anders kunt spelen dan de game bedoeld had. Het kan er echter ook voor zorgen dat Mario onbedoeld tegen van alles aanbots, afglijd of een sprong niet juist doet ivm een milliseconde ernaast zitten met de timing. Dit kon voor de nodige grote frustratiemomenten zorgen (zeker het klok level of het vliegende tapijt level waarin je een lang stuk over moet doen), maar het had ook zijn charmes in de eerdere levels waarin je meer plek hebt om te staan. De besturing voor zwemmen, vliegen en de camera werkt minder soepel dan ik gewend ben, maar dat is te verwachten voor de eerste grote 3D platformer. Het werd daarentegen nooit onspeelbaar oid, dus het is vooralsnog indrukwekkend om te zien hoe goed ze het in hun eerste poging (zonder referentie) wisten te krijgen.

Iedere world bied nieuwe uitdagingen, met een paar world die visueel anders in elkaar zitten. Er zijn bv meerdere water of ijslevels, maar er is maar 1 lava en 1 woestijn level. Zelfs als een bekend thema opnieuw word gebruikt dan doen ze nieuwe, leuke dingen ermee. In het ene ijslevel scheur je bv van een pad naar beneden, terwijl je bij de andere juist naar boven probeert te klimmen zonder eraf geblazen te worden. Door deze game krijg je allerlei originele dingen te zien zoals enemies die je op een leuke wijze moet verslaan (bowser rondslingeren), obstakels, of creatieve thema's binnen de levels (groot/klein level, klok stilzetten door op bepaald punt in het level te springen etc). Dit gebeurd allemaal met graphics die nog steeds prettig zijn om naar te kijken en goede music tunes die permanent in mijn geheugen gegrift zijn.

Dit brengt echter wel wat vervelende dingen met zich mee. Ondanks dat iedere world met nieuwe uitdagingen komt zijn niet alle uitdagingen binnen de worlds even origineel. In de haunted house world moet je 3x tegen exact dezelfde boss vechten, die toevallig op andere locaties te vinden is. In het klok level moet je gewoon de klok meerdere keren beklimmen en op verschillende punten staat er een ster klaar. Hier komt, naar mijn idee, Mario 64 meest verouderde eigenschap kijken: elke keer als je een ster pakt word je terug gestuurd naar de hub en mag je weer van vooraf aan beginnen. Dit is een hele vervelende ontwerpkeuze die ervoor zorgt dat je telkens levels opnieuw moet doorlopen, puur omdat je niet een zijweg kan nemen om een andere ster te pakken.

Ik had de intentie voor een 100% completion te gaan, maar ik raad dit ten sterkste af tenzij je een harcore fan bent. De 100 coin missions zijn namelijk pure *****. Als je 100 munten in een level verzameld krijg je een ster. Klinkt onschuldig en in het begin is het ook leuk om te doen, maar rond de latere levels werden dit ervaring verpestende missies. Er zitten net genoeg munten verspreid over een level om er 100 te halen, wat betekend dat je ieder punt van ieder level met één leven moet bezoeken. Als je het level al meerdere keren hebt doorlopen voor de hoofdmissies ging de lol er vanaf om het nogmaals allemaal door te lopen voor één extra ster. Vastzitten met 97 coins, wetende dat de andere coins buiten bereik zijn was heel frustrerend. Of 20-30 minuten doen over ieder godganse gaatje van een stage bezoeken om vervolgens een sprong fout te doen, en de rand af te glijden, was heel frustrerend. Ik was op gegeven moment langer bezig met de 100 coin missies dan met alle gewone missies bij elkaar. De game lijkt niet van tevoren rekening te hebben gehouden met de 100 coins missies door hoe belachelijk moeilijker ze zijn dan de andere missies. Deze hadden eruit gelaten moeten worden.

Om wat positiever te worden: de game is inmiddels ook op de Switch speelbaar en dit bestuurt hemels. De Nintendo 64 was nooit echt een prettige controller door zijn grote vorm en de Z aan de achterkant (zeker vandaag de dag kunnen mijn controllers Mario 64 niet aan), maar de Switch controllers werken perfect met de game.

Voor zijn tijd een topgame die revolutionair is geweest in de gametak. Vandaag de dag wegen de mindere kanten teveel als je voor de 100% probeert te gaan. Mijn cijfers voor de game zouden zijn:

- 4* voor als je het minimum van 70 sterren probeert te halen (alleen missies en worlds doet die je leuk vind. Vervelende stukken negeren).
- 3,5* als je alleen de hoofdmissies voor de worlds doet (niet de 100 coin missies of secret castle missies)
- 2,5* voor als je de 100 coin missies en de secret castle missies erbij doet. (Met "secret casle missies" bedoel ik overigens alleen de red coin missies met de pet verzamel stukken, het zwem level en de vlieg secties. Konijnen vangen of met toads praten was niets mis mee).

Totaal een 3,5*