Super Mario 64 (1996)

Nintendo 64 / Nintendo Wii / Nintendo Wii U
Adventure / Platform

Ontwikkeld door Nintendo

Op een dag stuurt Princess Peach Mario een uitnodiging met als boodschap naar haar kasteel te komen om mee te komen eten van haar lekkere zelfgebakken taart. Aangekomen aan het kasteel ontdekt Mario dat Bowser de prinses heeft ontvoerd en het kasteel heeft ingepalmd. Met de kracht van de 120 power stars heeft hij de schilderijen in het kasteel verandert in portalen naar andere gebieden en werelden. Mario moet nu op zoek gaan naar de 120 power stars en Princess Peach redden van de kwaadaardige Bowser.

avatar van bettafish14
Haha dit spel, ik was echt klein toen der tijd. ik kreeg hem niet gelijk in 1996 maar rond 1999 ofzo.
Ik weet nog dat ik sommige levels beetje eng vond zoals dat level dat naar de bodem van zo meer moet duiken en er zo grote slangbeest in zo piratenschip zit. dat deuntje geeft echt zo creepy gevoel en de donkere omgeveing.
Al bij al echt een van de beste mario games allertijden.

4.5*

avatar van bettafish14
Wat me opvalt dat er maar 5 pagina's zijn met reacties op dit spel (pagina's is het toch ?)
Als je kijkt bij super mario galaxy zit al op 13 pagina's, terwijl dit toch wel de 1ste 3d mario was volgens mij.....

avatar van CarealotCarrot
Een deel van de pagina's waren speculaties, daarnaast krijgen actuele games, jammer genoeg, meer aandacht.

avatar van dr channard
Ik weet nog toen ik als klein mannetje alle sterren had verzameld steeds iets hoorde buiten het kasteel wat ik anders nooit had gehoord... Voetstappen... ergens op het dak van het kasteel Ik meteen op het dak gevlogen en ik zag daar de yoshi geweldig moment

avatar van Vincentvalentine
Dit was de eerste platformer die ik echt leuk vond. Ik weet nog goed dat ik de N64 kreeg voor mijn verjaardag en deze game zat daarbij maar ik wou hem eerst helemaal niet spelen.
Uiteindelijk heb ik het eerst iemand anders zien spelen en toen begon ik het ook leuk te vinden. Samen met mijn moeder heb ik dit spel gespeeld (ze hielp me vroeger altijd met uitspelen.) en ik heb er ook goede herinderingen aan. Met name de levels van de big Bully vond ik geweldig.

Ik heb nog nooit met een andere Mario game zoveel lol gehad. Best een raar idee dat, dat spel al bijna 17 jaar oud is.

Een verdiende 4,5*

Nostalgie.

avatar van Mitchel
Dit blijft nog altijd de beste Mario game als je het mij vraagt.
Het verhaal is natuurlijk weer hetzelfde, maar het feit dat het voor het eerst in 3D is, is geweldig. De levels zijn erg vermakelijk, de muziek is heerlijk om te horen en ook de gameplay is prima in orde.

5 sterren voor deze klassieker!

Een fan van deze game heeft een deel van de game nagemaakt met de Unreal engine. Echt heel erg mooi zeg!

Super Mario 64 in HD video

avatar van thoyouknow1980
Baanbrekend leuke game
Het begin van de 3D Mario is een flitsende start geworden.
Want de platform elementen en kleurrijke werelden passen perfect in de nieuwe 3D tuinbroek
Verder is de algehele sfeer en muziek ook van hoge kwaliteit.
Dit is zo'n spel dat mij constant laat glimlachen van puur game plezier

En deze nu ook op den supersonische telefoon.

In vollen glorie.

Ik loop vast een beetje achter maar verwonder me er toch lichtelijk over hoe makkelijk het gaat. Komt niet eens meer een pc of een kabeltje aan te pas. Binnen een minuut of twee had ik de emulator en de rom binnengeharkt en runnende.

Niet om al te veel reclame te maken voor dergelijke schunnige activiteiten.

Natuurlijk.

Al hoeven we in het geval van een evergreen als deze ons daar natuurlijk ook helemaal niet voor te schamen.

Als je het mij vraagt.

Dit mag gewoon monumentale freeware zijn. Wat mij betreft.

En dat betekent een hoop.

Uiteraard.

Loopt lekker en ziet er vandaag de dag ook nog eens opvallend scherp uit, overigens.

Eveneens vrij vreemd te beseffen dat Nintendo ooit een snoeiharde innovator was, op grafisch gebied.

Toch wel een forse vooruitgang op de destijds eigenlijk standaard foeilelijke Playstation prestaties.

avatar van Apieknar
De game die het platformgenre revolutioneerde. Geniaal leveldesign. Geweldige controls (voor de eerste 3D-platformer). De camera kon beter, maar dit was de eerste game in z'n soort, dus veel kritiek mag men daar niet op hebben.

Ontzettend leuk dat er zoveel verschillende levels zijn waarin je blijft terugkeren om geheimen te vinden en alle sterren te verzamelen. De muziek is goed en zeker erg memorabel. Ook een hoop memorabele eindbazen, characters en vijanden.

Na ruim 20 jaar is deze game nog steeds prima speelbaar en erg vermakelijk. Een echte klassieker die een belangrijke plek heeft gekregen in de geschiedenis van video games.