menu

Super Mario 64 (1996)

mijn stem
4,30 (372)
372 stemmen

Nintendo 64 / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo Switch
Platform
single player

Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo

Op een dag stuurt Princess Peach Mario een uitnodiging met als boodschap naar haar kasteel te komen om mee te komen eten van haar lekkere zelfgebakken taart. Aangekomen aan het kasteel ontdekt Mario dat Bowser de prinses heeft ontvoerd en het kasteel heeft ingepalmd. Met de kracht van de 120 power stars heeft hij de schilderijen in het kasteel verandert in portalen naar andere gebieden en werelden. Mario moet nu op zoek gaan naar de 120 power stars en Princess Peach redden van de kwaadaardige Bowser.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=8Fk5sRwbEWI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van bettafish14
5,0
Haha dit spel, ik was echt klein toen der tijd. ik kreeg hem niet gelijk in 1996 maar rond 1999 ofzo.
Ik weet nog dat ik sommige levels beetje eng vond zoals dat level dat naar de bodem van zo meer moet duiken en er zo grote slangbeest in zo piratenschip zit. dat deuntje geeft echt zo creepy gevoel en de donkere omgeveing.
Al bij al echt een van de beste mario games allertijden.

4.5*

avatar van bettafish14
5,0
Wat me opvalt dat er maar 5 pagina's zijn met reacties op dit spel (pagina's is het toch ?)
Als je kijkt bij super mario galaxy zit al op 13 pagina's, terwijl dit toch wel de 1ste 3d mario was volgens mij.....

avatar van CarealotCarrot
3,0
Een deel van de pagina's waren speculaties, daarnaast krijgen actuele games, jammer genoeg, meer aandacht.

avatar van dr channard
4,5
Ik weet nog toen ik als klein mannetje alle sterren had verzameld steeds iets hoorde buiten het kasteel wat ik anders nooit had gehoord... Voetstappen... ergens op het dak van het kasteel Ik meteen op het dak gevlogen en ik zag daar de yoshi geweldig moment

avatar van Vincentvalentine
4,5
Dit was de eerste platformer die ik echt leuk vond. Ik weet nog goed dat ik de N64 kreeg voor mijn verjaardag en deze game zat daarbij maar ik wou hem eerst helemaal niet spelen.
Uiteindelijk heb ik het eerst iemand anders zien spelen en toen begon ik het ook leuk te vinden. Samen met mijn moeder heb ik dit spel gespeeld (ze hielp me vroeger altijd met uitspelen.) en ik heb er ook goede herinderingen aan. Met name de levels van de big Bully vond ik geweldig.

Ik heb nog nooit met een andere Mario game zoveel lol gehad. Best een raar idee dat, dat spel al bijna 17 jaar oud is.

Een verdiende 4,5*

4,5
Nostalgie.

avatar van Mitchel
Dit blijft nog altijd de beste Mario game als je het mij vraagt.
Het verhaal is natuurlijk weer hetzelfde, maar het feit dat het voor het eerst in 3D is, is geweldig. De levels zijn erg vermakelijk, de muziek is heerlijk om te horen en ook de gameplay is prima in orde.

5 sterren voor deze klassieker!

avatar van Ajax&Litmanen1
4,5
Een fan van deze game heeft een deel van de game nagemaakt met de Unreal engine. Echt heel erg mooi zeg!

Super Mario 64 in HD video

avatar van thoyouknow1980
4,5
Baanbrekend leuke game
Het begin van de 3D Mario is een flitsende start geworden.
Want de platform elementen en kleurrijke werelden passen perfect in de nieuwe 3D tuinbroek
Verder is de algehele sfeer en muziek ook van hoge kwaliteit.
Dit is zo'n spel dat mij constant laat glimlachen van puur game plezier

avatar van Confusie
4,5
En deze nu ook op den supersonische telefoon.

In vollen glorie.

Ik loop vast een beetje achter maar verwonder me er toch lichtelijk over hoe makkelijk het gaat. Komt niet eens meer een pc of een kabeltje aan te pas. Binnen een minuut of twee had ik de emulator en de rom binnengeharkt en runnende.

Niet om al te veel reclame te maken voor dergelijke schunnige activiteiten.

Natuurlijk.

Al hoeven we in het geval van een evergreen als deze ons daar natuurlijk ook helemaal niet voor te schamen.

Als je het mij vraagt.

Dit mag gewoon monumentale freeware zijn. Wat mij betreft.

En dat betekent een hoop.

Uiteraard.

Loopt lekker en ziet er vandaag de dag ook nog eens opvallend scherp uit, overigens.

Eveneens vrij vreemd te beseffen dat Nintendo ooit een snoeiharde innovator was, op grafisch gebied.

Toch wel een forse vooruitgang op de destijds eigenlijk standaard foeilelijke Playstation prestaties.

avatar van Apieknar
5,0
De game die het platformgenre revolutioneerde. Geniaal leveldesign. Geweldige controls (voor de eerste 3D-platformer). De camera kon beter, maar dit was de eerste game in z'n soort, dus veel kritiek mag men daar niet op hebben.

Ontzettend leuk dat er zoveel verschillende levels zijn waarin je blijft terugkeren om geheimen te vinden en alle sterren te verzamelen. De muziek is goed en zeker erg memorabel. Ook een hoop memorabele eindbazen, characters en vijanden.

Na ruim 20 jaar is deze game nog steeds prima speelbaar en erg vermakelijk. Een echte klassieker die een belangrijke plek heeft gekregen in de geschiedenis van video games.

avatar van Fonzzz002
3,5
Een revolutionaire titel uit het platformgenre. Dit was de eerste grote 3D platformtitel en het heeft een basis gezet voor vele titels die volgde. Mario heeft een wijd arsenaal aan moves die goed gebruik maken van de stap naar 3D zoals zijwaartse sprongen, draaien om palen, wall jumps of sluipen door de analog stick een klein stukje te bewegen. Dit zijn goede toevoegingen die niet mogelijk waren in de 2D titels.

Mario bestuurt nogal ruw door de grote hoeveelheid beweegopties, wat kan leiden tot gave momenten waarin je via gekke wall jumps of verre sprongen stukken anders kunt spelen dan de game bedoeld had. Het kan er echter ook voor zorgen dat Mario onbedoeld tegen van alles aanbots, afglijd of een sprong niet juist doet ivm een milliseconde ernaast zitten met de timing. Dit kon voor de nodige grote frustratiemomenten zorgen (zeker het klok level of het vliegende tapijt level waarin je een lang stuk over moet doen), maar het had ook zijn charmes in de eerdere levels waarin je meer plek hebt om te staan. De besturing voor zwemmen, vliegen en de camera werkt minder soepel dan ik gewend ben, maar dat is te verwachten voor de eerste grote 3D platformer. Het werd daarentegen nooit onspeelbaar oid, dus het is vooralsnog indrukwekkend om te zien hoe goed ze het in hun eerste poging (zonder referentie) wisten te krijgen.

Iedere world bied nieuwe uitdagingen, met een paar world die visueel anders in elkaar zitten. Er zijn bv meerdere water of ijslevels, maar er is maar 1 lava en 1 woestijn level. Zelfs als een bekend thema opnieuw word gebruikt dan doen ze nieuwe, leuke dingen ermee. In het ene ijslevel scheur je bv van een pad naar beneden, terwijl je bij de andere juist naar boven probeert te klimmen zonder eraf geblazen te worden. Door deze game krijg je allerlei originele dingen te zien zoals enemies die je op een leuke wijze moet verslaan (bowser rondslingeren), obstakels, of creatieve thema's binnen de levels (groot/klein level, klok stilzetten door op bepaald punt in het level te springen etc). Dit gebeurd allemaal met graphics die nog steeds prettig zijn om naar te kijken en goede music tunes die permanent in mijn geheugen gegrift zijn.

Dit brengt echter wel wat vervelende dingen met zich mee. Ondanks dat iedere world met nieuwe uitdagingen komt zijn niet alle uitdagingen binnen de worlds even origineel. In de haunted house world moet je 3x tegen exact dezelfde boss vechten, die toevallig op andere locaties te vinden is. In het klok level moet je gewoon de klok meerdere keren beklimmen en op verschillende punten staat er een ster klaar. Hier komt, naar mijn idee, Mario 64 meest verouderde eigenschap kijken: elke keer als je een ster pakt word je terug gestuurd naar de hub en mag je weer van vooraf aan beginnen. Dit is een hele vervelende ontwerpkeuze die ervoor zorgt dat je telkens levels opnieuw moet doorlopen, puur omdat je niet een zijweg kan nemen om een andere ster te pakken.

Ik had de intentie voor een 100% completion te gaan, maar ik raad dit ten sterkste af tenzij je een harcore fan bent. De 100 coin missions zijn namelijk pure *****. Als je 100 munten in een level verzameld krijg je een ster. Klinkt onschuldig en in het begin is het ook leuk om te doen, maar rond de latere levels werden dit ervaring verpestende missies. Er zitten net genoeg munten verspreid over een level om er 100 te halen, wat betekend dat je ieder punt van ieder level met één leven moet bezoeken. Als je het level al meerdere keren hebt doorlopen voor de hoofdmissies ging de lol er vanaf om het nogmaals allemaal door te lopen voor één extra ster. Vastzitten met 97 coins, wetende dat de andere coins buiten bereik zijn was heel frustrerend. Of 20-30 minuten doen over ieder godganse gaatje van een stage bezoeken om vervolgens een sprong fout te doen, en de rand af te glijden, was heel frustrerend. Ik was op gegeven moment langer bezig met de 100 coin missies dan met alle gewone missies bij elkaar. De game lijkt niet van tevoren rekening te hebben gehouden met de 100 coins missies door hoe belachelijk moeilijker ze zijn dan de andere missies. Deze hadden eruit gelaten moeten worden.

Om wat positiever te worden: de game is inmiddels ook op de Switch speelbaar en dit bestuurt hemels. De Nintendo 64 was nooit echt een prettige controller door zijn grote vorm en de Z aan de achterkant (zeker vandaag de dag kunnen mijn controllers Mario 64 niet aan), maar de Switch controllers werken perfect met de game.

Voor zijn tijd een topgame die revolutionair is geweest in de gametak. Vandaag de dag wegen de mindere kanten teveel als je voor de 100% probeert te gaan. Mijn cijfers voor de game zouden zijn:

- 4* voor als je het minimum van 70 sterren probeert te halen (alleen missies en worlds doet die je leuk vind. Vervelende stukken negeren).
- 3,5* als je alleen de hoofdmissies voor de worlds doet (niet de 100 coin missies of secret castle missies)
- 2,5* voor als je de 100 coin missies en de secret castle missies erbij doet. (Met "secret casle missies" bedoel ik overigens alleen de red coin missies met de pet verzamel stukken, het zwem level en de vlieg secties. Konijnen vangen of met toads praten was niets mis mee).

Totaal een 3,5*

avatar van Grovonion
Fonzzz002 schreef:
Om wat positiever te worden: de game is inmiddels ook op de Switch speelbaar en dit bestuurt hemels.
Jouw hemel heeft wel erg lage eisen, ik vind het toch niet ideaal. Hier hadden ze nog een beetje extra moeite kunnen insteken en dan was dit misschien de ultieme SM64 versie geworden (dat is het nu misschien ook wel, maar niet zo goed als had gekund). Bv. helemaal namaken in de Oddyssey engine, was volgens mij wel mogelijk geweest.

avatar van Fonzzz002
3,5
Grovonion schreef:
(quote)
Bv. helemaal namaken in de Oddyssey engine, was volgens mij wel mogelijk geweest.


Haha, zou zeker niet verkeerd zijn geweest. Het kan ermee te maken hebben dat de laatste keer dat ik dit speelde het niet mogelijk was Bowser te verslaan door een verouderde analog stick. Dan voelt dit nu als een grote upgrade.

avatar van Maxigames
5,0
Deze kan ik sinds kort weer spelen nu die voor Switch beschikbaar is, ik kan me herinneren als kind dat ik dit al een prachtig spel vond. Ik heb het zelf nooit eerder in bezit gehad, maar vroeger wel vaak bij vrienden gespeeld, daardoor kwam het meeste me wel bekend voor uit m'n herinneringen maar voelde het toch als een nieuwe ervaring aangezien ik lang niet alles gespeeld heb. Het verraste me hoe goed het level design is en hoeveel creatieve ideeën er al in dit spel verwerkt zijn, ik had daar een stuk lagere verwachtingen van voor een spel uit die tijd, maar dat dit spel als klassieker beschouwd wordt vind ik dan ook meer dan terecht. Ook de magische sfeer van een compleet op zichzelf staand wereldje waarin creativiteit een soort onbeperkte vrijheid lijkt te hebben, alles ziet er heel simpel uit je ziet dat ze technisch beperkingen hadden toch weten ze het spel een prachtig sfeertje te geven. Bijvoorbeeld het level met het gezonken schip, het oogt als zo'n magische verstilde plek en het heeft perfect bijpassende muziek erbij, het geeft me echt het gevoel alsof de tijd stilstaat en je in een compleet ander soort wereld bent. Dit is iets wat ik ook zo heb ervaren in verschillende levels in Odyssey.
Het spel heeft ook wel wat minpuntjes, vooral de camera die vaak wat lastig is, maar ik moet zeggen dat als je gewoon een beetje met de flow mee gaat dat je er een stuk minder last van hebt als dat je het als een moderne volledig vrije besturing probeert te bedienen, je moet je wat meer aanpassen aan hoe de ontwerpers het hadden bedacht om er redelijk soepel doorheen te kunnen lopen. Op zich niet erg, het is meer een kwestie van wennen en met de beperkingen ook in de besturing die eigenlijk best goed voelt, maar wel wat minder secuur als in moderne games worden sommige dingen moeilijker als dat ze in een moderne game zouden zijn. Toch vindt ik het qua moeilijkheidsgraad erg goed in balans, je loopt zeker niet overal zo doorheen, maar vaak na een paar keer oefenen is het allemaal best te doen. Ik beoordeel m natuurlijk wel als een spel uit z'n tijd, maar aangezien het nog steeds zo leuk is en de tand des tijds behoorlijk doorstaat wel een top game.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:39 uur

geplaatst: vandaag om 21:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.