Serious Sam 3: BFE (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Google Stadia / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Croteam
Uitgegeven door 2K en Devolver Digital

De game speelt zich af in het Egypte van de 22e eeuw, waar spelers worden geconfronteerd met vijandige buitenaarde wezens onder leiding van de intergalactische veroveraar Mental. Maar gelukkig is er Serious Sam, de laatste hoop van onze Aarde om deze alien-invasie te stoppen. Buiten de nieuwe vijanden en oude bekenden uit de serie, krijgt Sam dit keer ook beschikking over nieuwe melee-moves. Tot zestien spelers kunnen in co-op of tegen elkaar spelen.

kiriyama
Een nieuwe Serious Sam.

De Xbox versie die ik vroeger altijd speelde was echt geniaal in co-op. Tientallen uren en playthroughs mee vermaakt. De battles specifiek tegen elkaar waren dan wel weer wat saai. Hopen dat deze net zo leuk wordt als de vorige delen en net zo lang. De oude Serious Sam telde toch aardig wat levels.

Meh, alweer Egypte. Dat hebben we wel gezien. Toch, een nieuwe SS is iets om naar uit te kijken. Ongecompliceerd knallen zonder hinderlijke cutscenes en allerlei andere fratsen.

In co-op natuurlijk, hier heb ik zin in!

Eerste trailer! Wat ziet dat er weer vet uit!

AvMerode
22 November komt ie voor pc, dat is in ding dat zeker is, consoles weet ik niet.

4 player split screen co-op. En dat voor de pc . Even in prijs zakken en deze schaf ik aan. Gisteren de eerste twee HD remakes gekocht voor 2,99 op Steam, dus daar kan ik nog even mee vooruit.

Is de campaign mode in co-op te spelen?

AvMerode
Geweldig old school is dit, game is echt serious sam shoot 'em up, maar de humor is niet meer aanwezig.
Het is meer een hommage/ode aan alle old school FPS games.
Het is aardig repetitief, maar dat is precies zoals serious sam altijd al is geweest.
Wel een erg vermakelijke shooter die beter score verdiend dan dat het krijgt.
Het feit dat het alleen voor pc is, is natuurlijk ook de reden waarom het geen succes werd, maar het is wel een goede shoot 'em zoals het hoort. Dus als je een goede pc hebt, kopen die hap.

Alle COD-kiddies zouden deze game eens moeten spelen, dit is namelijk een echte shooter waar je skills voor moet hebben. Intens, veel verschillende wapens (al ontbreken er wat persoonlijke favorieten uit de vorige delen) en er valt daadwerkelijk ook wat te schieten. Goeiendag zeg, wat een waanzin af en toe.

Het valt ook op hoe goed de balans in dit derde deel is, beter dan in de eerste twee delen. Het begint allemaal nog redelijk rustig maar langzamerhand verschijnen er steeds meer monsters in beeld en kan de pret echt beginnen. Vooral de gevechten met de tussenbazen (die later in de game gewone vijanden worden) zijn uitdagend. Het laatste level is helemaal belachelijk, de hordes monsters die daar op je af komen... Jammer dat de eindbaas wat tegenvalt, als je eenmaal door hebt wat je moet doen is die redelijk eenvoudig te verslaan.

Die vijanden zijn overigens ook perfect in balans. Sommige vallen je van veraf aan, sommige van dichtbij, sommige schieten projectielen anderen hebben weer een hitscan-aanval. Je wapens passen zich hierbij goed aan, je moet het juiste wapen kiezen voor elke situatie en dat gaat een stuk verder dan in de meeste shooters tegenwoordig waar de keus meestal alleen valt te maken voor een shotgun of machinegeweer. Wel jammer dat je voor de sniper zo weinig kogels hebt en dat je het wapen gemakkelijk kan missen.

Toevoegingen als de 'fatalities' zijn ook leuk bedacht en bieden je weer een extra manier om je vjjanden te verslaan. Ook de grotere nadruk op melee is welkom. De sledgehammer wordt nooit overbodig. Dat geld overigens voor alle wapens, op het eind van de game gebruik je ook je pistooltje nog.

Serious Sam: BFE is een mooi vervolg geworden en sluit meer aan op The Frist en Second Encounter, humor is er zeker nog te vinden maar het is allemaal niet zo belachelijk als in deel 2. Wel jammer dat er een gebrek is aan rare secrets, geen mutated killer plants hier. Qua intense shooteractie kan hier weinig tegenop.

Best lachen weer in co-op maar we waren na een uurtje of tien toch wel blij het einde bereikt te hebben. Werkelijk ieder level lijkt op zijn voorganger waardoor je al heel snel een repetitief gevoel krijgt. Minder humor ook inderdaad en geen echt leuke bazen. Ik herinner me in het vorige deel bijvoorbeeld nog een Chinese reuze baby en King Kong.

Gebrek aan afwisseling zorgt ervoor dat ik toch met een beetje een teleurstellend gevoel afsluit, maar vooral in co-op is het wel lekkere schietactie.

avatar van Jonathan666
Weet er iemand of deze shooter ooit nog voor de PlayStation 3 zal verschijnen? Hopelijk wel want de beelden zien er alvast veelbelovend uit?

Pastichio Rocker
PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter / Action

avatar van Animosh
Vermakelijke nonsens.

Het "Serious Sam complete pack" was bij Steam in de aanbieding voor 11 euro, en ik heb de serie altijd al een kans willen geven, en aldus geschiedde. Ik verwachtte een rechtlijnige, ongecompliceerde shooter waarin een absurd aantal ridicule vijanden op je afgestuurd wordt, en dat is precies wat ik kreeg. En om eerlijk te zijn heb ik me daarmee prima vermaakt. Hoogstaand is het misschien niet om keer op keer honderden vijanden omver te schieten, maar vermakelijk is het zeker. Vooral in de latere levels is het aantal monsters dat op je afgestuurd wordt echt hilarisch over the top. Voeg aan dat concept leuke, originele vijanden, goed leveldesign (vooral grote open ruimtes, waardoor je de ruimte hebt om vijanden te ontwijken en van een afstand aan te vallen) en geinige oneliners toe, en je hebt geweldig vermaak.

Ondertussen heb ik The First Encounter (HD), The Second Encounter (HD), Serious Sam 2 en Serious Sam 3 gespeeld, en van die spellen vind ik SS3 duidelijk het beste. Serious Sam 2 vind ik duidelijk het minste - de cartooneske sfeer en de flauwe humor van dat spel bevielen me absoluut niet, en even na de eerste wereld heb ik het spel dus maar gewoon afgezet - maar TFE en TSE zitten wel erg dicht in de buurt bij SS3. Serious Sam 3 doet een aantal zaken echter net iets beter. Ten eerste - en dit is waarschijnlijk het meest cruciale verschil - is SS3 in audiovisueel opzicht een stuk indrukwekkender dan de andere spellen: de muziek is nog steeds matig (en soms zelfs vrij irritant), maar in grafisch opzicht ziet het er een stuk beter uit en de geluiden klinken veel minder low-budget, wat de speelervaring aanzienlijk intenser maakte. Ten tweede is de opbouw van het spel beter, vooral in vergelijking met TSE: het spel begint relatief langzaam, maar stap bij stap krijg je nieuwe wapens en komen er nieuwe vijanden bij. Zo'n conventionele, progressieve opbouw spreekt me meer aan dan een opbouw waar je (zoals in TSE) meteen in het diepe wordt gegooid. Ten derde maakt SS3 meer gebruik van vijanden die mij aanspreken. Er zit één enorm irritante vijand in het spel - die magische vrouwen - en kleer (die rennende en springende wezens van botten) zitten helaas nog steeds in het spel, maar de magische vrouwen worden maar heel weinig gebruikt en de kleer worden in ieder geval een stuk minder gebruikt dan in TFE en zeker TSE, en die irritante wezens die ballen spuwen (waarbij het vaak moeilijker is om ze te vinden dan om ze uit te schakelen) zitten er ook niet meer in. In plaats daarvan komt meer nadruk te liggen op de kamikazes en op reguliere alien-soldaten, en die spreken me veel meer aan. Ten vierde maakt het iets meer gebruik van wapens die mij aanspreken. En ten slotte ben ik blij dat de power-ups weggelaten zijn, want die vond ik helemaal niets aan de gameplay toevoegen.

Wat doet Serieus Sam 3 allemaal verkeerd? De belangrijkste kritiek is uiteraard dat de gameplay van het spel, hoe vermakelijk het vaak ook is, enorm beperkt is: het gehele spel breng je door met schieten, ontwijken en achteruit lopen, en na een tijdje wordt dat behoorlijk repetitief (al stoorde dat me persoonlijk niet enorm). Je moet ook een aantal puzzels oplossen (sleutels zoeken, hendels overhalen en consorten), maar die vond ik de gameplay eerder verzwakken (omdat ze de vaart uit het spel halen) dan versterken. Naar sleutels moeten zoeken in een omgeving waarin alles op elkaar lijkt is gewoon saai. TFE en TSE hebben zulke puzzels veel minder, en dat is ook meteen het grootste pluspunt van die spellen tegenover SS3. Maar verder zijn er eigenlijk alleen een aantal kleine punten waaraan ik me heb gestoord. De muziek is meestal best oké (niet fantastisch, maar het past wel redelijk bij het spel), maar af en toe gewoon zeer slecht (de rockmuziek in het bijzonder). De extra's van het spel zijn weinig interessant: de extra levels in Jewel of the Nile zijn veel minder dan die in het spel zelf (ik heb ze niet eens afgemaakt) en de survival-modus (waarbij je zo lang mogelijk in leven moet zien te blijven) is voor mij veel te pittig om bevredigend te zijn. De eindbaas is enorm teleurstellend: als je eenmaal de "truc" weet, dan heb je hem zo verslagen. Zowel in TFE als in TSE was het verslaan van de eindbaas een stuk bevredigender (de tussenbazen maken elkaar niet zoveel, al deed TSE dat misschien ook net iets beter). En het spel heeft zeer weinig herspeelwaarde. Het spel biedt 10-15 uur aan gameplay, maar dan houdt het ook echt op.

Al bij al vond ik Serious Sam 3 gewoon geweldig vermaak bieden. De gameplay is beperkt en heeft weinig diepgang, maar ik vond het evenwel zeer leuk om het spel een keer te hebben gespeeld. Bij momenten is het spel repetitief of frustrerend, en bij momenten valt je mond open door wat er allemaal op je afgestuurd wordt, maar over het algemeen is gewoon een leuk verstand-op-nulspel - niets meer en niets minder.

Via PSN gisteren binnengekregen en even geprobeerd, maar ik vrees dat dit niks voor mij is. Na een kwartier werd ik er al uitgemept, mijn reactie-vermogen is gewoon te slecht. En veel zin om me hierin te werken heb ik ook niet. Ik denk dat het een spel is voor een bepaalde doel-groep, maar ik daar duidelijk niet bij hoor.

avatar van STG18
Before the First Encounter, dit deel knoopt het schitterende verhaal wat absoluut essentieel is in de Sam games aan elkaar. Laat ik beginnen met wat ik jammer vind aan deze game: de Doom monsters (Croteam had een pitch gedaan voor Doom 4 rond 2009) die gebruikt worden, ik had gehoopt op wat meer fantasie bij Croteam. Als we dan toch bij Doom en Croteam zijn: ik herken in deze game twee aspecten die ook in Doom (2016) en Doom Eternal voorkomen: voor het eerst in Sam zijn carrière kunnen er melee kills gemaakt worden. Dit lijkt op een voorloper van het Glorykill Systeem. En ten tweede: in deze game wordt af en toe de vaart eruit gehaald. Op donkere plekken gaat de zaklamp aan en loop je langzamer. Hier wordt je lastig gevallen door één soort vijand. In Doom Eternal gebeurt iets soortgelijks met paars slijm waar je traag in beweegt. In deze game vind ik het echter zonde dat de pacing omlaag gaat.

Het spel begint wat traag en het lijkt op een moderne militaire shooter. Dit past wel bij Serious Sam wat begonnen is als een soort parodie op video-games, nu dus op moderne militaire shooters. Zodra je de stad uit bent en in de woestijn tussen de piramides belandt (ja, weer woestijn en piramides) wordt het weer ouderwets knallen. Wanneer de game op zijn best is lijkt het dan ook op the first en second encounter. Je moet er van houden.

De graphics zijn buiten de saaie stad en de afschuwelijke textures als je inzoomt met het assault rifle erg goed. Wapens hebben vaak wat modernere modellen. Vooral over de double barreled shotgun ben ik erg te spreken. De DLC: Jewel of the Nile is het hoogtepunt van deze game. Ik twijfel tussen 3,5* en 4*, door de DLC neig ik toch naar 4. Hier had meer in gezeten. Met Serious Sam 2 is voor mij bewezen dat er veel mogelijk is met de Sam formule en ook The Second Encounter had meer variatie in de levels dan deze. Af en toe gaat de vaart er uit voor onnodige dingen in een Sam game zoals key-hunten. Het is een beetje een herhaal oefening, maar wel een hele leuke en voor fans van het genre zeker aan te raden.

STG18 heb jij dit spel co-op gespeeld of in je eentje ?
Ik wil hem aanschaffen maar dan wil ik eerst wel weten of het spel leuk genoeg is in singleplayer.
En heb je ook wapen upgrades, en hoe is de online multiplayer?.

STG18 is al sinds Juni vorig jaar niet meer op deze site geweest, vrees voor een antwoord.