Risen 2: Dark Waters (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Piranha Bytes
Uitgegeven door Deep Silver

Het verhaal speelt zich een paar jaar na het einde van het eerste deel af. Woedende titanen hebben de wereld verwoest en de mensheid bijna doen uitsterven. Daarna komen er monsterlijke wezens uit de waterige dieptes van de zee tevoorschijn en hun aanvallen hebben alle zeevaart tot stilstand gebracht. De held, lid van de Inquisitie, wordt erop uitgestuurd om uit te vinden hoe de chaos die veroorzaakt wordt door deze zeewezens, kan worden gestopt. Zijn zoektocht begint met geruchten dat de piraten die regelmatig de zuidelijke eilanden bezoeken, de enigen zijn die een manier weten om zich voor eens en altijd te ontdoen van de wezens en een einde te maken aan hun schrikbewind.

SeptuSword
Na aanleiding van het verhaallijn ziet het er niet bepaald interessant uit.. beetje saaitjes.

avatar van suddenjob
Ik ga me er wel aan wagen, ik vond het voorgaande deel erg goed! Ik ben benieuwd.

Deel 1 nooit gespeeld, maar deze lijkt me op zich wel leuk.

Natan85
Geen idee waarom deze game zo in de grond word gestampt door critici, ik geniet er volop van. Heerlijk sfeertje en verkennen is een waar genot. Combat is clunky, maar na wat wennen zeker doenbaar.

Groooooooog!

avatar van Dopa
De typerende Piranha Bytes ambiance is weer helemaal terug met Risen 2. Veel meer nog dan bij het eerste deel het geval was. De manier waarop je je skills ontwikkeld, de aard van de main en side quests, de manier waarop je met de npc's communiceert; het doet me in hoge mate denken aan Gothic 1 en 2. Ook hier een tweedeling tussen middeleeuwen en oudheid, geplaatst in een grootse, fantasierijke wereld waar het gevaar constant op de loer ligt. Op zich niets speciaals binnen het RPG genre, maar de manier waarop het in Risen 2 is uitgewerkt, geeft het dat specifieke gevoel dat je wat mij betreft alleen bij spellen van deze studio terug vindt.

Ook de humor, drank, schuttingtaal, zakkenrollerij, vechtpartijen, beledigingen, louche praktijken, plunderingen; het is weer allemaal ruimschoots aanwezig. De mate waarin je keuzes gedurende het spel op uiteenlopend gebied bepalend zijn voor het verdere verloop ervan, zijn ook weer traditiegetrouw verwerkt. In het begin is het wel even wennen, het spel heeft duidelijk een zeer eigen gebruiksaanwijzing. Als je Risen 2 even de kans geeft zichzelf te openbaren en je niet meteen afknapt op de op het eerste oog merkwaardig lijkende eigenschappen, staat je een hoop moois te wachten. Trust me.

Kortom: een volwaardige RPG van de hand van Piranha Bytes! Ik heb er nu zestien uur in zitten, ben benieuwd wat me allemaal nog te wachten staat en hoe groot het spel als geheel blijkt te zijn. Tot nu toe bevalt het in ieder geval uitstekend.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Ik vond het ontdekkingsaspect in Risen 1 nogal tegenvallen. Voor de main quest moest je namelijk overal op he eiland zijn zodat er niets meer te ontdekken was aan geheime plekjes. Is dat hier weer wel het geval of kom je hier ook op elk plekje in de wereld?

Vond dat juist zo sterk aan de Gothic serie, die gigantische open wereld waar een hoop te ontdekken viel.

avatar van Dopa
Precies dat aspect van dingen ontdekken lijkt een stuk beter te zijn uitgewerkt in Risen 2 (t.o.v. Risen 1 dus). Qua grootte komt het dichter bij Gothic 1 in de buurt dan Gothic 2. Tis wel zo dat ik nog een heel groot deel van het spel moet spelen, dus met welke eerdere game van PB het nu het beste te vergelijken is, moet nog blijken.

Ik neem aan dat je Risen 2 nog wel gaat proberen? Als je Risen 1 al leuk vond, gaat dit nog veel beter bevallen namelijk.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Ik heb nogal een backlog aan te gamen games dus snel zal ik hier niet aan beginnen maar elke game van de makers van Gothic staat op mijn verlanglijstje. Mocht ik hem voor een budgetprijs tegenkomen dan koop ik hem zeker.

avatar van Dopa
for those who are willing to slog through annoying fights to find a deep, well-crafted RPG underneath

De spijker op de kop.