The Darkness II (2012)

PC / PlayStation 3 / Nintendo Wii U / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Digital Extremes
Uitgegeven door 2K

In het spel neemt de speler wederom de controle over Jackie Estacado, drager van The Darkness, een eeuwenoude kracht van chaos en vernietiging. De game speelt zich twee jaar na het origineel af en Estacado is nu de Don van de Franchetti-maffiafamilie. Wanneer een bovennatuurlijke aanslag op zijn leven een nieuwe maffia-oorlog inluidt, keren Jackie's demonische krachten terug. Hij maakt een reis naar de hel om het mysterie achter The Darkness te ontrafelen.

avatar van Obscure Thing
Na een paar maanden eindelijk deze game uitgespeeld in een weekje. Hij is weer kort maar krachtig dus. Het voelt weer als vanouds aan en er zijn dingen beter maar ook dingen slechter. Jammer genoeg overstemmen de slechte punten de goeie met het betrekking tot het orgineel.

De sfeer van deze game is weer ijzersterk. De grote kracht van the darkness serie. Jackie is een badass die niet de clean held is maar toch goed is van binnen. De achtergrond van The Darkness wordt in deze game meer duidelijk en ikvind het thema Light vs dark erg vet. De Rellics voegen echt wat toe aan de sfeer en Jhonny Powell is een tof character. Het schieten en de guns zijn beter nu en het self shaded stijltje doet echt niks af aan de sfeer wat ik wel vreesde. DE executions zijn nog bruter dan vorige keer en de nieuwe darkness power swarm is erg vet. Het systeem met de perks vind ik ook goed werken en je wordt steeds sterker. Toch krijg ik niet het godlike gevoel in deel 1 toen je aan het einde van de game een dikke god was met al je powers.

Ook vind ik het besturen van the darkness minder goed. Black holes kan je niet altijd gebruiken maar moet je uit lijken halen in plaats van harten. Geen darkness guns en wat ik in deel 1 het meeste gebruikte creeping dark. Ook is de darkling wat beperkt. Je hebt niet meer de verschillende darklings die je op kan roepen maar 1die je wel af en toe kan besturen wat wel weer vet is. De demon is wel veel beter want je kan nu dingen vastpakken en mensen op veel meer verschillende manieren kapot slashen. Je kan the darkness nu wel door je normale guns heen sturen maar ik mis toch the darkness guns zelf.

Dan het verhaal. In deel 1 werd ik weggeblazen door de bizarre plottwisten en het moment van Jenny blijft een van mijn top 3 game momenten. Ook Jackie die een nobody was en zich langzaam opwerkte was geniaal. Het hele verhaal van the brotherhood sprak me veel minder aan dan het eerste deel. Slecht was het zeker niet, maar deel 1 komen ze lang niet aan. Ook vond ik the otherworld minder dan in deel 1. een gekkenhuis. wel dacht ik op een bepaald moment in de game dat jackie echt gek was, totdat de darkling je uit die wereld haalde. The angelus vs the darkness was wel weer super gedaan en ik verwacht dat er weer een vervolg komt. Maar hou aub dezelfde stem voor the darkness want wat blijft dat geniaal.

Al met al dus weer een erg strakke game afgeleverd. Maar the darkness 1 vind ik toch een stuk beter. 3,5/4 sterren. Ik ga toch maar voor 4

avatar van bro
bro
Hij is heus niet zo kort hoor, afhankelijk wat je er mee doet toch. Ik had hem om Thug (voorlaatste moeilijkheid) uitgespeeld. Daarna kan je nog eens opnieuw beginnen, hetgeen ik nu drie maand later heb gedaan, maar dan op Don-moeilijkheid. Meteen ook alle Relics opgehaald. Oké twee keer spelen is niet voor iedereen weggelegd maar naarmate je bij de eerste rond nog maar 60% vrijspeelt van de hele skill-tree vond ik het leuk m'n skilltree verder aan te vullen. Ook het feit dat je hierdoor de hele game lang Swarm-attacks, black holes en Gun-channeling kan gebruiken maakte de tweede ronde veel meer bad-ass.
Krijg je ook meteen meer tijd om met je vieze tentakels vette combo's uit te delen, daar waar je de eerste keer je iets vaker uit de nood moet behelpen met wapens.

Plus kwam ik er ook meteen achter dat er een Vendetta-mode is. En dat is een compleet nieuwe campaign met tussen de levels door cutscènes! Alhoewel hij eigenlijk bedoeld is als co-op kun je hem ook alleen spelen.
Je krijgt de keuzes uit 4 characters die elk één van de 4 Darkness powers heeft, plus één artifact waar ze elk hun eigen characteristieke aanval hebben en waar je ook meteen de nodige harten uit lichamen kunt scheuren voor wat healing En daar waar ik de hoofd campaign uitdagend maar niet echt moeilijk vond. Je ging wel eens dood maar echt grinden zat er niet bij. Maar nu ben ik de Vendetta campaign alleen aan het spelen en het is een héél pak uitdagender. Veel sterkere vijanden die een soort van black hole-schild rond zich draaien hebben en de aantallen zijn ook veel hoger. En zodoende is het nieuwe verhaal is (of toch vanuit een ander standpunt) naarmate je met een ander personage speelt is dus zeer gewaardeerd!

Met andere woorden, ik dacht drie maand geleden deze game uitgespeeld te hebben met een magere 10 uurtjes (altijd moelijk te zeggen, want laat mn spel wel eens aanstaan tijdens het eten ofzo), maar wat blijkt, der is nog veel meer campaign om te spelen en ik had het gewoon over het hoofd gezien
Gelukkig heb ik wel nog een vriend die dit spel ook heeft dus deze campaign ga ik waarschijnlijk ook nog eens in co-op meemaken.
Dus 3bdelilah, je formule gaat meer dan op. Just saying

avatar van 3bdelilah
Heb de game al een maand of twee terug uitgespeeld en ben nog niet echt tot een reactie gekomen. Helaas vond ik hem minder leuk dan de demo, maar heb me destijds toch prima vermaakt. Nadeel was sowieso de speelduur en dat deze genre niet echt mijn ding is, maar dat verschilt per persoon natuurlijk. Voordelen vind ik inderdaad de grafische stijl en de voice acting vind ik hier echt bizar goed, een van de beste die ik heb mogen horen.

Die level in de hel is ook lekker tof, dat Jenny uiteindelijk the opposite of the Darkness heeft. Maar schijnt dus dat je dat amper meemaakt als je op een gegeven moment kiest dat die nep-Jenny echt is, dus dan beginnen daar gewoon de end credits... je zou er maar voor gekozen hebben en dan die hele level missen.

avatar van raymondomoes16
Maar weer verwijderd van mijn pc,
Heb hem ongeveer 4 uur gespeeld maar niet echt mijn game,
Voor de graphics geef ik een **2.0**