The Darkness II (2012)

PC / PlayStation 3 / Nintendo Wii U / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Digital Extremes
Uitgegeven door 2K

In het spel neemt de speler wederom de controle over Jackie Estacado, drager van The Darkness, een eeuwenoude kracht van chaos en vernietiging. De game speelt zich twee jaar na het origineel af en Estacado is nu de Don van de Franchetti-maffiafamilie. Wanneer een bovennatuurlijke aanslag op zijn leven een nieuwe maffia-oorlog inluidt, keren Jackie's demonische krachten terug. Hij maakt een reis naar de hel om het mysterie achter The Darkness te ontrafelen.

je had toch ook Xbox360?

avatar van LimeLou
Klopt, maar daar probeer ik minder games voor aan te schaffen. Aangezien ik nu een PS3 heb, en liever daar games voor aanschaf

Wat een indrukwekkende game is dit geworden zeg! Ben aangenaam verrast door The Darkness II. Was al fan na het spelen van het eerste deel, maar deze sequel overtreft zowat al mijn verwachtingen. Benieuwd hoe het spel zich verder zal ontplooien naarmate je vordert.

Wat is die hoogste moeilijkheidsgraad (Don) toch makkelijk zeg! Dank je, New Game+!

avatar van Pikachu
Ik vind het echt een geweldige game.. de gameplay... het verhaal...

avatar van Starmaster501
Ligt alweer Limited Edition (met die 3D cover) voor 20 euro in de winkels..

avatar van 3bdelilah
Ik heb net de demo gespeeld en dit lijkt me echt een gruwelijke game, zal hem zeker spelen binnenkort. Enig idee wat de speeltijd ongeveer is (zonder te spoileren natuurlijk)? Alvast bedankt.

Edit: op Google gezocht en ik vond veel antwoorden van gemiddeld 5 tot 7 uur. Erg jammer. Ik zal het waarschijnlijk wel spelen, maar niet kopen. Dan kijk ik wel van wie ik 'm kan lenen.

MikeMannuh
Als je alle story gedeeltes skipped dan kom je misschien aan 5 uur inderdaad, maar als je de game gewoon uitspeeld zul je aan een uurtje of 7-8 komen. Daarnaast heb je nog de coop missions die je kunt spelen die ook nog een aantal uurtjes in beslag nemen.

avatar van Spock
Zeer tof spel. Fantastische gameplay. Ik had de demo een paar dagen geleden gespeeld, en was verrast door de originaliteit van de beginmissie, en de lekker bloederige gameplay. Eergisteren heb ik hem opgepikt samen met Gears 3, die ik eerst speelde. Ik was niet van plan hier nog aan te gaan beginnen voor mijn vakantie maar wilde hem toch even uitproberen. Ik werd echter direct in het spel gezogen en heb hem in één ruk - slechts onderbroken door mijn avondeten - uitgespeeld. Madness Returns was volgens mij de enige andere game waarbij dat gelukt is.

De voornaamste motivatie om door te spelen zit hem toch in de lekkere gameplay. De typerende tentakels zorgen voor de broodnodige portie stoom afblazen. Heerlijk bloederige executies die in Duitsland wellicht worden gecensureerd, en fantastisch veel verschillende objecten uit de spelwereld die je met de tentakels kunt manipuleren. Ik verbaasde me ook erg over het verhaal, dat best goed is voor een stripfiguur (als ik me niet vergis). De kwestie of Jackie wel of niet helder bij geest is, is echt mooi uitgewerkt waardoor er meerdere interpretaties mogelijk zijn, met een beetje goede wil.

Andere pluspunten zijn de prachtige cel-shaded graphics, en de leuke tussenstukjes waarbij de hoofdfiguur bepaalde gebeurtenissen uit zijn leven elaboreert.

Ik heb het origineel nooit gespeeld, op een paar porties van de demo na, maar ik denk dat ik aan de hand van datgene wat ik van dat deel weet kan stellen dat deze een stuk sterker is.

4.5/5

avatar van Obscure Thing
Na een paar maanden eindelijk deze game uitgespeeld in een weekje. Hij is weer kort maar krachtig dus. Het voelt weer als vanouds aan en er zijn dingen beter maar ook dingen slechter. Jammer genoeg overstemmen de slechte punten de goeie met het betrekking tot het orgineel.

De sfeer van deze game is weer ijzersterk. De grote kracht van the darkness serie. Jackie is een badass die niet de clean held is maar toch goed is van binnen. De achtergrond van The Darkness wordt in deze game meer duidelijk en ikvind het thema Light vs dark erg vet. De Rellics voegen echt wat toe aan de sfeer en Jhonny Powell is een tof character. Het schieten en de guns zijn beter nu en het self shaded stijltje doet echt niks af aan de sfeer wat ik wel vreesde. DE executions zijn nog bruter dan vorige keer en de nieuwe darkness power swarm is erg vet. Het systeem met de perks vind ik ook goed werken en je wordt steeds sterker. Toch krijg ik niet het godlike gevoel in deel 1 toen je aan het einde van de game een dikke god was met al je powers.

Ook vind ik het besturen van the darkness minder goed. Black holes kan je niet altijd gebruiken maar moet je uit lijken halen in plaats van harten. Geen darkness guns en wat ik in deel 1 het meeste gebruikte creeping dark. Ook is de darkling wat beperkt. Je hebt niet meer de verschillende darklings die je op kan roepen maar 1die je wel af en toe kan besturen wat wel weer vet is. De demon is wel veel beter want je kan nu dingen vastpakken en mensen op veel meer verschillende manieren kapot slashen. Je kan the darkness nu wel door je normale guns heen sturen maar ik mis toch the darkness guns zelf.

Dan het verhaal. In deel 1 werd ik weggeblazen door de bizarre plottwisten en het moment van Jenny blijft een van mijn top 3 game momenten. Ook Jackie die een nobody was en zich langzaam opwerkte was geniaal. Het hele verhaal van the brotherhood sprak me veel minder aan dan het eerste deel. Slecht was het zeker niet, maar deel 1 komen ze lang niet aan. Ook vond ik the otherworld minder dan in deel 1. een gekkenhuis. wel dacht ik op een bepaald moment in de game dat jackie echt gek was, totdat de darkling je uit die wereld haalde. The angelus vs the darkness was wel weer super gedaan en ik verwacht dat er weer een vervolg komt. Maar hou aub dezelfde stem voor the darkness want wat blijft dat geniaal.

Al met al dus weer een erg strakke game afgeleverd. Maar the darkness 1 vind ik toch een stuk beter. 3,5/4 sterren. Ik ga toch maar voor 4

avatar van Dutch-J3ff
Ik vond het een vette game, lekker veel Gore lol

Alleen de Story Mode is wel behoorlijk
kort moet ik zeggen.

Vendettas is een erg leuke extra! Heb Vendettas al 2x doorlopen. Nu nog die 6 ontbrekende relics proberen te vinden.

avatar van AmazingPP
Gisteren dan eindelijk uit gespeeld. Wat een vette game is dit! OK, ik moet eerlijk toegeven: ik vond hem niet zo vet als deel 1. Wat ik miste in deel 2 was het feit dat de slangen niet te besturen waren. Dat vond ik zo gaaf ik deel 1, dat je dan langs plafonds, over muren met die slangen kon sturen. In deel 2 vond ik de graphics een stuk beter. Veel cartoonier. Erg mooi gedaan. We vind ik dat deel 2 ietwat rommelig aanvoelt bij tijden, alsof het spel teveel van zichzelf wil. Ik heb hier drie tientjes voor betaald en dat waren ze dubbel en dwars waard! 4 *

avatar van Mr. Olaf
Zo, voor een tientje bij de mm gekocht (Xbox360) . Ben benieuwd!

avatar van 3bdelilah
13 euro bij Bart Smit, lijkt me echt een gruwelijk toffe game maar qua speelduur volgens mij echt te kort... Ik heb een 'formule' (kuch kuch ) die luidt dat een game van x euro minimaal x uur speeltijd moet opleveren. Meer wil ik dan niet voor games betalen, heel soms op uitzonderingen na. Weet alleen nog niet helemaal of ik hiervan een uitzondering moet maken of wachten tot ik een betere game-prijsverhouding vind...

MikeMannuh
Ik weet niet wat voor een speelduur jij verwacht van een game van 13 euro, maar ik had er zelfs geen spijt van toen ik hem kocht voor 60 euro. Aangezien je aangeeft dat het je een gruwelijk toffe game lijkt, lijkt me 13 euro niet al te prijzig dan...zeker als je bedenkt dat de gemiddelde DLC pack of arcade game van een paar uurtjes tegenwoordig ook al 20 euro kost op XBL.

avatar van bro
bro
Hij is heus niet zo kort hoor, afhankelijk wat je er mee doet toch. Ik had hem om Thug (voorlaatste moeilijkheid) uitgespeeld. Daarna kan je nog eens opnieuw beginnen, hetgeen ik nu drie maand later heb gedaan, maar dan op Don-moeilijkheid. Meteen ook alle Relics opgehaald. Oké twee keer spelen is niet voor iedereen weggelegd maar naarmate je bij de eerste rond nog maar 60% vrijspeelt van de hele skill-tree vond ik het leuk m'n skilltree verder aan te vullen. Ook het feit dat je hierdoor de hele game lang Swarm-attacks, black holes en Gun-channeling kan gebruiken maakte de tweede ronde veel meer bad-ass.
Krijg je ook meteen meer tijd om met je vieze tentakels vette combo's uit te delen, daar waar je de eerste keer je iets vaker uit de nood moet behelpen met wapens.

Plus kwam ik er ook meteen achter dat er een Vendetta-mode is. En dat is een compleet nieuwe campaign met tussen de levels door cutscènes! Alhoewel hij eigenlijk bedoeld is als co-op kun je hem ook alleen spelen.
Je krijgt de keuzes uit 4 characters die elk één van de 4 Darkness powers heeft, plus één artifact waar ze elk hun eigen characteristieke aanval hebben en waar je ook meteen de nodige harten uit lichamen kunt scheuren voor wat healing En daar waar ik de hoofd campaign uitdagend maar niet echt moeilijk vond. Je ging wel eens dood maar echt grinden zat er niet bij. Maar nu ben ik de Vendetta campaign alleen aan het spelen en het is een héél pak uitdagender. Veel sterkere vijanden die een soort van black hole-schild rond zich draaien hebben en de aantallen zijn ook veel hoger. En zodoende is het nieuwe verhaal is (of toch vanuit een ander standpunt) naarmate je met een ander personage speelt is dus zeer gewaardeerd!

Met andere woorden, ik dacht drie maand geleden deze game uitgespeeld te hebben met een magere 10 uurtjes (altijd moelijk te zeggen, want laat mn spel wel eens aanstaan tijdens het eten ofzo), maar wat blijkt, der is nog veel meer campaign om te spelen en ik had het gewoon over het hoofd gezien
Gelukkig heb ik wel nog een vriend die dit spel ook heeft dus deze campaign ga ik waarschijnlijk ook nog eens in co-op meemaken.
Dus 3bdelilah, je formule gaat meer dan op. Just saying

avatar van bro
bro
Obscure Thing schreef:

In de Vendetta campaign heeft Jimmy dit als darkness-power, daar waar de rest de black hole enzo hebben
Check dit filmpje voor hun unieke wapens die ze daarboven nog gebruiken.
YouTube - The Darkness II: Vendettas Co-op

avatar van 3bdelilah
@ MikeMannuh en bro: oké jongens, ik ben overstag gegaan. Heb dat eerste gedeelte achter de rug die ook in de demo zat, heb vandaag weinig geslapen dus ik ga er morgen mee verder. Anders benadeel ik de game misschien onbewust en dat willen we natuurlijk niet.

3bdelilah schreef:
Krijg je geen spijt van!

avatar van ilovePS3
vandaag maar eens de demo gespeeld en 2 keer heb ik me echt rot geschrokken ( ga niet goed slapen vandaag denk ik)

maar wat een fantastisch spel zeg toen ik zag dat die maar 18 euro 50 meer koste was mijn dag direct goed, direct aangeschaft

Pastichio Rocker
Mooie graphics, goed verhaal, prima soundtrack en voice acting, maar veel te makkelijk en achterlijk kort! Vijf uurtjes en ik was klaar. Maar goed dat ik er vijf euro voor heb betaald, want stel je voor dat je hier de volle mep voor betaalt. Short and sweet zeggen ze, maar dit was way too short.

avatar van Mr. Olaf
Toffe game! Behoorlijk veel schik gehad met deze game. Graphic stijl spreekt me erg aan en Mike Patton doet het fantastisch als the Darkness. En dat voor tien euro. Was inderdaad wat aan de korte kant, maar ga nu eens naar de vendettas kijken.

Ik heb hem ook voor 10 euro gekocht, wel wat aan de korte kant ja, maar erg spannend en leuk spel. Ik moet ook nog die vendettas uitproberen.

avatar van 3bdelilah
Heb de game al een maand of twee terug uitgespeeld en ben nog niet echt tot een reactie gekomen. Helaas vond ik hem minder leuk dan de demo, maar heb me destijds toch prima vermaakt. Nadeel was sowieso de speelduur en dat deze genre niet echt mijn ding is, maar dat verschilt per persoon natuurlijk. Voordelen vind ik inderdaad de grafische stijl en de voice acting vind ik hier echt bizar goed, een van de beste die ik heb mogen horen.

Die level in de hel is ook lekker tof, dat Jenny uiteindelijk the opposite of the Darkness heeft. Maar schijnt dus dat je dat amper meemaakt als je op een gegeven moment kiest dat die nep-Jenny echt is, dus dan beginnen daar gewoon de end credits... je zou er maar voor gekozen hebben en dan die hele level missen.

3bdelilah schreef:

Inderdaad! Heb daar gelukkig ook de goede keuze gemaakt!

avatar van raymondomoes16
Een vraagje is deze game echt moeilijk of ook te spelen voor niet al te beste gamer's ?

Zoals mij

avatar van Starmaster501
Misschien als je hem op z'n moeilijkst zet is hij moeilijk in de zin van, je wordt 30 keer neergeknalt zodra je arm uitsteekt.

Starmaster501 schreef:

Dus er zijn wel moeilijkheids klasse's te kiezen ?

Dus als ik Easy zou kiezen zou hij héél makkelijk zijn ?

In dat geval kies ik dan maar normaal

avatar van raymondomoes16
Maar weer verwijderd van mijn pc,
Heb hem ongeveer 4 uur gespeeld maar niet echt mijn game,
Voor de graphics geef ik een **2.0**