The Darkness II (2012)

PC / PlayStation 3 / Nintendo Wii U / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Digital Extremes
Uitgegeven door 2K

In het spel neemt de speler wederom de controle over Jackie Estacado, drager van The Darkness, een eeuwenoude kracht van chaos en vernietiging. De game speelt zich twee jaar na het origineel af en Estacado is nu de Don van de Franchetti-maffiafamilie. Wanneer een bovennatuurlijke aanslag op zijn leven een nieuwe maffia-oorlog inluidt, keren Jackie's demonische krachten terug. Hij maakt een reis naar de hel om het mysterie achter The Darkness te ontrafelen.

AvMerode
Ben de The Darkness 2 op mijn laptop met native resolutie van scherm aan het spelen en de cartoony graphics zijn op de pc echt bijna tekenfilm stijl.
Met de ps3 versie zag ik cell shaded graphics, maar pc versie is zowat full cartoon, persoonlijk vind ik het op die manier veel mooier dan met de ps3 versie.
PC versie voelt alleen qua game-play als een console port aan (maar waarschijnlijk niet vanwege ander soort graphics) met auto-aim bot. (kan je volgens mij wel gewoon uitzetten)
PC versie voelt ook voller aan, lijkt alsof er meer chaos en meer vijanden zijn, overal vijanden waardoor het echt een knalfestijn is.
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog the darkness en er zijn gigantisch veel mogelijkheden om vijanden neer te krijgen door middel van nieuwe trucjes die je vrij speelt door middel van upgrades.
Ben alleen al meer dan 2 uren onderweg en voelt alsof het nog maar het begin is, probleem is alleen dat de game erg kort is.
Er is wel co-op, wil het zelf online proberen maar heb geen bal verstand van wireless internet met mijn laptop, dus zal vanavond co-op testen door middel van kabel internet.

Voice acting is zoals Mike al vermelde, erg aangenaam.
De sfeer is trouwens ook erg lekker, beetje dat mafia 2 sfeertje.

Koop tip! Ikzelf had de pc versie voor 37 euro bij Dynabyte, de ps3 en x360 versies zag ik daar voor 45 euro liggen.

MikeMannuh
Inmiddels de sinlge player uitgespeeld. Die claim over 5 uur was toch wel wat overdreven, dan moet je toch echt op easy alles rushen en alle cutscenes en dialogue skippen. Denk dat ik er een uurtje of 8 over gedaan heb, maar het is niet zo dat er weinig content is. Toch een chapter of 16 ofzo. Ik denk dat het ook gedeeltelijk door het snelle tempo van de game komt.

Met de coop missions, hitlist missions en NG+ wat er nog te wachten staat is er toch nog wel een aantal uurtjes content om doorheen te spelen

avatar van LimeLou
Leuk dat het je zo goed bevallen is, Mike. De game is al uit?

AvMerode
Game is inderdaad niet kort, hoe komen ze erbij.
Darkling gedeelte vind ik wel stukken minder om te doen, maar over het algeheel is het een zeer vermakelijke shooter die niks nieuws doet.

MikeMannuh
Nou, in het shooter genre zelf doen ze toch wel wat dingen die nieuw zijn. Het Quad Wield systeem is niet iets wat je in andere shooters ziet. Daarnaast legt de gemiddelde shooter niet zo'n nadruk op verhaal. Daarnaast heb je nog de talent trees die je, naar mate je meer en meer dark essence verzameld, steeds meer kan uitbreiden. Dit is dan ook verre van een standaard shooter.

probeert dit spel ook een beetje cartoon achtig te zijn? of lijkt dat maar zo?

JustMike schreef:
probeert dit spel ook een beetje cartoon achtig te zijn? of lijkt dat maar zo?

Met de ps3 versie is het cell-shaded gecombineerd met het "standaard" principe graphics.
Op de pc is het echt puur cartoon zo'n beetje, dus ja, de pc versie kun je zien als een cartoon shooter.
Wat je dus al vermelde, probeert cartoon achtig te zijn.

@MikeMannuh, je hebt gelijk over het uitbreiden van skills, zorgt er wel voor dat het dat extra flavour geeft.
Dit systeem zie je vaak in hack&slash games, dus voor een shooter brengt het inderdaad wel dat extra replay-value, maar voor mij is het niks nieuws.
Quad Wield systeem is volgens mij al eens eerder gebruikt in een FPS, maar kom even niet op die game. Het is in ieder geval wel amper tot helemaal niet gebruikt in een FPS inderdaad.
Vanuit FPS perspectief gezien is het niet je standaard hedendaagse FPS inderdaad.

Co-op is trouwens wel aardig, is aleen maar voor heel even.

AvMerode schreef:

Wat je dus al vermelde, probeert cartoon achtig te zijn.

maar alleen de pc versie dus?

JustMike schreef:

maar alleen de pc versie dus?

Nee console versies ook, maar minder cartoony dan de pc versie.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Hoezo minder cartoony, het is toch gewoon een port?

BoordAppel schreef:
Hoezo minder cartoony, het is toch gewoon een port?

Dacht van wel omdat er auto-aim opzit, maar je ken pc versie ook met controller spelen, dus dat kan de reden zijn.
Maar graphics zijn volgens mij wel iets aangepast als ik het vergelijk met de ps3 demo van the darkness 2.

hoezo maken ze het zoiezo cartoony?
niet dat ik het erg vind maar ze kunnen het nu toch ook gewoon net echt maken, waarom dan cartoony?

JustMike schreef:
hoezo maken ze het zoiezo cartoony?

Was in een interview dat de makers het ongeveer precies volgens de comic books wou maken.
Vandaar dat ze de cartoony stijl opgingen.

aha, dat is dan wel grappig.

MikeMannuh
De stijl is verder ook niet echt 'cartoony'. Als iets 'cartoony' is betekent het meestal dat iets non-realistisch of semi-realistisch wordt weergegeven. Als je gaat kijken naar The Darkness is het allemaal gewoon realistisch qua afmetingen en proporties etc. Cell shading, waar The Darkness gebruik van maakt, zorgt ervoor dat de graphics er uitzien alsof ze met de hand getekend zijn. Dit is iets heel anders.

AvMerode
Ok raak er nu helemaal van in de war

Heb ook geen zin in een conversatie waar ik mezelf toch vaak de nek in lul. ( of hoe je dat ook maar vermeld)

ja, lul je maar niet je nek in ( ) en ik vond het ook wel grappig ja

Ik heb alleen nog.maar de demo.gespeeld maar die was echt geweldig

AvMerode
Ik vind het einde zo slap en had de single-player trouwens al in 3 uur uitgespeeld voor de eerste keer in hard mode. (wel pc versie welteverstaan)

kiriyama
AvMerode schreef:

En dan toch nog een 4...

misschien is het online goed.

Wel een aardige game met verrassende elementen. Graphics vond ik zelf niet zo goed.

SvV_Ying
Zie nu de credits over het scherm rollen en ben toch enthousiaster dan ik op voorhand dacht. De game was intens, meeslepend, verslavend en de combat met de Darkness krachten was erg bruut. Door al deze punten vond ik minpunten als lineaire levels en matige AI niet heel erg storend.

Wat wel schandalig is, is de lengte van de campaign. 4 uurtjes op normaal en je bent er klaar mee. New Game + en de jacht op een eventuele platina trofee moeten dat iets beter maken.

Al met al 4 sterren voor deze game en een kleine verrassing voor mij in 2012.

avatar van LimeLou
Ah, geen lange recensie deze keer, SvV_Ying? Toch wel goede synopsis hoor

SvV_Ying
Haha nee inderdaad. Wilde even voor een korte variant gaan. Ben nu bezig met New Game + op de moeilijkste graad, meteen een stuk uitdagender.

Jij haalt m pas als ie afgeprijsd is LimeLou?

avatar van LimeLou
Ik weet eigenlijk nog niet of ik de game überhaupt ga halen. Moet nog Skyrim, Journey en Uncharted 3 kopen

avatar van 666Skulldragon
deze zpel is echt geweldig. de graphics zijn een beetje stripboekachtig en dat vindt ik niet gek want er is ook een stripboek van. Maar ik vindt het beter dan borderland want dat is iets te veel stripboek en handgetekende graphics, The Darkness 2 is gwn niet teveel maar ook niet te weinig van dat soort graphics. echt een top spel en een aanrader voor iedereen.
Het leukste van het spel is dat je een bepaalde upgrade heb waardoor je die darkling kan gooien en dat is pas lachen.

LimeLou schreef:

Journey schijnt een sublieme ervaring te zijn, maar te kort en is gelukkig niet mijn ding.
Als je X360 of goede pc hebt kan ik je Skyrim aanraden, maar als je alleen ps3 hebt kan je beter The Darkness 2 of Uncharted 3 aanschaffen.
Uncharted 3 moet alleen flink op gang komen, the darkness 2 begint gelijk met veel actie plus blood and gore. (het is alleen de blood&gore dat vergelijkbaar is met manga anime)

Skyrim eerst halen Sem !

avatar van LimeLou
Ik zie wel Moet dan wel op de PS3, ook al ben ik heel bewust van de vele bugs.