The Darkness II (2012)

PC / PlayStation 3 / Nintendo Wii U / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Digital Extremes
Uitgegeven door 2K

In het spel neemt de speler wederom de controle over Jackie Estacado, drager van The Darkness, een eeuwenoude kracht van chaos en vernietiging. De game speelt zich twee jaar na het origineel af en Estacado is nu de Don van de Franchetti-maffiafamilie. Wanneer een bovennatuurlijke aanslag op zijn leven een nieuwe maffia-oorlog inluidt, keren Jackie's demonische krachten terug. Hij maakt een reis naar de hel om het mysterie achter The Darkness te ontrafelen.

avatar van Obscure Thing
Demo is er op de 360. Dit is gewoon weer geniaal. Al ben ik benieuwd of het verhaal van deel 1 ook benadert kan worden.

avatar van AvMerode
Digital Extremes weet wel hoe het moet, het is dit keer ook echt gewoon Cel-shaded waardoor het meer overkomt zoals de comics.
Schiet mechanisme is dit keer ook lekker soepel, want de gunplay van Starbreeze vond ik altijd zo klunky.
Digital Extremes is natuurlijk van Dark Sector en Unreal, dus gunplay zit wel goed in ieder geval.
Staat samen met Twisted Metal, Kingdoms of Amalur: Reckoning, Inversion en Binary Domain op mijn koop in februari maand lijst.
Syndicate en Asura's Wrath heb ik twijfels over, Syndicate lijkt op een falende combinatie tussen bodycount, Goldeneye, Deux Ex: HR en brink.
Maar The Darkness 2 word waarschijnlijk erg nice, heb er al zin in.

Gamespot plays

MikeMannuh
Demo is te gek. Lekker mensjes slachten met een uitfreakende Mike Patton op de achtergrond......wat wil je nog meer!

MikeMannuh schreef:

Dus X360 heeft al een demo? damn, ps3 niet.
Demo voor pc is ook pas 24 januari.

MikeMannuh
Ja xbox gold members hebben een week early access.

MikeMannuh schreef:

Ben blij dat hij nog zijn stem verleend voor The Darkness

avatar van 666Skulldragon
Serieus een geweldige spel want ik heb de trailer gezien en het heeft me altijd geinteresseerd.
Kan niet wachten tot het spel uitkomt want ik ga het zeker kopen.

avatar van 666Skulldragon
@LimeLou
voor welke console ga je het halen?

Playstation 3 waarschijnlijk.

kiriyama
Demo is stukken beter dan die van deel 1. Ga deze ook wel in de gaten houden. Visuele stijltje spreekt me niet echt aan, maar de gameplay is heerlijk soepel.

Ben nu de demo aan het downloaden. Ben erg benieuwd!

avatar van AvMerode
Graphics zijn apart en is een kwestie van wennen, maar de cell shaded achtige tint geeft het die extra flavour dat best wel charmant overkomt.
Game-play is soepel en je word beloond door middel van grotesk en gruwelijke kills te maken.
Wat wil je nog meer? daarnaast heb je ook nog upgrades om het jezelf nog gezelliger te maken.

Kan wel voelen dat het van Digital Extremes is, merk echt Dark Sector achtige game-play hier en der.
Demo was indrukwekkend in ieder geval, heb er al zin in.
Wacht wel eerst af hoelang de game duurt, geef geen volle pond meer uit voor korte single-player games.
Twisted Metal en Binary Domain gaan in dit geval ook voor.

MikeMannuh
Ik heb ergens gezien of gelezen dat de Coop al een uur of 8 duurt, dus ik neem aan de de SP een stuk langer is dan dat.

avatar van Starmaster501
Er is toch geen Co-op in dit spel?

avatar van Starmaster501
Is dat niet online multiplayer?
Of is dat online co-op. Want er zit geen split-screen in dus?

MikeMannuh
Online co-op voor zover ik weet. Deed me een beetje denken aan Left4Dead.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Die fov is afzichtelijk en je bent te vaak de controle kwijt (al ligt dat misschien vooral aan de duur en versnipperdheid van de demo). Gameplay is wel interessant, knallen gaat goed, besturing is prima en de Darkness-krachten voegen iets extras toe. Lijkt me een toffe game maar het lijkt me ook een game die je in een uur of zes wel zal uitspelen. Iets om tijdens een Steam-sale te kopen dus.

avatar van AvMerode
Las via veel forums dat je de game waarschijnlijk in 6 uren kunt uitspelen, veel mensen waaronder Boordappel en ikzelf denken daar ook over.
Als je 2 of 3 maanden wacht zal de game wel 30 euro worden, toch ga ik de game direct bij release aanschaffen, en er is een game+ mode.
Daarnaast heb ik de limited edition gepre-orderd, die allemaal extra's zoals 2 comics (die je kunt downloaden), artbook, steelcase en extra in-game stuff etc bevat.
Ook is er een online mp/co-op mode, maar daar word weinig over gezegd in interviews.
Dus dat zal waarschijnlijk niet aanslaan, maar misschien dat het stiekem wel goed word.
Fear 3 heeft ook geweldige online modes en daar zit bijna niemand op.
Maar het is natuurlijk een single-player game zoals het hoort.

avatar van AvMerode
Oh mijn god, de single-player is maar 5 uur. (als je er rustig over doet)
60 euro is wel extreem duur voor een 5 uur campagne niet.

avatar van Starmaster501
Wat een afgang voor een spel die zich eigenlijk op singeplayer verhaal moet richten...

Starmaster501 schreef:

En hij is extreem lineair trouwens, niet in de stijl van deel 1 dus.

Maar de online co-op schijnt wel erg goed te zijn, daarnaast is er ook nog game+ voor SP.

avatar van LimeLou
Dan wacht ik wel even tot het afgeprijst is...

LimeLou schreef:
Dan wacht ik wel even tot het afgeprijst is...

Is inderdaad erg slim, ikzelf koop limited edition wel gewoon voor de volle pond.
Dus laat je wel weten of de game beter is dan word gezegd door recensies.
Zal niet een te snelle conclusie trekken wat ik vaak wel doe, dus speel hem eerst wel 2x uit met game+ erbij.
Daarnaast zal ik de online co-op mode die ook maar 90 minuten duurt uittesten.
Konden ze dan niet beter die 90 minuten aan de SP vastplakken? maar goed.

Wel teleurgesteld over de korte SP, wat is dat toch met die tegenwoordige shooters.
2012 begint niet echt met een big bang, misschien dat Asura's Wrath, Syndicate en Binary Domain dan toch de games van februari worden?

MikeMannuh
Dus uit deze opmerking: "Skilled marksmen should finish the campaign in less than five hours." trek jij de conclusie dat de game maar 5 uur lang is. Er staat niet bij welke difficulty, er staat niet bij of ze collectibles hebben verzameld, of dit inclusief eventuele side missions is. Daarnaast is het ook nog eens afhankelijk van jij eigen 'skill' als gamer. Verder is er ook een NG+ mode en zou de Coop ook een gedeelte van het verhaal moeten vertellen.

De story line van Arkham City was ook niet langer dan 3 uur als je verder niets anders deed dan de main quest.

Edit:
Na wat andere reviews gelezen te hebben en wat user reviews op x360a lijkt er toch een ander beeld geschetst te worden dan een 5uur durende SP. Ik zou graag wat quotes posten maar dat mag helaas niet.

MikeMannuh
Hij had geen werk meer na de drie films......

Dat zijn darklings....

avatar van AvMerode
Ja daar heb je gelijk in MikeMannuh, daarom koop ik de game ook gewoon.
Eerst normal playthrough, dan game+ met hardest difficulty en dan online co-op.
Dan zit ik denk ik toch wel op bijna 12 uur, maar ik las juist dat je er 5 uur overdoet als je het rustig aandoet.
Dus dan neem ik aan dat mensen die rushen (op normal waarschijnlijk) het in 4 uren wel kunnen uitspelen.
Maar zoals ik al vermelde; hoge difficulty, co-op en game plus zullen dat probleem wel fixen.

Maar waarom de fans van het eerste deel zo teleurgesteld zijn, is omdat The darkness 2 te lineair is en dat je ook afhankelijk bent van online co-op.
Deel 1 was een singleplayer only ervaring en had een beetje dat free roam achtig gevoel.
Dus ik snap de teleurstelling wel van The darkness fans.
Maar ikzelf zag het wel aankomen dat de single-play ervaring anders en meer straight forward zou zijn, het is dan ook van Digital Extremes, staan bekend om lineaire aanpak in games.
Daarnaast is deel 2 ook meer gebaseerd op de comics terwijl deel 1 meer zijn eigen ding had.

MikeMannuh
Net even een uurtje of 2-3 gespeeld. Vet....Graphics zijn cool maar je moet er van houden denk ik. Zelf kan ik cartoony graphics totaal niet uitstaan, maar cellshading vind ik dan wel weer cool. Voice acting is supervet. Mike Patton maakt het weer lekker af met zn gefreak. Lekker spelen met het geluid vol open en het is toch echt wel een beleving. Blood, executions en over the top violence: check! Ik vermaak me prima tot nu toe

Het had wel allemaal misschien wat rustiger aan en uitgebreider gekund. Ze hadden de gameplay opzich wel wat kunnen verlengen met wat side quests ofzo, maar aan de andere kant....The Brotherhood zit achter je aan. Zou je dan tijd hebben om wat boodschapjes te gaan doen voor Aunt Hoeheetzeookalweer? Denk het niet. Opzich draagt de snelheid van de gameplay wel bij aan de 'urgency' van die missie.....de lui killen die jou koste wat kost proberen te killen.