The Darkness II (2012)

PC / PlayStation 3 / Nintendo Wii U / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Digital Extremes
Uitgegeven door 2K

In het spel neemt de speler wederom de controle over Jackie Estacado, drager van The Darkness, een eeuwenoude kracht van chaos en vernietiging. De game speelt zich twee jaar na het origineel af en Estacado is nu de Don van de Franchetti-maffiafamilie. Wanneer een bovennatuurlijke aanslag op zijn leven een nieuwe maffia-oorlog inluidt, keren Jackie's demonische krachten terug. Hij maakt een reis naar de hel om het mysterie achter The Darkness te ontrafelen.

avatar van Starmaster501
Ben meer beniewd naar het begin van deze game. Hoe ze het einde van het eerste deel uitleggen, dat was nogal onduidelijk voor mij. Prachtig einde dat wel.
Hopelijk word deze minstens net zo goed, en kan je eens harder lopen of rennen. Want god wat ging dat traag allemaal in het eerste deel.
En misschien dat er weer zo'n wereld van The Darkness terugkomt? Maar dan in andere setting ofzo?
Vond het wel een leuke afwisseling in het 1e deel.

avatar van %%%%%%
The Darkness 1 is een van de meest onderschatte spellen,wat een goed spel is dat zeg !

Ik ben benieuwd als deze deel 2 het niveau zal halen van deel 1,halen ga ik hem zeker

Kijk hier ook weer erg naar uit... The Darkness was een van de eerste titels op PS3 voor me. Wederom ook nog steeds een van de beste! Qua verhaalvertelling kunnen weinig games tegen The Darkness op. Heb dan ook het volste vertrouwen in deeltje twee.

avatar van yoshimitsu
ik heb deel een niet gespeeld maar deze ga ik denk ik wel kopen
en misschien later ook deel een..

avatar van %%%%%%
Ik raad je deel 1 zeker aan yoshimitsu. Ik denk dat het best essentieel is op basis van storymode om deel 1 eerst te spelen dan deze.

Zowiezo zit er een erg strak verhaal in,hoop dat het zo blijft.

avatar van %%%%%%
Mooie hoes als dit het word.

avatar van Starmaster501
Als ik op play druk gebeurd er niks

Ben erg benieuwd naar deze game. Deel een was zeker memorabel

Normaal denk ik : 'dit wordt toch nooit beter dan deel 1'

Maar dat verwacht ik ook niet Ik hoop gewoon het beste voor dit spel. Ik heb zo juist wat gameplay gezien, en ook al geeft het niet veel goede eerste indrukken, ben ik blij dat ze veel tijd besteden aan de darklings. Er schijnt meer actie in te zitten. Ik hoop van niet, want juist die afwisseling van free-roaming rond de stad en actie vond ik geweldig.

Zeker mooi, maar het hoort een beetje een open einde te zijn, dat maakt het juist zo goed. Ik kan het je wel uitleggen via een PM als je wilt

avatar van LimeLou
Jammer dat dit deel een andere voice actor heeft voor Jackie Estacado. Nolan North, namelijk. Maar die vent doet al stemmen voor zo veel games, waarom niet de oude!?

avatar van LimeLou
Ook de graphics zijn cel-shaded. Wel jammer, want het ziet er nu stukken meer 'kiddy' uit.

LimeLou schreef:

Idd, jammer dat ze deze kant zijn ingeslagen. Cel-shaded lijkt het eea van de sfeer van deel 1 weg te nemen. Twijfel nu of ik deze wel/niet zal aanschaffen, wacht de reviews even af

avatar van LimeLou
Ik ga het alleen al kopen omdat het het vervolg is. Voor de rest vind ik het er wel cool uit zien. In de nieuwe trailer zie ik ook al een coole, nieuwe bad guy, dus mijn hoop is nog niet gestorven. Ben ook wel benieuwd naar de soundtrack.

avatar van Naomi Watts
Juist enorm veelbelovend wat igital Extremes doet. Ik ben een groot fan van de comic, en met de cell shaded techniek benader je de sfeer van de comics veel beter. Ik ben vaak niet voor developer change na een goede game maar hier lijkt het toch wel heel goed uitpakken.

avatar van LimeLou
Leuk optimisme, NW, maar de comics vond ik juist grauw aanvoelen (het 1e stuk dan, heb meer eerlijk gezegd niet gelezen) .Ik ben dan ook geen fan van de comics, dus ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal. De steriele graphics van deel 1 waren juist beter IMO. Cel-shaded wordt al zo vaak gebruikt in games.

Ik ben er toch wel positief over , in het algemeen, maar die veranderingen vind ik nogal... onnodig.

hij zou toch ook naar de pc komen?

avatar van LimeLou
Blijkbaar wel Ik zal proberen een correctie te sturen.

YES danke LimeLou

avatar van jirachi04
Correctie: Komt ook uit op WII-U. Winkelwagentje heeft het al ingevoerd.

wii-u?

avatar van Ricxz92
Opvolger van de Wii.

SvV_Ying
Net bij 2k een nieuw level gespeeld, one bloody mess haha. Volgende week donderdag een preview

SvV_Ying
Preview - Hands-on | 20 oktober 2011 - Op een avond dat Jackie denkt lekker een hapje te eten met 2 mooie vrouwen gaat het helemaal fout. Jackie is nog niet aangeschoven of 1 van de vrouwen heeft al een kogel in haar achterhoofd zitten. De mannen die het restaurant bestormen komen duidelijk voor Jackie. Als hij wil overleven heeft hij geen keus; na 2 jaar moet hij de krachten van de Darkness weer tevoorschijn halen.

Dit heb ik gespeeld
Op het kantoor van 2K in Breda heb ik 2 levels van The Darkness II gespeeld. Het eerste level kennen we van de gamescom en is vooral een tutorial en introductie in het verhaal. Het andere level was ‘The Brothel’ dat later in de game plaatsvindt. Hier heb ik voor het eerst flink wat nieuwe features ervaren. Alles is gespeeld op de Xbox 360.

Dit is The Darkness II
De mannen die Jackie aanvielen in het restaurant maken deel uit van ‘The Brotherhood’, de groep waar Jackie het in The Darkness II tegen opneemt. Al snel in de game worden de bedoelingen van deze broederschap duidelijk. De afschuwelijk lelijke en kreupele leider van de groep, Victor, is uit op de krachten van Jackie. Victor vindt Jackie maar een slappe zak die niet weet hoe hij met de krachten van de Darkness om moet gaan. Deze krachten overnemen kan niet zomaar en Jackie is ook niet van plan dit toe te laten. Wat volgt is gevecht tussen de alleenstaande Jackie enerzijds en de grote organisatie anderzijds.

De zoektocht naar een belangrijk lid van de vijandelijke groep brengt Jackie wat later in de game naar een bordeel. Venus, 1 van de dames die hier werkt, heeft informatie over deze man die zich blijkbaar boven het bordeel schuilhoudt. Op weg naar Venus haar kamer ziet Jackie de dingen die je mag verwachten in een bordeel en eenmaal alleen met de dame voorziet ze Jackie van de informatie en een pistool. Met het pistool in de hand en de Demon Arms uitgevouwen, is het echt tijd om kennis te maken met de actie en gore van The Darkness II.

De eerste vijanden die ik tegenkom, maak ik op de meest brute manieren af. Horizontaal of verticaal doormidden splijten, hoofden afbijten met de Demon Arms of gewoon wat lood tussen de ogen pompen; het is allemaal mogelijk. Het ziet er spectaculair uit en waarom dit een 18+ game is, is snel duidelijk. Dit is niet voor mensen met een zwakke maag. Tijdens de gevechten wordt duidelijk dat de actie flink is opgeschroefd. De Darkness heeft veel meer krachten en met de Demon Arms is meer mogelijk. De rechter Demon Arm is met de rechter analoge stick dynamisch te besturen en zo kun je flinke klappen uitdelen.

Wat leuk is, is dat je nu zelf kan bepalen hoe je de verschillende krachten van Jackie upgrade. Via de Talent Shrine kan je alle XP die je tijdens het spelen verdient, besteden om de Demon Arms, Darkness Powers, Hitman Upgrades en Executions te upgraden en nieuwe skills toe te voegen. Enkele nieuwe skills die ik heb gezien: de Demon Arms kunnen nu vijanden opgooien en in de lucht laten zweven, tijdens executies met je Demon Arms kun je ervoor kiezen om ammo of health te verzamelen en het is ook mogelijk om met 2 pistolen in de hand al dual-wield'end door het level te gaan. Dit is slechts een fractie van alle nieuwe skills. De speler kan er ook voor kiezen om zich expert te maken op 1 van de gebieden of alles een beetje te upgraden. Hoe je de game wil spelen, bepaal je op die manier deels zelf.

Jackie kan dus veel meer en heeft de krachten duidelijk beter onder controle, maar de vijanden hebben de afgelopen 2 jaar niet stilgezeten en weten beter hoe ze de Darkness moeten bestrijden. De Darkness kan niet tegen licht en hier proberen de vijanden voordeel uit te halen door op strategische plekken grote lampen te plaatsen of flares naar Jackie te gooien. Gun-blazing naar vijanden rennen is in dit soort situaties dodelijk; je ziet weinig door het felle licht van de flares en de lampen, de krachten van de Darkness zijn niet te gebruiken en het is niet mogelijk om health te genereren in het licht. Op sommige momenten moet je dus echt tactisch te werk gaan en nadenken over hoe je de vijanden wil benaderen.

Tot slot nog even een speciale vermelding over je sidekick, de Darkling. Dit kleine wezen volgt ook in dit deel Jackie op zijn reis, maar heeft een belangrijkere rol in de game. Zo is hij nadrukkelijker aanwezig tijdens gevechten en is ie de beroerdste niet om te helpen tijdens gevechten en soms even zijn blaas te legen over dode vijanden. In The Darkness II is het dit keer ook noodzakelijk om zo nu en dan als de Darkling te spelen. Op sommige plekken waar Jackie niet verder komt, verplaatst de speler zich in het wezen die de weg vrij moet maken voor Jackie door bijvoorbeeld een deur via de andere kant te openen. Ook als Darkling ga je gevechten aan met vijanden en ook hij heeft een aantal leuke executies in petto.

Dit vond ik tof
One bloody mess!
Pennen die door handen worden geslagen en in ogen worden geprikt, darmen die over de grond liggen nadat een vijand door midden is gespleten en brute executies; The Darkness II is grof, bruut, bloederig en laat dit gedurende de hele game terugkomen. Waarom dit vet is? Waarom niet? Het hoort gewoon echt bij deze game vanwege de harde tint van de titel en het bloeddorstige karakter van de Darkness en de Demon Arms.

Meer krachten en zelf upgraden
De actie in The Darkness was al vet, maar deel 2 gaat nog een stap verder. De Demon Arms, de wapens en de Darkness-krachten hebben allemaal veel meer skills en mogelijkheden en dit maakt de gameplay gevarieerd. Je bepaalt zelf hoe je de game wil doorlopen en welke skills je daarbij wilt gebruiken. Dit is helemaal leuk doordat je nu zelf kiest welke aspecten je wilt verbeteren door XP te besteden bij de talent shrine. Shooter-fanaten kunnen zich uitleven met het dual-wielden en upgraden van de wapens, terwijl andere spelers er weer voor kunnen kiezen om vooral de krachten van de Darkness te gebruiken.

Tactisch te werk gaan
Gelukkig is The Darkness II niet de gun-blazing titel waar ik eerst een beetje bang voor was. De vijanden zijn niet op hun achterhoofd gevallen en weten hoe ze Jackie het best kunnen benaderen. Licht staat tactisch opgesteld, vijanden houden zich op onder lampen en ze gooien flares naar Jackie waardoor hij enkele seconden verblind is. Hierdoor word je uitgedaagd om goed te werk te gaan en na te denken voor je iets doet. Ook hier heb je wel weer de vrijheid om zelf te bepalen met welke skills en op welke manier.

Hier zet ik mijn vraagtekens bij
Liever realistische graphics
De cartoonstijl van de game ziet er goed uit en is gewoon mooi afgewerkt, maar hoe vet zou het zijn om alle gore en actie in realistische graphics te zien? Juist bij deze game waar gore en grauwe beelden een belangrijk onderdeel zijn, vind ik deze cartoonlook een gemiste kans. De makers willen met deze graphics de game nog dichter bij de strip brengen, maar dat gaat er bij mij niet helemaal in. Hoeveel gamers weten nou écht van de strip en vinden dat belangrijk?

Dit vond ik ervan
Ik was eerst een beetje sceptisch over The Darkness II vanwege de cartoon-graphics en de mate van gun-blazing dat ik op de gamescom zag. Het level in het bordeel en alles dat ik gezien heb tijdens deze hands-on hebben dat gevoel echter grotendeels weggenomen. Jackie heeft veel vette krachten waardoor gun-blazing zelfs zonde is en vaak is het ook dodelijk omdat vijanden slim zijn en de Darkness tactisch bestrijden met licht. Doordat je het upgraden van skills volledig in de hand hebt, bepaal je voor een deel zelf hoe je The Darkness II wil ervaren. Het cartoony uiterlijk blijf ik een beetje jammer vinden, maar ook met deze look blijft The Darkness II een groot bloed- en gorefestijn en een game vol harde actie, I like it.

The Darkness II is het vervolg op het eerste deel uit 2007 en wordt net als dat deel ontwikkeld door Digital Extremes en uitgegeven door 2K Games. Op 7 februari 2012 komt de game uit op de PlayStation 3, Xbox 360 en PC.

Bron: Gaming Only

avatar van LimeLou
Ik vind het cartoon-achtige ook een beetje jammer aan de game, en ik denk dat het verhaal van deel 2 niet zo'n emotionele lading heeft als deel 1 (één van de redenen dat 'ie in mijn top 10 zit) Want zo te zien is Jackie alles al vergeten over Jenny.

Een erg goede preview, hulde

The Darkness II - Co-op multiplayer onthuld

Preview - Hands-on | 6 december 2011 - Vorige week kregen Jelle en ik een uitnodiging van 2K in onze mailbox gedropt. Of we even naar Breda wilden komen om hands-on te gaan met een nieuwe feature van The Darkness II. Vol goede moed stapten we de trein in en 2 uur later zaten we op nog geen meter van het scherm en met de koptelefoon op de co-op multiplayer van de game te spelen.

Dit heb ik gespeeld
De gamesroom van 2K in Breda was helemaal ingericht voor de co-op sessies van The Darkness II. Met 6 televisies in een kring, evenveel koptelefoons en headsets die het bij niemand deden, konden we zij aan zij een aantal levels co-op multiplayer spelen. Jelle en ik hebben er samen 4 voltooid en we deden dit op de Xbox 360.

Dit is The Darkness II
De singleplayer en de gameplay van The Darkness II zijn in de vorige preview grondig besproken, deze preview draait alleen om de nieuw onthulde co-op multiplayer. De co-op multiplayer mode van The Darkness II heet Vendetta en bestaat uit 2 onderdelen: een campaign en de hitlist. De campaign schotelt ons zoals de naam al verklapt een nieuw verhaal voor en de hitlist bevat missies die zowel uniek zijn als delen uit de co-op campaign. Voor deze multiplayer zijn er 4 unieke characters ontwikkeld, je speelt dus niet met Jackie maar met 1 van de nieuwelingen die allen hun eigen reden hebben om het op te nemen tegen The Brotherhood; de vijanden van Jackie in de game.

De Japanse zwaardvechter Inugami is uit op wraak omdat de Brotherhood zijn familie op zeer jonge leeftijd heeft uitgeroeid in de hoop dat de Japanner de locatie van een historisch zwaard zou onthullen. De ruige chick Shoshanna is een agent van een Israëlische maatschappij die in de clinch ligt met de Brotherhood en vervolgens de dame die gun-channeling beheerst op een missie tegen de organisatie stuurt. De Schot Jimmy Wilson kan Darklings inzetten en ziet de Brotherhood als een vorm van gehate Engelsen en zal net zo lang op ze blijven jagen tot de laatste het loodje heeft gelegd. Tot slot is er de Afro-Amerikaanse dokter J.P. DuMond die spijt heeft van de ontwikkeling van een gevaarlijk en duister medicijn op basis van voodoo dat de interesse heeft gewekt van de Brotherhood, hierdoor neemt de dokter die de krachten van het zwarte gat beheerst het ook op tegen de groepering.

Aangezien elk character een compleet eigen geschiedenis en een grondige reden heeft om het op te nemen tegen de Brotherhood verwacht je wellicht dat de campaign per personage verschilt. Dit is echter niet zo; de campaign duurt zo’n 2 uur en bevat identieke missies met welk character je ook speelt. Enkel in de vorm van verschillende conversaties en tekst in beeld verschilt de speelsessie per character. Mocht je de campaign toch met elk personage willen voltooien dan leert een simpel rekensommetje ons dat je 8 uur aan extra gameplay hebt. Bovenop deze tijd komen nog de missies uit de hitlist, maar hoeveel dit er zijn en hoeveel tijd deze in beslag kunnen nemen, is ons niet duidelijk gemaakt.

De gameplay in co-op multiplayer is identiek aan die in de singleplayer. De controls werken hetzelfde en de nadruk ligt op actie en tegelijk ook het rekening houden met lichtbronnen die vijanden strategisch hebben neergezet, licht is namelijk hét middel om de krachten van The Darkness tegen te gaan. De 4 characters kunnen net als Jackie gebruik maken van de Talent Shrine om hun unieke kracht te verbeteren en nieuwe skills te bemachtigen. Deze talenten koop je met experience points die verdiend worden met het vermoorden van vijanden, het voltooien van objecties, het uitvoeren van brute executies en het verslinden van de harten van je tegenstanders.

Dit vond ik tof
Gameplay zelfde als singleplayer
The Darkness II in multiplayer speelt net zo weg als de singleplayer en dat is een goede zaak. De actie is snel en spectaculair, maar vooral erg bruut. De gruwelijke executies vinden we ook in de multiplayer terug en elk personage heeft zijn eigen executie waarbij gebruik wordt gemaakt van persoonlijke skills en wapens. Van de shotgun in de mond planten met de Schot Jimmy Wilson tot het hart doorboren met het zwaard van Inugami. Op gebied van gameplay en brute actie niks te klagen.

Characters verschillend in skills
De voornaamste reden om de campaign met alle characters te spelen lijkt vooral de verschillende krachten van de personages te zijn. De skills van de characters zijn verschillend en te upgraden via de Talent Shrine. Per character is ook een andere manier van combat vereist, met het zwaard van Inugami is close-combat noodzakelijk en met de pistolen van Jimmy kun je het permitteren om wat meer de afstand te bewaren. Qua verhaal biedt de campaign 4 keer uitspelen niet veel diversiteit, maar qua combat dus des te meer.

Hier zet ik mijn vraagtekens bij
Opzet komt niet overeen met bedoelingen
Voor de co-op campaign heeft 2K een aantal unieke characters bedacht die allen een uitgebreide voorgeschiedenis en motief hebben om het tegen de Brotherhood op te nemen, 4 verhalen dus die elk 2 uur duren. In werkelijkheid komt het neer op 4 oppervlakkige en stereotiep characters met maar 1 verhaal. 2K heeft er namelijk voor gekozen om het compleet eigen verhaal dat elk character heeft, niet echt tot uiting te brengen in de campaign waardoor je dus met elk personage precies dezelfde missies speelt. In deze context is dat onbegrijpelijk.

Wat voegt het toe?
Leuk idee zo een co-op campaign en een hitlist, maar wat voegt het daadwerkelijk toe aan The Darkness II? De opzet is zoals gezegd niet ideaal en de singleplayer is qua verhaal en uitwerking een stuk grootser. De co-op komt hierdoor over als een verplicht extraatje in de trend van ‘iedereen doet een co-op, dus wij ook’. The Darkness II heeft het niet nodig en de opzet die voorlopig niet geslaagd lijkt, maakt het niet beter. De krachten van de 4 personages zijn vet, maar deze bezit Jackie ook in de singleplayer.

Onduidelijk
Net even te vaak moesten we op de Select-toets drukken om te kijken wat de bedoeling was en waar we naartoe moesten. Niet alleen Jelle en ik hadden hier last van, ook andere journalisten schoten zo nu en dan een medewerker van 2K aan met de vraag wat nu de bedoeling was. De missies zijn op momenten te rommelig en onduidelijk en hierdoor zaten we een aantal keer rond te rennen in de hoop een doorgang te vinden of een lichtgevend voorwerp wat dus blijkbaar het objective was.

Dit vond ik ervan
‘Leuk, maar wat verder,’ dat was een beetje de gedachte die Jelle en ik hebben overgehouden aan ons tripje naar Breda. De ideeën zijn leuk, het speelt lekker weg, maar door een matige opzet wordt een interessant idee opeens een oppervlakkige co-op. De verschillende krachten van de personages voegen wel wat toe en zijn de enige uitnodiging om de co-op campaign te blijven spelen. Deze krachten komen echter ook voor het grootse deel terug in de singleplayer die duidelijk de betere van de 2 is en zeker onze voorkeur heeft. Co-op komt voorlopig over als een verplicht extraatje omdat bijna elke game tegenwoordig multiplayer wil bieden, wij spelen liever de singleplayer campaign die vooralsnog veelbelovend lijkt.

Bron: Gaming Only

avatar van LimeLou
Ach ja, ik ga The Darkness 2 vooral spelen voor de single player Toch mooie (p)review!

SvV_Ying
Precies, net als ik. Singleplayer ziet er veelbelovend uit en de co-op is voor eenmalig met een vriend.

MikeMannuh
Ik snap niet waarom er altijd een drang is om een vorm van multiplayer bij iedere game te moeten doen. Sommige games zijn gewoon echt gemaakt voor singleplayer, sommige games voor multiplayer en bij sommige zijn allebei leuk, maar games als The Darkness en bijvoorbeeld Mass Effect zijn toch echt pure single player games naar mijn mening. Maar ja, als ik moet kiezen dan liever Coop dan die rotzooi van n multiplayer wat bij 1 zat.

Maar goed, deze game verdient gewoon al 5 sterren omdat er een Assecution in zit