Skylanders: Spyro's Adventure (2011)

Nintendo DS / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Toys For Bob
Uitgegeven door Activision

In Skylanders kun je echte figuurtjes importeren in het spel. Het spel bevat dertig figuutjes die je kan inscannen om er vervolgens mee te spelen in zowel de verhaalmodus als de battle-modus, waarin je het tegen een vriend kan opnemen. Ieder karakter bevat speciale elementaire krachten waarmee je toegang krijgt tot geheime locaties in het spel. Het verzamelde geld, skills en experience points worden in je figuurtje opgeslagen.

SvV_Ying
Preview - Hands-on | 8 september 2011 - Als je alleen op de titel van Skylanders: Spyro’s Adventure afgaat, kom je waarschijnlijk bedrogen uit. Dit is geen typisch Spyro-avontuur en heeft er ook weinig van weg. Skylanders brengt plastic tot leven en probeert met wat unieke features en hardware zowel jong als oud te verrassen. En afgaande op wat ik gezien en gespeeld heb, kan dit weleens gaan lukken.

Dit heb ik gezien en gespeeld
Op de Gamescom heb ik bij Activion een presentatie bijgewoond van Skylanders: Spyro’s Adventure. De game werd getoond op de Xbox 360 en Wii. Na de presentatie kon ik ook even hands-on met de game op de Wii.

Dit is Skylanders: Spyro’s Adventure
Hoewel de titel van de game wellicht anders doet vermoeden, draait de game helemaal niet zo om de paarsgetinte draak die vooral naam maakte in het PlayStation 1-tijdperk ruim een decennium geleden. Spyro is in Skylanders slechts 1 van de 32 plastic beeldjes die je in de game kunt gebruiken. Beeldjes inderdaad, want Skylanders is vrij uniek met wat het doet. Koop je de game, dan krijg je er een portaal en 3 characters in de vorm van beeldjes bij. En aangezien een beeld vaak meer zegt dan 1000 woorden, raad ik je aan om even naar de laatste trailer te kijken om te zien hoe de beeldjes en het portaal eruit zien.

Door het beeldje op het portaal te zetten, krijg je in de game controle over het wezen. Elk plastic beeld is voorzien van een chip die alle gegevens opslaat zoals level, punten, krachten en upgrades. Hiermee komt meteen een ander uniek aspect van de game aan bod; het is namelijk mogelijk om de beeldjes te gebruiken voor cross-platform play. En dit geldt voor elke combinatie van gamesystemen. Speel je de game bijvoorbeeld op de PlayStation 3, dan kun je de plastic poppetjes gewoon meenemen naar iemand die de game op de Xbox 360, 3DS, PC of Wii heeft. Alles wat je op het andere platform doet wordt weer op de chip van het beeldje opgeslagen.

De 32 wezens zijn opgedeeld in elementen als water en vuur en hebben allemaal hun eigen aanvallen en voor- en nadelen. Zo zijn sommige characters heel snel en wendbaar, maar zullen de aanvallen van deze wezens een stuk minder krachtig zijn. Daartegenover heb je ook de grote en sterke poppetjes die weer niet zoveel snelheid in de benen hebben. Gelukkig is de keus voor een bepaald beeldje in Skylanders nooit definitief; op elk gewenst moment kun je het beeldje op het portaal vervangen voor een ander wezen. Dit brengt geen laadschermen of pauzes met zich mee, in slechts enkele seconden wissel je van character. Hierdoor is het mogelijk om voor elke situatie in de game een beeldje te gebruiken dat je het meest geschikt acht.

De game zelf is een pure platformer en ziet er vrolijk en gekleurd uit. De basis bestaat uit rennen, vechten, punten verzamelen en je van platform naar platform verplaatsen. Zo hier en daar zitten er wat geheime gebieden en kleine puzzels in de levels die toegang geven tot upgrades, punten en speciale items. Sommige van deze gebieden zijn alleen toegankelijk door bepaalde eigenschappen van bepaalde beeldjes te gebruiken. De controls zijn makkelijk onder de knie te krijgen en de gameplay is niet ingewikkeld te noemen, Skylanders lijkt vooral te mikken op kinderen, maar ontwikkelaar Toys for Bob probeerde tijdens de presentie ook te benadrukken dat volwassenen net zoveel fun aan de game kunnen beleven.

Het is tevens op elk moment mogelijk om de game in co-op te spelen, de andere speler hoeft alleen maar een 2de beeldje op het portaal te plaatsen om controle te nemen over dat poppetje. Ook in co-op worden alle statistieken weer opgeslagen op de chip van het beeldje. Wil je nog meer lol met z’n tweeën, dan kun je ook de Battle Mode proberen. In deze mode neem je het in een 1 op 1 gevecht tegen elkaar op in een kleine arenavormige omgeving

Dit vond ik tof
Innovatief beeldjessysteem
Het gebruikmaken van de beeldjes en de eenvoud waarmee dit kan, is mij goed bevallen. Ik was een beetje sceptisch toen ik van deze feature hoorde tijdens de presentatie, maar nadat ik de game zag draaien en het zelf mocht proberen was ik overtuigd; het werkt goed, is simpel en is bovenal vooral fun. Wisselen tussen poppetjes gaat snel, de wezens hebben allemaal echt hun voor- en nadelen en eigen aanvallen, en zorgen daarmee voor gevarieerde gameplay.

Gebruik van verschillende wezens
De opbouw van de levels en de vijanden die je tegenkomt nodigen uit tot het wisselen van beeldjes. Soms zul je snel een bom moeten verplaatsen voordat deze ontploft, voor deze situatie switch je snel naar een rap poppetje. Komen er echter wat vijanden op je af, dan vervang je het snelle maar slappe wezen voor een trager maar sterker character. En sommige gebieden zijn alleen bereikbaar voor beeldjes van een bepaald element. Hierdoor word je aangemoedigd om gebruik te maken van alle beeldjes die je hebt en zorgt ook dat er soms wat nadenken bij de game komt kijken, en dat is een leuk tactisch aspect in de verder vooral oppervlakkige game.

Hier zet ik mijn vraagtekens bij
Ook leuk voor mensen boven de 13?
In het kleine kwartiertje dat ik de game heb mogen spelen heb ik me zeer vermaakt en was ik zoals eerder beschreven onder de indruk van de beeldjes en de eenvoud van dit systeem. Ik weet echter niet of de game voor mij ook na 2 uurtjes nog leuk zou zijn en genoeg uitdaging kan bieden. De game lijkt vooral op kinderen en jonge tieners gericht, maar de ontwikkelaar spreekt dit zelf niet uit en doet Skylanders af als een game voor iedereen, en dat weet ik zo net nog niet.

Dure aangelegenheid?
Voor de game, 3 beeldjes en het portaal, betaal je de normale prijs van een nieuwe game. Wil je echter alle 32 beeldjes verzamelen, dan moet je aardig diep in de buidel tasten, deze zul je dan namelijk allemaal los moeten kopen. Het is dan wel niet verplicht om alle beeldjes te hebben, ik heb echter wel ervaren dat het wel degelijk loont om zoveel mogelijk verschillende wezens, met hun verschillende eigenschappen, beschikbaar te hebben. Vooral voor de doelgroep waarop de game het meest gericht lijkt, is het verzamelen van de beeldjes wellicht niet te betalen.

Dit vond ik ervan
Ik vond Skylanders: Spyro’s Adventure 1 van de verrassingen op de afgelopen Gamescom. Het gebruikmaken van echte beeldjes is een unieke en innovatieve keus en pakt verrassend goed uit . De gameplay is simpel en niet al te diepgaand, maar wordt door het inzetten van de verschillende beeldjes naar een hoger niveau getild. Het hele concept werkt gewoon goed. De nadruk van de game ligt op fun en dat wist de game zeker over te brengen. Het is nog wel de vraag of de game ook écht leuk genoeg is voor een andere doelgroep dan kinderen. Ook de prijs van de beeldjes zal voor een groot deel bepalen of de verkoop een succes wordt.

Bron: Gaming Only

SvV_Ying
Review | 28 oktober 2011 - Toen ik Skylanders: Spyro’s Adventure voor het eerst zag op de gamescom was mijn interesse in de titel gewekt. Het unieke systeem van een portaal met plastic poppetjes maakte een goede indruk en mijn speelsessie smaakte naar meer. Toen de game op de redactie belandde, was ik als een kind zo enthousiast en smeekte ik om de review te mogen doen. En kijk eens aan.

Geen Spyro-game
Het is belangrijk om even een mogelijk misverstand weg te nemen; hoewel de titel anders doet vermoeden is dit geen Spyro-game. Tenminste; niet zoals we het paarse draakje kennen uit zijn hoogtijdagen op de eerste PlayStation. ‘Skylanders: Spyro’s Adventure’ wekt als titel nou eenmaal meer interesse dan enkel Skylanders en dus is de keus wel begrijpelijk. In de game is Spyro slechts 1 van de 32 speelbare Skylanders. Een kwaadaardige tegenstander heeft de Skylanders bevroren, verbannen van hun geliefde Skylands en naar onze aarde gezonden als plastic poppetjes.

Wek plastic tot leven
Poppetjes dus. Skylanders introduceert namelijk een vrij uniek concept. De speelbare personages zijn verkrijgbaar als plastic poppetjes en verschijnen in de game zodra je het beeldje op het meegeleverde ‘portal of powers’ zet. Er zijn in totaal 32 Skylanders, opgedeeld in 8 elementen: lucht, leven, ondode, aarde, vuur, water, magie en tech. Bij aanschaf van de game krijg je 3 poppetjes van verschillende elementen. Alle plastic beeldjes zijn voorzien van een chip waar de punten en andere gegevens van het poppetje worden opgeslagen. Door dit systeem is het mogelijk om cross-platform te spelen op alle apparaten waar de game op uitkomt. Je kunt gewoon je eigen poppetjes gebruiken bij iemand anders, maar dus wel je eigen punten sparen.

Simpele maar leuke gameplay
Skylanders is een simpele platformer en de levels zijn gebaseerd op het van A naar B komen. Onderweg vind je punten en schatten en krijg je te maken met vijanden en simpele puzzels. Hoewel erg simpel is de gameplay wel vermakelijk. Het systeem met de plastic Skylanders en het portaal werkt verrassend snel en goed, binnen enkele seconden wissel je van character, dit kan op elk moment. Elk wezen heeft een aantal eigen aanvallen en deze zijn simpel ondergebracht onder een aantal knoppen en knoppencombinaties. Vechten gaat snel en de variatie in vijanden is net genoeg om het niet repetitief te maken.

Leuke Skylanders
De Skylanders verschillen van elkaar op gebied van kracht, verdediging en snelheid. Afhankelijk van de omstandigheden kun je dus een Skylander kiezen die daar bij past. Veel vijanden nodigen uit tot het gebruiken van een sterke Skylander waar een puzzel waarbij je snel een bom moet verplaatsten meer geschikt is voor een snelle Skylander als Spyro. Het element van de Skylander slaat vooral terug op de aanvallen die hij heeft; een vuur-Skylander heeft vuuraanvallen en een water-Skylander wateraanvallen. Er zitten een aantal leuke Skylanders tussen de 32 beeldjes die op de lachspieren kunnen werken en ze zijn allemaal verschillend genoeg om ze interessant te maken.

Innovatie als unique selling point
De Skylanders in plastic vorm zijn duidelijk het ‘unique selling point’ van de game en maken de game in plaats van een ‘normale’ platformer een meer dan interessante platformer. Elk wezen is uniek en het voelt ook echt alsof je 32 verschillende zelfbewuste Skylanders hebt in plaats van willekeurig vervangbare personages. De punten die een poppetje verdient worden ook alleen voor die Skylander gebruikt om nieuwe aanvallen te kopen of een helm die voor bepaalde skill-boosts zorgt. Het portaal-systeem is ook de ideale manier om een idee als dit uit te werken, want een selectiescherm van 32 wezens dat elke keer tevoorschijn gehaald moet worden, lijkt geen goed alternatief.

Co-op is fun
Het leukst is Skylanders: Spyro’s Adventure als er niet 1, maar 2 plastic Skylanders op het portaal staan. In co-op komt de game namelijk het best tot zijn recht. Op elk moment kan een tweede speler meedoen door een Skylander op het portaal te plaatsen. Met z’n tweeën door de Skylands lopen is gewoonweg een stuk leuker dan alleen. Echt tactiek komt er verder niet bij kijken met twee personen; het blijft vechten, puntjes pakken en verder komen in het level. Co-op is tevens alleen offline beschikbaar en niet online.

Dure aangelegenheid
Het wisselen van Skylanders wordt aangemoedigd door het feit dat in sommige gebieden een bepaald element sterker is of dat een bepaalde doorgang naar bijvoorbeeld een schat of geheim gebied alleen voor een bepaald element toegankelijk is. Dit systeem wekt dubbele gevoelens op; enerzijds is het leuk om veel te wisselen en alles uit te game te halen, maar anderzijds voel je je al snel verplicht om van elk element minimaal 1 poppetje te hebben. Al in het tweede level zijn er gebieden waar je niet kunt komen omdat je een bepaald element mist. Bij aanschaf krijg je 3 elementen, dat betekent dat je er dus nog 5 moet kopen als je alles uit de game wilt halen. Een los poppetje kost zo’n 8 euro, voor 5 poppetjes ben je dus 40 euro kwijt, bovenop de 70 euro die het starterspakket kost. Aangezien de game vooral op jongeren gericht is, kan Activision zich hiermee lelijk in de vingers snijden.

Ook voor volwassenen?
Niemand zal ontkennen dat Skylanders niet voor jongeren bedoeld lijkt, maar dat betekent niet dat volwassenen geen plezier aan de game kunnen beleven. De gameplay is simpel maar vermakelijk en ik heb genoeg lol beleefd met de verschillende Skylanders en het systeem van de ‘portal of powers’, de game is voor volwassenen echter wel een stuk te makkelijk. Zodra je niet speelt, maar naar een cutscene kijkt, daalt het niveau van vermakelijk tot tergend laag. De cutscenes zijn kinderachtig en de Nederlandse voice-acting is tenenkrommend en lachwekkend. Voor kinderen zal dit geen probleem zijn en wellicht vinden zij het zelfs grappig, maar de gemiddelde Gaming Only-bezoeker wil deze scènes het liefst skippen en verder spelen, en dat kan dan weer niet.

Plus- en minpunten
+ Uniek en goedwerkend portaal-systeem
+ Simpele maar vermakelijke gameplay
+ Verschillende en unieke Skylanders
+ Leuk in co-op

- Filmpjes en voice-overs van laag niveau
- Te veel nadruk op poppetjes kopen
- Te makkelijk

Conclusie
Skylanders: Spyro’s Adventure is een vermakelijke game geworden, maar kan ten onder gaan aan het eigen idee. De gameplay is voor zowel jongeren als volwassenen leuk en het portaal-systeem werkt goed. De voice-overs, het verhaal en de filmpjes zijn echter van een kinderlijk niveau en je voelt je al snel verplicht om meerdere Skylanders te kopen. Hierdoor kan de game een beetje in een loze leegte raken tussen kinderen en volwassenen, waarbij de game voor de eerste groep te duur is en voor de laatste groep te kinderachtig.

7/10

Bron: Gaming Only

Mijn kinderen spelen dit spel en dan zie ik ze en hoor ik ze een heel uur niet, ze mogen van mij en mijn vrouw maar een uur gamen per dag, anders is mijn vrouw bang dat ze net als mij worden wat gamen betreft. Maar goet het is natuurlijk een game voor jonge kinderen en als die zich vermaken ben ik al tevrede en het is leuk bedacht allemaal, maar het kost mij wel handen vol geld ze hebben nu 14 popjes en in het begin waren die nog 7.99 euries maar nu kosten ze al 9.99 eurietjes. 4 sterren van mij omdat de kinderen het helemaal tegek vinden!

SouthParkFan
De vervolgen zijn toch leuker, maar heb toch veel respect voor dit leuke spel! Geweldig om alle Skylanders te verzamelen.