Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (2010)

Mobile / PC / Xbox 360

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Hoofdpersonage Sam Fisher komt te weten dat Anna Grimsdottir, een goede vriendin van Sam die inlichtingen verzamelt voor Third Echelon, in gevaar is en besluit om haar een handje te helpen. Helaas is Third Echelon niet meer wat het eens was; Sam krijgt vaak verkeerde missie-informatie mee en bovendien de verkeerde uitrusting. Tot overmaat van ramp zijn de bazen van Third Echelon ook nog eens verwikkeld in een politieke machtsstrijd. Als Sam ontdekt dat de dreiging eigenlijk vanuit de binnenste gelederen van de organisatie komt, ziet hij zich genoodzaakt om weg te gaan, waarmee hij echter wel een voortvluchtige wordt.

avatar van Awake78
Nee niet sarcastisch! Sorry als het zo overkwam, maar ik bedoelde het dus positief Jij weet het altijd goed te verwoorden dus alleen maar respect.

Ik vind het juist altijd top als iemand er zoiets over schrijft ipv 'vet spel, 5*'

Awake78 schreef:

Oh ok man, sorry dat ik je niet begreep en bedankt voor de positieve reactie .

avatar van Awake78
Ok dan. Ik zeg het ook omdat het mij verbaasd dat dit spel al 7 stemmen heeft (waaronder zelfs een 0,5*) en nog niemand er iets over vermeld heeft. Behalve jij dus nu

avatar van Bahamut Zero
Awake78 schreef:

Welkom op Gamesmeter...

avatar van Riddierid
Die ubisoft kan er wat van

Riddierid schreef:
Die ubisoft kan er wat van

Ubisoft kan er wat van? in welke zin bedoel je dat, positief of negatief?.
Ja ubisoft kan er wat van om recenties om te kopen en om een serie reeks te verknoeien uiteindelijk.

jellecomicgek72 schreef:
Is deze game nou eigenlijk crap vergeleken bij de eerdere Splinter Cell delen?

Conviction is anders, ik vind hem persoonlijk wel iets beter dan double agent maar het komt qua niveau lang niet in de buurt bij de eerste 3 delen.

Crap is het niet, integendeel, het is een vermakelijk spel, zolang het duurt (en dat is ong. 6 uurtjes).

hart_eater
jellecomicgek72 schreef:
Is deze game nou eigenlijk crap vergeleken bij de eerdere Splinter Cell delen?

het is meer actie dan stealth,en stealt maakt splinter cell juist zo spannend en leuk.

dit is gewoon wat anders,meer THE BOURNE actie dan sneaky splinter cell stijl.

maar na 3 delen moesten ze wel met wat anders komen,had ik dat maar nooit gezegd!!!!!! de eerste 3 zijn dan ook de beste.

Ik vond dit een leuk spel. Ik werd toch wel in het verhaal getrokken en had nooit zoiets van, ik leg hem even weg en ga wat anders spelen.

De gameplay is inderdaad veranderd, maar je kan nog steeds in veel situaties kiezen om het wat meer stealth aan te pakken. Het dekking zoeken is goed uitgewerkt en ook het feit dat het beeld zwart-wit wordt als je in de schaduw zit geeft wat extra's.

avatar van fabblwaps
Ik game op het moment niet zoveel, dus ik ben nog steeds niet klaar met de singleplayer. Ik speel het op realistisch en begin vanaf de laatste checkpoint als ik ontdekt wordt, op die manier duurt het spel een stuk langer dan 6 uur.

Qua gameplay is het minder leuk dan de eerdere delen, maar nog steeds erg vermakelijk. Het mark & execute systeem kan ik ook meestal wel waarderen, in grote lijnen vind ik dit een erg leuk spel.

Helaas gooien tal van kleine imperfecties roet in het eten. Zo is de auto-aim niet goed genoeg, waardoor je vaak een headshot mist als iemand net even zijn hoofd draait. Als je een paar keer met een silenced gun schiet terwijl je op een donkere plek zit, weet men ineens precies waar je bent. Melee aanvallen en een execute kunnen niet snel genoeg na elkaar worden uitgevoerd, waardoor je vaak mooie kansen mist. Er zitten vaak teveel interactieve objecten bij elkaar in de buurt, daardoor zet je soms bijvoorbeeld het licht aan als je een deur wilt sluiten. Bij multiplayer wordt het scherm niet gewoon donker, maar pikzwart wanneer je in de schaduw staat. Soms als je in cover staat vindt Sam het alsnog nodig om zijn hoofd er bovenuit te steken en daar een kogel mee te vangen.

Zoals je ziet is er dus heel wat mis met het spel, maar toch, als ik door de frustraties heen bijt, speel ik het spel grotendeels met plezier. Ik verheug me er ook nog steeds erg op om dit een keer co-op met vrienden te spelen. Ik heb ook al drie potjes online gespeeld, maar dat is toch niet echt lekker samenwerken vind ik.

Cijfer komt als ik dit een tijdje in de co-op heb gespeeld.

avatar van Feyenoord100jaar
Heb nu de story en co-op mode uitgespeeld. En het is nu tijd voor een review

Pluspunten:
-verhaal (erg leuk om nou meer te weten te komen over de dood van Sam’s dochter Sarah. Leuke achtergrondinformatie, en een spannend verhaal over Third Echelon.

-Last known position
Erg leuk gedaan. Als je gezien word door de vijand. Krijg je de zogehete Last Known Position te zien. Dit silhouette van Sam laat zien waardat de vijanden denken dat je bent en daar aan zullen vallen. Heerlijk om ze dan lekker te flanken.

-projectie
Niet alleen de opdrachten en filmpjes en herrineringen worden op gebouwen en objecten geprojecteerd, ook Sam’s gevoelens en gedachten waardoor het een leuke toevoeging wordt.

-graphics
Integenstelling tot War-Ultima vind de graphics er wel heel mooi uitzien . Met name de cutscenes, op sommige momenten is het nog niet helemaal gepolished maar al om al zeker aardig.

-Co-op: Ongeloofelijk vet als je speelt met een kameraad. Hier vond ik het verhaal wat minder, maar dat maakt niet uit want het samenwerken met je partner is gewoon geweldig. Co-op vond ik verreweg het leukste deel van de game. Mede door het Fenomenale einde.
Hier zal ik wat meer over het einde vertellen over het einde:
Nadat je de laatste missie af hebt gemaakt, krijg je een filmpje te zien waar je een bevel krijgt van je opdrachtgever(verassend genoeg Andrei Kobin) Hij zegt dat je je partner (Archer of Kestrel, waar je de keuze hebt op het begin wie je kiest) moet vermoorden. Het einde is dus dat je je teammate waar je de hele campain mee hebt samengewerkt moet vermoorden, en als je dit hebt gedaan. Krijgt het verhaal weer een leuke twist.

Minpunten:
-Actie, tot nu toe is Splinter Cell altijd een stealth game geweest. Daarom vind ik het erg jammer dat de game grotendeels actie bevat.
-schoonheidsfoutjes, Fabblewaps heeft er al heel wat opgenoemd waar ik het allemaal mee eens ben, alleen miste ik nog dat de ondertiteling vaak wegvalt.

-Last stand en Hunter mode:
Niet helemaal een minpunt, heb hier een dubbel gevoel over. Aan de ene kant kan het heel leuk online zijn. Maar aan de andere kant denk ik dat het gewoon gemaakt is voor de replay value en voegt het niks toe. Zelfde gevoel had ik ook met de Special Ops missies van MW2.

Splinter Cell Conviction is een erg leuk spel met geweldige Co-op mogelijkheden.
Echter doordat er te veel actie aanwezig is, valt het stealth gedeelte weg.
En hier stond Splinter Cell altijd voor, een gemiste kans want dit vind ik het enige echte nadeel van deze game (op de paar schoonheidsfoutjes na)
De makers hebben veel lef getoond en lef wordt bij mij altijd rijkelijk beloond.

War-Ultima
Online co-op is totaal niet speelbaar, loopt veel te stroef allemaal.

avatar van fabblwaps
Werkt volgens mij sowieso een heel stuk beter als je bij iemand in dezelfde kamer bent.

avatar van fabblwaps
Ik geef deze voorlopig een 4* vanwege een geweldig leuke local co-op, als de game een beetje een goede houdbaarheidsdatum heeft blijft die lekker staan.

@Feyenoord: Gewoon infiltration mode spelen als je het niet stealth genoeg vind, die kun je via uplay unlocken of als je de Collectors Edition hebt heb je die sowieso al.

avatar van Scython
PC versie zojuist aangeschaft. Eens kijken wat dit spel te bieden heeft!

avatar van Feyenoord100jaar
Kun je precies vertellen wat die uplay precies inhoud fabblwaps?

avatar van fabblwaps
Staat in het hoofdmenu van het spel volgens mij, het is een systeem van ubisoft waarbij je punten verdient door bepaalde opdrachten ingame te voltooien. Met die punten kun je dan ingame extra's unlocken. Als je het spel op wat voor niveau dan ook hebt uitgespeeld heb je sowieso genoeg punten om infiltration te unlocken.

Bij infiltration moet je iedereen uitschakelen zonder ontdekt te worden. Er zijn steeds levels die in 5 delen zijn opgedeeld met elk 10 tegenstanders.

avatar van Feyenoord100jaar
Oke dus eigenlijk hunter waar je niet gezien mag worden.
Zal eens kijken

Waarom vind je de online co-op stroef War-Ultima?
Vind het juist het beste deel van het spel.

avatar van fabblwaps
Ik vind het ook niet fijn, je hebt veelal te maken met mensen zonder headset, dus tactiek komt er niet aan te pas. Ook zat ik net versus te spelen en er was vrij veel lag en ik werd een paar keer gedisconnect.

Ik snap de meeste kritieken niet. Ok het is niet Splintercell-Splintercell (als je snapt wat ik bedoel) toch kun je hier heel fijn mee sneaken en vooral tactieken! Na Deel 1 en Chaos Theory toch wel echt weer de Sam Fisher die ik graag wil zien. Heb de game nu voor de derde maal uitgespeeld!

@Poppe

Het is inderdaad een goede game, maar toch vind ik dat bij dit deel een hoop van de Splinter Cell identiteit is weggegeven.

Ravnoss
Een degelijke game. Meer niet.

Ergens in de afgelopen jaren is het fout gegaan met Sam Fischer, misschien hebben al die keren de wereld redden tot hoogmoed geleid of misschien is hij gewoon suicidaal geworden na teveel tegenslagen en net iets te vaak verraden te zijn, maar feit is dat hij zijn dodelijke rust en gesluip de duur heeft gewezen om met een doorgeladen volautomatisch geweer terug te komen.

De gameplay is is sinds het eerste deel elke keer minder geworden, maar nu is het echt te gek geworden. Elke taktiek en stealthy aanpak van voorheen is overboord gegooid om te worden vervangen door een simpele "shiet in de lucht - loop een rondje - schiet bewaker in zijn rug" taktiek. En mocht zelfs dat je nog teveel tijd kosten, kan je ook nog altijd rambo stijl spelen, er zijn maar weinig situaties waarbij dat niet werkt. Het feit dat de AI ook nog eens oliedom is werkt natuurlijk ook niet mee, vooral door de introductie van het "last position" systeem heb je soms meer het gevoel tegen bavianen te vechten dan tegen de top van terroristisch Amerika. Mocht je het zelfs nu nog lastig vinden, heb je gelukkig altijd nog het "mark and Execute" systeem; je kijkt met je sonar door een deur heen, klikt de tegenstanders aan die zich daarachter bevinden, drukt op Y, Sam trapt de deur in en schiet ze automatisch door het hoofd.

Het verhaal is van oudsher niet SC's sterkste punt, maar ook op dit gebied is dit toch wel een dieptepunt. Gewoon je standaard "Slechterikken willen de VS overnemen door de president te vermoorden, Sam Fischer wordt er zonder enige reden met de haren bijgetrokken, Sam Fischer gaat het hoogstpersoonlijk verijdelen", motieven blijven onuitgelegd of op zijn minst hoogst dubieus. En ook de "plottwist" zal niemand verrassen op het eind.

Over de productiewaarden niks dan lof, grafisch kan het zich meten met het beste en ook de geluidseffecten zijn precies zoals je van zo'n grote productie mag verwachten. Wat je tegenwoordig echter ook van dit soort grote prodcuties mag verwachten is dat het spel binnen vijf uur van A tot Z te doorlopen is. Van mij hoeft het echt niet allemaal 20+ uur te zijn, maar me zaterdagavond wil ik er toch wel mee kunnen vullen.

Al met al is het niet mijn Splinter Cell meer, en als je hem puur als shooter beoordeeld zijn er gewoon betere alternatieven. De twee belangrijkste toevoegingen (Last known Position en Mark and Execute) voegen mijn inziens niets toe aan het spel, terwijl het verwijderen van de stealth elementen wel afbreuk doet aan de game.

stuntman_jasper schreef:
@Poppe

Wat vind jij dat er aan dit deel ontbreekt dan?

avatar van kaholiic
Goede Review, Ravnoss.

kaholiic schreef:
Goede Review, Ravnoss.

Danke Schon

Ravnoss schreef:
Dit zegt meer over jouw speelstijl dan over het spel, ik heb het hele spel gehaald met mijn silenced handgun en melee en alleen in het laatste level één keer m'n automatische geweer gebruikt.
Waarschijnlijk heb je niet op realistic gespeeld, want dan wordt je met een rambo benadering behoorlijk snel doodgeschoten.
De in de lucht schieten en een rondje lopen tactiek zal waarschijnlijk wel werken, maar je kunt ook gewoon kiezen om dat niet te doen.
Het last known position systeem hoef je ook niet te gebruiken, voor mij was dat silhouet enkel een teken dat ik de checkpoint opnieuw ging doen.

Verder ben ik het er wel deels mee eens dat het SC gevoel minder aanwezig is.

Het is toch ook vrij logisch dat SC evolueert in iets anders.

Deel 1, 2 en 3 waren natuurlijk hetzelfde qua gameplay.

Ik vind Double Agent en Conviction een vernieuwing brengen in het karakter Sam Fisher.

De Sam Fisher in Conviction kan niet veel minder dan de Sam Fisher in de eerste drie delen, wat Kaholiic schrijft in zijn review is dat je niet hoeft te sneaken, blijkbaar heb je zoals Fabblwaps al schrijft de game dan niet in realistic gespeeld, want als je daarin gespot wordt, dan heb je de gehele level alerte guards op je dak. Hetzelfde met de Rambo-aanpak, je kan in realistic maar 2 hits verdragen. Je hebt namelijk totaal geen armor.

Een stealthy-aanpak is veel belonender in Conviction dan in elk ander SC deel.

Uiteraard Conviction je wel aanspreken, je hebt natuurlijk niet standaard de gadgets die Fisher wel in de eerste delen heeft.

Ik vind dat Ubisoft er goed aandoet, Conviction was noodzakelijk om SplinterCell weer een beetje te renoveren, want Fisher kan nu namelijk weer terug naar 3rd Echelon aangezien hij demol ontmaskerd dus de liefhebbers van de eerste delen kunnen weer hoopvol naar het volgende deel toekijken..

avatar van fabblwaps
wat Kaholiic schrijft in zijn review is dat je niet hoeft te sneaken
Die review is van Ravnoss.

fabblwaps schreef:

Verder ben ik het er wel deels mee eens dat het SC gevoel minder aanwezig is.

Tja, wat je zegt bevestigd eigenlijk alleen maar mijn mening dat dit een gemankeerde game is. Jij hebt er blijkbaar toch nog veel plezier uitgehaald door zelf regels te verzinnen en geen gebruik te maken van de nieuwe gameplay mechanics. Jou goed recht en ik ben blij dat je er plezier mee hebt gehad. Ik echter verwacht dat een game me "out-of-the-box" een goede ervaring geeft, ik verwacht van developers dat de normale moeilijkheidsgraad de te prefereren moeilijkheidsgraad is en dat nieuwe gameplay mechanics het spel verbeteren en niet moeten worden genegeerd voor een goede ervaring.

Die eerste zin was overigens een metafoor voor de algehele verandering in het spel, en betekende niet dat ik het hele spel met een automatisch geweer heb rondgelopen. Ook ik gebruikte grotendeels mijn handpistool.