Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (2010)

Mobile / PC / Xbox 360

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Hoofdpersonage Sam Fisher komt te weten dat Anna Grimsdottir, een goede vriendin van Sam die inlichtingen verzamelt voor Third Echelon, in gevaar is en besluit om haar een handje te helpen. Helaas is Third Echelon niet meer wat het eens was; Sam krijgt vaak verkeerde missie-informatie mee en bovendien de verkeerde uitrusting. Tot overmaat van ramp zijn de bazen van Third Echelon ook nog eens verwikkeld in een politieke machtsstrijd. Als Sam ontdekt dat de dreiging eigenlijk vanuit de binnenste gelederen van de organisatie komt, ziet hij zich genoodzaakt om weg te gaan, waarmee hij echter wel een voortvluchtige wordt.

avatar van ilovePS3
ik heb vandaag even de demo gespeeld, wat een geweldige demo vond ik het maar wel iets aan de korte kant. denk dat ik dit spel maar eens zal kopen

avatar van Jumbojet
NIEUWE SPLINTER CELL ?!

En lees ik nou echt serieus dat deze alleen op de XBOX uitkomt?!

avatar van Mr. Olaf
Jumbojet schreef:
NIEUWE SPLINTER CELL ?!

En lees ik nou echt serieus dat deze alleen op de XBOX uitkomt?!

Dat is nog niet zeker. Hij is tijdens de E3 presentatie bij MS aan bod gekomen. Hij komt dus in ieder geval uit op de Xbox360. Wellicht ff de Ubisoft presentatie afwachten. Anyway, is een instant buy voor mij!

Waarom is deze eigenlijk nooit op de PS3 gereleased? Alle andere Splinter Cell titels zijn hier wel op te verkrijgen? Daar gaat mijn idee om de complete serie in een keer aan te schaffen op de PS3. Zonde en al helemaal als de nieuwe wel word gereleased op de PS3.

avatar van Boznaldo
Net eindelijk uitgespeeld,en wat heb ik er van genoten zeg!
Gewoon een heerlijke game, mooie setting,goed verhaal en pittige levels.

Ja dit deel vind ik het beste van de hele reeks,het voelt heerlijk om iemand te besluipen en een hand kill te maken.
De missie in iraq vond ik ook erg mooi.
Er zit lekker veel afwisseling in de game,grafisch is er ook niks op aan te merken.
Een hele dikke aanrader!
Ik kijk al uit naar het nieuwe deel.

Van de week via de bekende weg maar eens binnengehaald voor de pc, was toch wel benieuwd naar de game.

Het eerste wat me gelijk opviel is de transformatie van Sam Fisher, hij is sinds Double Agent eigenlijk al niet meer de oude kalme Sam Fisher geweest. Dat komt natuurlijk omdat hij te horen krijgt over de dood van zijn dochter en daar speelt dit deel weer op in. Het geeft hem nieuwe motivatie om achter de eigenlijke waarheid te komen en uiteindelijk blijkt zijn dochter dus nog te leven.

Daarnaast is stealth bijna compleet verdwenen, elke missie begint weliswaar met stealth. Maar uiteindelijk eindigt het toch in één groot knalfestijn.
Aan de ene kant voelt dit best bevrijdend aan, omdat je niet echt meer rekening hoeft te houden met hoeveel ongevallen je kan maken. Vanaf Chaos Theory kreeg je nog een score te zien of je een missie 100% had gehaald door het helemaal stealth te doen en onopgemerkt te blijven, gezien het feit dat dit afwezig is in Conviction zegt dus heel wat. De Irak missie illustreert dit het het best. Dat is als een Rambo gewoon knallen, wat me overigens aan Conflict: Desert Storm (2002) deed denken.
Overigens krijg je de optie ook niet om iemand knockout te slaan, je kunt alleen maar vijanden killen. Lijken verslepen kan ook niet meer. Wel raar is het dat je geen mes meer hebt, dat zou eigenlijk wel logisch zijn vooral in dit spel.
Een leuke optie is om de wapens die je gedurende de game verzamelt kunt upgraden, beetje à la Hitman.

De twee nieuwe toevoegingen in de vorm van 'Last Known Position' en het 'Mark and Execute' systeem zijn wel goed uitgewerkt. Al is er zo geen kind meer aan, het wordt zo wel erg makkelijk gemaakt.
Last Known Position krijg je als je gezien wordt door een vijand, je ziet dan een silhouette van Sam's laatste positie. Vijanden gaan hierop schieten en op onderzoek uit, een mooie manier om ze te flanken en overmeesteren.
Het Mark and Execute systeem kun je pas gebruiken als je een vijand met de hand hebt uitgeschakeld. Hiermee kun je een aantal vijanden markeren -variërend van twee tot vier liggende aan welke wapen je gebruikt- en Sam schakelt ze dan automatisch uit.

Grafisch ziet het er goed uit, bijna realistisch soms. Erg goede toevoeging om objectives, filmpjes en de gevoelens van Sam op gebouwen en objecten te projecteren. Op deze manier krijg je meer feeling met Sam.

Een klein schoonheidsfoutje wat me soms opviel, is dat de vijanden soms vanuit het niets verdwijnen als je een nieuwe checkpoint hebt bereikt. Dit ontdekte ik bij het vliegveldbasis waar je op een gegeven moment ontdekt wordt en moet zien te ontkomen. Zodra ik de volgende checkpoint had bereikt en terugging waren de vele vijanden die op mij zaten te jagen opeens weg.

Alleen wel jammer van de korte speelduur, in twee dagen had ik het al uitgespeeld. Al moet ik zeggen dat je met de look and feel, Conviction als een film kunt zien en dan helpt de korte duur wel.

Dikke 4,0 sterren.

Dit is een geweldige game, met een prachtig verhaal.

Ik heb nog nooit een Splinter Cell game gespeeld en ik verbaas mezelf dat ik er nooit mee begonen ben.

Aan het begin was het even wennen, er vlogen hier en daar een paar scheldwoorden uit. Maar als je uiteindelijk het systeem begrijpt is de gameplay heel soepel. De graphics hadden beter gekund, het ziet er niet geweldig uit. Maar de gameplay maakt het meer dan goed.

En Sam Fisher is gangster.

avatar van dr channard
Vraagje, stel ik heb de game en een vriend ook. Kunnen wij dan samen met elkaar missies spelen vanuit onze eigen zetel? Dank u !

avatar van Mr. Olaf
dr channard schreef:

Zekers. Er zit hier een toffe co-op modus op, waar je missies samen kan spelen. Volgens mij kan het zowel offline als vie Xbox Live.

avatar van dr channard
Nice, bedankt Ik ben van plan de Splinter Cell serie aan te schaffen. Heb net de demo gespeeld. Het is anders, maar zeker niet slecht

avatar van Dutch-J3ff
Gekocht op Xbox Live voor 10 euro, toffe game!! Jammer dat ik het spel niet ieder gekocht heb.

avatar van dr channard
Splinter Cell : Conviction gooit de voorgaande delen overboord. Het is gedaan met in de schaduw te blijven zitten, te wachten tot het vrij is en alles enorm sneaky te infiltreren. Deze keer zint Sam Fisher op wraak. Op zijn eentje gaat hij op zoek naar wie zijn dochter nu eindelijk heeft doodgereden. Verder in het verhaal komt hij Grim tegen, de vrouw die hem vroeger samen met Lambert wegwijs heeft gemaakt op een missie. Als puntje bij paalte komt gaat Sam zoals in voorgaande delen de wereld verlossen van een groot probleem, deze keer door Third Echelon (de organisatie waar hij vroeger heeft voor gewerkt), en komt meer te weten over zijn dochter. Hij smijt al het degelijke overboord en gebruikt enkel zijn skills enkel om rauw terug te slaan.

Het stealth gedeelte is in Conviction deels aanwezig, maar het is jammer genoeg niet meer het hoofdgebeuren. Dit is deels te begrijpen aangezien hij niet meer voor Third Echelon werkt. Dus geen straks Splinter Cell pak, bijna geen gebruik meer van goggles (enkel de twee laatste missies) en helemaal geen schaduwmetertje. Het stealth gedeelte ligt hem nu nog in het feit dat je kan coveren, in de schaduwen kan blijven vertoeven , pijpen en rails kan beklimmen en uiteraard stille aanvallen kan uitvoeren. Dit werkt allemaal enorm goed en als je het deze keer eens verpest, is het helemaal niet erg en kan je gewoon je pistool trekken om de vijanden neer te schieten. De combinatie stealth en actie is dus goed uitgewerkt. Ook een prachtig gegeven is dat je in dit deel je vijanden op het verkeerde been kan brengen. Als ze je zien en jij lekker wegduikt naar een ander deel van de ruimte, zie je nog steeds een silhouet van Sam bij de omgeving waar je bent gezien. Daar gaan de mannetjes dus zoeken, reden te meer om ze de verrassing van hun leven te bezorgen en ze lekker te flanken. Wat wel enorm jammer is , is het feit dat je geen lijken meer kan dragen. Ok, dat haalt de flow misschien uit het spel, maar dit is gewoon een jammer gegeven voor een spel dat zichzelf Stealth-Action noemt.

Zoals al gezegd is geweest wordt dit spel gecombineerd met de nodige actie. Zo kom je hoogstwaarschijnlijk momenten tegen waar horde vijanden op je afkomen. Met behulp van een slim coversysteem is dit wel leuk, maar begint het op een gegeven moment tegen te vallen. Ik hield van het stealth gebeuren in de vorige delen. Het spannend zitten afwachten tot iemand een fout maakt en lekker in jezelf zitten hopen dat het niet gebeurd. In de eerste levels zitten actie en stealth echt goed met elkaar gecombineerd, maar de laatste levels zijn dan eerder actiegericht. Dat vind ik jammer, want na een tijdje heb je het gezien. Iets dat je goed op weg kan helpen is ‘Mark And Execute’. Als je een silent kill hebt gemaakt , mag je vijanden gaan markeren (mark). Als je daarna op de Y-knop duwt gaat Sam al die vijanden lekker op een filmische manier uitschakelen (execute). Een handige oplossing als er 3 vijanden met elkaar aan het praten zijn.

Conviction begint dus echt goed. De veranderingen zijn cool, het feit dat je het gewoon eens lekker mag laten mislukken en je wapen mag bovenhouden is geweldig. Het coversysteem werkt prima, vijanden op het verkeerde been zetten is machtig en het mark and execute systeem is ongelooflijk filmisch weergegeven. Jammer genoeg blijft het hierbij en ookal is de game ontzettend kort, na een paar missies moet je gewoon even stoppen omdat het telkens meer van hetzelfde is. Ook de laatste missies zijn beduidend minder dan de eerste omdat ze dan meer actiegericht zijn.

Gameplay als Conviction is zeker niet slecht, maar wat ik graag in de volgende Splinter Cell wil zien is het volgende;

- Sam Fisher moet weer werken voor iemand en niet op zijn eigen. Het verhaal was goed, maar ging na een tijd vervelen
- De goggles moeten terugkomen
- Lijken oprapen
- Het mes moet terugkomen
- Een standaard Splinter Cell pakje
- Iets meer Stealth (Zoals Hitman : Absolution. Dit is ook een heel andere game dan de voorgaande delen, maar de stealth en dat Hitmangevoel was toch nog steeds aanwezig).
- Geen ontelbare kogels meer

We moeten ons erbij neerleggen. Splinter Cell zal nooit meer zijn zoals vroeger, maar een aantal dingen die ik heb gezien in Conviction waren echt zeer goed.

- Soepel Coversysteem
- Weg met Trial and Error gegeven doordat je bij misstappen eens je wapen mag trekken.
- Silhouet zodat je vijanden kan flanken
- Mark And Execute

Ter conclusie is dit dus een goed spel, maar jammer genoeg de minste in de serie. Moesten ze rekening gehouden hebben met mijn bovenstaande punten en dit in één spel gieten zou het veel beter zijn geweest. Ik hoop dat Blacklist dit wel gaat doen en ben er enorm benieuwd naar. Conviction krijgt van mij 3,5*.

Ik was persoonlijk niet zo onder de indruk van Conviction. Dit komt vooral doordat de game niet echt als stealth game aanvoelt. Je wordt namelijk in situaties gegooit waarbij stealth heel nutteloos aanvoelt omdat je toch wel binnen 5 seconden wordt ondekt. Dit komt vooral doordat er eigenlijk teveel vijanden zijn in een te kleine ruimte. Hierdoor is het vaak makkelijker en handiger om een granaat of mijn erbij te gooien, dan je pistool te gebruiken.

Wat ik verder een beetje irritant vond was het coversysteem. Ik vind het namelijk een beetje irritant om constant de linkertrekker ingedrukt te houden om in cover te blijven. In Deus Ex kon je dit tenminste aanpassen, maar hier kan dat niet.

Als stealth game is Conviction zwakker dan andere games van het genre, dus ik blijf steken op 3*.

Dit is mijn eerste Splinter Cell en vond de stealth hier op zich niet verkeerd, maar toch niet echt helemaal onder de indruk. Schijnt dus dat hier relatief veel minder stealth zit dan andere delen en dat merkte ik zeker. Op sommige momenten was het (voor mij) onmogelijk om ongezien het gebied rond te gaan, dus moest ik wel op de guns blazin' tour. Met als grootste reden, zoals hier boven door enkelen al is opgemerkt, dat er soms bij wijze van spreken 40 personen in een gebied lopen waar eigenlijk 15 zouden passen. Weinig beweegvrijheid dus. Op andere momenten vond ik het dan weer wel erg goed gedaan, maar die momenten zijn op één hand te tellen.

Ook erg jammer dat je geen optie hebt om die bewakers knock-out te slaan i.p.v. te vermoorden, ik bedoel maar... ze doen gewoon hun werk. Geef ze een soortgelijk salaris en die doen een gewoon kantoorbaantje. En bij Reed krijg je dan wel de optie om hem te sparen? Ga weg, heb gewoon een kogel door z'n kop gejaagd. Cover system vond ik wel goed uitgewerkt, evenals die Mark And Execute (alhoewel dat dus niet helemaal stealthy is). Leuke game, maar allround ben ik het over een weekje of twee grotendeels weer vergeten.

P.S. Ben bang dat Splinter Cell en ik geen toekomst zullen hebben, zul je waarschijnlijk mee moeten beginnen bij Chaos Theory of Pandorra Tomorrow rond de tijd van release. Heb een tijdje terug nog de HD Trilogy gehad, maar vond het allemaal nogal karig aanvoelen. Blacklist lijkt ook te neigen naar veel guns blazin' action, maar daar lieten ze tenminste een paar non-lethal takedowns zien.

3bdelilah schreef:

Inderdaad zeer goede opmerking. Het ironische is nog dat Grim hem neerschiet als jij weigert en hij doodleuk zegt ; 'You didn't have to do that' hmmm ok

dr channard schreef:

Heb dat (gelukkig) niet meegemaakt want anders had ik waarschijnlijk 0,5* minder gegeven, heb Reed namelijk gewoon vermoord. Sloeg echt nergens op, inderdaad ironie ten top.

avatar van Delloo
Redelijke game. Vond hem best lastig op de Xbox (Games with Gold) omdat hij geen automatisch richten heeft. Dus als Groentje hem uitgespeeld.
De andere games van de Splinter Cell allemaal destijds op de pc gespeeld. Vond deze wel de minste van allemaal. Ook erg kort.
De toevoeging van extra missies is leuk, maar een Groentje als ik ging toch steeds te snel weer dood en dan moet je weer opnieuw beginnen, dus na een paar uurtjes had ik dat wel gezien.

avatar van FlorisV
Een korte Splinter Cell die in een uurtje of 10 wel klaar is. Dit moet echt als een tussendoortje gezien worden in de sterke Splinter Cell reeks. Er zitten innovaties in, maar ze zijn overdreven toegepast. Mark en execute van 5 vijanden tegelijk, scheit och uit. De vele manieren en gadgets om meer mee te kunnen sluipen ontbreken ten faveure van meer actie, wat toch niet echt Splinter Cell is. Het is wel fijn nu om je doelen altijd duidelijk te hebben en ze zijn mooi grafisch weergegeven.

Grafisch is dit deel prima maar de meer memorabele locaties zoals eerdere delen die kenden ontbreken, met alleen de slotlocatie als uitzondering.

Je wordt continue opgejaagd eigenlijk als Sam, dus onzichtbaar een missie ghosten zit er gewoon niet in. Terwjil dit in de vorige delen eigenlijk het ultieme vakwerk van Sam als meesterspion betekende, zeker als hij alleen zonder Fifth Freedom mocht opereren. Voor veel Splinter Cell liefhebbers is dit meer actiegerichte deel dus niet het summum.

Hoewel hoog wordt in wordt gezet, zeker op het eind (wat er met Lambert gebeurt, het Witte Huis) weet het verhaal nooit echt te raken.

Het is duidelijk dat er bij de makers een soort sleetsheid in trad, net als bij Michael Ironside die hierna geen zin meer had en men graag iets nieuws wilde. Die vernieuwingen zijn hier in ieder geval redelijk succesvol uitgeprobeerd maar beter gebalanceerd in het prima Blacklist, wat de coole gimmicks van dit deel combineerde met de betere elementen van de eerdere delen, hoewel de diepgang qua mogelijkheden en sluiproutes in Blacklist wel weer minder was.

Ubisoft heeft al jaren lang geen Splinter Cell meer gemaakt en we zien of horen heel weinig. Vreemd, gezien de lof die Metal Gear Solid V jaren terug ontving en de duidelijke honger die er is voor meer van dat soort moois. Er komt wel een animatieserie op Netflix (hopelijk met de stem van Ironside).

In mijn tienerjaren was ik haast niet weg te slaan achter me playstation vandaan.
1 van de velen redenen waren toch de eerste 3 delen van de Splinter Cell reeks. Ook Double Agent vond ik redelijk al staat die toch in de schaduw van de eerste drie delen. Eigenlijk best vreemd dat ik Conviction en Blacklist heb laten schieten destijds . Maar lang leven Backwards compatibility. Hierdoor heb ik alsnog de gelegenheid gehad om de gemistte schade in te halen, of toch niet ?

Het verhaal vind ik persoonlijk van zeer hoog niveau. Zonder teveel in detail te treden. Je dochter is vermoord en je zint op wraak. Klinkt als vrij simpel verhaal zul je denken, maar het verhaal kent diverse plottwisten en blijft tot het einde toe interessant. Buiten de cutscènes om , zie je ook teksten en Flashbacks op de muur. Dit draag enorm toe aan de sfeer.
En ook Sam Fisher ontwikkelt zich als personage in dit spel.
De Cutscènes zijn wel bij tijd en wijlen van bedenkelijk niveau, vaak zakte de Framerate naar een zeer laag niveau. Best zonde aangezien op sommige momenten het grafisch wel goed in elkaar steekt.

Qua gameplay vond ik dit spel best wel tegenvallen. Oké toegegeven deze game is groffer en bloederige dan je van de reeks gewend bent. Maar te vaak kom je in het scènario terecht dat je al knallend een weg door het level moet banen en vaak is dat te wijten aan de drukte op de relatieve kleine maps. Waardoor het toepassen van Stealh vrijwel zinloos aan voelde. Toegegeven de camara die je kan gooien tussen een groepje vijanden is een grappige gadget. En ook het markeer systeem oogt spectaculair, maar dit zijn niet de eye-catchers die ik graag ziet in een stealth game.
Je laatst geziende positie vind ik wel weer geslaagd , dat is een systeem wat hederdaagse vaker gebruikt word.
Al met al beoordeel ik deze game met een 3. En hoop ik dat in de toekomst Blacklist beter bevalt.