Monster Tale (2011)

Nintendo DS
Platform

Ontwikkeld door DreamRift
Uitgegeven door Majesco

Een groepje onaardige kinderen is ongevraagd een geheime wereld, welke wordt bevolkt door monsters, binnengedrongen. Ze hebben van de monsters hun 'huisdieren' gemaakt en gebruiken ze voor allerlei zware en vervelende klusjes. Wanneer de jonge Ellie de geheime monsterwereld ontdekt sluit ze vriendschap met een monster genaamd Chomp. Het duo gaat samen op pad om de monsters te bevrijden en de rust in de monsterwereld terug te laten keren.

Een spel als gemaakt voor kinderen, lees ik in sommige van de reviews van toen. Ha! Iemand die dit spel tot het einde heeft gespeeld zal dit geen kinderspel noemen. Het ziet er allemaal wel liefelijk uit, en tot in de helft lijkt het ook redelijk weinig uitdaging te hebben, totdat je in het laatste derde komt. Daar is het dan wel back-tracking troef, maar spijtig genoeg worden hier de punten waar je kunt saven erg schaars, waarbij dan ook elke fout afgestraft wordt. Grinding is ook maar beperkt mogelijk, het duurt gewoon te lang om tegen het einde de derde trap van je abilities aan te kopen.

Leuk spel, dat wel, want de metroidvania elementen moedigen je toch steeds aan verder te doen, en zelfs het verhaal heeft wel een ietwat originele inslag. Het zijn namelijk eens de kinderen die een monster-wereld hebben overgenomen, dan andersom.