Inversion (2012)

PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Saber
Uitgegeven door Namco

In het spel speel je de rol van Davis Russel, een licht ontvlambare politieagent. Je stad wordt aangevallen door het geheimzinnige leger van de Lutadore. Davis en zijn beste vriend Leo Delgado gaan de strijd aan met het leger om zo de verdwenen familieleden van Davis terug te vinden.

avatar van jirachi04
Lijkt me een erg vette game!

avatar van jirachi04
Lijkt wel alsof bijna niemand deze game kent.....

avatar van LimeLou
Vreemde game nog nooit van gehoord. wel interessant.

LimeLou schreef:
Vreemde game nog nooit van gehoord. wel interessant.

De graphics zien er ook keurig uit

kiriyama
Ziet er allemaal best leuk uit. Het concept kan tot een fantastisch product leiden. Inception in gamevorm. Nu maar hopen dat ie niet net zo saai gaat worden.

Hij komt 2 juli al uit

avatar van LimeLou
Ik zie al een buggy game voor me

avatar van jirachi04
Edit: Nieuwe releasedate 7 februari.

avatar van LimeLou
Ben nog niet overtuigd. Voor de rest ziet het er wel vermakelijk uit

SvV_Ying
Preview - Hands-on | 24 augustus 2011 - Een aantal jaar geleden nam ontwikkelaar Saber Interactive het niet zo nauw met de tijd in de game Timeshift. Met Inversion is een ander natuurlijk verschijnsel op aarde aan de beurt: de zwaartekracht. Manipulatie van zwaartekracht is vaak de sleutel tot het winnen van gevechten en maakt Inversion anders dan alle andere shooters.

Dit heb ik gezien en gespeeld
Op Gamescom heb ik achter gesloten deuren bij Namco Bandai een uur doorgebracht met Inversion. Het eerste halfuur werd er door Laili Bosma, senior brand manager van Namco, vooral informatie gegeven over de co-op van de game terwijl 2 Namco medewerkers een co-op missie speelden. Hierna konden de journalisten samen de co-op missie proberen op de Xbox 360.

Dit is Inversion
In Inversion is niets wat het lijkt; het plafond is soms opeens de vloer en een muur kan ook net zo goed de vloer worden. De zwaartekracht is na de inval van een buitenaards ras op aarde namelijk niet meer wat het geweest is. In een eerdere preview op Gaming Only is er meer ingegaan op het verhaal en de achtergrond. Tijdens deze presentatie lag de nadruk op co-op en daar zal deze preview zich dan ook vooral op richten.

Inversion maakt gebruik van een systeem waarbij het mogelijk is om op elk moment de game in co-op te spelen. Tijdens de game is er namelijk altijd een computergestuurd personage bij je en zodra iemand met je mee wilt doen neemt hij de computergestuurde teamgenoot over. De co-op kan ook net zo makkelijk weer verlaten worden en dan neemt de computer je teamgenoot weer over. Co-op is zowel in singleplayer als in multiplayer speelbaar. De levels zullen in singleplayer en co-op precies identiek zijn.

Tijdens het getoonde level, wat ik later ook kon spelen, belandden de spelers gelijk in een gevecht. De personages bezitten een wapen genaamd gravlink, dit wapen maakt het mogelijk de zwaartekracht te manipuleren en hebben ze te danken aan hetzelfde ras dat op aarde is neergestreken om alles te vernietigen. Door middel van de gravlink en dus het manipuleren van zwaartekracht werden voorwerpen richting de vijand geslingerd of gebruikt als schild. Ook werd de zwaartekracht gebruikt om wapens en munitie naar de speler toe te trekken. Het is tijdens veel gevechten niet een vereiste om de zwaartekracht als wapen in te zetten, je kunt het ook op de klassieke manier van dekking zoeken en schieten doen, maar dat is natuurlijk niet waar het bij Inversion om draait.

Tijdens het spelen werd ook de werking van de nieuwe zwaartekracht duidelijk. Op sommige plekken op aarde werkt de zwaartekracht een andere kant op en zul je dus de muur of het plafond als nieuwe vloer gebruiken. Zogeheten ‘conduits’ verplaatsen je tussen zwaartekrachtvelden en zo kun je dus zomaar op de zijkant van een gebouw lopen terwijl je net nog op de straat ervoor liep. Ook wapens en granaten ondervinden de werking van verschillende zwaartekrachtvelden. Zo zal een granaat soms andere banen volgen dan je eigenlijk zou denken. De gebieden waar de zwaartekracht een andere kant op werkt zijn wel zichtbaar door een soort van blauwe gloed, het is dus niet zomaar gissen hoe je granaat zal vallen, of stijgen. Verder ging het level vooral om verder komen in een vernietigde stad terwijl je om de zoveel tijd met vijanden te maken krijgt en dus in een shout-out, of beter gezegd een gravity-out, belandt.

Het level eindige met een grootschalig gevecht op een plein waarbij we door gebruik van een rocketlauncher een vijandelijk automatisch geweer moesten vernietigen. Toen dit gelukt was kwam er een groot mechanisch wapen door een muur het plein op gerend, om vervolg over te gaan tot een zwart scherm. To be continued…

Dit vond ik tof
Zwaartekracht gameplay vernieuwend
Manipulatie van zwaartekracht is een leuk wapen en zorgt ervoor dat combat een extra laag krijgt en gevarieerder is dan bij de meeste shooters, zoals de Gamescom-trailer al deed vermoeden. Er zijn tal van manieren om vijanden met zwaartekracht de baas te zijn. Zo kun je tegenstanders de lucht in lanceren, waar ze vervolgens hulpeloos zweven en de speler ze kan voorzien van een goede lading lood. Of wat dacht je van brandbare vloeistoffen te laten zweven en vervolgens af te schieten op een vijand? Of voorwerpen als schild gebruiken door ze voor je te laten zweven. Tijdens combat is er erg veel mogelijk en dit originele en goed uitgevoerde aspect is echt waar de game het van moet hebben.

AI doet lekker mee
Het gebruiken van zwaartekracht tijdens de combat is natuurlijk leuk en aardig, maar verwacht echter niet dat de gevechten hierdoor een eitje worden. De tegenstanders kunnen namelijk net zo goed manipuleren als jij en zullen ook alle bovengenoemde tactieken in de strijd gooien om je te verslaan. Zo hing ik tijdens het spelen ook vaak hulpeloos in de lucht nadat een vijand mij had gelanceerd. En ook vaak genoeg kwam er auto of iets dergelijks om mijn oren vliegen nadat deze werd afgevuurd door middel van de gravlink van de vijand. Combat in Inversion is een gevecht met gelijke munt en zorgt ervoor dat je altijd op je hoede moet zijn en op moet letten op de mogelijkheden van de vijand.

Onvoorspelbaarheid maakt spannend
Omdat de oppervlakte waar jij op loopt niet ook altijd de oppervlakte is waar je vijanden op lopen, kunnen overal vijanden op de loer liggen. Soms staat er een vijand op een muur links of rechts van je maar een tegenstander kan ook zomaar boven je hangen. Deze onvoorspelbaarheid van de zwaartekracht zorgt ervoor dat je niet alleen goed voor je moet kijken, maar eigenlijk alles in de gaten moet houden, dit maakt de game dat tikkie extra spannend.

Chaos en destructie in overvloed aanwezig
Wat me tijdens het spelen opviel is dat er erg veel kapot kan in Inversion, dit maakt de combat nóg intenser dan het al is. Vaak zal de muur waar je achter schuilt het niet al te lang volhouden en zal je dus snel andere dekking moeten zoeken. Dit betekent natuurlijk ook dat de tegenstanders hier last van hebben en zo ontstaat er een gevecht waarbij erg veel kapot kan en er veel moet worden gewisseld van dekking. Maar niet alleen muren of autowrakken kunnen kapot, ook hele gebouwen en andere materie zijn vaak stuk te krijgen en dit zorgt voor een erg indrukwekkende en vernietigd uitziende stad.

Hier zet ik mijn vraagtekens bij
Weinig gebruik co-op mogelijkheden
Co-op klinkt bij een titel als Inversion als muziek in de oren maar in het getoonde en gespeelde level kwam het nog niet helemaal over zoals ik hoopte. Zo was het niet per se nodig om samen te werken om het level te voltooien. Ik kon het level zonder de hulp van de medejournalist prima spelen. We moesten elkaar enkel een keertje helpen om een muurtje op te komen. Juist door het aspect van zwaartekracht manipulatie had ik gehoopt op gameplay waarbij we samen de zwaartekracht moesten gebruiken om iets gedaan te krijgen. Het is in combat wel mogelijk dat 1 van de spelers een schild voor zich houdt en zo de teamgenoot ruimte geeft om vanachter het schild te schieten. Ik hoop dat er in de andere levels meer van dit soort technieken zitten en dat het co-op aspect een nadrukkelijke rol krijgt.

Dit vond ik ervan
Het manipuleren van zwaartekracht is een leuke en originele invalshoek en maakt de game echt anders dan andere shooters. Combat heeft een diepere laag dan in een normale shooter en is uitdagend door een goede AI, onvoorspelbaarheid en destructieve omgevingen. Het co-op gedeelte kwam nog niet helemaal uit de verf zoals ik hoopte maar wellicht is teamwork in andere levels wel van groter belang. Inversion is op de goede weg en speelde en voelde al verrassend goed aan voor een game die pas in februari van 2012 verschijnt.

Bron: Gaming Only

AvMerode
Game-play

Gears Of War vs Bulletstorm volgens mij, niet echt mijn ding denk ik, wacht op reviews en zeer lage prijs.

Denk hier net hetzelfde over, Adrie. Ik ga denk ik ook maar wachten totdat Inversion sterk in prijs verlaagd is. Wat niet lang zal duren waarschijnlijk met al die andere goede titels in het vooruitzicht.

AvMerode
Eerste reviews zijn binnen en krijgt er best van langs.
Geen slechte game, maar wel erg mediocre.
Was te verwachten, wel jammer dat ik pc versie nu verder niet kan vinden en spelen.

Hopen dat Spec Ops: The Line wel zeer goed word.

avatar van Cassevis
Haha die van Power Unlimited is echt genieten geblazen

avatar van johnbrou
heb de game gespeeld en vind het echt wel tegen vallen, precies een mix van de meeste games die zijn uitgekomen

Ben aangenaam verrast door Inversion. Heb net het vijfde level voltooid en heb er nog acht te gaan.
Ik hoop dat het dit niveau blijft aanhouden tot het einde van de rit.