The Elder Scrolls V: Skyrim (2011)

Alternatieve titel: The Elder Scrolls V: Skyrim VR

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation VR / PC VR / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

De koning van Skyrim is recentelijk overleden. Zijn dood zet een potentiële burgeroorlog in gang. Daarnaast verschijnt er een draak genaamd Alduin de World Eater in Tamriel en dat terwijl draken al meer dan 1000 jaren geleden verbannen waren. De vernietiging van Tamriel is zeker als Alduin overwint. De speler stapt in de schoenen van de Dovahkiin, waarschijnlijk het laatst overbleven lid van de Dragonborn, een groep mensen met de krachten om draken te verslaan, en zal een manier moeten vinden om Alduin te verslaan en de orde te herstellen in Skyrim.

Zo is dat.

Speelt bovendien erg lekker weg handheld kan ik inmiddels bevestigen.

De portebilitie maakt het gewoon een must have naar mijn idee.

Even snel een lekkere fetch quest op het toilet, kan allemaal nou.

Jongens ik begin weer helemaal opnieuw met dit spel. Op de X-box heb ik het zo afgeraffeld dat ik er niet eens echt van kon genieten maar ik wist ook niet beter...
Kunnen jullie me wat beginners tips geven? mijn karakter is de hagedis..

Bijvoorbeeld de eerste doelen, en dingen waar je eerst naar op zoek naar moet gaan.
En wat tips om snel sterk of rijk te worden.. in mijn eerst doorloop kwam ik er echt in om...
Dan word het al snel frustrerend.... alvast bedankt.

Nee...? niemand die mij de beste spel ervaring van Skyrim kan geven.
Nou ja dan duik ik er maar weer in...

Je eigen plan trekken.

Is dat niet met alle dingen zo.

Je hele leven.

Mensen werpen een stoïcijnse blik op je neer.

Ze willen zien wat jij zegt.

Maar zelf iets zeggen, vergeet het maar.

Zelfs nu nog.

Uren verstrijken.

Menig een mannetje verschijnt af en aan.

Maar een doodse stilte blijft gehandhaafd.

En dus.

Zelf maar zien te rooien.

En anders is er vast wel een filmpje op de tjoep joep, als je er echt niet uitkomt.

Persoonlijk ook nog niet echt ver dus ik zou het ook niet weten eigenlijk.

Gewoon gaan denk ik.

Zo'n beetje.

avatar van Brains
Banjo schreef:
Nee...? niemand die mij de beste spel ervaring van Skyrim kan geven.
Nou ja dan duik ik er maar weer in...

Ik denk dat er niet echt een enkel antwoord bestaat op jouw vraag. Er zijn heel veel manieren om te spelen en elke manier heeft weer andere manieren om snel geld te verdienen en sterk te worden. Er zijn geen vaste eerste doelen of dingen waar je naar op zoek moet gaan, enkel het geen dat toevallig op je pad belandt en je interessant genoeg vindt om te doen.

Als ik je toch wat tips moet geven. Ik zou me in eerste instantie zoveel mogelijk beperken tot 1 type wapen en armor. Kies een speelstijl die je ligt en blijf daar eerst bij. Vijanden levelen met jou mee, dus je wilt niet bijv. level 20 zijn met al je combat skills op level 20, maar liever die er toe doen op level 100.
Focus niet alleen op combat, andere skills kunnen je enorm op weg helpen. Smithing is bijv. erg handig, daarmee kun je je wapens en armor sterker maken. Verbeter ook de wapens/armors die je van dode vijanden afpakt om je smithing skill sneller te trainen en ze voor meer geld te kunnen verkopen. En maak van alles dat je vindt potions met Alchemy - kun je soms voor veel geld verkopen.

Dat zijn best handige tips, Brains.

Daar kan een mens misschien nog eens wat mee.

Brains ik kom er vaak in om net zoals in Fallout en The Witcher..
Er zijn tonnen aan opties en voor een adhd'er (zoals ik) geld dat nog meer..
hoe geweldig die spellen ook zijn op een gegeven moment stop ik er mee..
Zonde natuurlijk, want ik vond Fallout echt een geweldige reeks..
Maar bedankt voor jullie tips... ik wil graag alles uit zo'n spel halen.

Brains nog even 2 vragen ik zit steeds vol, zodat ik me niet meer snel kan verplaatsen.
Wat voor dingen kan ik beter laten liggen en wat is waardevol voor mij... en dan bedoel ik wapens, eten, voedsel, boeken en kleding. En ik vind het moeilijk om belangrijke doelen in het vizier te hebben en te houden. Dat lukt mij echt niet.. En dan kom ik gelijk bij het grote min punt van Skyrim het is allemaal zo vaag en onduidelijk. Heb jij een idee om doelgerichter te werk te gaan...

Banjo schreef:

Ik begin te geloven dat het niet je game is. Een Elder Scrolls (of Fallout) spel draait niet om doelgericht te werk te gaan. Het draait om exploreren, ontdekken, fouten maken en hieruit leren, keuzes en diepgang. Als je doelgericht wil zijn download je jezelf een faq of guide, volgt de relatief simpele en korte main quest en dan zit je er op een uurtje of 20-30 wel doorheen. Maar dan mis je ook meteen 90% van wat het spel leuk maakt. Dit is echt geen 'Help, iemand neem me aub bij het handje' game, alleen al omdat de build van je karakter al iedere sessie uniek maakt.

avatar van Brains
banjo Als je een doel nodig hebt, is het misschien het beste om een doel te zoeken. Volg (een deel van) de main quest of bezoek eens alle dorpen en steden en praat daar met mensen, dan heb je binnen no time een aantal side quests open staan. Ook zou je een guild/faction kunnen joinen, bijvoorbeeld The Companions in Whiterun (maar er zijn vele anderen) om zo een alternatieve questlijn te kunnen volgen.

Qua spullen, laat gewoon alles waar je niet direct weet wat je er mee moet liggen. Je kunt zien voor een item wat het gewicht en de waarde is, dus je zou dan zoveel mogelijk lichte dure dingen mee kunnen nemen om te verkopen.

Ik heb ook het idee dat dit niet helemaal mijn soort spel is...
Maar ik heb het gisteren 10 uur achter elkaar gespeeld en het begint nu wel wat te komen hoor..
vooral de ondergrondse grotten vind ik echt gaaf..
Ik sluip veel en schakel kampen uit, wapens en licht spul daar richt ik me vooral op...
Ik ben dus eigenlijk een sluipmoordenaar zo voel ik me.
goed volk ben ik ook al tegen gekomen...
Die laat ik heel en daar steel ik niks van want dan ben je echt de sigaar!

Banjo schreef:
Ik ben dus eigenlijk een sluipmoordenaar zo voel ik me.

Dan kan je eventueel online eens kijken hoe je het best iets in de trend van Rogue of Thief speelt en daar ideeen uithalen. (...en zelfs dan...laatste keer had ik een nieuw karakter aangemaakt en dat is min of meer geevolueerd naar een soort Battle Mage. Wel armour en zwaarden, axes, maar tevens ook een hand vrij voor wat basic spells zoals een vuurballetje hier en daar en een healing spreuk. Mijn beste vriendin speelt dan weer eerder een soort van Rogue, light armour, vooral sluipen en hoofdzakelijk gebruik makende van een boog en potions. De mogelijkheden zijn legio.)

Maar belangrijkste imo is vooral geduldig zijn, genieten en in de wereld opgaan. Dit is echt een spel voor tientallen, zoniet honderden uren.

Sinner schreef:

Ja dat heb ik in de gaten, en je had het er laatst nog over dat je het grappig vond dat mensen dit spel na 6 jaar nog bejubelen!. Maar het is gewoon logisch. Het is een klassieker.... vergelijk het met een soort Nachtwacht daar blijf je naar kijken en daar blijf je ook steeds nieuwe dingen in ontdekken..
Maar als ik dit spel naast Zelda The Breath Of The Wild zet dan haal ik daar toch meer plezier uit..
Maar het is mooi dat we zo veel keuze hebben...
Ik ben heel erg benieuwd wat we na deze Skyrim krijgen..

Toch wel vermakelijk.

De laatste dagen weer even.

En sowieso een leuke toevoeging aan elke Switch collectie.

Blijf ik bij.

Op zich is het ook allemaal niet zo ingewikkeld.

Gewoon een beetje in de wereld ronddolen en je komt vanzelf vanalles tegen om te doen, het een is nog niet afgehandeld of het volgende dient zich alweer aan.

Blijft bewonderenswaardig hoe ze er in geslaagd zijn deze wereld, ondanks al zijn fletse momenten, gortdroge mennekes, tot leven te scheppen.

En wat betreft de opvolger.

Het zal jullie ook vast niet zijn ontgaan dat deze zomaar dit jaar zou kunnen verschijnen, daar waar Bethesda met een aankondiging zou gaan komen en in ogenschouw nemend hoe dit met Fallout 4 is gegaan:

Wie weet.

Confusie schreef:

Op zich is het ook allemaal niet zo ingewikkeld.

Ja en dit vind ik juist een min punt, ik wil mijn opdracht/quest duidelijk in het vizier hebben...
Met oplopende spanning zoeken naar die opdracht, uitvoeren en met vreugde behalen.
Een mooie verbetering voor het vervolg!

Banjo schreef:

Een mooie verbetering voor het vervolg!

Nee. Dankje. Dan is The Elder Scrolls ook niet meer wat het hoort te zijn. Never change a winning team.

Tegenvaller in de vr wereld, had er meer van verwacht, ook nog te duur .

avatar van MJP10
Wat een game is dit! Ik heb me erg vermaakt. Honderden uren inzitten. Eerst speelde ik Skyrim op de xbox 360 en jaren later nogmaals op de PS4 met uitbreidingen. De extra dingen zoals het bouwen van een huis etc. maakte het voor mij nog leuker.

Ik kan niet wachten op de nieuwe ES, maar dit gaat denk ik nog wel eventjes duren..

avatar van harm1985
Zo'n anderhalf jaar geleden gekocht voor de PS3, maar nog niet aan begonnen. Sowieso wil ik eerst Chrono Trigger uitspelen, daarna wellicht eens een poging wagen.

avatar van FlorisV
Prachtig spel. Enkel aan Oblivion heb ik nog meer uren speelplezier gehad. Het was voor mij echt een soort van vakantiespel waar je de hele dag mee zoet kunt zijn. Inclusief DLC heb ik er misschien wel 150 uur aan gespendeerd.

Een aantal kanttekeningen wel bij Skyrim:
-het duurt vaak te lang je weg te vinden door de erg ruige omgeving waarbij je veel om moet reizen, terwijl je bij Oblivion vaak een bijna rechte lijn kon benutten;
-je bent ook teveel tijd kwijt aan item management doordat je rugzak snel vol kan raken met gewicht, nu zijn hier wel wat boosts voor maar als ik ook kijk naar het hele proces van metalen verzamelen, pantser en wapens smeden, leuk maar het kostte teveel tijd als je het maximale eruit wilde halen;
-voordat je er echt in komt moet je het wel vele uren spelen, dus geduld is vereist;
-doordat alles in een winterlandschap is, heeft de setting niet de variatie die Oblivion had;
-het verhaal is niet het sterkste punt en mist wat karakter.

De echte hoofdrol is voor de wereld van Skyrim zelf en die wordt met verve vertolkt. De wereld is schitterend en bevat naast vele draken ook vele dungeons om plezier aan te beleven. Als je het gaat vergelijken met Witcher 3 vind ik dat Skyrim nog steeds als een huis staat, omdat er zoveel te doen is. Witcher 3 heeft betere verhalen en echte cutscenes, maar Skyrim heeft veel meer dungeons om lekker te verkennen en meer verschillende mogelijkheden in combat.

avatar van _iLoVeMoViEs_
Skyrim is een van de beste open world games ooit gemaakt.

Het spel is heel verslavend als je er eenmaal in zit.
De graphics zijn op wat gedateerde textures nog steeds prachtig.
De dorpen en steden zijn gezellig en zitten vol met detail.
De wereld is enorm met wel honderden dorpen en grotten om te ontdekken.
Er zijn enorm veel quests en activiteiten. Je kan wapens smeden, potions brouwen en wapens enchanten.
Het heeft een goed level systeem met veel upgrades.
De wereld voelt heel levendig aan met de verschillende soorten mensen en wezens die er rondlopen.

wat minpuntjes zijn:
De combat is heel eentonig met je zwaard wat gewoon naar links en naar rechts zwaait waardoor het gaat vervelen.
De weg vinden in de grote omgeving is soms irritant, vooral als je om of over een berg heen moet.
Het verhaal is best wel simpel en niet heel speciaal.

Ook al heeft de game z'n minpunten is het nog steeds fenomenaal. Het blijft altijd leuk om nog ff terug te gaan naar het spel en nog wat extra quests te doen of dungeons te exploren.

avatar van leatherhead
Lol, je verwacht het niet maar Bethesda gaat Skyrim voor de zóveelste keer opnieuw uitbrengen, dit keer inclusief alle Creation Club content.

Met als één van de speerpunten de toevoeging van een fishing mechanic..

Todd Howard is wel echt alle schaamte voorbij zeg.

Oude Observator
Goh ja... is het zo anders dan wat gebeurt met GTA V leatherhead? De game-industrie is jammer genoeg een melkkoe geworden.

Nee zo verrassend vind ik het ook niet. Dit is toch DE generatie van de re-releases. Weer een keertje Skyrim is na GTA V, The Last of Us of zometeen weer een keertje The Witcher 3 echt niet zo heel bijzonder meer.

avatar van leatherhead
Dat de game-industrie een melkkoe is, is inderdaad al langer bekend, maar Skyrim wordt binnenkort dus letterlijk voor de zevende keer opnieuw ge-released.. Dat is echt wel even andere koek dan een GTA 5 die twee keer puur voor de nieuwe generatie consoles ge-remastered wordt.

Het is te verwachten ja (mijn ''je verwacht het niet'' was dan ook ironisch), maar dat maakt het nog niet minder potsierlijk, zeker gezien de ''content'' van de nieuwe versie. Tijdje terug was het al tot één grote meme uitgegroeid op het internet.

leatherhead schreef:
Tijdje terug was het al tot één grote meme uitgegroeid op het internet.

Nou dat het al x aantal keer opnieuw op een schijfje wordt geperst maakt zelfs nog niets eens zoveel meer uit - maar moet je nagaan dat het ene spel al sinds 2011 en het ander sinds 2013 wordt gespeeld en de huidige 'remasters' eh, een beetje overbodige zijn? De huidige generatie was toch backward compatible? Ik kan me niet echt voorstellen dat bij 10 jaar oude spellen die al geremasterd zijn nog zoveel te behalen valt. Het hele 'remaster' verhaal begint uit de hand te lopen.

En ja inderdaad...met Skyrim op kop. Sta maar even erbij stil dat de opvolger de komende 2 jaren wellicht nog niet eens in de winkels ligt.

Jaarlijks een sequel vind ik niks, maar...om nou 12-14 jaar of meer te moeten wachten is ook wel weer wat te veel van het goede.

Sinner schreef:

Dat vooral ja. Niet dat ik per se denk dat de re-releases de development van een sequel in de weg zouden zitten, maar het voelt toch wat wrang aan dat een inmiddels 10 jaar oude game zeven keer opnieuw uitgebracht wordt terwijl we maar weinig nieuws over een daadwerkelijk nieuwe game krijgen.

Maar goed, om Todd Howard te quoten:

''If you want us to stop releasing it, stop buying it''

Tja, ze winden er iig geen doekjes meer om..

avatar van kiekena
Ik speel The Elder Scrolls: V (2011) op de PC.

Ik speel The Elder Scrolls: V (2011) zonder VR.

Ik speel de vanilla versie van skyrim, zoals gereleased in 2011.

Final verdict:
5 sterren totaal.