The Elder Scrolls V: Skyrim (2011)

Alternatieve titel: The Elder Scrolls V: Skyrim VR

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation VR / PC VR / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

De koning van Skyrim is recentelijk overleden. Zijn dood zet een potentiële burgeroorlog in gang. Daarnaast verschijnt er een draak genaamd Alduin de World Eater in Tamriel en dat terwijl draken al meer dan 1000 jaren geleden verbannen waren. De vernietiging van Tamriel is zeker als Alduin overwint. De speler stapt in de schoenen van de Dovahkiin, waarschijnlijk het laatst overbleven lid van de Dragonborn, een groep mensen met de krachten om draken te verslaan, en zal een manier moeten vinden om Alduin te verslaan en de orde te herstellen in Skyrim.

Het waanidee begon aan mij te knagen om deze van de week voor de ps4 te gaan halen.

Moet ik toch maar even snel van me af zetten.

Ook ik heb verder geen overvloedende gelden of iets.

Meer vrijheid dan centen.

Geen vrienden maar hoeren.

Als ie nou drie tientjes was.

Maar nee.

Gewoon volle mep zoals we straks ook voor een volledig nieuw deel neerleggen.

Beter wacht ik gewoon daarop.

Of niet.

Het laat me nog niet helemaal los.

Driemaal hoera voor het PC Master Race dat het spel volledig gratis ter beschikking heeft indien reeds in het bezit van het origineel. Netjes toch? Ik blij. Bethesda blij. Iedereen blij. Of toch bijna iedereen.

avatar van dr channard
Ik zou er ook is aan moeten beginnen. Stond jaren in mijn bibliotheek. Tijd om die special edition eens door te nemen

Ideaal moment toch dan? Helaas draait de special edition bij mij niet na het overlijden van mijn vorige videokaart. Maar goed - bijzonder veel boeien doet me dat niet - vroeg of laat upgrade ik wel weer eens en dan begin ik wel weer eens overnieuw of zo. Heb nooit de DLC gespeeld en er zijn zat dingen te zien en te doen dus...

Over het algemeen heb ik zoiets van nee man begin'k ech nie an.

Maar dan

Bekruipt me toch weer heel even die geniepige verleiding.

In ieder geval wel zin dit weer eens te spelen. Is er ook wel de tijd voor, met de aankomende winterse sferen. Weet nog hoe ik die grote berg besteeg en haast de kille bries langs mijn gelaat voelde gaan.

Probleempje voor mij is altijd geweest dat ik dit helemaal niet zoveel heb gespeeld als misschien gepast was geweest. Had 'm toendertijd op release maar eigenlijk veel te snel verpatst voor een pakske tabak of weet ik wat voor kul ik toen ik mee bezig was.

Echter heb je voor een paar euro nu ook de oorspronkelijke versie, is de grafische update helemaal niet zo overweldigend, en is de huidige prijs gewoon aan de hoge kant. Ook al is het een immense game die je kan blijven spelen.

Ga ik al bijna weer.

Wil 'm op den duur zeker hebben maar beter wacht ik gewoon tot er nog een paar tientjes af zijn.

Zie net bijvoorbeeld dat eind deze maand de nieuwe Final Fantasy ook eindelijk zal verschijnen. Nieuwe klassieker in wording wellicht dus beter die iets hogere prioriteit op dit moment.

En natuurlijk ook de nieuwe Watch Dogs binnen enkele weekjes.

Voor nu maak ik beter even een keuze uit een van deze, niet alles tegelijk.

Lijkt me wel wijselijk.

Moet niet te gek worden allemaal.

Remi
Is er iemand die deze game op de Playstation 4 speelt?

Ikke niet dus.

Door de geniepige verleiding te blijven bevechten heb ik uiteindelijk een aanzienlijk stel centen van de definitieve ondergang kunnen redden.

Twijfel nu over de Ezio collectie.

avatar van dr channard
Toen dat AC nog goed was

avatar van Awake78
Remi schreef:
Is er iemand die deze game op de Playstation 4 speelt?

Yes ik speel hem al een week op de PS4, loopt prima. Lekker korte laadtijden ook en grafisch zeker een verbetering (op de animaties van personages na dan).
Had wel een keer een framerate van 10fps of zo maar laten we hopen dat dat eenmalig was...

Remi
Awake78 schreef:

Ik zit echt enorm te twijfelen om deze game aan te schaffen. Aan de ene kant is het een prachtige game waar ik veel plezier aan heb beleefd. Aan de andere kant zijn er zoveel nieuwe games uitgekomen die ik wil spelen... Ik twijfel nog.

Remi schreef:

Als je game nooit gespeeld hebt dan zou ik het alleen doen. Of misschien als je de DLC niet hebt. De game biedt je anders weinig extra's en de grafische upgrade is ook beperkt. Weegt niet op tegen de kosten (vind ik)

avatar van The_CrY
Wacht maar, als straks alle mods die wij PC gamers nu hebben ook voor PS4 beschikbaar zijn biedt het zeker wel veel extra's. Alleen lullig dat je ervoor moet betalen en dat wij ze gratis kunnen gebruiken.

avatar van gamefan
Na zo'n 135 uur en eindelijk de platina trofee gehaald te hebben, lijkt het mij wel eens tijd voor een review. Ik kan hier heel duidelijk over zijn; Skyrim is het beste spel dat ik tot nu toe gespeeld heb. En hoewel The witcher III heel kort in de buurt komt en eigenlijk op vele vlakken objectief zelfs beter is dan skyrim, is de algemene feel en ervaring bij skyrim onovertroffen. Voor iedereen die twijfelde of de remasterde ps4 versie goed was; jazeker! De graphics zijn prachtig (ik heb ooit eens een stuk op de ps3 gezien, en het is echt een hele verbetering tov de originele versie), de laadtijden zijn kort, en de drie dlc's zitten zelfs gratis in het spel, dus voor wie die nog niet gespeeld heeft kan dat een reden temeer zijn om toch deze ps4 versie in huis te halen.

Ik werd meteen na de eerste missie, wanneer je uit de grot komt en de wereld van Skyrim zich voor je opent, enorm overdonderd, door zowel de grafische pracht en praal als de grootste openheid en vrijheid van de wereld; je kan letterlijk overal naar toe, je kan alles of iedereen worden, net wat je maar wilt. De wereld zit barstensvol quests; of het nu de main missies zijn, een van de vele guild quests zoals de Thieves guild of Dark Brotherhood, of gewone zijmissies, of misc quests, je zal je handen vol hebben voor heel wat uurtjes. Het hoofdverhaal vond ik overigens relatief kort, maar dat maakt dus niet uit, want er zijn gewoon zoveel dingen te doen, zoveel groepen waar je lid van kan worden, iemand die zegt dat er niet genoeg te doen is in skyrim liegt gewoon ronduit.

De wereld van Skyrim is ook echt prachtig gewoon, zoveel afwisselende locaties, of het nu besneeuwde berglandschappen, rotsachtige gebieden, groene bossen of gewoon uitgestrekte velden zijn, je kan gewoon uren rondlopen en je niet vervelen. Ook vind ik het level up systeem heel goed uitgewerkt; het is anders als bij de meeste andere spellen, maar je krijgt het snel genoeg door en om die level 50 te halen zit er maar 1 ding op: zoveel mogelijk skills toepassen en op levelen.
Natuurlijk zitten er ook minpuntjes in zo'n groot spel, maar deze wogen bij lange na niet genoeg door om iets van die 5* af te doen (al kan ik begrijpen dat sommigen hier zwaarder aan tillen). Er zitten toch wel heel wat glitches in het spel, en dan heb ik het niet alleen over frame drops of personages die beginnen te zweven, nee soms kan het best zijn dat een van je missies glitcht door een personage dat helemaal niet doet wat hij moet doen, of niet is waar hij moet zijn, dus het is echt aangeraden om altijd een eerdere save te hebben, want anders zit je vast. Zo glitchte bij mij een van de daedric quests en dacht ik lange tijd de platina niet te kunnen halen, totdat het opeens wel weer lukte. Maar goed, dit is Bethesda eigen, en bij een spel van deze grootte is het zeker te vergeven. Nog een minpuntje vind ik de weinig variërende dialoogopties; je krijgt soms wel de indruk dat de keuzes bij jou liggen, maar je hebt al snel door dat dit helemaal niet het geval is. Ik stoorde me hier wel niet aan, gelukkig.

Ik moet eigenlijk The witcher nog eens herspelen om zeker te weten of dit mijn favoriete spel is, maar nu op dit moment is hij dat zeker en vast, ik heb hier geweldig van genoten. Het zegt ook wel iets dat ik het over 135 uur verspreid slechts een paar keer voor een paar dagen beu was, en ik het daarna toch weer meteen oppakte.

Dikke 5*

Dit ondertussen legendarische spel helaas nog nooit gespeeld maar al altijd willen doen. Hoewel ik me afvraag of dit nog indruk kan maken na The Witcher 3 en Breath of the Wild.

Maar ik twijfel nu toch echt om deze uiteindelijk op de Switch te kopen. Skyrim met de mogelijk anywhere in handheld mode lijkt een bijzonder gouden combinatie.

synec schreef:

Ik twijfel om dezelfde redenen.. plus dat er nog zoveel ander moois te koop is.

Wil het zelf houden op een keuze tussen Xenoblade Chronicles 2 of deze.

Neig dan toch naar deze.

Zie mij 'm volgende week nog wel kopen.

In een melige bui.

Voor eens en voor altijd.

Gewoon geinig op de Switch.

Grappig detail ook dat ze voor het hoesje het oorspronkelijke omslagje gebruiken.

Nu nog een kaartje erbij, helemaal leuk.

Om een keertje open te vouwen en vervolgens weer netjes terug te stoppen.

Maar ja zal wel weer niet.

centurion81 schreef:
Ik twijfel om dezelfde redenen.. plus dat er nog zoveel ander moois te koop is.

Ik heb het wel gehad na xx jaren Skyrim remasters en ports om eerlijk te zijn. Skyrim VR is afgaande op de previews her en der zelfs behoorlijk matig. Waarom Bethesda niet gewoon meteen Fallout 4 GOTY, hun meest recente titel, heeft geport snap ik niet. Misschien toch 'te adult' voor die braven zieltjes van Nintendo? Of gewoon eindelijk eens een nieuwe Elder Scrolls uitbrengt? Of desnoods Morrowwind of zelfs Oblivion een make-over en een update geeft als ze dan toch iets moeten 'remasteren'? Geen flauw idee.

Maar goed - ook jaren na dato moet ik toegeven dat Skyrim behoorlijk goed blijft. Een vergelijk met een Breath of the Wild is niet echt van toepassing - dat is toch geen 'echt' RPG. Op dat gebied blijft Skyrim toch nog altijd een van de beste keuzes die je kan maken. Ook in 2017. Maar goed ik heb wel geen Switch dus de keuze stelt zich voorlopig voor mij niet.

avatar van dr channard
Het is oftewel deze of L.A. Noire voor de switch. Ik kies voor de laatste omdat ik de remaster van Skyrim toch op computer heb. Beide ga ik niet kopen want ik vind dat ze veel te veel geheugen innemen en ik zou graag toch wel de twee Resident Evil Revelations delen willen hebben.

dr channard schreef:

Eh...Het is of deze of die, ik kies voor die, maar ik ga beide niet kopen? Spreekt zichzelf wel een beetje tegen dat bericht.

avatar van dr channard
Hahahaha Ik koop ze niet alle twee bedoel ik

Wel balen dat ze er weer de volle 60 euro voor durven vragen, en dat voor een spel van bijna 7 jaar oud. Bravo Bethesda.

Ondertussen kan je de ps4 remasterd edition al voor 20 krijgen.

Sinner schreef:

Hoe zou je deze vergelijken met Fallout 4? Vond het RPG element daar anders maar zwak en dat zoveelste kamp raiders of gouls uitkammen werd voor mij enorm repetitief en saai, en ik heb recent begrepen dat dat erg vergelijkbaar zou zijn met de vele dungeons in dit spel?

synec schreef:

Eh...dan lijkt me dat dit ook niet je ding zal zijn. Het is vergelijkbaar met Fallout, maar die is alleszins toch uitgebreider qua interacties en keuzes die je in het verhaal krijgt voorgeschoteld imo.

Hmm, heb anders wel van Fallout genoten hoor, alleen had ik na 60u wel sterk het gevoel dat ik steeds hetzelfde zat te doen waardoor ik nooit het einde heb gezien. Vooral die 'another settlement needs your help' kwamen mijn strot uit haha. Ik wil het sowieso toch wel proberen, hoop gewoon dat de quests wat meer diepgang hebben dan fetch this or kill that. Maar de fantasy setting hier spreek me wel sowieso al meer aan.

Skyrim is alweer 6 jaar! Wat gaat de tijd snel zeg.

synec schreef:
hoop gewoon dat de quests wat meer diepgang hebben dan fetch this or kill that. .

Dan moet ik je helaas teleurstellen. Vind de side quests echt zwak.

...ergens is het komisch, Nintendo en Switch fans helemaal in de wolken met een port van een 6 jaar oud spel ???

Maar goed. Het blijft leuk dat het idd een degelijke port lijkt en portable is. En Skyrim blijft gewoon uitstekend.

Overigens...met al dat gemekker over de Switch versie van Skyrim en al de reviews krijg ik toch echt weer zin om overnieuw te beginnen ? 1st world problems ?

Nu dan toch aan het spelen op de Switch.

Verrassend meeslepend toch nog, zie mij hier de komende tijd nog wel een uurtje of wat aan spenderen.

Een moetje was het wat mij betreft sowieso, vroeg of laat, op z’n minst een moderne klassieker te noemen.

Hier en daar een onvermijdelijke veroudering wel tastbaar.

Met name de landschappen heeft de ijzingwekkende tand des tijds wel wat aan zitten knabbelen.

De spetterende vergezichten moet je er voor het grootste gedeelte maar even zelf bij bedenken.

Maar verder:

Kek spelleke.

Sinner schreef:

Het is meer dat Bethesda hun spellen nu ook uit brengt op een Nintendo console...
Dat is gewoon tof, en natuurlijk heb je altijd nog een groep die dit spel nog nooit gespeeld heeft..
En het is portable dat maakt het nog leuker...

Ik ben ook van plan hem weer te halen voor de Switch..