
The Elder Scrolls V: Skyrim (2011)
Alternatieve titel: The Elder Scrolls V: Skyrim VR
PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation VR
/ PC VR / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
RPG
single player
Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda
De koning van Skyrim is recentelijk overleden. Zijn dood zet een potentiële burgeroorlog in gang. Daarnaast verschijnt er een draak genaamd Alduin de World Eater in Tamriel en dat terwijl draken al meer dan 1000 jaren geleden verbannen waren. De vernietiging van Tamriel is zeker als Alduin overwint. De speler stapt in de schoenen van de Dovahkiin, waarschijnlijk het laatst overbleven lid van de Dragonborn, een groep mensen met de krachten om draken te verslaan, en zal een manier moeten vinden om Alduin te verslaan en de orde te herstellen in Skyrim.
- nummer 7 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=JSRtYpNRoN0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik vind de meeste games die ik vroeger op m'n Nintendo 64 speelde stukken beter.
Maar ja, wie ben ik?
Ondanks alle dingen (En ik geef toe dat ik nog zeker lang niet alles heb uitgeprobeerd in Skyrim en ik nog een hele weg heb te gaan) heb ik mij tot nu toe erg vermaakt. Heeft iemand tips van wat ik kan doen? Zit al bij the dark brotherhood, the companions, thieving guild, ben een nightingale, ben een chick op skyrim en ben met een chick getrouwd. Wanhopig op zoek naar spanning. Ik ga maar wat andere skills trainen en op zoek naar leuke, niet herhalende quests.
Dit weekend was het bij Steam een "free to play" weekend en was meteen geïntresseerd om deze op PC te proberen en wat blijkt tot m'n verbazing dat deze toch wel goed en "smooth" draaide op m'n 2009 game desktop (wel medium settings maar het voelde beter aan als m'n PS3 versie). Meteen enkele mods geprobeerd en me vele uren in verdiept (de hoe en wat) en ja... ik was weer vertrokken! Zulke uitstekende mods beschikbaar! Van betere texturen (vooral gezicht), nieuwe kapsels, vormen (lichaamsvormen voor vrouwelijke karakters uiteraard! xD ), nieuwe wapens en uitrusting tot nieuwe volgers met hun eigen quest! Dat maakte het tot een compleet nieuwe ervaring met dezelfde "feel" als toen ik het net speelde. De volledige 5 sterren dankzij mods!
Daarnaast zou het ook erg goed kunnen zijn voor het medium wanneer de originele ontwikkelaar een deel van de opbrengst krijgt. Wanneer mod support een inkomstenbron wordt zullen wij het niet alleen vaker zien in games, maar zal het ontwikkelen van een goede single player titel financieel gezien veel interessanter worden. Gezien de overkill aan MMO's, "f2p", micro-transactions en jaarlijkse iteraties van AAA games die nagenoeg onveranderd zijn heeft de industrie dat heel hard nodig denk ik.
Kortom, ik vind het een goed idee, maar het had beter stapsgewijs geïntroduceerd kunnen worden. Een donatiesysteem zou dus een goede eerste stap zijn.
Ik vind het (+ alle dlc's bij elkaar geïnstalleerd) wel echt een ziek groot spel. Het doet me wel een beetje denken aan Final Fantasy doordat ik maar door blijf spelen en steeds maar meer gebiedenen dorpen wil klaren en leegplunderen.

Tijdrovend, maar het waard om de tijd voor te nemen in mijn ogen. Hoewel ik het levelen wel kan waarderen, vind ik het om sommige redenen toch makkelijker gaan dan ik in de eerste instantie vermoedde. Het blijft een flinke opgave uiteraard hah!

Je spullen opslaan en uitstallen blijkt een lichte verzamelwoede aan te wakkeren. De huizenbouw creëert wel een leuke extra (het is geen sims natuurlijk). De beperking van de onveranderlijke indeling maakt het voor een kritisch oog misschien minder gaaf dan verwacht.
Vind het een rijke veelzijdigheid aan quests. Ik speel het heel graag. Het is alleen geen spel om even tussendoor te spelen. De tijd die ik af en toe neem voor de quests is asociaal, gezien ik elk hoekje moet verkennen van mezelf

Hoewel er wel een aantal van dezelfde sferen hangen, blijft het spannend de gebieden uit te spelen omdat je niet altijd weet wat je gaat vinden en welke vijanden je kan verslaan.
Ik was vanaf het begin helemaal hooked!
Ik wist niet dat dit spel zo goed was, en verbaasde me over de klasse. Door de grootte speel ik het met liefde door

Naar mijn mening een van de betere spellen van deze generatie.
Mijn dank is groot, Bethesda!
Ps: beginlied is awesome. Je voelt je een echte baas ermee. Al helemaal als je het gaat meezingen

Je spullen opslaan en uitstallen blijkt een lichte verzamelwoede aan te wakkeren.



Het vechtsysteem is bijzonder verbeterd. 1h en 2h-combat is zowaar minder monotoon door allerlei gave killmoves. Draken zijn een goede toevoeging en zorgen ervoor dat de wereld dynamisch aanvoelt. Bethesda weet sowieso vaak heel intrigerende werelden te creëren! Skyrim kan wel eens hun beste creatie zijn! Het enige waar ik nog wel verbetering in zie zijn de quests. Veel ontstijgen het: vindt dat, vermoordt dit-niveau niet. Ten slotte zijn bepaalde dingen ook wat dumbed-down(3 upgrades:health, magicka, stamina, bij het uplevelen, simpele puzzles, handholding bij veel quests), maar echt storen doet het niet. Al met al een van de beste RPG's die ik gespeeld heb. Als ik na ruim 70 uur spelen nog steeds zin heb om (regelmatig) dit spel te spelen, dan doet skyrim toch iets goed.
Paar piepkleine flaws wel: de unarmed combat (brawls) is wel erg simplistisch uitgewerkt, ook jammer dat de veel van de sterkste wapens ook meteen de lelijkste zijn (hoewel dat natuurlijk een kwestie van smaak is). Vooral al die extravagante Daedric zooi ziet er écht niet uit. En in dat Ebony armor lijk je wel een power ranger.
De grote gevarieerde wereld is eigenlijk, nja, best dood. En dat bedoel ik niet op het gebied van sfeer en het ontdekkingsgevoel, want die is heerlijk onder begeleiding van Jeremy Soule's uitstekende muziek, maar op het gebied van dynamiek en de wijze waarop je de wereld om je heen schept. Op wat oppervlakkige en nietszeggende commentaar van de bewakers na is er nauwelijks tot geen feedback te horen of te zien in de wereld. Kijk bijvoorbeeld naar de laatste missie van de Dark Brotherhood waarin ik de Emperor heb vermoord. Het land zou in absolute shock moeten verkeren, helemaal in rep en roer, maar vrijwel niemand die het erover heeft. En om het erger te maken, tijdens de eed die je afzweert bij de Imperials zweer je in de naam van de keizer. Toegegeven, als je de eerdergenoemde Dark Brotherhood missie tegen die tijd al gedaan hebt, hebben ze de naam van Titus Mede II eruit gehaald. Niettemin een erg luie "oplossing". En daar heb ik nog meer voorbeelden van, waaronder de leden van de verschillende guilds/groeperingen die je nog steeds als een klein kind behandelen ondanks dat je inmiddels hun leider en het meest gevierde lid bent. Maar misschien ben ik daar te streng in, of heb ik onrealistische eisen. Skyrim is tenslotte alweer bijna 5 jaar oud.
Wel een duidelijk minpunt vind ik het dialoogsysteem dat eigenlijk ronduit bagger is. Je kunt het gesprek nauwelijks sturen en de enige echte keuze die je vaak krijgt is aan het einde van een dialoog, waarbij je dan simpelweg kunt kiezen om een quest te accepteren of te weigeren. Het komt zelfs vaak voor dat je maar één dialoogoptie hebt, puur en alleen om het gesprek voort te zetten, wat heeft dan eigenlijk voor zin? En ten slotte natuurlijk de minpunten uit mijn eerdere reacties, zoals de zeer magere melee combat en zelfs op de PC ben je niet veilig voor technische problemen. Gelukkig geen frame-rate problemen, maar wel frequente random crashes/CTDs en wederom veel van Bethesda's typerende bugs en glitches. Sterker nog, als ik dit allemaal teruglees zou het eigenlijk niet heel onrealistisch zijn als ik er volledige ster afhaal en eindig op 4*.
Anyway, long story short, want anders blijf ik kletsen, Skyrim is verre van een perfect spel en kent behoorlijk wat tekortkomingen. Maar daar staat dan wel weer tegenover dat wat Skyrim goed doet, Bethesda dat dan ook heel goed doet. Vooral het ontdekkingsgevoel en de sfeer is fantastisch en om die reden lijkt 4,5* mij nog wel mogelijk (technisch gezien 4,25* maar we ronden het af).
Ik vind van niet, technisch kon het toen ook al gemakkelijk. Bij Bethesda zijn ze gewoon vrij lui en is er eigenlijk geen enkele fatsoenlijke schrijver te vinden, al vind ik de verhalen van Skyrim zo nu en dan best goed verzonnen.
Waarschijnlijk hebben ze er gewoon niet bij nagedacht dat er wat meer consequenties te zien zouden moeten zijn.
Hoe meer mods, hoe instabieler de game wordt, dus dit is niet Bethesda's schuld. Ik heb zelden last van CTD's en speel met maar enkele mods.
Maar misschien ben ik daar te streng in, of heb ik onrealistische eisen. Skyrim is tenslotte alweer bijna 5 jaar oud.
Nee. Niet echt. Kijk naar games als Fallout - die 15 of 20 jaar geleden qua narrative e.d al heel wat verder stonden dan The Elder Scrolls. Of de Bioware games. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker liefhebber van wat Bethesda doet, maar ze zijn inderdaad altijd beter geweest in het neerzetten van dat 'ontdekkingsgevoel' wat je zelf noemt, en sfeer, dan in het uitwerken van conversaties / keuzes en zo.
Ik vind van niet, technisch kon het toen ook al gemakkelijk. Bij Bethesda zijn ze gewoon vrij lui en is er eigenlijk geen enkele fatsoenlijke schrijver te vinden, al vind ik de verhalen van Skyrim zo nu en dan best goed verzonnen.
Waarschijnlijk hebben ze er gewoon niet bij nagedacht dat er wat meer consequenties te zien zouden moeten zijn.
Nee. Niet echt. Kijk naar games als Fallout - die 15 of 20 jaar geleden qua narrative e.d al heel wat verder stonden dan The Elder Scrolls. Of de Bioware games. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker liefhebber van wat Bethesda doet, maar ze zijn inderdaad altijd beter geweest in het neerzetten van dat 'ontdekkingsgevoel' wat je zelf noemt, en sfeer, dan in het uitwerken van conversaties / keuzes en zo.
Ik doelde meer op het implementeren van een goed systeem van keuzes en consequenties op zo'n grote schaal, althans voor 2011 begrippen. Ik merk dat jullie keuzes/consequenties en het verhaal als één narratief geheel zien, ik zie dat persoonlijk meer als losse (maar soortgelijke) entiteiten. Want anders bestaan dergelijke (kleinere) games inderdaad al veel langer, dan moet ik meteen aan Deus Ex denken, of Obsidian spellen zoals Fallout NV en Alpha Protocol. Snel uit mijn hoofd gezegd is alleen The Witcher 3 die dat dan met een enorme wereld weet te combineren, dus volgens mij komt dat niet vaak voor.
Hoe meer mods, hoe instabieler de game wordt, dus dit is niet Bethesda's schuld. Ik heb zelden last van CTD's en speel met maar enkele mods.
Dat zou goed kunnen. Volgens Nexus heb ik er 52 actief (vooral kleinere, niet meer dan tien grote/middelgrote), maar dat zijn mods die het geheel mijns inziens alleen verrijken, dus dan neem ik een crash om de twee uur wel voor lief. Maar dan hebben we alsnog de Bethesda trademark bugs waarvan ik zeker weet dat ze niet door mods veroorzaakt worden, en dat zijn dingen waar ik me meer aan erger dan de crashes.
Bethesda moet een paar Polen inhuren om aan hun polish te werken (ba dum tss).
- https://www.youtube.com/watch?v=pF2Qw9BI6Rg#t=3m15s
- http://www.ign.com/articles/2016/06/13/e3-2016-skyrim-definitive-edition-officially-headed-to-ps4-xbox-one
- http://store.steampowered.com/app/489830/
Ik heb al zo veel tijd in Skyrim gestoken, en dit is nog niet heel erg lang geleden. Betwijfel of nieuwe graphics en mods genoeg zijn om me weer opnieuw enthousiast te maken.

Overigens ben ik het wel eens met Brains, een remaster / HD versie van Morrowind met de kwaliteit van Skyrim zou ik zeer zeker zien zitten.
Hmmm. Lichtelijk teleurgesteld. Stiekem hoopte ik natuurlijk op TES VI en als er dan een remaster/HD versie zou komen dan het liefst Morrowind.
Ik heb al zo veel tijd in Skyrim gestoken, en dit is nog niet heel erg lang geleden. Betwijfel of nieuwe graphics en mods genoeg zijn om me weer opnieuw enthousiast te maken.
TES VI was sowieso erg onrealistisch, vooral gezien Todd Howard een mainline TES voor zijn rekening neemt en Fallout 4 is niet zo lang geleden pas uitgekomen. Nadat zij klaar zijn met Fallout DLC verwacht ik dat het hele team naar TES VI switcht.
Ik denk dat Bethesda te druk is met Elder Scrolls Online om zich bezig te houden met TES VI. Overigens is een special edition van Skyrim voor de PC ietwat redundant. Er zijn voldoende mods die hetzelfde bereiken.
Bethesda is niet de hoofdverantwoordelijke voor TESO, dat is Zenimax. Bethesda is alleen de uitgever. En al hielp Bethesda ze intern mee, dan was 't maar een klein aantal medewerkers terwijl de rest werkt aan Fallout 4 DLC.
Dat gezegd hebbende zijn ze achter de schermen sowieso tot op zekere hoogte bezig met TES 6.
Echt schitterend dat dit gedaan wordt door amateurs, al waren er her en der wat professionals bij betrokken geloof ik.
Hier word je door het installatieproces geleid. Erg de moeite waard!