The Elder Scrolls V: Skyrim (2011)

4,41

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

De koning van Skyrim is recentelijk overleden. Zijn dood zet een potentiële burgeroorlog in gang. Daarnaast verschijnt er een draak genaamd Alduin de World Eater in Tamriel en dat terwijl draken al meer dan 1000 jaren geleden verbannen waren. De vernietiging van Tamriel is zeker als Alduin overwint. De speler stapt in de schoenen van de Dovahkiin, waarschijnlijk het laatst overbleven lid van de Dragonborn, een groep mensen met de krachten om draken te verslaan, en zal een manier moeten vinden om Alduin te verslaan en de orde te herstellen in Skyrim.

1408 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van Brains
BoordAppel schreef:
Morrowind zo te zien.

De trailer heeft het over Solstheim. Het eiland van de Bloodmoon uitbreiding van Morrowind.

Ziet er erg cool uit. Binnenkort Skyrim maar even weer oppakken.

avatar van Starmaster501
Haha gelijk heb je Sherlock, ik ga ook maar eens Skyrim weer spelen. De uitbrijding ga ik zeker kopen, ik bedoel Morrowind actige gebieden zijn al lovend!

avatar van Thorak
3bdelilah schreef:
ik was sowieso al van plan mijn PS3 te verkopen. Daarvan wil ik een goeie pc halen
Wat zal een 2e hands PS3 vandaag de dag opbrengen? 100 euro, als je veel geluk hebt en het een uitgebreide is met veel spellen 150 euro? Daar koop je nog geen halve processor van, laat staan een "goeie pc"...

Thorak schreef:

Heb een stuk of 12 games waarvan de overgrote meerderheid nog recent zijn uitgekomen + hoge noteringen en paar die wat ouder zijn maar goeie recensies. Ik heb pas een bod van 275 ontvangen en dat was mijn richtprijs, maar ben nu toch aan het twijfelen of ik 'm wel kwijt wil.

En ik bedoelde natuurlijk met het vrijgekomen geld extra in het budget stoppen, ik ben op de hoogte dat een goeie gaming pc geen 150 euro kost. Was 't maar zo, een goeie videokaart is al 300+.

avatar van 3bdelilah
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Even over de game. Een paar maanden alweer geen Skyrim gespeeld en de kleine puntjes van kritiek komen te voorschijn (zat een maand of twee geleden nog op #1 bij mij). De keuze leggen bij ons tijdens het spel is iets goeds, maar ik vind dat ze dat bij bepaalde aspecten toch overdrijven.

Kijk bijvoorbeeld naar The Dark Brotherhood, de ene heeft ze allemaal vermoord en de andere is de groep gaan joinen. Hoe willen ze dat oplossen voor de volgende games? Je zou makkelijk kunnen zeggen 'helemaal niet noemen' maar we hebben 't hier over iets dat in alle Elder Scrolls tot nu toe is voorgekomen, dan lijkt het me raar om ze opeens te negeren. Hetzelfde ook met de Stormcloaks en Imperials, want wie wint nou de oorlog? Wat heeft die uitkomst voor invloed gehad op Skyrim jaren, decennia en eeuwen later in een eventuele TES VI?

Had daarom dan ook gezien dat er op die gebieden maar één algemene einde was, want nu moeten ze gaan kloten. Of helemaal eruit halen of continuïteitsfouten maken, allebei erg jammer. Hoe dan ook, de goeie punten overrompelen de kleine puntjes van kritiek voor mij. Ik blijf onder andere de sfeer nog altijd ongeëvenaard vinden.

Waarom staat dit spel trouwens niet in de toplijsten????

Omdat het een baggerspel is

Nee, het moet minimaal 2 jaar oud zijn.

Awake78 schreef:
Omdat het een baggerspel is

avatar van Awake78
Geintje natuurlijk. Maar wat ik dan toch even wil zeggen....ik ben er nu een maand in bezig en vind het wel een aardig spel, maar echt niet geweldig zoals de meeste hier.

Heb Oblivion ook gespeeld (ruim 100 uur) en vind deze eigenlijk heel weinig verschillen in zowat alle aspecten. Gelukkig zijn idd de Oblivion levels eruit en de drakengevechten erin gepropt, maar qua zijmissies vind ik het allemaal maar broodmager. Praat met een ventje, hij is z'n zwaard kwijt, duik een grot in, vind z'n zwaard en breng het terug voor wat gold (waar je na een tijdje al genoeg van hebt). Ik vond de submissies in Oblivion dan wel wat creatiever.

Maar goed, misschien moet het beste nog komen. Vind wel de diversiteit van de dungeons een pluspunt en de sfeer is nog steeds onovertroffen. Zit nu bij the College of Winterhold en ben level 21.

Nogmaals, goed spel hoor, maar een 5* zal ie van mij op dit moment niet krijgen.

Het is nu 2013 en het spel is in 2011 uitgekomen, dus zet het maar in de top 250

avatar van Starmaster501
Ja, pas 11 november!

avatar van Awake78
Ok, uitgespeeld. Net als Oblivion in precies 100 uur.

Het waren me de 100 uurtjes wel, wat een avontuur. Een enorm logistiek avontuur voor de programmeurs, dat ook. Zo groot, dat het regelmatig ontaarde in zeer vervelende bugs (360). Bethesda staat erom bekend, maar in deze game maakten ze het wel erg bont. Zo heb ik regelmatig voor een deur gestaan met m'n Claw en de juiste code en ging ie gewoon niet open (en dan weer die hele dungeon teruglopen).
Ook bij een missie (vlakbij Dawnstar) freezede het spel wel 20 x, dus die missie ook niet afgemaakt. En op het laatst vlakbij Solitude liep ik ineens 10 meter boven het water en viel ineens door een brug heen. Ok, de vraag is natuurlijk of je dit een game met zoveel content en gameplay kwalijk kan nemen.

Ik vind van wel. Voor mij heeft het op bepaalde momenten echt parten gespeeld. Kijk, een rondvliegende grasspriet, of een in de lucht lopende beer vind ik geen punt. Ook de pop-up is een logisch gevolg bij de meeste free-roaming games. Maar haperende missies (mocht nog blij zijn dat het geen hoofdmissies waren) vind ik toch wel een tegenvaller.

Verder, tja geweldige game met legendarische momenten. Dat maakt veel goed. Maar niet de volle 5* sterren van mij. Onder andere vanwege de bugs, maar nog een reden vind ik de gemakzuchtige missies zo nu en dan. Lijkt wel alsof er ongeveer 50 missies tussen zitten van categorie 'ik ben iets kwijt(-geraakt), wil jij het voor me zoeken?'. Zelfs in de hoofdmissie werd het een kwestie van bergje op, bergje af. Ja zo kan ik een spel ook wel ellenlang rekken.

Zit dus te twijfelen tussen een 4 en 4,5. Ach laat ik eens gek doen, ik geef een 4,5 voorlopig. Met name door de onvergetelijke momenten en uitzichten, het prachtige ontwerp van de steden (vooral Markath, Riften en Solitude) en de toffe personages.

avatar van kiriyama
Heb je wel alle updates gedownload? Ik heb lang niet zoveel last gehad van bugs als jij. Na het downloaden van de DLC's heb ik wel meer (vooral framerate) problemen gekregen.

avatar van Awake78
Nou daar zeg je me wel wat idd, ik had wat problemen met Xboxlive, iets met betaling of zo. Misschien dat ie bij het opstarten niet automatisch alle updates heeft binnengehengeld. Hmmm jammer, ben nou te laat haha.....

DLC heb ik nog niet geprobeerd. Eerst vanavond met Far Cry 3 beginnen. Ben er na 100 uur wel een beetje klaar mee zoals je begrijpt

Awake78 schreef:
Ok, uitgespeeld. Net als Oblivion in precies 100 uur.

Was dat niet toevallig een van de laatste companions quests? Ik daar op de PS3 ook erg last van freezend beeld wat soms erg in je tegendeel werkt...

avatar van Awake78
Nee, heb de Companions quests niet gedaan. Was een missie dat iedereen in dat dorp (of stad) last had van nachtmerries. Toen moest ik met een of andere wizard een cave in en kwam ik in een droomwereld terecht. Op zich wel lachen, alleen verging het lachen me na de 20e freeze wel....

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Op de pc ook een drama die quest. De meeste bugs per minuut. De eerste keer dat ik die quest deed was die priester ineens verdwenen. De tweede keer deed hij niets meer toen we binnen waren en de laatste keer crashte de game als ik probeerde te quicksaven.

Gelukkig kon ik het elke keer met wat googelen weer oplossen, maar fijn is anders.

avatar van Awake78
Ja precies wat je zegt, bij het quicksaven liep ie steeds vast. Heb toen die quicksave tijdelijk uitgezet, maar toen liep ie weer vast bij het gewone saven
Toch zonde om het over de bugs te hebben bij verder zo'n geweldig spel, maar ja 't is niet anders.....

avatar van Spawn
Om welke quest gaat het eigenlijk? Soms wel erg last gehad van haperingen in zo'n tempel en soms wat freezend beeld maar volgens mij is dit echt wel een erg gevalletje ervan...

avatar van Awake78
Volgens mij heette die quest 'a walking nightmare'.....of iets in die trant iig. Was op een heuveltje vlakbij Dawnstar in het Noorden.

avatar van Spawn
Ja, op internet gevonden en heet 'A Walking Nightmare'. Het is een Deadric Artifact dus ik kom m nog wel tegen. Ben benieuwd of de PS3 ook last heeft van dat freezende beeld bij die quest.

avatar van Spawn
Vorige week 'A Walking Dead' gedaan op de PS3 en geen last gehad van freezend beeld. Wel her en der een lichte hapering maar het viel hier reuze mee. Zou het dan aan de ports liggen?

avatar van Brains
Ik heb dan weer op de 360 helemaal nergens last van gehad bij die quest. Zelfs geen lichte hapering.

avatar van morris_rednalooz
Waarom heb ik dit spel niet eerder gespeeld?

avatar van Naomi Watts
Wat een heerlijk spel blijft het toch. Deze speelbeurt wel een drastische turnaround gemaakt. Voor het eerst in mijn ES leven zeg ik de magie vaarwel, en verder dan alchemy ga ik niet. Ik ga mij volledig concentreren op Archery, en ik moet zeggen dat dit me wel erg goed bevalt.

Mijn eerste goals zijn momenteel Lakeview Manor in het bezit krijgen, veel looten om mijn landhuis vol te stouwen met items en Mjoll mijn vrouw te maken (ook hier een drastische turnaround, geen Muiri dus). Ook wel vereist om goed te worden in Archery, want best pittig om met Archery in de beginfase daadkracht te hebben.

avatar van PlayThaYard
Ik zag dat mijn trophie voortgang gekelderd was van 87% naar 57%.
Dit kwam door de toevoeging van Dawnguard en Hearthfire etc, terwijl ik deze niet eens zal aanschaffen!
Hierdoor is platinum dus onmogelijk geworden, thnx Bethesda.
Iemand een idee wat er was gebeurd als ik al mijn platinum had? Wat gebeurt er dan als de extra trophies waren toegevoegd?

avatar van kiriyama
Dan hou je gewoon platinum, maar moet je de andere trophies nog unlocken.

avatar van morris_rednalooz
Je kan sowieso nog steeds gewoon platinum halen door alleen de trophies te halen zonder plusje erbij (die zijn namelijk die van de DLC). Je hebt dan alleen geen 100%.

avatar van 3bdelilah
Wat morris zegt, platinum is gewoon nog haalbaar.

Ik had hier biiiijna mijn eerste platinum gehaald (95%), ik moest nog alleen Master Criminal (1000 bounty in alle holds) en One with the Shadows (alle misc missies van Vex en Delvin). Heb destijds m'n PS3 ter reparatie gestuurd en mijn save file is weg en ik ga echt niet weer 200+ uur voor een platinium trofeetje. Doe ik later wel als de GOTY uitkomt.

avatar van raymondomoes16

Game nu aan het downloaden
Binnen een half uurtje binnen

Kan niet wachten tot hij binnen is
Heb zoveel kamaraden er over horen praten die zeiden dat deze game echt top was dus en echt benieuwd

Morgen maar eens gaan gamen ^^