Silent Hill: Downpour (2012)

PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Vatra
Uitgegeven door Konami

Als een busje met gevangenen verongelukt, is Murphy Pendleton de enige overlevende. Hij moet zien te overleven in Silent Hill, dat onveilig gemaakt wordt door enge wezens. In het spel volg je Murphy terwijl hij Silent Hill ontdekt. Hier ligt het gevaar om elke hoek en daardoor moet je altijd op je hoede zijn. Gewapend met omgevingsvoorwerpen als stoelen en glazen flessen is hij in het nadeel tegenover vijanden, dus vaak is het verstandig om te vluchten in plaats van te vechten. Tijdens zijn avontuur stuit Murphy ook op de nodige puzzels, die hij op dient te lossen om verder te komen. Sommige elementen van het verhaal veranderen afhankelijk van de speelstijl van de speler.

PlayThaYard schreef:
Ben sinds vorige week bezig met Downpour. Sterk begin via Devil's Pit, maar zwakt gelijk af op het moment dat je Silent Hill betreedt. Alle huizen lijken op elkaar waarbij grootste gedeelte ook nog eens niet toegankelijk is.
Ik ben nog in eerste gedeelte en zit even vast. Wat moet ik met die politiewagen met sirene? Elke keer als ik er voor sta, verdwijnt ie en komen er 3 fockers op mij af. ik las iets over de wagen staande houden, maarre...hoe moet dat anders dan er voor staan?

Het is al weer even geleden intussen voor mij, maar als ik mij goed herinner is er in het politie station een radio waarmee je de politieauto's kunt terugroepen ofzo....?

avatar van Pikachu
Ja ,dat klopt.
Voer daar deze codes in voor een trophy en om de patrouille wagens terug te roepen.
A648
D375
C466
B557

avatar van PlayThaYard
Thnx voor de info Pikachu

Ik heb net ook dat gangenstelsel (metro?) onder de grond gevonden, maar alle deuren zijn nog op slot om in andere gedeelten boven te komen.
Klopt het dat je nog geen toegang hebt tot de andere delen van de stad? Ik loop telkens kleine rondjes bij politie op zoek naar de volgende missie cq locatie, zonder resultaat.
Ik heb wel het idee dat het huis waar je in de kelder dat pak melk ziet staan met vermist kind wellicht een plek is om verder te komen. Anyone?
En krijg je nog tips om die kluis in het eerste huisje na de takelbaan te openen? Vroegah werden automatisch aantekeningen op je map geschreven, maar net als deze kluis zie ik geen vinkje. Wel af en toe een vraagteken.

avatar van PlayThaYard
Ben weer verder! Wist ik veel dat er een haak in de tuin lag waar de ladder naar beneden moest...
Ben nu in de bibliotheek en het gaat lekker, eindelijk weer mooi sfeertje, vooral met headphone op. Op dit moment 4*

avatar van Pikachu
PlayThaYard schreef:

Haha inderdaad, ik zat toentertijd met hetzelfde probleem! Succes met de game!!

avatar van psolitsa
Het is nu al een tijdje geleden dat ik deze game heb uitgespeeld, en oh oh oh wat heb ik genoten!
Na het lezen van wat matige reviews had ik me al op het ergste voorbereid.
Maar wat viel dat mee zeg! De game begint al met een waanzinnige intro. Hierna wordt het alleen maar beter! Waar je bij de andere spellen in deze reeks wordt doodgegooid met hotels, spooky subwaytunnels, flatgebouwen en ziekenhuizen, is er in deze SH een scala aan nieuwe, intrigerende plekken. Van mijnen tot watervallen, van surrealistische klokwerken tot bibliotheken, dit spel neemt je mee op een duizelingwekkende reis door de verschillende delen van Silent Hill. Meer dan eens keer je terug naar de welbekende mistige straten, waar op elk moment een sirene kan afgaan ...
De controls zijn oké, de voiceacting is véél beter dan in de meeste SH spellen, en het spel zit vol met mindfucking. Denk aan gangen die zich telkens verlengen als je bijna bij de hoek bent, kamers die veranderen, etc.
Kortom: het is een spel met veel griezelelementen, bizarre momenten, schrikeffecten, mooie graphics, en niet te vergeten: een spannend, duister verhaal.
Een echte aanrader voor iedereen die van survivalhorror houdt!

Edit: Het spel heeft ook een aanzienlijke lengte, in tegenstelling tot Shattered Memories... Je hebt hem niet 123 uit

avatar van Starmaster501
Wat ik dan ook zo goed vond uit de oudere SH's, dat je in faltgebouwen, ziekenhuizen etc geplaatst word, is dat je gewoon naar binnen loopt zonder een idee wat je moet doen. Langzaam begin je elk kamertje binnen te gaan en ga je puzzels oplossen, spullen vinden etc en loop je wel es dik een uur door zo'n hotel zonder dat het echt saai werd.
Dat is bij dit deel denk ik niet zo, en wat meer lineair, de gebieden die jij opnoemt lijken mij ook te open en groots voor goede langdradige en sterke zoektochen, puzzels en gebeurtenissen in 1 bepaald gebied.

avatar van psolitsa
Over de puzzels kan ik kort zijn: daar zijn er genoeg van in het spel. Of ze net zo sterk zijn als in de andere delen weet ik niet.. Het is inderdaad wel zo dat dit spel wat meer linear is, het is vrij duidelijk waar je heen moet, alhoewel er in bepaalde delen (zoals de bibliotheek en de straten) wel degelijk zoek en speur werk is, zo zal ik het maar even noemen. Er zijn bepaalde plekken waar je heel goed moet zoeken en constant heen en weer moet, om te kijken of je niks over het hoofd hebt gezien. Wat jij benoemt ; daar kan ik ook wel inkomen, ik heb gister de HD remake van SH2 op de PS3 uitgespeeld, en dat blijft ook een hele sfeervolle, spannende game.
Maar dat neemt niet weg dat ik de weg, die je door DP maakt, wel vele malen indrukwekkender vind dan in voorgaande delen. Niet alleen door de graphics; ook door de verscheidenheid van de actiemomenten, de achtervolgingsstukken, de decors en natuurlijk de monsters.
Zo zit er bijvoorbeeld (ik weet niet of dit spoilers nodig heeft, maar ik doe het toch maar) een stuk in waar je (na het oplossen van een puzzel ) , in een soort toeristische mijnattractie terecht komt.. En bijvoorbeeld het stuk waar je op een helling naar beneden glijdt, en naar links of rechts moet duiken om bepaalde objecten te ontwijken
Dit zijn dan ook de stukken die het voor mij zo leuk maakt, om deze nieuwste SH aanwinst te spelen. De diversiteit, de graphics, en de nieuwe "scenery" wat erg verfrissend aandoet.
Maar nogmaals: ik snap wel wat je bedoeld. Heb je de game zelf al gespeeld? Hij is misschien wat meer linear dan de voorgaande delen, maar er zit nog genoeg speurwerk in naar mijn mening.

avatar van Starmaster501
Heb hem nog niet gespeeld, wel een en ander van gezien. Heb SH2 en 4 gespeeld die beide erg sterk waren en ik betwijfel of ik na die games hier een goed, positief gevoel over kan krijgen als ik hem speel. Maar als ik hem goedkoop vind gaat hij wel mee

avatar van psolitsa
Ahja, maar trailers doen meestal geen goed he ... Ik wist ook niet wat ik ervan moest verwachten, maar ik ben zo ontzettend opgelucht dat het het waard was om hem voor de volle pond te kopen. (Ik als SH fan , kon namelijk niet meer wachten ).

4 vind ik trouwens ook erg cool, jammer dat die alleen voor de Ps2 is Snik.

Maar: Probeer hem nou maar, en bedank me na het spelen maar voor deze gouden tip

avatar van Starmaster501
Als SH fan zou je moeten weten dat SH4 op ps2, xbox en pc te spelen is net als de andere SH's! Ik heb hem op pc. Maar wanneer ik hem gespeeld heb komen we hier op terug!

Starmaster501 schreef:

Hahaha ja met " alleen " bedoelde ik dan ook ; alleen op PS 2, en niet op de PS 3. Ik weet dat hij op de pc ook te verkrijgen is, maar ik haat games op pc spelen (except for WoW).
Maar laat mijn 12 jarige neefje nu een Ps2 hebben en door toedoen van mij ook SH verslaafd zijn.

psolitsa schreef:

Ah, goed zo

avatar van Robbert_Alberts
Silent Hill downpour lag al een tijdje op mn stapel en wachtte op het juiste moment om te spelen. De kerstvakantie leek me een uitstekend moment, doordeweeks tot in de late uurtjes door gamen.
Ondanks het storende beeld (wat op sommige momenten erg vervelend was) heb ik onzettend genoten van de game. Wat voor mij de game vooral erg sterk maakt is de sfeer en spanning. In het begin wanneer er een monster (vaak onverwachts) op je af komt dan schrok ik ook echt. De settings zien er prachtig uit. De puzzels waren wel vrij simpel op een enkeling na, waar je toch even goed moest speuren.

Zonder enige verwachtingen heeft deze game mij aangenaam verrast.

avatar van Dutch-J3ff
Eerste Silent Hill game voor mij.

En ik moet zeggen dat ik het niet echt een leuke game vond.
Plus, veel glitches, het spel loopt af en toe 3 seconden vast.