Tomb Raider (2013)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Crystal Dynamics
Uitgegeven door Square Enix en Eidos

De 21-jarige Lara Croft, die net is afgestudeerd aan de academie, zet koers naar een eiland vlak voor de kust van Japan op een reddingsboot genaamd de Endurance, welke wordt bestuurd door kapitein Conrad Roth. Enkele dagen voor hun aankomst komen ze echter in een storm terecht welke de boot compleet verwoest. De opvarenden worden in de woeste golven meegesleurd, zo ook Lara die aanspoelt op een onbekend eiland. Dit is het begin van een barre tocht, waarbij Lara op zoek moet naar de nodige middelen om te overleven.

avatar van Eliandjiee
Dit wordt mijn eerste Tomb Raider, ik ben benieuwd.

avatar van Shangri-la
Slecht begin, probeer eerst Tombraider underworld of Anniversary. Dat zijn de beste naar mijn mening.

WOW, het vervolg hierop 'rise of the tomb raider ', word Xbox-one exclusief

avatar van JacoBaco
Dat is inderdaad slecht nieuws voor mij... Maar ik verwacht dat de game uiteindelijk ook voor andere platformen uitkomt!

avatar van solidKevin
Een beetje een aparte keuze als je het mij vraagt. In dit artikel staat een reactie van Crystal Dynamics. Net zoals JacoBaco ga ik ervan uit dat Rise of the Tomb Raider naar de Playstation consoles en de PC komt. We zullen het zien.

avatar van 3bdelilah
Ik verwacht inderdaad ook een timed exclusive. Kleine kans dat er over een paar maanden geen pc en PS4 port komt, maar eerlijk gezegd ben ik er niet rouwig om als dat toch niet gebeurt. Tomb Raider speelde lekker weg, maar binnen een week was ik 't grotendeels al vergeten.

MikeMannuh
Het lijkt er toch sterk op dat dit geen timed exclusive is.

Link

Wie heeft er nou een Xbox One.

Lig er ook niet wakker van. Toch uiteindelijk niet veel meer dan een vrij slappe shooter en bovendien hebben de Sony studs nog altijd Uncharted.

Dan is dit hun antwoord daarop zeker.

Komen ze er toch vrij bekaaid vanaf.

avatar van JacoBaco
Ik vind het serieus klote... Heb erg genoten van deze Tomb Raider en ik verheugde mij al op een nextgen Tomb Raider voor de PS4. Maar geen timed exclusive... Dus niet timed wil zeggen... Alleen Xbox en NIET later ook nog op andere platformen?

Maar
Bevestigd: Rise of the Tomb Raider is tijdelijke exclusive voor Xbox - 4gamers.be

Confusie schreef:
Wie heeft er nou een Xbox One.

Ik. En vanaf September vast nog wel wat meer mensen.
Confusie schreef:

Dan is dit hun antwoord daarop zeker.

Komen ze er toch vrij bekaaid vanaf.

Tomb Raider (1996). Uncharted (2007).

Verder was dit gewoon een vermakelijke game waarin een origin story verteld werd. In het vervolg krijgen ze meer ruimte om alles groter en uitgebreider te maken. En dit een shooter? Ik heb geloof ik de hele game geen pistool vastgehad. Af en toe een boog maar grotendeels toch mensen K.O. gedreund en platforming gameplay gehad.
JacoBaco schreef:

Maar

Inderdaad, ik las het vanmiddag. Toch een timed exclusive dan en dus misschien een jaartje later op andere platforms. Ik verwacht echter wel nog meer Xbox exclusives de komende tijd. De enige manier hoe Phil Spencer de rotzooi van die malloot Don Mattrick kan opruimen is door games te kapen en zo mensen een Xbox One te laten kopen.

Een vriend van mij...

Wie koopt er nou een Xbox One.

Ga je dat nu dagelijks zeggen? Ik gok genoeg mensen, als ie volgende maand te koop is.

Ik ga er ook vast 1 halen.

Smart people

avatar van All Seeing Fish
Wie koopt er nou een Xbox One.

Ik heb er één gekocht en vervolgends verkocht.
Ik heb namelijk een PC gekocht die krachtiger is dan een PS4 en en Xbox One bij elkaar.
De games die ik op console speel komen ook uit op de PC waar ik samen met mijn Wii U momenteel voldoende aan heb.

Ik heb trouwens genoten van deze game op mijn Xbox One, op dit moment eéén van de betere titels op de Xbox One

Wie koopt er nou een Xbox One.

Obvious troll is obvious.

Zeg het al bijna twintig jaar dagelijks.

Toen ik N64 had zei ik het over Gaystation, ben er zo ene.

Uiteindelijk alsnog overgelopen.

Naar Sony dus.

En nu blijf ik erbij.

Xbox is nou eenmaal niet zo gangster.

Fanboys...

Eigenlijk bewijs je dus gewoon je eigen stupiditeit, kortzichtigheid en ongelijk door uiteindelijk over te stappen naar een systeem wat je eerst zonder reden afzeek..... goed bezig.

Human Nature ftw!

De Paradox of Choice + Emotional investment = Irrational Fanboyism.

...ben er zo ene.

Zelfkennis + Humor ...Da way too enlightenment .

Maar eh, back on topic: hij wordt dus toch multiplatform uiteindelijk, al die forum rage for naught.
Blijft wel grappig om te lezen .

avatar van Shangri-la
Mensen al die consoles vind ik maar niks, geef mij maar de pc. Ja dan maar een ouwe l..l

DMF
Tomb Raider had ik al een tijdje op de radar en toen Steam 'm voor vijf euro aanbood, was de keus snel gemaakt. In lang vervlogen tijden heb ik weleens Tomb Raider gespeeld, maar dat zijn wel heel vage herinneringen. Hoog tijd dus voor een hernieuwde kennismaking met Lara Croft en die is prima bevallen.

Mijn laptop kon 'm aan op de hoogste setting, dus het was van begin af aan genieten van de visuele pracht en praal. Het fraai vormgegeven eiland is tijdens de introductie adembenemend. De details zijn sprekend, de kleuren erg fraai en de vergezichten om van te smullen.
Graphics zijn echter van tijdelijke aard, in die zin dat je na drie uur spelen 'gewend' bent aan de graphics en je niet meer bij elk punt stilstaat om te genieten van de details. De gameplay heeft het dan al lang en breed overgenomen en ook daar is niet heel veel mis mee. Het klauteren, schieten, dekking zoeken en wat al niet meer verloopt prima en levert mooie taferelen op. Vooral de vuurgevechten zijn lekker meeslepend, ook omdat de AI je dwingt om niet constant lafjes achter dezelfde barricade te blijven zitten en te mikken op je volgende doelwit. Sommige tegenstanders blijven wel trouw in de dekking, anderen sluipen naar voren of proberen je te flanken. Ook gooien ze regelmatig met dynamiet of schieten ze vuurpijlen af, waardoor je ook gedwongen wordt te blijven bewegen en de hele omgeving te gebruiken. Het maakt de vuurgevechten spannend en op een leuke manier chaotisch. Wel moet gezegd dat de AI met ongekende nauwkeurigheid ongeveer iedere staaf dynamiet in de nek van Lara legt, waardoor het continu moeten verplaatsen wat geforceerd aanvoelt. Jammer, maar altijd beter dan steeds achter die ene steen blijven hangen en rustig iedereen omleggen. En het is natuurlijk heerlijk om de dynamiet in de hand van de klootviool te laten ontploffen met een goed gemikt schot terwijl hij 'm net rustig aan wil steken.

Rust zit er sowieso weinig in het spel, want met Lara ren je binnen no-time van hot naar her. Ik heb de verhaallijn na een uur of zeventien uitgespeeld en zat daarmee op zo'n 70% van de game, maar de rustmomenten moet je zelf creëren door even te genieten van het uitzicht of wat te exploreren. Dat wordt helaas niet heel goed gefaciliteerd, want het eiland is vrij lineair. Ook de optionele tombes zijn eenvoudig op te lossen en alle objecten die overal verspreid liggen, vereisen geen grootste speurneus om te vinden.
Na verloop van tijd wordt het ook wel meer van hetzelfde. Schieten, rennen, klauteren, schieten, even puzzelen, enzovoort. Het leveldesign blijft wel onverminderd fraai overigens. Grofweg het laatste kwart van de game heeft ook wel wat lastige stukjes, gevechten en iets lastiger puzzels, al heeft het laatstgenoemde nog steeds niet bijster veel om het lijf. Het verhaal is ook wat te lang om echt te blijven boeien.

Het zijn wat smetjes op een verder prima ervaring. Tomb Raider speelt als een geoliede machine, het vechten is vrij verslavend en het eiland ziet er fantastisch uit. De spectaculaire cut-scènes doen blockbusterachtig aan. Leuk ook hoe je gaandeweg meer over het eiland en de mysteries te weten komt. Dat had ik wel nodig ook, want na menig gevecht merkte ik dat ik mijn controller iets te enthousiast had vastgehouden nadat er ineens weer een tegenstander in mijn buurt verscheen.
Wel had er wat meer ruimte mogen zijn om echt wat op avontuur te gaan en van de gebaande paden af te wijken; hopelijk zien we dat terug in het volgende deel. Daarin zou de AI een staafje dynamiet ook best eens niet binnen een straal van een halve meter van je gooien en mogen de optionele tombes wat uitdagender.

* * * ½

Nadat ik de vorige generatie consoles in z'n geheel aan me voorbij heb laten gaan, leek het me een half jaar geleden een goed moment om weer in te stappen. Vijftien jaar nadat ik voor het eerst een PSX kreeg en maandenlang Tomb Raider 3 speelde, heb ik een PS4 gekocht en maandenlang deze Tomb Raider gespeeld (maar ipv iedere dag, nu iedere week een stukje). Het is goed bevallen! Behalve dat het leuk was om na al die tijd weer een Tomb Raider te spelen, was het leuk dat dit spel veel belangrijke ontwikkelingen uit de spellen die ik de afgelopen jaren moest missen netjes samenvatte - als een 'best of' van de 7e generatie consoles. Er is een cover systeem, een 'instincts' knop, er zijn RPG-elementen, verstopte logs met achtergrondinformatie, maar helaas ook quick time events, het eindeloos 'belonen' van spelers met een enorme hoeveelheid collectibles, en het gebrek aan een echte uitdaging.
Het sterkste punt van deze Tomb Raider is het level design: het eiland is prachtig en vaak knap verticaal ontworpen, en het is een genot om je als volleerd atleet door de omgevingen te bewegen en de lokaties op een mentale kaart vast te leggen. De levels kennen wel minder gevaren dan vroeger: waar de uitdaging in de eerste delen van de serie mn lag in het heelhuids doorkruisen van de omgevingen (met af en toe een vuurgevecht om het ritme te veranderen), schuilt nu vrijwel het enige gevaar in de soms enorme shoot-outs (waarbij het vele moorden het verhaal over het verlies van Lara's onschuld meteen ongeloofwaardig maakt). Hoewel het vechten - net als vroeger - niet tot het sterkste punt van het spel behoort, is het zwaartepunt daar in deze Tomb Raider helaas wel komen te liggen. 4*

avatar van Mitakcor
Mijn eerste Tomb Raider en ik ben prima tevreden tot nu toe. Wel vind ik de gameplay heel erg lijken op de Assassin's Creed-reeks, is het niet?

avatar van dr channard
Mwaa ik zie er niet meteen AC in, maar ik ben nog maar juist begonnen . Heerlijk spel trouwens en stom van me dat ik zo lang heb gewacht om met dit spel te beginnen.

avatar van Eliandjiee
Deze game afgelopen zomer uitgespeeld. Het was mijn eerste Tomb Raider.

Om positief te beginnen, de gameplay is heerlijk. De actie, de stealth en de keuzevrijheid hierin werken lekker. De vele QTE's vind ik niet storend maar juist wat toevoegen. Ook het upgraden van wapens is een leuk element.

Daarnaast is de sfeer op het gehele eiland en in alle levels erg lekker. Dit komt voornamelijk door de mooie omgevingen, de muziek en enkele cut-scenes.

Toen ik verder kwam in de game vond ik het wel repetitief worden. Het verhaal pakte me niet helemaal, ondanks dat deze goed in elkaar steekt. Ook de combat en gameplay had ik op een gegeven moment wel gezien. Er zaten zo ook wat saaie delen in de game.

Ik denk dat mijn negatieve gevoel bij de game komt doordat het genre en/of de setting toch niet helemaal mijn ding zijn. Het kan ook zo zijn dat dit gevoel komt doordat het verhaal gewoon simpelweg wat te langdradig en voorspelbaar is.

Ik ga voor 3,5 sterren. De game steekt goed in elkaar en heeft leuke elementen, maar echt boeien en lang de aandacht vast houden doet het niet.

dr channard schreef:
Mwaa ik zie er niet meteen AC in, maar ik ben nog maar juist begonnen .

Met de gameplay bedoel ik eigenlijk vooral het menu waarbij je dingen kan updaten, de missies kan lezen enzovoort. Bij de Assassin's Creed-reeks is dat ook in het geval, vooral het derde deel. De design van het menu in dit deel lijkt daar zelfs heel erg op.

Verder kan je net als bij Assassin's Creed ook teruggaan naar de eerdere kampen en de GPS lijkt precies dezelfde. Ik heb echt de indruk dat de ontwikkelaar van deze Tomb Raider geïnspireerd is door de AC-reeks.

avatar van dr channard
Ja als je het zo bekijkt. Ach ja ik vind games tegenwoordig allemaal een beetje op elkaar lijken

avatar van Mitakcor
Dat klopt, maar het lijkt gewoon net alsof ze het hebben nagemaakt. Ze konden toch ook een eigen design bedenken zoals die van GTA of Saints Row.

avatar van andnino
Mijn eerste Tomb Raider behalve het kleine stuk Legend dat ik speelde. Bevalt tot nu toe goed, een nogal duistere setting, en een cinematische opzet. Een zeer fraai vormgegeven Lara ook, ze doet me hier een beetje denken aan Jennifer Lawrence (misschien komt het mede door de boog, die Lawrence ook draagt in The Hunger Games). Speel nu een uurtje of twee, en het blijft interessant. Maar eens zien of het dat de hele speelduur kan blijven.

avatar van andnino
In een uur of veertien uitgespeeld. Leuk spel, vooral de vechtstukken zijn leuk omdat je zoveel opties hebt in wapens en manieren om je omgeving te gebruiken. Erg moeilijk is het echter niet, op de normal-moeilijkheidsgraad ben ik in het gehele spel niet meer dan een keer of tien in een gevecht doodgegaan. Ook de puzzels en het verkennen van de omgeving is vooral fraai vormgegeven, maar is niet echt heel moeilijk. Je gaat dan ook vrij snel door de verhaallijn heen. De interactie tussen personages is vrij oppervlakkig, en sommige teksten zijn ronduit cliché. Het verhaal is wel interessant, maar ik zou denken dat je met een sekte als de Solarii toch geen magische elementen als een zieloverdracht of "onsterfelijke" wachters nodig hebt om het verhaal interessant te maken. Zit dat in alle Tomb Raiders?

Al met al een leuk spel, en zeker qua vormgeving en geluid een prestatie van formaat, maar het verhaal had volgens mij toch echt meer ingezeten.