Tomb Raider (2013)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Crystal Dynamics
Uitgegeven door Square Enix en Eidos

De 21-jarige Lara Croft, die net is afgestudeerd aan de academie, zet koers naar een eiland vlak voor de kust van Japan op een reddingsboot genaamd de Endurance, welke wordt bestuurd door kapitein Conrad Roth. Enkele dagen voor hun aankomst komen ze echter in een storm terecht welke de boot compleet verwoest. De opvarenden worden in de woeste golven meegesleurd, zo ook Lara die aanspoelt op een onbekend eiland. Dit is het begin van een barre tocht, waarbij Lara op zoek moet naar de nodige middelen om te overleven.

avatar van LimeLou
Wat is dit? Een reboot? Het ziet er weer naar uit dat er weer een goede gamereeks verkracht wordt

avatar van bvonk
Crystal Dymanics heeft juist alleen maar goeie Tomb Raider games uitgebracht. Heb er dus wel vertrouwen in dat deze ook weer goed gaat worden.

@LimeLou
waarom denk je dat het spel opeens "verkracht" wordt? Het lijkt mij wel een leuk idee om met Lara een onbekend eiland te verkennen.

bvonk schreef:

@LimeLou

Ik weet niet ik ben gewoon geen voorstander om een gamereeks compleet qua gameplay te veranderen als het gewoon niet nodig is

avatar van Mega Man
Ben ik volledig met je eens. Zo haal je de ziel er uit en tegenwoordig lijken de games toch al veel teveel op elkaar. TR had net als andere games destijds (denk aan Shadow Man en Turok, ) een eigen smoel....maar nu zijn het meestal realistische oorlogshooters en free-roaming actiongames. Toegegeven, de latere TR delen die gemaakt waren door Core Design (met de nadruk op Angel of Darkness) waren nogal triest maar Crystal Dynamic's 'Tomb Raider Legend' leek weer meer op een Disney versie van de originele TR. De poeslieve emoties op Lara's gezichtje, de irritante opmerkingen van die gast tijdens het spelen en de lineair opzet. Tomb Raider voor stoere kids zeg maar. En dan die John Woo-achtige gevechten Gelukkig bracht 'Tomb Raider: Anniversary' voor een groot deel de ziel terug van de oude TR games. Nogal logisch natuurlijk want we hebben het hier dan ook over een remake. Toch had ik liever de originele remake, die Core had gecanceld en over gedragen had aan Crystal, willen spelen. 'Tomb Raider: Anniversary' mist heel veel secties uit de originele TR (sommige levels zijn ingekort of soms zelfs compleet verwijderd) en is bovendien ook lineair. Een mooi voorbeeld van mooiere graphics maken geen betere game. Any way, de trailer van de nieuwste episode heb ik gister bekeken. En....Tomb Raider? Waarom noemen ze de game ineens gewoon Tomb Raider? Zelfde de remake van de allereerste game had een andere titel. Nu denken veel mensen dat 'Tomb Raider' (2012) een remake is van 'Tomb Raider' (1996). Maar goed, hopelijk word deze game geen Uncharted-kloon met de zelfde Hollywood actie-momenten. En dat te bedenken dat Uncharted eigenlijk een soort van rip-off is van de TR reeks

Goed tekstje, Mega Man

Maar ik ben al van gedachten veranderd (o.a. door de teaser) die nieuwe Lara ziet er frisser en nieuwer uit. Ook stukken aantrekkelijker IMO maar nog wel met dat leuke Britse accentje

Dat hele reboot gedoe vind ik vaak erg dom, ja. Maar ik ben ook weer niet zo'n grote liefhebber van de games om te zeggen dat het 'verkracht' wordt, dat neem ik terug. Ik heb gewoon liever dat een nieuw deel in de gamereeks gewoon niet alle andere delen negeert (zoals deze doet) en de ziel en sfeer kwijt raakt (zoals volgens vele met de Resident Evil games gebeurt <--- ook al ben ik 't niet daarmee eens)

De actie vond ik juist in Legend best wel leuk op z'n tijd. Ik zou ook niet zo snel een ander systeem voor een TR game bedenken. Maar ik ben benieuwd wat ze met combat en gunfights gaan doen in dit nieuwe deel.

De vergelijkingen van Uncharted snap ik wel en met je laatste zin sla je ook best de spijker op z'n kop, maar zo ver ik weet is Tomb Raider altijd iets serieuzer dan Uncharted en ligt er in Tomb Raider minder nadruk op het hele gevoel van avontuur, maar eerder op het verkennen van mysterieuze plekken waar geen een mens eerder is geweest. Ook dit deel lijkt iets serieuzer als je zo de trailer bekijkt.

Ik ben over het algemeen niet positief over dit soort 'reboots' en 'new installments' maar ik probeer de laatste tijd het meer van de zonnige kant te bekijken. Ik bedoel , er is te weinig bekend over de game om echt te kunnen zeggen dat ze de TR-reeks zitten te verneuken. Dan vind ik die downloadable game van TR die pas uitgekomen is , groter misbruik van de reeks (aangezien die de gameplay compleet vervormd) Gelukkig was dat ook een kleine titel.

Net de trailer bekeken en ik moet zeggen, het ziet er veelbelovend uit! Prachtige graphics ook.

avatar van Hadouken
Hier ook nog wat ingame beelden bij PU-tv. Voor het eerst dat ik echt naar een nieuwe Lara uitkijk eigenlijk.

avatar van Ricxz92
Dat ziet er wel uit goed zeg.

avatar van wiiplayer
Ik heb nog nooit een Tomb Raider game gespeeld en eigenlijk lijken al die oude games mij ook niets maar dit ziet er echt mooi uit. Is dit een nieuw begin? Zo ja, dan koop ik hem misschien wel.

avatar van Naomi Watts
Uitgangspunt is anders. Dit kan je wel zien als een reboot (vandaar als subtitel Reborn ). Klinkt allemaal veelbelovend, ziet er allemaal erg polished uit en ook de cutscene beleving lijkt cinematic. Eén van de titels waar ik het meest naar uit kijk volgend jaar.

avatar van GameEvolutie
Ben echt een grote tombraider fan en heb hier dus ook echt zin in!

Mijn tombraider volgorde:

5. Tombraider Anniversary
6. Tombraider Underworld
7. Tombraider 5
8. Tombraider Legend
9. Tombraider 6 (Erg slecht deze)

Ik verwacht dat deze wel mijn 3de plek kan veroveren!

kiriyama
Ziet er inderdaad fantastisch uit! Uncharted gaat concurrentie krijgen.

MikeMannuh
Ondanks dat ik al sinds de jaren 80 games speel zijn alle Tomb Raider games aan me voorbij gegaan op de een of andere manier, maar deze game ziet er erg vet uit.

Deze serie kan naar mijn idee juist wel een reboot gebruiken. Voorgaande delen voelden met name qua actie en gunplay toch wat achterhaald aan.

Die konden mij dan ook niet zo bekoren.

spelfreak
Wow, dit spel ziet er echt zoooooo goed uit! Ik wil het hebben! Ondertussen alles trailers gezien en the final hours,.... Lang niet zo excited geweest voor een game. Is wel nog lang wachten Had hem liever rond kerst gezien.

avatar van solidKevin
Mijn eerste Tomb Raider was Legend die ik best vet vond. Toen ik de beelden van deze game zag deed het qua physics me een beetje denken aan de beelden die ik ooit van Uncharted heb gezien.

avatar van ilovePS3
eerlijk gezegd ken ik tomb raider niet dus weet totaal niet wat ik er kan van verwachten in februari krijg ik veel geld binnen dus dan gelijk iets pre-bestellen wat nieuw is voor mij, dit

SvV_Ying
Ik begin me oud te voelen als ik bovenstaande berichten lees

avatar van solidKevin
Jij hebt wel wat mooie games meegekregen die ik heb gemist .

avatar van jellecomicgek72
SvV_Ying schreef:
Ik begin me oud te voelen als ik bovenstaande berichten lees

Haha echt hé Volgens Gamekings wordt dit dé beste game van 2013 dus ben heel benieuwd. Ziet er veelbelovend uit dit.

avatar van LimeLou
Gamekings? Bestaat dat nog?

Jammer

avatar van jellecomicgek72

Waarom dat? Je wil niet weten hoe episch het is.

avatar van solidKevin
De laatste keer dat ik iets van hun heb gezien waren ze niet bepaald een licht, dus ik snap wel wat Lime bedoelt.

Ik zie af en toe op hun site nog wel eens een recensie, doen ze toch best leuk. Op tv zie ik het nauwelijks meer.

Pffffff, check dit:

Zo overleef je in Tomb Raider - Video - InsideGamer

Deze game word zoooo koning

Indrukwekkend!