Tomb Raider (2013)

Alternatieve titel: Tomb Raider: Definitive Edition

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Google Stadia

Ontwikkeld door Crystal Dynamics
Uitgegeven door Square Enix en Eidos

De 21-jarige Lara Croft, die net is afgestudeerd aan de academie, zet koers naar een eiland vlak voor de kust van Japan op een reddingsboot genaamd de Endurance, welke wordt bestuurd door kapitein Conrad Roth. Enkele dagen voor hun aankomst komen ze echter in een storm terecht welke de boot compleet verwoest. De opvarenden worden in de woeste golven meegesleurd, zo ook Lara die aanspoelt op een onbekend eiland. Dit is het begin van een barre tocht, waarbij Lara op zoek moet naar de nodige middelen om te overleven.

Vanaf deze week draait de film, gebaseerd op vooral deze game, in de bios. Benieuwd of ze er een waardig eerbetoon aan hebben kunnen maken.

Ik blijf het 2 fantastische games vinden die me jaren na uitspelen nog altijd bij zijn gebleven.

En niet geheel toevallig is vandaag de nieuwste Tomb Raider game aangekondigd: Shadow of the Tomb Raider Teaser Trailer - YouTube

Moet 14 september uitkomen, prima!

avatar van Delloo
Ik ben een echte Tomb Raider fan. Heb alle games gespeeld die er zijn van Lara Croft. Deze game vond ik echt super goed en mooi. Wel spelen op moeilijkheidsgraad moeilijk hoor. Dan zijn de vijanden echt een uitdaging om mee te vechten. Het verhaal is ook prachtig. Zeker als je bij de Extra's ook het stripverhaal leest wat vooraf gaat aan de game. Het is me nu echt duidelijk. 1 minpuntje. Ik heb alles behaald. Inclusief wapens en alle collectibles. Toch blijf ik op 99 % staan. Heeft iemand daar een oplossing voor?
Ik heb ook zojuist Shadow of the Tomb Raider gekocht. Toch eerst nog even nagenieten van nr. 1 in deze cyclus voordat ik daar aan begin.

Wil je niet eerst 'Rise of the Tomb Raider' spelen Delloo?

avatar van Delloo
Rise of the Tombraider heb ik ook al gespeeld. 100%. Deze vond ik ook echt super. Toch de 100% van Tomb Raider 2013 behaald. Via het strand moest ik naar de bunker,waar je niet snel heen kan reizen. Daar hingen nog 2 vlaggen die ik moest wegbranden.

avatar van Eraser2
Ik vind dit soort games echt heerlijk tussen al dat open wereld 'minimaal 100 uur gameplezier' geweld. Deze game zet ik aan, ik speel een vooropgezette verhaallijn vol actiemomenten door van een uurtje of 10 en dan is het klaar. Helemaal niks mis mee. Wellicht ook de opvolgers hiervan eens een kans geven als mijn backlog wat is geslonken.

Eraser2 schreef:

Doen! Het is een briljante trilogie waarbij elk deel geweldig is. Enorm van genoten.

avatar van Eraser2
Bedankt voor de tip! Tweede deel is momenteel €7,99 in ps store dus die pik vanavond maar mooi eens op.

avatar van mister-fool
Zonet Tomb Raider (2013) uitgespeeld. Ik heb mij aardig goed vermaakt. Het is een nogal een rollercoasterrit, met grote setpieces en wervelende actie, maar ook met een wat dun plotje dat voornamelijk is bedoeld om de speler van de ene naar de andere actiescene te leiden. Het is daarom grappig dat ik de meer stille momenten, zoals de optionele tombs, het geplatform rond de survivor camp, eigenlijk veel memorabeler vind. Ach ja. Het speelt i.i.g lekker, het ziet er goed uit en het is vermakelijk. Dat alleen al is afdoende voor een voldoende.

Ennn de credits rollen! Game uitgespeeld op 85% complete. Het is inderdaad een achtbaanrit meets collectathon. Het platformen is leuk en knap uitgewerkt maar de puzzels zijn nogal simpel. Ik denk dat ik de grootste uitdaging (al viel ook dat wel weer mee) vond ik de gevechten, die mooi opgebouwd zijn.

Ik speel dit soort games niet zo vaak, meest recente was The Last of Us. Ik denk dat de game mechanics hier beter uitgewerkt zijn (al kende Last of Us amper platformen en bij Tomb Raider heb ik maar 1x echt stealthy een gevecht ontweken) ..Maar de controls in Tomb Raider zijn smoother en minder clunky.

Maar goed, The Last of Us neemt je veel meer mee in het verhaal, wat dan ook ongeëvenaard goed was. Komt nog bij dat je hier ook kan zeggen van "yo, ik snap dat er haast bij is maar ik ga nog even een paar uur op speurtocht naar wat relics!" Misschien ook wel beetje appels en peren hoor..

Denk dat je deze game als mooi popcornvermaak moet zien, en als zodanig heb ik mij in ieder geval uitstekend vermaakt! 4*

Ook deze was een replay waard door een mooie en (in de aanbieding) betaalbare PS4 versie (de eerste keer speelde ik het op de vorige console generatie). Iets teveel ergerlijk gekreun en gesteun van Lara die het alsmaar moeilijk heeft, dat was allemaal iets teveel en te serieus. Maar dit was een enorme comeback van een legendarische reeks waarvan het vuur toch wat gedoofd was geraakt. Met een enorm toegenomen speelbaarheid die revolutionair is te noemen, naast lichte RPG elementen. Het verhaal is simpel, maar prima ook.