The Next Big Thing (2011)

Ontwikkeld door Péndulo
Uitgegeven door Focus en Crimson Cow

Het verhaal van The Next Big Thing begint bij Dan Murray, een brutale sportverslaggever die er een levensstijl op na houdt waarin vreemdgaan, drinken en het versieren van vrouwen centraal staat. Wanneer Murray op wonderbaarlijke wijze de mooie Liz Allaire ontmoet is dat het begin van een doldwaas avontuur. Hierbij word je denkvermogen flink op de proef wordt gesteld aan de hand van meer dan honderd uiteenlopende puzzels.

Van dit spel verwacht ik veel. Hij zal in Full HD te spelen zijn.

avatar van threeohthree
Erg vermakelijke gameplay videos, ik ben verder niet bekend met de Runaway series, maar van wat ik gezien heb zit deze game vol met randomness. Neem bijvoorbeeld het volgende Youtube filmpje, heerlijk!

Youtube Gameplay Video

avatar van Shangri-la
Ik heb deze game gedeeltelijk gespeeld en eerlijk gezegd vind ik er niet veel aan. Nu ben ik toch al niet zo'n fan van animatie en als het verhaal ook nog eens matig is heb ik al geen zin meer om verder te spelen. Waar is die oude Lucas Arts tijd gebleven, als er één uitgever is die leuke animatie games had waren zij het wel.

Pendulo is ondertussen toch een klein favorietje van me wat betreft het maken van ouderwetse adventure games. Met de erg genietbare Runaway serie hebben ze al bewezen hun mannetje te staan, en met The Next Big Thing gaan ze vrolijk op dezelfde voet verder.

Het verhaal vond ik juist behoorlijk origineel. Het draait allemaal om de baas van een filmmaatschappij die duistere plannetjes heeft met zijn acteurs. Het geheel is volledig gestoord. Veel figuren in het spel zijn monsters, je zult veel bizarre gebieden betreden en hoofdrolspelers Dan en Liz zullen het niet laten om af en toe voor een flinke grijns te zorgen. De animatie is schitterend te noemen, al ben ik misschien snel tevreden. Kleurrijk, gedetailleerd en cutscenes zijn een genot. De voice-acting draagt daar ook zijn steentje aan bij.

Het duo Dan - Liz is niet zo leuk als Runaway's Brian - Gina, maar het is een dappere poging. Dan als de stoere sportjournalist die alleen maar achter de vrouwen en bokstickets aangaat is erg leuk, terwijl Liz vaak psychisch behoorlijk de weg kwijt is. De ene na de andere verontrustende oneliner gooit ze naar buiten, niet zelden opgemerkt door haar gesprekspartners. Dis...concerting.

Wat puzzels betreft is het een beetje de standaard. Niet altijd logisch, en wanneer je de oplossing hebt gevonden denk je 'Oh ja'. Het is vooral de afwerking van het spel wat het zo leuk maakt. De manier waarop je voorwerpen bekijkt, de vertelstem die uitlegt hoe het volgende uur in het spel er uit zal zien en de leuke wereld die goed in elkaar steekt. Klein minpuntje is dat de game voor mijn gevoel aan de korte kant was. Nog korter dan Runaway in elk geval. Maar een tweede deel zou ik zeker niet afslaan.