Rayman Origins (2011)

Nintendo 3DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Rayman Origins vertelt het verhaal van Rayman en Globox in hun vroegere jaren. Toen waren het nog een stelletje pestkoppen die in hun vrije tijd het magische volk lastig viel. Rayman deelde veel liever klappen uit dan de wereld te redden. Nu luidt natuurlijk de vraag: Hoe is dit stuurloze individu en zijn blauwe metgezel het heroïsche duo geworden dat wij vandaag de dag kennen?

avatar van Dark Lord Andrew
Ja, idem dito. Rayman 2, Bugs Bunny: Lost in Time en Hype: The TImequest zijn de drie meest belangerijke gamehoofdstukken uit mijn kinderjaren. Ik speel de 3 games regelmatig weer eens uit, en ze falen er nooit in mij te blijven boeien. Rayman 2 is al helemaal een meesterwerk!

avatar van wiiplayer
Ik hoop dat ze hier weer dezelfde weg inslaan als toendertijd. Een nieuw begin eigenlijk. Hier na weer een instant classic 3D platformer.

avatar van Dark Lord Andrew
Ik denk dat een 3D platformer over-the-top achterlijk zal worden. Dat begon al met rayman 3, en ik was tamelijk telleurgesteld. Deze is ook echt gestoord, ik vind het leuk omdat het een spelletje is wat een beetje lijkt op de klassieke rayman. Ik denk dat ze helaas nooit meer de geest van rayman 1 & 2 te pakken zullen krijgen. Dat is deels ook te verwijten aan het geilen op de graphics van de casual gamer. Een spelletje als dit mag van mij er simpel uitzien, zolang het gewoon weer geweldig is om te spelen! Ik hou juist van de klassieke graphics uit oude spelletjes, het geeft een soort nostalgisch gevoel.

SvV_Ying
Review | 10 november 2011 - "Als Rayman Origins de juiste snaar ook in latere levels weet te raken dan lijkt er geen wolkje aan de lucht voor de snelle sidescroller." Met deze woorden eindigde ik vorige week mijn preview van Rayman Origins. Het fantastische leveldesign en de art-style uit de previewcode deden me hunkeren naar meer levels en die heb ik in overvloed gespeeld. Of de complete game ook de juiste snaar bij mij weet te raken lees je in de review.

Leven in de Glade of Dreams
Het leven in de Glade of Dreams gaat er rustig aan toe; Rayman chillt in een boom en stopt om de zoveel seconden een stuk fruit in zijn mik, Globox ligt vlak voor Rayman en snurkt nogal en een arme vlieg kan maar niet wegkomen bij een Teensie omdat het stevig in- en uitademen van dit wezen de vrijheid belemmert. Al deze handelingen maken nogal grappige geluidjes die samen een beat vormen. De Darktoons die onder de Glade of Dreams wonen, worden gek van het geluid en vinden het welletjes. Een bezoekje aan de bovenliggende wereld is het gevolg en hoewel Rayman dapper het gevecht aangaat, worden hij en zijn vrienden gevangen genomen. Gelukkig breekt Rayman snel uit zijn kooi en dan is het aan hem en zijn vrienden om de Darktoons te verdrijven en de gevangen genomen Electoons te bevrijden.

Prima sfeerproever
De openingsscène van Rayman Origins is apart maar een prima sfeerproever en toont een aantal belangrijke punten: de opvallende art-style, grappige humor en idem dito sound en Rayman staat weer echt centraal. Origins gaat duidelijk terug naar de roots van de serie. Een goed besluit, want ondanks de bekendheid van onze vrolijke vriend met zijn zwevende ledematen is hij bij sommigen uit het oog geraakt door enkele minder geslaagde games. Gelukkig is dat nu verleden tijd want dit is echt weer Rayman zoals op de PS1. De opening brengt voor nieuwkomers wel wat onduidelijkheid met zich mee; er wordt niks verteld of uitgelegd en hierdoor word je in het diepe gegooid. De Rayman-termen vliegen je al snel om de oren zonder dat je er iets van weet. Kleine kanttekening die met het vorderen van de game wel een steeds mindere rol speelt.

Art-style of the year?
Iets dat echter niet mogelijk was op de PS1 toen Rayman 15 jaar terug debuteerde is de art-style van Origins; 1 van de sterkste punten van de game. De Glade of Dreams wordt nu dan wel bevolkt door duister gespuis, de wereld is nog steeds een ontzettend mooie plek. De full-HD graphics zijn bijzonder scherp en kleurrijk en zowel het 2D-gebied als de achtergrond zijn echt magistraal mooi. Misschien is een Game of the Year-nominatie voor Origins iets te ver gezocht, maar het kan zeker genomineerd worden voor de game met de mooiste artistieke graphics van dit jaar.

Glade of Dreams
In totaal telt Rayman Origins meer dan 60 van deze zeer mooie levels over 12 werelden. In elke wereld leert Rayman een nieuwe vaardigheid die hem verder helpt met zijn missie, denk hierbij aan de mogelijkheid om te vechten, te vliegen door de haren als propeller te gebruiken of door te kunnen krimpen. Elk level heeft 6 Electoons; 5 van de 6 zijn te krijgen door het verzamelen van Lums en het vinden van geheime gebieden en 1 Electoon krijg je sowieso aan het eind van elk level. Elke wereld heeft zijn eigen thema; zo is de Jibberish Jungle zoals de naam al zegt een jungle-gebied en ziet het hier erg groen, andere werelden draaien bijvoorbeeld om ijs, vuur of andere natuurvormen. Met de variatie zit het dus wel goed.

2D platformer pur sang
In de levels is het zoals we van Rayman kennen taak om zoveel mogelijk Lums te verzamelen en Electoons te bevrijden. Het is een 2D-platformer pur sang en bestaat vooral uit het springen, rennen en afrekenen met Darktoons. Met een aantal aanvallen, waarvan schoppen en stompen de belangrijkste zijn, kan Rayman deze figuren uit de weg ruimen. In de basis is de gameplay dus gewoon wat je van een platformer verwacht. Het woord ‘gewoon’ is in het geval van Rayman Origins echter volledig misplaatst, want waar ik net al enthousiast was over de art-style, is het leveldesign voor zover mogelijk nóg indrukwekkender en maakt de game zoveel meer dan gewoon.

Fantastisch leveldesign
De gameplay komt namelijk helemaal tot zijn recht door het fantastische leveldesign van Origins dat zonder te overdrijven in elk level wel 1 of meerdere ‘wauw-momenten’ kent. De levels zitten vol met perfect in elkaar overlopende elementen waar Rayman bijvoorbeeld vanuit een sprong in een waterstroming belandt, waar hij op het goede moment uit moet springen en dan via springkussens een hoger gelegen platform bereikt, waar er weer iets op hem staat te wachten. Met een beperkt aantal gameplay-elementen als springen en rennen weet elk level toch weer uniek te zijn door dit sterke staaltje leveldesign.

12 unieke werelden
Elke wereld heeft zoals gezegd zijn eigen thema en hierdoor krijgt leveldesign steeds een andere lading. In het jungle-gebied zijn het vooral springbloemen en waterstromingen en in een woestijn-georiënteerd gebied waarbij muziek een grote rol speelt zijn de springbloemen vervangen door de trommels van een drumstel en de jungle-achtige ondergrond door een bodem van pianotoetsen of de snaren van een gitaar. De kern blijft dus intact, maar door de andere invulling en verschillende elementen die dit met zich meebrengt zijn alle werelden zeer uniek en verschillend van elkaar.

Het klopt gewoon
Het design klopt gewoon helemaal; soms betreed je een gebied vol elementen als platforms, waterstromingen, springbloemen en Lums en voordat je eigenlijk tijd hebt om te kijken hoe je ze moet verzamelen heb je ze al omdat Rayman vanaf de eerste sprong in treinvaart van de ene situatie in de andere overgaat. Een stukje level dat ongetwijfeld lang duurt om in elkaar te knutselen, maar voor de speler in een mum van tijd voorbij is, met vaak een kort maar krachtig ‘wauw’ tot slot. Leuke verrassing in het design is ook de aanwezigheid van meerdere ‘lagen’ in levels. Zo zal Rayman soms van laag veranderen waardoor hij het beeld in lijkt te komen. Het gebied waar Rayman liep wordt verdrongen naar de achtergrond en maakt plaats voor een ander en net zo mooi gebied.

Kinderachtig?!
Vrolijke kleurtjes, aparte geluidjes en ‘puntjes pakken’ geven sommigen nog wel eens de indruk dat Rayman-games kinderachtig zijn. Als je met die instelling de game in gaat, kom je van een koude kermis thuis. Elk level heeft een aantal verborgen gebieden en zo’n 200 tot 350 te verzamelen Lums. De volle 100% halen, zal zelfs de geoefende gamer elk level toch minimaal een tweede playthrough kosten of wellicht nog wel meer. Het vinden van de geheime gebieden en de gouden munten die staan voor 25 Lums, doet ook zeker een beroep op een goede concentratie, behendigheid en zelfs op de stressbestendigheid. Vooral de gouden munten vinden, gaat vaak gepaard met een paar moeilijke sprongen die je nog wel eens tot waanzin kunnen drijven.

Co-op is fun
Om het puntjes verzamelen iets makkelijker te maken is er de mogelijkheid om op elk moment offline co-op te spelen. Heb je een aantal punten gemist, dan kan je kameraad ze wellicht nog pakken die iets achter je loopt. Co-op is niet alleen makkelijker om punten te pakken, het is ook gewoon een leuke toevoeging waardoor je de bijzondere levels van de Glade of Dreams met maximaal 4 man kunt ontdekken; Rayman, Globox en 2 Teensies. Per personage zijn er ook een aantal verschillende kostuums zoals de blauwe Rayman. Het blijven dus 4 personages, maar door het andere uiterlijk kan je met zo’n 15 verschillende verschijningen spelen.

Plus- en minpunten

+ Old-shool Rayman-game!
+ Prachtige art-style
+ Uniek en fantastisch leveldesign
+ Co-op is een leuke toevoeging

- Voor nieuwkomers soms onduidelijk
- Levels compleet voltooien soms erg pittig

Conclusie
Rayman Origins doet de naam Rayman weer de eer aan die het verdient. Het is een uitstekende game geworden die gameplay, uniek leveldesign en idem dito graphics of een fantastische wijze combineert en er 1 geheel van smeedt. Om met standaard platform-gameplay als rennen en springen toch meer dan 60 levels op een unieke wijze weten in te vullen is een moeilijker opgave, maar Origins slaagt daar met vlag en wimpel in. Voor zowel fans als nieuwkomers: Rayman Origins is tot nu toe de beste platform-titel van het jaar en weer eens wat anders dan de zoveelste realistische shooter of adventure game, dit kan moeilijk een teleurstelling zijn.

8/10

Bron: Gaming Only

Fans kunnen zich in de handen beginnen wrijven...
De review van IGN is uiterst positief over deze game: Rayman Origins Video Review

avatar van LimeLou
wiiplayer schreef:
Als je Rayman 2 nu speelt zal het voor jou misschien niet meer zijn als een leuke game maar voor mij is het de belangrijkste game uit mijn jeugd en waarschijnlijk de reden dat ik nu hier op deze site zit te typen.

Hoe weet je nou of ik het gewoon 'leuk' zal vinden of niet? Ik zie vanzelf wel

avatar van Dark Lord Andrew
Ik heb de demo gespeeld, maar de controls zijn zo overgevoelig dat ik het eigenlijk niet te spelen vind. Misschien ben ik de stroefe controls van rayman 1 gewend, maar dit vind ik niet te doen.

avatar van wiiplayer
Ik vind het een rare opmerking. Hoezo overgevoelig?

spelfreak
als je rayman 1 en 2 hebt gespeeld is dit echt het ultieme jeugdsentiment, rayman 1 en 2 waren een van mijn eerste games ever, en veel van de dingen uit de demo al zou ik nooit zo uit mijn gedachten kunnen ophalen maar nu ik ze zag was het toch wel even: o ja (foto's,roze beest op rijden en die kleine ronde mannetjes redden)

avatar van Starmaster501
Heb de demo even gechecked op de 360 en ik was bang voor de besturing die misschien met de D-pad zou gaan. Gelukkig gaat hij gewoon via het pookje en het speelt allemaal lekker. Verder is Rayman weer helemaal terug met zijn melige deuntjes en levels. Dit word wel een koop voor mij! Ben tenslotte opgegroeid met alle Rayman spellen! (Van de Rabbids alleen het eerste deel de rest kan me geen reet boeien)

avatar van wiiplayer
Deze game moet je wel spelen met de pijltjes vind ik. Met de analog stick vind ik sowieso kut bij 2D

avatar van Starmaster501
Klopt, maar ik weet niet of je een 360 hebt maar daarop zijn de pijltjes zo bagger als wat, om mee te spelen... Het speelt gewoon niet. Daarom ben ik blij dat ze de analoge stick gebruiken.

avatar van wiiplayer
O ja klopt die pijltjes op de 360 zijn kut. Nee ik heb gewoon een playstation en daarop speelde ik vroeger ook al wel Rayman 1. Die was ook 2D

Ik wil deze game echt kopen aan het eind van de maand maar ik heb geen werk en bovendien geen geld. Ik moet ook nog geld hebben voor vuurwerk volgende maand

avatar van Starmaster501
Rayman 1 had ik op de Pc die natuurlijk erg leuk was. Ik heb de rest van de Rayman spellen

(R2/RR, R3, RM, RRR) Op de Ps2... Wat een hoop R'en hebben die Rayman spellen zeg...

De referentie naar Angry Birds in de Demo was wel lollig gedaan btw xD

wiiplayer schreef:
Ik vind het een rare opmerking. Hoezo overgevoelig?

Als je loopt en springt vliegt je poppetje alle kanten op. Het is mij een beetje tè precies.

avatar van Evil Eye
beetje gameplay zitten kijken op youtube, en het kleurrijke en "frisse" gevoel bij de game is aantrekkelijk, in tegenstelling tot mario heeft het iets kunst-achtigs waardoor het hier wel werkt en de humor is flauw maar past goed bij het geheel. Maar ik denk wel dat de game na een half uur spelen ofzo gaat vervelen, en dat dat steeds erger wordt totdat ik na anderhalf uur ofzo echt de game wel gehad heb en niet de behoefte heb het uit te spelen... da's mijn 1e indruk na een walkthrough part 1 op youtube gezien te hebben. Dus misschien een leuke aanschaf om uit de budgetbak te halen.

Zojuist de collector's edition gepreordered. Bevat ook een 50 pagina's tellend boekje artwork en de soundtrack verpakt in een mooie doos. Tientje meer, als we toch geld uitgeven...

Ik denk dat ik de game ook ga halen alleen al als ik rayman zie krijg ik toch wel zin in de game is toch iets uit je jeugd.

AvMerode
Was van plan om NFS The Run aan te schaffen, maar deze rayman ligt me toch meer.
Ben opgegroeid met platform games en heb Rayman Revolution (deel 2) echt van onder tot boven kaal gespeeld in 2002, dus kan hem niet laten liggen.

Moet alleen nog 3 tot 4 dagen wachten.

Hadouken schreef:

Kan je mij die pagina linken a.u.b.?

wiiplayer schreef:

Kan je mij die pagina linken a.u.b.?

Here you go: http://www.zavvi.nl/games/platforms/ps3/rayman-origins-collector/10550780.html[/url] Haal hier wel vaker games, sowieso erg goedkope prijzen.

avatar van wiiplayer
Het is toch wel mogelijk om de verhaallijn met twee mensen te spelen toch? Net als bij Little Big Planet zeg maar.

Jup, t/m 4 spelers.

avatar van wiiplayer
Gelukkig, werd al bang dat je alleen speciale co-op levels met meerdere mensen kon doen.

avatar van Brains
De demo is trouwens bril-jant! Prachtige stijl, variatie en muziek wisten we al van de trailers maar het speelt ook heerlijk. Ga deze ook snel eens halen - volgens mij is 'ie vandaag al te krijgen.

Brains schreef:

Hoe kom je daar bij?

avatar van Brains
Volgens de site van Nedgame hebben ze 'm al. Ook bol.com levert 'm al, dan heb je 'm morgen. Zal me dus niet verbazen dat elke gemiddelde game retailer 'm al in de schappen heeft liggen.

Nice!
Ik heb geen geld.
Kut!

AvMerode
Weet iemand of ie al bij mediamarkt ligt?

avatar van wiiplayer
Ik zag hem vandaag nog niet bij de Mediamarkt liggen.