
Rayman Origins (2011)
Xbox 360 / PlayStation 3 / Nintendo Wii / PC / PlayStation Vita / Nintendo 3DS / Macintosh
Platform
single player / multi player (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft en Feral
Rayman Origins vertelt het verhaal van Rayman en Globox in hun vroegere jaren. Toen waren het nog een stelletje pestkoppen die in hun vrije tijd het magische volk lastig viel. Rayman deelde veel liever klappen uit dan de wereld te redden. Nu luidt natuurlijk de vraag: Hoe is dit stuurloze individu en zijn blauwe metgezel het heroïsche duo geworden dat wij vandaag de dag kennen?
- nummer 145 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=MvhwWXF-LfU
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
tja
maar, nog veel succes met het spelen van andere games

Mijn Conclusie:
Na de game te hebben uitgespeeld, moet alleen de Living Dead Lvl nog

" Nog nooit speelde ik een Rayman game ( op die rabbits na ). Zag het als het zoveelste platform spelletje ( en het was van Playstation


Lees wel overal dat dit de beste Rayman is ( klopt dat? ).
Laat ik beginnen met het lvl design, wat is dit ongeloofelijk mooi ingekleed, de makers hebben veel oog voor detail gehad en je ziet dat dit gewoon met liefde is gemaakt. Zelden was een 2d side-scroler met her en der 3d effecten, zo mooi. ( vergelijkbaar met Viewtiful Joe, donky kong country etc ).
De moeilijkheidsgraad is ook zeer hoog, let wel, dit is ook zo als je niet alles op 100% wil behalen, hetgeen dan wel het eea iets versimpeld. Maar de leercurve is subliem. Ik speelde dit uren en uren achter elkaar, daar de maker het zo neerzet dat doodgaan niet erg is ( heb daar normaal een hekel aan ). De Game blijft je aanzetten tot nog een poging en nog een en nog een etc etc. Dit daar je altijd wel weer iets verder komt en erachter komt dat die ene sprong net even anders moet.
Ik merkte wel dat de controls niet altijd even scherp waren en soms iets te wensen over lieten, kwa sprongen en wall runs/jumps, maar dit kan ook aan mij hebben gelegen

De levels zelf waren ook erg mooi, als eerder aangehaald, maar her en der was het eea wat repetitief ( niet storend ). De verandering lag hem meer op water/sneeuw/zon/woestijn etc. Toch bleven ze interesant door de uitdaging van het verzamelen van Lums en door verschillen van net even weer iets anders neerzetten als trommels om hoger te springen, wind om te vliegen en dan had je natuurlijk nog de mosquito lvl's

De sfeer is zeer zeer levendig overall, door de kleuren, karakters, lvl's, vijanden en met name de muziek. Voor de muziek even een diepe diepe


Enig smetje op de game, zijn de eindbazen. De ene keer veel te makkelijk en soms weer te moeilijk, maar nergens worden ze echt uitdagend dan wel interesant, jammer.
Ik heb enorm genoten van deze game en het heeft wat uurtjes van mijn game tijd inbeslag genomen, maar telkens weer keerde ik terug en bleef ik doorspelen. Eindelijk weer eens een game met een 'echte' uitdaging.
Ik zal nu anders naar de Rayman games kijken en volgen

Deze game krijgt van mij een dikke dikke en welverdiende 4,5 *
goede review, maar ik vind dit niet de beste rayman, de ervaring die ik voorgeschoteld kreeg bij deeltje 2 ( je kan ook zoeken naar Rayman Revulution dan heb je hem op de ps2) is onevernaard, alles klopte aan die game, als je die ooit op de kop kan tikken, twijfel geen seconde aan hengel hem binnen.
Je zegt dat alles aan Rayman 2 klopte maar dan vertel je die jongen om Rayman Revolution op te zoeken, een versie van Rayman 2 die stukken minder is. Gewoon Rayman 2 (ps1 / pc ) zoeken Liefst PC...
revulution is makkelijker te vinden, hoewel je gelijk hebt dat de normale versie, net een stukje beter is, deeltje 2 is verreweg het beste deeltje.
2-dimensionale, platte spellen is iets uit de jaren 80 en de jaren 90, de tijd waarin veel computers nog niet snel genoeg waren om mooie 3-dimensionale spellen aan te kunnen. Tegenwoordig zijn bijna alle spellen 3-dimensionaal. Je hebt wel 2-dimensionale spellen, maar dan betreft het vooral hele kleine spelletjes, zoals mijnenveger of battle snake.
Ondanks de enorme stap terug die UbiSoft gemaakt heeft, is dit evengoed een heel leuk spel om te spelen op de Nintendo Wii, vooral als je speelt met meerdere spelers. De bewering dat dit spel zeer moeilijk zou zijn klopt niet, het is best makkelijk. Ik speel dit spel samen met mijn jongere zusje. Het leuke is, als één van ons opgeblazen wordt, kan de andere speler dat ongedaan maken. Als er dan een stukje is dat moeilijk is, ga ik zelf verder terwijl mijn zusje achterblijft zodat ze dan wordt opgeblazen, naar mij toekomt en ik haar weer normaal maak. Dat noemen wij: teamwerk. Ik heb tijdens het spelen wel heel erg het gevoel heb alsof ik een spel uit 1995 speel, maar dat vind ik niet erg, want ik ben niet zo'n gameverslaafde met de absurde gedachte "oud = automatisch ook slecht". Oude spellen kunnen ook heel leuk zijn. Sterker nog, in veel gevallen zijn oudere spellen juist leuker dan de nieuwere. Zo is Grand Theft Auto Vice City vele malen leuker dan Grand Theft Auto IV, is Need for Speed Hot Persuit leuker dan Need for Speed Most Wanted, is Rayman 3 Hoodlum Havoc leuker dan Rayman Origins en... Er zijn nog veel meer andere voorbeelden op te noemen.
Hopelijk komt deze regressie alleen van UbiSoft, want het zou te erg voor woorden zijn als andere spelletjes-bedrijven hetzelfde zouden doen. Dan krijgen we een Grand Theft Auto 6 dat er hetzelfde uitziet als Grand Theft Auto II, een Call of Duty dat eruit ziet als dit en Need for Speed dat eruit ziet als dit.

2D is juist weer helemaal hip (Nooit "uit" geweest, 3D zal het tevens nooit vervangen) en deze game had nooit in 1995 gemaakt kunnen worden.


Waarom vond je het zo oud aanvoelen als ik vragen mag? Door de gameplay of de graphics?
Zo wel, mijn oprechte excuses aan de heer Wiering, maar ik vind 't echt rare redenaties.
Aan de andere kant is het wel onderhoudend,,,
Ik ben er nu echt uit. Je bent een troll.

2D is juist weer helemaal hip (Nooit "uit" geweest, 3D zal het tevens nooit vervangen) en deze game had nooit in 1995 gemaakt kunnen worden.
Hoe kom jij erbij dat ik een "troll" zou zijn? Dit is de echte wereld, geen sprookje!
3D heeft 2D allang al vervangen. Dat is al jaren geleden gebeurd. Heel veel spellen hebben een overstap gemaakt van 2-dimensionaal naar 3-dimensionaal. Zo betrad Rayman de 3-dimensionale wereld met Rayman 2 The Great Escape, Grand Theft Auto met Grand Theft Auto III en heeft de Russische tekenfilm Luntik ook een overstap gemaakt van 2-dimensionaal naar 3-dimensionaal. Bovendien, bijna alle nieuwe spellen zijn gewoon 3-dimensionaal in plaats van 2-dimensionaal.
Daarom vind ik het ook een schandelijke achteruitgang dat Rayman nu weer 2-dimensionaal is. Dit had makkelijk een spel kunnen zijn uit 1995. Kijk dan: het is volledig plat! Er is geen diepte. Je kunt alleen naar links en rechts lopen, springen, duiken, vijand opblazen, Electoons bevrijden etc. Rayman 3 Hoodlum Havoc is volledig 3-dimensionaal, wat een veel groter gevoel geeft tijdens het spelen en waardoor er veel meer ruimte overblijft voor meer vijanden en geheimen. In 2-dimensionale spellen begint het beeld al heel snel te compact te worden als je er teveel plaatst, waardoor je het steeds op moet schuiven naar rechts toe.
De eerste bonusgame van Rayman 3 Hoodlum Havoc ziet er hetzelfde uit als de eerste Rayman en is ook 2-dimensionaal. Maar ja, dat is een bonusgame, niet het spel zelf. Bovendien is Rayman, de punten en sommige vijanden hierin nog gewoon 3-dimensionaal.
Volgens mij is hij geen troll maar heeft hij down syndroom of zo. Wtf is deze shit, serieus?

Nee, ik denk niet dat Brains het downsyndroom heeft.
Of hij houdt gewoon niet zo van 2D platformers?

Waarom vond je het zo oud aanvoelen als ik vragen mag? Door de gameplay of de graphics?
Ik vond het zo oud aanvoelen door het feit dat het spel 2-dimensionaal is, dat het gewoon volledig plat is. Er is geen diepte te bekennen. Je kunt alleen naar links en rechts lopen. Zelfs de personages en de punten die je moet oppakken zijn volledig 2-dimensionaal. Het spel ziet er precies uit zoals heel veel andere spellen eruit zagen in de jaren 90: 2-dimensionaal. Als ik in het echte leven zo'n type spel tegen zou komen, en ik zou te horen krijgen dat het uit 2011 komt, zou ik dat simpelweg niet geloven.
Nog triester is nog wel dat Rayman Origins, een volledig 2-dimensionaal spel, zwaardere systeemeisen heeft dan Rayman 3 Hoodlum Havoc, een spel dat volledig 3-dimensionaal is. Hoe krijgen de makers van Rayman het toch voor elkaar om een 2-dimensionaal spel zo zwaar te maken?
Dat is hetzelfde als ik een 2-dimensionaal spel zou maken met 2 springende blokjes met de volgende minimale systeemeisen:
Windows Vista/7/8, DirectX 11, Intel Core i7 processor, 3 GB videogeheugen, 8 GB RAM-geheugen.
Dan denk je ook: "What the fuck!".
Rayman 3 Hoodlum Havoc bijvoorbeeld, een spel uit 2003, is volledig 3-dimensionaal en voelt aan als een zeer modern spel dat vorige maand is uitgekomen. Alles is mooi 3-dimensionaal, hoog kwaliteit, prachtige animaties en visuele effecten, zeer goede gameplay, veel beeldjes per seconde als je een snelle computer hebt en de personages praten tegen elkaar. Alles ziet er redelijk normaal uit, terwijl Rayman Origins er nog absurder uitziet dan de allereerste Rayman. Echt, als er een poppetje schreeuwt in Rayman Origins, ziet dat er afzichtelijk uit. Rayman 3 Hoodlum Havoc heeft nog prachtige minigames en je hebt in de levels veel geheimen die je kunt ontdekken en die heel goed verstopt zitten. Je hebt zelfs geheimen die verwijzingen bevatten naar personages van een eerder Rayman-spel, Rayman 2 The Great Escape. Zo heb ik in The Longest Shortcut een standbeeld van Ly de fee gezien en heb ik in Hoodlum Headquarters een standbeeld gezien van de Robot-piraten uit Rayman 2 The Great Escape, inclusief Razorbeard.
Mijn conclusie was niet alleen gebaseerd op dit bericht. Lees vooral zijn andere reviews... dat kan toch haast niet dat dat allemaal serieus is?
Zo wel, mijn oprechte excuses aan de heer Wiering, maar ik vind 't echt rare redenaties.
Wat vind jij zo raar aan mijn redenaties? En wat mankeert er aan mijn andere reviews?
Waarom dit spel zo zwaar is is simpel. De game maakt gebruik van meerdere lagen, hoge resolutie textures en er worden tevens post-proces effecten toegepast (die in 1995 nog niet technisch mogelijk waren of de videokaarten nog te traag). Dit is zwaar voor de videokaart. De grap is namelijk dat 3D niet per definitie zwaarder is dan 2D. Zeker met huidige generatie videokaarten niet meer.
Dit hebben ze gedaan om zo mooie handgetekende omgevingen in een zo hoog mogelijk resolutie te kunnen weergeven. Dat jij dit niet zo ziet is dan ook erg jammer. Ik denk dat de meeste mensen dit dan ook helemaal niet als een achteruitgang zien, maar juist als een vooruitgang. Ik wil hier niet mee zeggen dat alle games 2D moeten worden, maar dat er best meer van zulke mooie 2D games mogen komen en dat niet elk spelconcept goed werkt in 3D.
Bovendien worden er ieder jaar nog steeds heel veel mooie 2D games uitgebracht, dus om te denken dat dit ouderwets is is niet gegrond.
1. Het heeft geen verhaallijn: -0,5
2. Op een gegeven moment worden er om een bepaald aantal Electoons gevraagd om verder te kunnen spelen. -0,5
Ik verlaag mijn score van 4.0 naar 3.0.
In Rayman Origins proberen de makers van het spel je overal te trollen door schedelmunten te plaatsen op plekken waar je niet eens bij kan. Op sommige plekken kun je erbij, bij sommige plekken niet. Ik ben niet zo'n iemand die een innerlijke dwang heeft om alle punten op te pakken. Ik ga niet 200 keer achter elkaar dood om wat extra punten te pakken, dat je uiteindelijk toch niet lukt. Ik ga gewoon verder en bevrijd dan maar wat minder electoons. Het interesseert mij eerlijk gezegd niet eens, als ik maar verder kom en plezier beleef tijdens het spelen. Blijkbaar is het bevrijden van die electoons en het oppakken van punten VERPLICHT om verder te kunnen. Ik HAAT dat soort spellen. In Rayman 2 The Great Escape kun je gele lums oppakken zonder dat je ze echt nodig hebt, want ik heb het spel kunnen uitspelen met nog lang niet de 999 lums. In Rayman 3 Hoodlum Havoc heb je die punten ook niet nodig om het spel uit te spelen: ze dienen alleen voor het uitspelen van bonusgames.
Ja, en Rayman Origins heeft geen verhaallijn. Je ziet alleen een introfilmpje dat extreemslecht geanimeerd is, en verder eigenlijk niks. Er is geen eindfilmpje. Je moet de wereld niet redden. Er is geen serieuze eindbaas.
Ik hield het mezelf lekker makkelijk om door te gaan, waar ik zeker plezier in beleefde samen met mijn kleinere zusje. Nu ik erachter ben dat ik die lums MOET oppakken om verder te kunnen en anders diezelfde levels moet herspelen om alsnog die punten op te pakken, beleef ik een stuk minder plezier aan dit spel. Die prettige sfeer die dit spel eerst gaf, is gewoon in één klap volledig verziekt door die achterlijke en nergens op slaande gele/rode lums en gele poppetjes van blijheid.
Ik vind het gewoon triest, diep triest. Na de schandelijke teruggang naar 2-dimensionaal, het eruit filteren van het verhaallijn, de bizarre animaties, de vele pogingen op de speler te trollen met schedelmunten op plekken waar je niet bijkan etc was ik tenminste blij dat het spel evengoed redelijk te spelen is en dat het zelfs leuk was om te spelen. Ondanks dat dit spel natuurlijk veel minder is dan Rayman 3 Hoodlum Havoc, Redcat Spookkasteel, Rayman M, A2 Racer 4, Amsterdoom etc, had het nog een flinke pluspunt dat ervoor gezorgd heeft dat dit spel evengoed leuk is en ik het 4 sterren had gegeven. Nu is zelfs het enigste element dat dit spel leuk maakt verziekt. Ik heb als voordeel dat ik zo geniaal ben om niet in de vuile grapjes van UbiSoft te trappen met die schedelmunten en punten die zich op onbereikbare plaatsen bevinden, maar blijkbaar moet ik dat alsnog doen.
Het is voor mij gewoon de druppel. Dit spel bevat alleen maar regressies. In ieder mogelijk opzicht is dit spel er keihard op achteruit gegaan. Om maar een paar dingen te noemen:
- De teruggang van 3D naar 2D.
- De bizarre animaties, slecht geanimeerde filmpjes
- GEEN VOICE-ACTING. Net zoals in Rayman 2 The Great Escape: rare geluiden met tekst erbij.
- Geen verhaallijn, geen serieuze eindbaas
- Je wordt gedwongen om vele keren dood te gaan om lums en schedelmunten te pakken.
En gelukkig, ooh, GELUKKIG, heb ik dit spel niet gekocht. Ja, dat lees je goed. Ik heb dit spel NIET gekocht. Ik heb een Engelse versie van Rayman Origins voor de Nintendo Wii gedownload in de vorm van een WBFS-bestand met een torrent-client, want ja, zo geniaal ben ik wel. Ik ben geniaal. Ik mag gerust zeggen, zeer geniaal.
UbiSoft denkt zeker dat ik stom genoeg ben om naar de winkel te gaan en me scheel te betalen voor een spel dat nog niet eens één euro waard is. Ja, mij heeft UbiSoft niet kunnen oplichten. Lekker voor ze! Mijn oma had in 2003 wel Rayman 3 Hoodlum Havoc gekocht, maar goed, dat spel is het gewoon waard om gekocht te worden. Rayman 3 Hoodlum Havoc had ik hiervoor, ergens in 2001 of 2002, ook gratis gekregen bij de aankoop van prins-koek als demo-versie. Tegenwoordig zie ik nergens meer demo-versies van videospelletjes, dus waarschijnlijk is men daarmee aan het stoppen.
Oplichters vind je tegenwoordig overal. Zo verkoopt men DVD's van films die voor 30% gevuld zijn met achterlijke reclame en propaganda van Stichting BREIN en BAF. Ze verkopen computerspelletjes voor een schandalig dure prijs waarbij je bij de installatie wordt lastiggevallen met achterlijke registratiecodes, activatiecodes, licentieovereenkomsten, verplicht registreren en andere onzin. Geen Internetverbinding = pech. Je MOET de CD-ROM of DVD erin hebben zitten om het spel te kunnen spelen, en als je het op een andere computer installeert, krijg je de melding "activatiecode is reeds in gebruik". Als je na uren lang moeite bij de installatie het spel eindelijk geïnstalleerd hebt, draait het stomme spel met 3 beeldjes per seconde... Echt, tegenwoordig maken ze voornamelijk troep. Muziek-CD's zitten meestal niet vol troep en propaganda, maar die zijn gewoon veel te duur. 15 euro voor een CD met een paar liedjes erop vind ik gewoon krankzinnig.
Ik heb gewoon medelijden met mensen die Rayman Origins daadwerkelijk gekocht hebben en er nu achter zijn wat voor troep het eigenlijk is. Dan zitten ze in zo'n situatie: "Ja, dit is eigenlijk gewoon vuilnis, maarja, ik heb er wel 20 euro voor betaald, dus laat ik het toch maar gaan spelen". En dan zitten ze met een rood hoop voor hun console.
Wist je trouwens dat men op rommelmarkten videospelletjes verkoopt uit 1994-2004 voor één of twee euro en die gewoon 30 keer zo leuk zijn dan de huidige troep die men verkoopt voor 30 euro? Dat is gewoon ongelofelijk. Mensen met de debiele gedachte "duurder = beter" zouden eens een bezoekje moeten brengen aan dit soort rommelmarkten.
De redenen dat dit spel niet in 1995 gemaakt had kunnen worden noem je net zelf al. De systeemeisen.
Waarom dit spel zo zwaar is is simpel. De game maakt gebruik van meerdere lagen, hoge resolutie textures en er worden tevens post-proces effecten toegepast (die in 1995 nog niet technisch mogelijk waren of de videokaarten nog te traag). Dit is zwaar voor de videokaart. De grap is namelijk dat 3D niet per definitie zwaarder is dan 2D. Zeker met huidige generatie videokaarten niet meer.
Dit hebben ze gedaan om zo mooie handgetekende omgevingen in een zo hoog mogelijk resolutie te kunnen weergeven. Dat jij dit niet zo ziet is dan ook erg jammer. Ik denk dat de meeste mensen dit dan ook helemaal niet als een achteruitgang zien, maar juist als een vooruitgang. Ik wil hier niet mee zeggen dat alle games 2D moeten worden, maar dat er best meer van zulke mooie 2D games mogen komen en dat niet elk spelconcept goed werkt in 3D.
Bovendien worden er ieder jaar nog steeds heel veel mooie 2D games uitgebracht, dus om te denken dat dit ouderwets is is niet gegrond.
Dit spel heeft geen meerdere lagen. Het heeft gewoon één laag. Soms verandert die laag doordat Rayman naar de achtergrond springt. De "hoge" schermresolutie van dit spel valt reuze mee. Ik kan de pixeltjes nog gewoon zien op ons grote TV-scherm tijdens het spelen. Ik weet niet wat post-proces betekent. Wel heeft Rayman Origins meer animaties dan de eerste Rayman, maar het blijft een 2-dimensionaal spel. Rayman 3 Hoodlum Havoc ziet er veel mooier uit dan Rayman Origins, in elk mogelijk opzicht, en het is volledig 3-dimensionaal. Dat spel vereist een Intel Pentium 3, 128 MB RAM-geheugen, 32 MB videogeheugen. Ik begrijp het nog best als Rayman Origins zwaardere systeemeisen zou hebben dan de eerste Rayman en bijvoorbeeld een videokaart van 4 MB, 8 MB of heel misschien nog zelfs 16 MB zou vereisen, maar 128 MB is gewoon krankzinnig.
Dit heeft niks meer te maken met hoe mooi Rayman Origins eruit zou zien: het ziet er barlelijk uit, nog veel lelijker dan Rayman 2 The Great Escape en dan Rayman 3 Hoodlum Havoc. Volgens mij gaan de game-engines er gewoon keihard op achteruit. Vroeger maakte men nog hele mooie 3-dimensionale spellen die er grafisch prachtig uitzagen en evengoed lage systeemeisen hadden. Tegenwoordig maakt men afzichtelijke en simpele 2-dimensionale spellen die veel hogere systeemeisen hebben. Dat klinkt natuurlijk absurd en het zou eigenlijk andersom moeten zijn, maar in de praktijk blijkt gewoon dat Rayman Origins veel hogere systeemeisen heeft dan Rayman 3 Hoodlum Havoc.
Ik zie heel veel mensen op het Internet die positief zijn over Rayman 2 The Great Escape, Rayman M, Rayman 3 Hoodlum Havoc, maar die negatief zijn over Rayman Raving Rabbids. Bij Rayman Origins zeggen ze dan: "Eindelijk weer een goed Rayman-spelletje!".
Wat is er zo goed aan? De teruggang naar 2D? Het verdwijnen van een verhaallijn? De dwang om alle lums op te pakken? Het verdwijnen van de voice-acting? De bizarre animaties? De hoge systeemeisen?
Nee, Rayman 2 The Great Escape en Rayman 3 Hoodlum Havoc zijn twee legendarische spellen en Rayman Origins mag niet eens in de schaduw staan van deze twee spellen. Zelfs Rayman Raving Rabbids, die veel mensen beschouwen als achteruitgang of als "geen echt Rayman-spel" is toch stukke beter dan Rayman Origins. De minigames van Rayman Raving Rabbids zijn tenminste 3-dimensionaal en de animaties zijn veel beter. Alle regressies die mensen Rayman Raving Rabbids verwijten, zoals het feit dat je de wereld niet moet redden, heeft Rayman Origins ook, dus ik begrijp niet wat zij dan zo goed vinden aan Rayman Origins.
Dacht dus even wat bruikbaars te gaan lezen hier stuit je op deze vervuiling.

Maareh, voor 20 euro moet je hem gewoon halen. Game komt wel het meest tot zijn recht in co-op dus zorg dat je wat vrienden maakt.
Ik ben een loner.
Hecht wel enige waarde aan dat soort details ja.
Af en toe.
Oke? Afgesproken?
Grapje.