
Rayman Origins (2011)
Xbox 360 / PlayStation 3 / Nintendo Wii / PC / PlayStation Vita / Nintendo 3DS / Macintosh
Platform
single player / multi player (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft en Feral
Rayman Origins vertelt het verhaal van Rayman en Globox in hun vroegere jaren. Toen waren het nog een stelletje pestkoppen die in hun vrije tijd het magische volk lastig viel. Rayman deelde veel liever klappen uit dan de wereld te redden. Nu luidt natuurlijk de vraag: Hoe is dit stuurloze individu en zijn blauwe metgezel het heroïsche duo geworden dat wij vandaag de dag kennen?
- nummer 153 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=MvhwWXF-LfU
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.


Ik hoop alleen wel dat er een PC-versie uitkomt! Dit kunnen ze de echte fans niet aandoen......



Dit heb ik gespeeld
Op kantoor heb ik me zo’n twee uur vermaakt met Rayman Origins. Ik heb de verhaalmodus vanaf het begin opgestart en speelde een level of 8 van de PlayStation 3-versie van de game.
Dit is Rayman Origins
Origins bestaat uit twaalf gebieden binnen de Glade of Dreams; een wereld gemaakt door de Bubble Dreamer. Het is een kleurrijke en gezellige wereld vol met aparte figuren zoals oude bekenden Moskito, Betilla the Fairy en natuurlijk die schattige paarse bolletjes genaamd Electoons. De Bubble Dreamer krijgt echter te maken met nachtmerries en daardoor verschijnen er minder gezellige figuren binnen de Glade of Dreams die de omgevingen zwaar beginnen aan te tasten. De Electoons bezwijken onder het kwaad en worden gevangen genomen net als Rayman en co. Rayman komt echter snel vrij en dan begint het bevrijden van de rest van de crew en het verjagen van al het gespuis van de Glade of Dreams.
De Glade of Dreams is onderverdeeld in een aantal werelden die elk weer een aantal levels bevatten. In die levels is het zoals we van Rayman kennen taak om zoveel mogelijk gele figuurtjes genaamd Lums te verzamelen, hoe meer Lums des te meer Electoons je bevrijdt. Duistere vijanden proberen Rayman te dwarsbomen maar met een aantal rake klappen en trappen met zijn zwevende ledematen weet Rayman zich wel raad met zijn tegenstanders. Elk gebied introduceert een nieuwe skill voor Rayman. In het eerste gebied Jibberish Jungle leert Rayman hoe hij moet slaan en in andere gebieden leert hij steeds nieuwe skills die hem verder helpen.
Dat 2D al lang niet meer staat voor technisch beperkt bewijst Origins maar al te goed. De game loopt op 60 frames per seconde in vol HD. En dat is te merken ook, de game loopt als een trein en de ontzettend mooie art-style die bijzonder scherp en kleurrijk is, spat van je scherm af. Zo mooi heeft een Rayman-game er nog niet eerder uitgezien. Ook muziek en overig geluid speelt weer een belangrijke rol in de game. Rayman Origins zit vol met funky soundeffecten en geluiden en velen daarvan hebben invloed op de muziek.
Hoewel de game 2D is, bestaan sommige levels uit meerdere lagen. Soms schuift Rayman een laag op waardoor hij meer naar voren lijkt te komen. Het gebied waar hij daarvoor liep wordt dan wat waziger op de achtergrond. Het ziet er mooi uit en was een welkome verrassing. De levels zijn sowieso zeer artistiek in elkaar gezet en zitten vol met verschillende platforms, heuvels, water en andere vormen van natuur. Geen 1 level lijkt te veel op een ander en hierdoor is elk level weer een nieuwe unieke ervaring.
De kleurrijke omgevingen, vreemde figuren en aparte geluiden wekken wellicht de indruk dat je te maken hebt met een kinderachtige game, maar niks is minder waar. Op sommige punten is het echt goed timen en concentreren om verder te komen en dan heb ik het nog maar over de beginlevels. Wil je alle punten uit een level verzamelen? Maak je borst dan maar helemaal nat want de levels zitten vol met geheime doorgangen en plekken die moeilijk te bereiken zijn, waar er een flink aantal punten op je liggen te wachten.
Dit vond ik tof
Prachtige visuals
Rayman Origins is een ware lust voor je ogen met de super scherpe graphics en 60 frames per seconde, maar het is vooral de art-style die het hem doet. De levels zijn kleurrijk en tonen ook een fantastisch uitziende achtergrond achter het 2D-level. Het is dan niet een game met de meest realistische graphics, maar zeker wel een die heel hoog scoort op de artistieke kant van de graphics.
Fantastisch leveldesign
Zoals ik al vertelde is elk level weer een unieke belevenis. Binnen elk level zit het vol met bijvoorbeeld platformen, heuvels, bloembladeren die als springplank dienen, water en nog heel veel andere dingen. De levels zijn zeer sterk in elkaar gezet en dienen vaak als 'wauw-moment' als je weer een nieuw trucje ziet die de levelontwerpers voor je bedacht hebben.
Spectaculaire en snelle gameplay
Een beetje in het verlengde van het goede leveldesign ligt de sterke gameplay. Origins heeft soms wel wat weg van een spectaculaire en snelle achtbaanrit. Springen, glijden, zwemmen en rennen lopen allemaal feilloos in elkaar over door het ontwerp van de levels en de simpele maar vermakelijke gameplay. De daling van een heuvel zorgt er voor dat Rayman met flinke en oncontroleerbare vaart naar beneden gaat, waardoor je goed moet timen om met een sprong een volgend platform te halen. Waar je bijvoorbeeld op een bloem land die als springkussen dient waardoor je wordt afgeschoten richting een apart bolletje in de lucht met lange armen die je rond laat draaien tot je zelf weer een sprong maakt naar een volgend platform. Dit soort snelle scènes komen vaak terug en tonen een uniek staaltje gameplay en leveldesign.
Hier zet ik mijn vraagtekens bij
Soms onduidelijk
Met onduidelijk bedoel ik niet de levels zelf; je zal zelden moeten kijken waar je heen moet of wat je moet doen. Onduidelijk was wel het begin van de game en de introductie van het verhaal. Na een korte scene die het verhaal introduceert krijg je controle over Rayman, maar heb je eigenlijk nog geen flauw benul waar je heen moet of wat je moet doen. Je kunt ook al snel met andere characters spelen, maar hier wordt niks over verteld. Het is in het begin vooral zelf uitzoeken wat je moet doen en op welke manier.
Dit vond ik ervan
De terugkeer naar de roots van de serie lijkt prima uit te pakken. Rayman is weer echt Rayman en de gameplay is snel, grappig en vermakelijk. Een speciale pluim gaat uit naar de visuals van de game want die pakken echt fantastisch uit. Als Rayman Origins de juiste snaar ook in latere levels weet te raken en vol blijkt te zitten met dezelfde unieke levels als die ik al heb gespeeld dan lijkt er geen wolkje aan de lucht voor de snelle sidescroller. Het uiteindelijke oordeel lees je eind volgende week in de review.
Rayman Origins wordt ontwikkeld door UbiArt Montpellier en uitgegeven door Ubisoft. De game verschijnt 18 november op de PlayStation 3, Xbox 360 en Nintendo Wii. De Wii-versie verschilt van de PS3- en Xbox 360-versie. Ook voor de Nintendo DS en PlayStation Vita zijn aparte versies in de maak.
Bron: Gaming Only



Is die demo er nou al jongens? Ik zal al we de demo staan voor de nieuwe Ratchet en Clank en die Disney poep maar ik wil deze T_T


