Operation Flashpoint: Red River (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters

Operation Flashpoint: Red River speelt zich af in Tajikistan, waarbij je de rol aanneemt van een soldaat uit de U.S. Marine Corps. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waar het land het toneel is van een oorlog tussen de Verenigde Staten en China. Het verhaal van de game is verdeeld over drie hoofdstukken, waarbij elk level in je eentje of met vier spelers via de drop-in, drop-out coöperatieve modus te spelen is.

avatar van patenpac
Super leuke game.
Ik raad deze echt aan aan iedereen die er is.
Deze houdt je echt een hele tijd bezig en de gameplay en beeld is veel beter dan DR.
Ook de extra missies houden je nog maanden bezig.

Ik snap het spel nog niet echt

avatar van WeZet
Je kan er ondertussen je klok er op gelijk zetten; wanneer er een nieuwe game in de Operation Flashpoint serie uitkomt, wijkt deze nog meer af van het concept van Operation Flashpoint - Cold War Crisis. Het tweede deel was al minder realistisch en had een totaal andere gameplay. Deze 3e iteratie in de serie doet er nog een schepje bovenop. Codemasters heeft voor zover het er nu naar uit ziet defenitief besloten om de concurentie met Bohemia Interactive (ontwikkelaar Operation Flashpoint 1 en de Armed Assault serie) uit de weg te gaan. Hier en daar kom je nog wat verwijzingen tegen zoals realistische termen uit de krijgsmacht een grootse gevechten (hoewel niet overweldigend door scripted events die anders aanvoelen qua gameplay dan de rest van het spel).

Red River is wél de gouden middenweg tussen Hollywood-shooter Call of Duty en een tactische gevechtssimulator, al zou ik het niet erg vinden om het nog wat realistischer te maken. De game is op geen enkel punt 'slecht', maar laat wel wat steekjes vallen wat betreft AI. In shooters van jaren geleden (F.E.A.R. bijvoorbeeld) heb ik deze veel sterker gezien. Ik vermoed dat ook dit een overweging is geweest waarbij besloten is het Call of Duty publiek aan te boren (welke het episch vind om te rennen, schieten en een gevoel van totale controle te hebben). De graphics zijn niet bijzonder (opgepoetste EGO egine, bekend uit OFP 2 - Dragon Rising, Race Driver: Grid, Dirt en F1 series) maar weten bij momenten wel zeer sfeervolle plaatjes op te leveren. Het grootste minpunt in de graphics zijn de zwakke texturen en het gebrek aan tessalation. Consoleport? Ik gok het, maar geen dramatische.

Conclussie: Red River is een vermakelijke shooter die de naam Operation Flashpoint niet had mogen dragen. Het is wel een heel erg aangename shooter met Hollywood-achtige tafferelen zoals we die in Call of Duty zien. Taktisch inzicht is amper nodig aangezien de gevechten veelal kleinschalig zijn en de AI niet slim meewerkt. Juist deze laatste punten (en natuurlijk vele andere punten die het origineel wel in zich had) hadden goed geïmplementeerd moeten
worden om een aangename mix van Operation Flashpoint en Call of Duty te krijgen.

Een aanrader voor de shooterfans die net dat beetje tactisch inzicht zoeken.

Ik was een beetje sceptisch, want de vorige zat vol bug, maar dit is een heerlijk spel.

Inderdaad een middenweg en toegankelijker gemaakt voor een breder publiek.

Toch blijft de originele op de pc subliem. Wat een ruimte had je daar, elk voertuig kon je gebruiken. Dat mis ik wel op de console (x360)

avatar van COD_PRO88
Heeft deze game ook multiplayer met TDM ofzo?

avatar van andnino
Ik heb een beetje een dubbel gevoel over deze Operation Flashpoint. Op bepaalde punten denk ik dat men er echt op vooruit is gegaan;

- een écht conflictgebied (i.t.t. het fictieve eiland van de voorganger),
- meer afhankelijkheid tussen squads, meer interactie ook,
- je kunt je eigen wapens en wapensets aanpassen
- soms gigantisch intense gevechten waarbij je echt op het puntje van je stoel zit en constant op je hoede moet zijn,
- wat meer geklets van de militairen. In Dragon Rising zei men nooit iets "(quasi-)grappigs", deed wat mij betreft een beetje af aan de ervaring,
maar ik heb ook wat bedenkpunten.

- De druk en het tempo liggen constant hoog. Er is geen missie waar je rustig de tijd kunt nemen en een wat langer durende tactiek uit kunt proberen. Ik snap dat dit er soms bij hoort, maar ik vond het juist gaaf aan de voorganger dat je soms een groot gebied te begaan had waarin je veel vrijheid had om de vijand zo te benaderen als je zelf wilde. Nu is dat gebied er wel, maar er staat constant druk op de ketel en als je vertraging oploopt benadeel je daarmee automatisch je collega's in de andere squads.
- Filmpjes en conversaties zijn wat menselijker dan in de voorganger, maar er wordt naar mijn idee wel heel erg overdreven. Soms heb ik echt het idee dat de makers het spel hebben lopen maken met half de doelgroep van Call of Duty in gedachten, en dan bedoel ik vooral zover het stoere mannenpraat betreft.
- Jouw squad, bravo, krijgt altijd de eer om de artillery strikes op te roepen en andere leuke dingen te doen, maar wanneer er teruggetrokken moet worden is jouw squad ook altijd als laatste aan de beurt. Een beetje afwisseling hierin had geen kwaad gekund voor het realisme.
- Je kunt jezelf nu helemaal genezen, mits je natuurlijk genoeg in dekking staat. In de voorganger kon je na een goed gemikte kogel in je been de rest van de missie gewoon niet meer rennen. Goed voor de speelbaarheid, maar daar heb ik Red River niet voor gekocht.

Red River bestaat daarnaast voor een groot deel uit kleinschaligere gevechten dan Dragon Rising. Intens, heftig, ja, maar er vallen hierdoor natuurlijk veel makkelijker gewonden en doden aan jouw kant. Hiermee wordt pijnlijk duidelijk dat in close combat het aansturen van je team gewoon niet werkt in dit spel. Je teammates doen vaak gewoon hun eigen ding, en dit houdt vaak in dat ze doodleuk in het zicht van de vijand heen en weer gaan lopen. Hierdoor heeft dit spel mij niet zover gekregen om het nog eens te proberen op de hoogste moeilijkheidsgraad. Meestal raakte ik al voor het eerste checkpoint van een missie een man kwijt, en dat, meestal, doordat ik hem niet goed kon aansturen. En de A.I. laat dus ook wat te wensen over.

Uiteindelijk kom ik uit op een 3,5. Wel een goed spel, maar niet een écht goed spel. Ik denk dat mijn favoriete OF een kruising zou zijn van elementen uit de laatste twee delen. Hopelijk voldoet het volgende deel daaraan. In ieder geval graag een soort commandosysteem als Brothers in Arms of Rainbow Six, en een betere A.I.