Duke Nukem Forever (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door 3D Realms, Gearbox en Piranha
Uitgegeven door 2K

In Duke Nukem Forever keert Dr. Proton, een gestoorde Cyborg uit het originele spel, terug. Dr. Proton heeft Area 51 overgenomen. Area 51 is een in de woestijn gelegen complex net buiten Las Vegas waar de overheid bewijsmateriaal van buitenaards leven bewaard. De kwade dokter gebruikt deze ruimte nu om aliens van over de gehele wereld te rekruteren, in een duister complot om de gehele aarde over te nemen. Slechts één man is in staat om hem af te stoppen: Duke!

avatar van Mafurios
De one-liners zijn geinig maar (over)gebruikt.

De graphics zijn matig op een afstand lijken ze redelijk maar kom je in de buurt dan zijn het allemaal geblokte lijntjes. Ook werkt de Vertical sync niet hierdoor gaat het spel verschrikkelijk laggen.

De gameplay is even grappig tot je door de duke mansion heen bent daarna is er niet echt veel meer te doen. Je krijgt echt heel veel van de opvulstukjes waarin je in een "arena" opgesloten word en een paar minuten aliens van je af moet schieten, hier zit vrij weinig variatie of uitdaging in en nadat je dit een paar keer gedaan hebt word het gewoon iritant en het komt vaak voor.

Het spel is ook niet altijd duidelijk zoals bij een "puzzel" waarin je een kant van een container moet laten zakken door tonnen in de container te gooien had ik niet toevallig een paar levels geleden in een loading screen gelezen dat blauwe tonnen zwaarder waren dan andere tonnen dan had ik daar best wel eens vast kunnen komen te zitten aangezien er verder niet echt iets leek aan te geven dat dit de container naar beneden zou houden.

De boss fights zijn ook saai het is gewoon rondjes rennen tot de duke zich weer cool voelt even snel schieten rinse-repeat totdat de grote gast dood is.

De wapens zijn saai er zijn maar weinig leuke wapens en de enige die ik tot nu toe heb gezien is de shrink ray verder is alles wat ik gezien heb vrij standaard en de devastator vind ik niet echt boeiend.

De gadgets zijn niet echt nuttig duke vision is de enige die je nodig hebt, bier en steroids zijn meer irritant dan nuttig en mijnen zijn effectief maar raken zelden meer dan 1 tegenstander en de pijpbommen zouden handiger zijn als je ze niet handmatig af zou moeten laten gaan.

De multiplayer is ook niet heel interresant iedereen is duke je kan geen andere personage kiezen wel kleding maar daarvoor moet je behoorlijk veel van de singleplayer gespeeld hebben verder kun je wel levels halen maar voor zover ik weet is dat alleen status.

De npcs zijn altijd waardeloos en gaan meestal gelijk dood.

Conclussie:
Een matige tot slechte game met veel opvulstukjes en weinig echt interresante gevechten, grappen, items of wapens.

Ik raad aan om dit op easy te spelen want op hard ga je gewoon te snel dood en dat past niet echt bij een spel waar je een zwaar superieure soldaat speelt.

Waar ik op hoopte:
Een game met superlompe en vooral fun wapens en een duke die bijna onoverwinnelijk is en nog een explosie op pointblank kan overleven. Dat je met de grootste tegenstanders op de vuist kan gaan zonder al te veel moeite en dat dat dan ook wel redelijk vaak voor zou komen.
Gewoon een simpel spel met veel humor en harde actie moeilijk past gewoon niet bij deze titel anders hadden ze je gewoon een HP inplaats van een EGO balk moeten geven.

Not my babes! Not in my town! You alien motherfuckers are gonna pay for this!

Dit moet denk ik de moeilijkste review zijn die ik ooit heb geschreven over een game. Want hoe beoordeel je een spel dat 12 jaar te laat uit is gekomen?
Ik ga mijn recensie dan ook opdelen in een objectieve gamer en een Duke Nukem fanboy.

De objectieve gamer

Een game die 12 jaar te laat verschijnt zal vast niet perfect zijn. Dat is bij Duke Nukem Forever (DNF) wel een understatement. Want wat valt er veel op aan te merken zeg. Mijn grootste ergernis is niet eens dat het er behoorlijk verouderd uit ziet. Nee, de laadtijden hebben me echt helemaal gek gemaakt. Dit geldt trouwens voor mijn Xbox360 versie, voor andere apparaten weet ik niet of dit ook zo is. DNF is best pittig in de normale mode en er zitten gewoon diverse stukken in de game dat je best snel achter elkaar meerdere malen dood gaan. De game kent echt enorm veel levelbosses (naar mijn mening veel te veel, ik hou er sowieso al niet van) en dan kan je wel raden hoe gestoord ik van het herladen van het level werd. Want de game neemt daar gewoon steeds een minuut de tijd voor. Nou, ik heb soms een half tijdschrift kunnen lezen tijdens het gamen. Vreselijk storend, vreselijk irritant. Dit is echt vreselijk slecht geprogrammeerd.

Verder zijn de grafische beelden natuurlijk zeer achterhaald. Grove, lelijke pixels all over the place. Vijanden die er matig uitzien, special effects die gewoon lelijk zijn. Heel erg jammer hoor. Dat is natuurlijk een logisch gevolg van 12 jaar ontwikkelen met alle problemen, maar prettig is anders. Al is niet alles lelijk. Zo ontploffen de aliens best lekker als je ze met een bazooka kapot maakt en de Octobrains zien er best wel cool uit. Maar verder is dit gewoon zwak. Zeker als je licht in de buurt komt van grote objecten doet het mijn aan je ogen.

De gameplay is deels geslaagd en deels matig. Zeker naar het einde toe ging het spel me gewoon vervelen. Weer gang in, gang uit en regelmatig een vervelende levelboss. De game kent ook een hoop puzzels waarvan er een stel aardig lastig zijn. Ik heb toch soms wel online een oplossing gezocht. Positief vind ik wel dat de gameplay divers is. Zo loop je in je eigen stripclub/restaurant/aliengebied/onder water/verkleind als een dwerg door een keuken/in een monstertruck in de woestijn etc. Dat valt me niks tegen en het was zelfs regelmatig leuk. Want op zich is DNF best leuk om te spelen. Het knalt lekker (de wapenset is gelukkig weer divers) en de oneliners van Duke slaan best wel aan, ook al worden ze soms wel wat herhalend. De game is overigens ook niet erg snel uit te spelen door de moeilijkheidsgraad. Dat stoorde me wel enorm. Soms was het erg goed te doen en soms wat het bijna onmogelijk. Dit had veel beter verdeeld moeten worden. Je merkt gewoon dat de game niet goed fijn getuned is. Wat verder ook stoort is het feit dat je slechts 2 wapens mee kan nemen. DN 3D stond er juist bekend om dat je alles mee kon slepen. Nu moest ik regelmatig gave wapens laten liggen omdat ik het liefste met de 3-loops mitrailleur en de bazooka rondliep..

Puur als objectieve gamer zou DNF een onvoldoende scoren, ook al is de game echt niet zo slecht als sommige media beweren.

De Duke Nukem fanboy

Voor iemand die Duke Nukem 3D halverwege de jaren 90 grijs heeft gespeeld zoals ik, is DNF een feest van herkenning. Want hoeveel er ook op de beelden, laadtijden en andere zaken aan te merken valt; dit is wel een nieuwe Duke Nukem game! En Duke Nukem blijft gewoon cool. De game zit echt tjokvol met verwijzingen naar Duke Nukem 3D en naar Duke zelf. Je loopt in het begin zelfs door een Duke museum heen met materialen uit Duke Nukem 3D. Duke is dankzij het uitmoorden van alle aliens een nationale held en dat hele gegeven is best gaaf. Hij heeft een eigen stripclub, fastfood restaurant, fanschare etc. Lachen! Je komt regelmatig door de game erg grappige Duke posters tegen (Hail to the King, baby: the musical ) en ook Duke verwijst regelmatig naar zijn verleden. Wat dat betreft is deze game eigenlijk bedoeld voor mensen die al vele jaren gamen en uit de tijd van DN 3D komen.

Dit geldt ook voor alle herkenbare wapens, vijanden en locaties. De gouwe ouwe 3-loops mitrailleur is terug, de vertrouwde pomp shotgun, maar ook zijn bazooka, shrink-gun, ice-gun, plakbommen en pipe-bombs. Dit voelt echt fijn!
Idem voor de tegenstanders van Duke. De Pigcops knallen er weer op los, de vliegende Octobrains maken je het leven weer zuur en je krijgt ook te maken met vele levelbosses. Wat ik al zei, ik hou er niet van, maar ze zijn op zich wel creatief. Wat te denken van een alien queen met 3 tieten? Of een gigantisch Octobrain? Ook dit voelt herkenbaar! Wel jammer dat het soms wel erg lastig was om een stuk levend door te komen...
En tot slot geldt de vertrouwde sfeer ook voor de locaties. Je loopt regelmatig buiten, maar je komt ook weer in een smerig aliengebied of diep onder water. Wat DN 3D ook al bood...

De hele sfeer in de game is gewoon een compleet eerbetoon aan het coolste personage uit de gamewereld. Het zal niet iedereen zijn ding zijn, maar ik werd er vrolijk van. Duke Nukem is terug! Veel te laat, maar hij is wel terug. Nu is het hopen dat er een vervolg komt (en die gaat er komen, gezien de hints in de game) met next-gen beelden en vele andere verbeteringen die gewoon in moderne games horen te zitten. De humor is plat, maar wel passend bij een Duke game. Neem nou het slotstuk van de game bij de persconferentie

Een cijfer geven is bijna niet te doen. Ik twijfel tussen 3* en 3,5*. Ik zet het nu maar op 3*, aangezien de vertrouwde Duke sfeer vaak niet op kon wegen tegen het frustrerende laden, de oude beelden en de eentonigheid richting het einde.

avatar van The_CrY
Het is alweer even geleden dat ik dit spel gespeeld heb en hier heb gestemd, maar ik weet nog dat ik dit een vreselijk moeizame game vond. Sommige schietstukjes waren zeker aangenaam, zoals de Duke Burger of de Ghost Town levels, en hier moest ik echt even denken aan Duke 3D, wat natuurlijk de grote voorganger was van Forever. Helaas zit dit spel tot op zijn nek in de lineariteit, domme minigames met onhandige mechanics, vehikel-secties met wederom onhandige besturing, moeizame boss-battles, gemoderniseerd sprintsysteem, duffe wapens, oninteressant level design, en natuurlijk... het debiele wapensysteem. In mijn versie was dat al vier wapens ipv twee die je tegelijkertijd kon dragen, maar zelfs vier is Duke-onwaardig. Geef ons gewoon het volledige arsenaal en ga weg met je realisme; dat hoort niet thuis in een Duke-game. Het regenererende hitpoint-systeem is dan nog tot daaraantoe omdat een Ego-bar wel bij het karakter past.

De DLC 'The Doctor Who Cloned Me' begon erg goed met verwijzingen naar de allereerste Duke Nukem-game vijand: Dr. Proton, maar halverwege zegt de DLC game 'fuck it' en gaat het weer terug naar wat de originele game deed. Deze game is een 'fuck you' geweest naar DN3D, maar ook naar de allereerste Duke Nukem game. Alleen aanschaffen als je absoluut zeker weet wat je binnenhaalt.

Ik snap niet waarom old-school titels altijd zo verpest worden als er een modern vervolg komt. Een vereniging van newschool en oldschool resulteert vrijwel altijd in een mengelmoes dat uiteindelijk toch nooit zo goed wordt. New-school gamers hebben hun eigen franchises en old-school gamers zijn vrijwel het enige publiek voor een titel als Duke Nukem, Wolfenstein, of Doom. Op deze manier kan niemand er van genieten.

avatar van Duke Nukem
Na wat flauwekul (Duke gaat plassen, twee meiden zuigen Duke af, een jongen wil een handtekening van zijn held, Duke tekent op een bord...) begint de actie pas echt. Het spel doet soms wat denken aan Doom (2016): een actievolle first person shooter met aliens, veel blood and gore, en brutale finishing moves. De graphics zijn beduidend minder, maar het is dan ook een spel uitgebracht voor de vorige generatie consoles. Ook voelen de wapens niet echt zwaar in de hand, hoewel de shotgun wel goed klinkt en de RPG is zoals vanouds een moordwapen. En de ripper mag er ook wezen.

De aliens reageren vreemd genoeg niet als hun maatje dat vlak naast hen staat wordt neergeschoten. En het doet er blijkbaar niet toe in welk lichaamsdeel je hen schiet, ze gaan bijvoorbeeld niet op één been hinken als je hen in de poten schiet. Het spel is beduidend makkelijker dan de oude DN games, je wordt echt bij het handje genomen en alles verloopt erg lineair. De levels zijn kort en je moet telkens een cutscene of laadscherm doorstaan.

Maar met de actie en humor zit het wel goed, hoewel de humor erg kinderachtig is. Er zit veel afwisseling in het spel, hoewel je moet er wel voor zijn: rondlopen als een verkleind Duke Nukemtje en een RC autootje besturen bijvoorbeeld. Wel grappig maar het haalt je uit de brute actie. Ook het puzzelen en platformen is niet bijster goed uitgewerkt en soms regelrecht frustrerend. Zo moet je op gegeven moment bovenop een Duke Nukem standbeeld klauteren, en daar viel ik steeds weer vanaf omdat het springen en klauteren puur giswerk is en de besturing niet zo soepel verloopt.

Kortom dit spel is niet heel goed te noemen, maar is toch een leuke hommage aan een grootheid uit de gaming geschiedenis. Soms wringen de stijlen een beetje omdat men zowel voor de brute actie als voor de flauwe humor wil gaan. Bovendien zit er teveel onzin tussen de missies. Zo moet je een condoom, een dildo en popcorn voor een stripper zoeken, om zo een laptop te bekomen. Voor het pure schietgedeelte geef ik 4* maar voor de flauwe stukken tussendoor (en dat zijn er jammer genoeg te veel) kan ik maar 2* geven. Hail to the king!

You got guts! Now lets see how they look like!!

The_CrY schreef:
Dat dus.