Duke Nukem Forever (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door 3D Realms, Gearbox en Piranha
Uitgegeven door 2K

In Duke Nukem Forever keert Dr. Proton, een gestoorde Cyborg uit het originele spel, terug. Dr. Proton heeft Area 51 overgenomen. Area 51 is een in de woestijn gelegen complex net buiten Las Vegas waar de overheid bewijsmateriaal van buitenaards leven bewaard. De kwade dokter gebruikt deze ruimte nu om aliens van over de gehele wereld te rekruteren, in een duister complot om de gehele aarde over te nemen. Slechts één man is in staat om hem af te stoppen: Duke!

avatar van Dutch-J3ff
Heel veel lol had ik met deze game veel droge humor wat ik van
Duke Nukem gewend ben, alleen de graphics waren helaas erg matig.

Deze hadden ze beter forever achter kunnen houden.

avatar van Mr. Olaf
LOL! 1 euro bij de gamemania.... En dan koop ik nog liever een raket ijsje. Heb je langer en meer lol van.

Zo slecht is deze game echt niet hoor, maar je moet wel een verleden met DN 3D hebben wil je deze echt een beetje waarderen. Als moderne shooter is de game inderdaad vrij matig. Als nostalgische trip niet.

Als ik hem voor 1 euro zou zien, zou ik hem nog wel meenemen

avatar van Mr. Olaf
Ajax&Litmanen1 schreef:

I know, overdrijf graag een beetje. Vind het alleen jammer dat een oude gameheld van mij niet de game heeft gekregen die hij verdiende. Eeuwig zonde.

Ik vond het productieproces dan weer wel legendarisch. Gewoon eind jaren 90 al previews lezen en de game dan doodleuk in 2011 uitbrengen

Daar zie ik op een bepaalde wijze wel weer de humor van in. Daikatana in het kwadraat

Wat voor betere manier om het ps3 tijdperk af te sluiten dan met een onsterfelijke klassieker als deze. Om deze reden toch maar eens meegenomen voor een zacht prijsje.

Wat me gelijk opvalt is dat het grafisch in ieder geval verre van onacceptabel is. Het enige wat me op dit moment tegenvalt zijn de rare logge wapens die in mijn beleving niet echt lekker ogen noch knallen.

Zoals dat rare lazerding bijvoorbeeld, waardeloos.

Hoop dat dit nog wel beter wordt want dan zou dit nog best een leuk knalfestijn kunnen zijn.

Hm, ja de bekende punten zijn wel waar. Maar toch is er iets aan deze game en setting wel leuk genoeg om voor nu nog even te blijven spelen. Het ademt in alles eigenlijk een ps2 game maar ik kan dan makkelijk terugdenken aan bepaalde games waar ik intens van genoot in die tijd waardoor dit eigenlijk ook nog wel goed te doen is.

Een stukje nostalgie gaat er bij mij wel in.

En ik vind eigenlijk wel dat ze Duke 3D er voor de grap wel bij hadden kunnen doen.

Qua shooters heb ik ook nog Killzone: Shadow Fall open staan. Maar ik verkies voor nu even dit.

Iets doet het dan wel goed lijkt me.

avatar van The_CrY
Het is alweer even geleden dat ik dit spel gespeeld heb en hier heb gestemd, maar ik weet nog dat ik dit een vreselijk moeizame game vond. Sommige schietstukjes waren zeker aangenaam, zoals de Duke Burger of de Ghost Town levels, en hier moest ik echt even denken aan Duke 3D, wat natuurlijk de grote voorganger was van Forever. Helaas zit dit spel tot op zijn nek in de lineariteit, domme minigames met onhandige mechanics, vehikel-secties met wederom onhandige besturing, moeizame boss-battles, gemoderniseerd sprintsysteem, duffe wapens, oninteressant level design, en natuurlijk... het debiele wapensysteem. In mijn versie was dat al vier wapens ipv twee die je tegelijkertijd kon dragen, maar zelfs vier is Duke-onwaardig. Geef ons gewoon het volledige arsenaal en ga weg met je realisme; dat hoort niet thuis in een Duke-game. Het regenererende hitpoint-systeem is dan nog tot daaraantoe omdat een Ego-bar wel bij het karakter past.

De DLC 'The Doctor Who Cloned Me' begon erg goed met verwijzingen naar de allereerste Duke Nukem-game vijand: Dr. Proton, maar halverwege zegt de DLC game 'fuck it' en gaat het weer terug naar wat de originele game deed. Deze game is een 'fuck you' geweest naar DN3D, maar ook naar de allereerste Duke Nukem game. Alleen aanschaffen als je absoluut zeker weet wat je binnenhaalt.

Ik snap niet waarom old-school titels altijd zo verpest worden als er een modern vervolg komt. Een vereniging van newschool en oldschool resulteert vrijwel altijd in een mengelmoes dat uiteindelijk toch nooit zo goed wordt. New-school gamers hebben hun eigen franchises en old-school gamers zijn vrijwel het enige publiek voor een titel als Duke Nukem, Wolfenstein, of Doom. Op deze manier kan niemand er van genieten.

avatar van STG18
Duke Nukem Forever is een vrij middelmatige game, laten we dat voorop stellen.
Grafisch is het op de PC (mits post processing uit staat) nog goed te pruimen, alleen de animaties voor de wapens zijn verschrikkelijk slecht. Het schieten zelf is niet heel bevredigend. Wapens maken weinig impact helaas. En toch... toch heb ik me vermaakt met deze titel. Het is in mijn optiek erg leuk om Duke en het universum van Duke nog een keer mee te maken. Het platformen werkt prima en de physics zijn leuk uitgewerkt. Deze game had eigenlijk rond 2005 moeten uitkomen op de Source engine.

Mijn grootste probleem is toch wel het tempo van de game, wat véél te laag ligt. Bossfights zijn wel redelijk gedaan en bieden wat uitdaging. Ook zit er voldoende afwisseling in de gameplay met puzzels, stukjes in de auto, turret sections en andere gekkigheid.

Dit is geen goede game, wel een leuke game.

3.5*