Journey (2012)

PlayStation 3 / PlayStation 4 / PC
single player / online

Ontwikkeld door thatgamecompany
Uitgegeven door Sony

Als speler ontwaak je in een onbekende en mysterieuze wereld. Stap voor stap ga je op onderzoek uit om meer te weten te komen over een eeuwenoude beschaving die ooit in deze wereld heeft geleefd. Via de online modus kom je andere spelers tegen waarmee je samen op ontdekkingstocht kan gaan en nieuwe unieke ervaringen kan creëren.

Wow, wat een game zeg. Niet normaal. Vannacht mijn eerste speelbeurt achter de rug, er komen er nog wel een paar aan denk ik voor ik mijn review en stem hier plaats. Maar het schurkt toch wel tegen de 4,5 sterren aan, tijdje geleden dat een game mij zo sprakeloos heeft achtergelaten. Ik kreeg er een beetje een Ico vibe van.

avatar van Rien
Vandaag aangeschaft.. Eerst The Walking Dead af. Daarna deze. Om af te sluiten met de MGS reeks. En dan komt GTA V wel in de buurt

avatar van Rien
Waaaaaaauuuw!! Wat een geweldige ervaring van nog geen 2 uur.. Ik vond Flower al enorm mooi maar dit is nog veel toffer.

avatar van threeohthree

Blij dat hij bevalen is. (Ik ben zelf ook erg benieuwd naar Flower)

"Rollercoaster aan emoties."

Uiteindelijk is het maar bij twee speelbeurten gebleven, maar Journey blijft een top game. Thatgamecompany heeft weer een topper van jewelste afgeleverd. Sowieso was ik al erg onder de indruk van ze toen ze destijds flOwer (2009) uitbrachten. Maar Journey is echt van een veel hoger niveau te noemen.

Het begint gelijk al mysterieus als je eenzaam in de woestijn ontwaakt en je weg maakt naar een reusachtige berg in de verte, zonder enig idee wat verder te doen. Maar ondertussen krijg je hier en daar wel hints in de vorm van ietwat vage cutscenes en wandschilderingen. Als gamer ga je je echt afvragen wat er is gebeurt met de samenleving en de mysterieuze wereld waarin je jezelf bevindt. Dit staat voor meerdere interpretaties open, maar zelf denk ik dat er een volk is geweest dat te veel wou en zichzelf hebben vernietigd. Ik denk dat het een straf is in de vorm van 'purgatory' dat je na de reis steeds weer ontwaakt in de woestijn, om alsmaar dezelfde reis te maken. Het brak echt m'n hart toen ik m'n poppetje zag neerstorten tot de grond, om vervolgens weer te juichen van vreugde als hij in de hemel(?) is belandt. Wat een prachtige symboliek van leven en dood zit er in Journey.

Het leuke is ook dat je tijdens je reis andere spelers kunt ontmoeten. Alleen heb je geen flauw idee wie deze spelers zijn - tot je de reis hebt afgemaakt en hun naam in beeld ziet staan - en is het alleen maar mogelijk om te communiceren door te zingen. Hierdoor ben je van elkaar afhankelijk. Maar een reis met zijn tweeën completeren is ook wel mooi.

En dan heb ik het nog geen eens over de graphics en de complimenterende soundtrack gehad. Het zand ziet er echt uit als zand, zelfs je eigen voetstappen blijven erin staan en het is gewoon prachtig. De soundtrack is perfect, het past perfect bij de emoties die de game probeert over te brengen.

Al met al een erg enerverende game om eens gespeeld te hebben. Ik wil zelfs zeggen verplichte kost voor de PS3-bezitter.

4,5 Sterren.

avatar van 3bdelilah
Deze staat al een eeuwigheid op mijn wishlist. Is ook niet erg duur meer (gemiddeld 20 euro), maar de gemiddelde speelduur van 2 uur schrikt mij toch best af. Vooral aangezien dit waarschijnlijk geen tot nauwelijks een replay value heeft, schijnt het vooral van de schitterende eerste ervaring te moeten hebben.

Beetje een oogje openhouden voor betere deals, dan hap ik zeker.

Is deze in de playstation store niet goedkoper te vinden?

avatar van Waackx
Beste game van 2012, the walking dead is een boutgame vergeleken met dit pareltje.

avatar van Waackx
Waarom staat deze game nog steeds niet in de top 250 ?
De game is inmiddels 3 jaar oud bovendien hij zou gelijk de koppositie can tLoU overnemen.

Maar 39 stemmen, terwijl er 75 nodig zijn voor een top 250 positie.

avatar van Waackx
Dat is lullig voor deze game en voor vele andere recente games want welke recente games komen tegenwoordig nog aan 75 stemmen op deze site.
Gta 5 en de hele grote mainstream games Zoals tLoU en Uncharted.
De rest kan het vergeten met een minimum van 75 stemmen.
Maar sowieso klopt die hele Recente Top nergens van, er staan games uit 2002 in die ruim 100 stemmen hebben die niet in devtop 250 staan.

avatar van 3bdelilah
Waackx schreef:
Gta 5 en de hele grote mainstream games Zoals tLoU en Uncharted.
De rest kan het vergeten met een minimum van 75 stemmen.

Mocht je o.a. Zelda Majora's Mask bedoelen, die staat inderdaad niet meer in de Top 250 vanwege de 3DS remake (en dan duurt het volgens mij nog twee jaar voordat hij er weer tussen staat).

Ben het wel eens dat sommige onbekende spellen helemaal uit 't oog verdwijnen terwijl ze een prachtige ervaring kunnen zijn. Ik heb Journey nog niet gespeeld, maar op dit tempo duurt het een jaar of twee voordat hij erop staat.

Wellicht zou een Tip 50/100 een leuk idee zijn? Een lijstje met spellen die ouder dan 2 jaar zijn met minder dan 75 stemmen.

Ik vind het raar dat Majora's mask er niet meer instaat enkel en alleen omdat er een remake van bestaat die jonger dan 2 jaar is. Misschien dat die regeling aangepast kan worden, en dat de eerste verschijningsdatum blijft tellen.

avatar van Waackx
Naar mijn mening Moet je het minimum terug schroeven naar 25/30 stemmen.
Want nogmaals 18van de 20 games komen anno 2015 niet meer aan 75 stemmen ongeacht hoe goed de game is want wees eerlijk deze site is bijna dood en begraven.
Bovendien ALS het minimum aanpast Dan komen grote en gewaardeerde spellen zoals Dark Souls en the Warriors erin waardoor de hele top 250 drastisch verandert met o.a.een nieuwe 1 koploper.
Bovendien is het raar dat Journey ook geen plaatsje heeft in de recente top dus nogmaals ER klopt weinig van
En Dan gebeurt ook eens keer wat op deze site.

avatar van horizon
Mee eens.

avatar van Princess Piranha
Misschien verplaatsen naar een andere plek? : )

Ontopic: Ik moet deze game echt een keer gaan spelen. Vind het altijd interessant wanneer games zonder tekst alles duidelijk maken. Krijgen nu ook schrijflessen (Worldbuilding, game analyses, dialogen schrijven, narratiefmodellen, etc) en deze is al een paar keer voorbij gekomen. Vandaag een stukje van het begin bekeken. Als ik ooit tijd te veel heb! : P

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Princess Piranha schreef:
Als ik ooit tijd te veel heb!

Twee uurtjes is al voldoende hoor.

avatar van WIWA.
Wat een unieke ervaring was dit spel, in een dag uitgespeeld en ik vergeet het nooit meer.

avatar van Marcellussss
Nu ook op de PS4 beschikbaar en €12 voor PS+ leden. Zou het absoluut doen als je hem nog niet op de PS3 hebt gespeeld. Tevens is hij gratis voor mensen die hem al hebben aangeschaft voor de PS3. Ik behoor zelf tot die laatste groep, en ga hem vanavond maar eens opnieuw spelen (of beter gezegd beleven) in 60fps.

SouthParkFan
Heb het spel helaas nog niet gespeeld, maar ik vind het zeer indrukwekkend dat een spel van 2 uur zo veel mensen heeft weten te raken.

1,5
Net ruim 2 uur van m'n leven weggegooid met het spelen van deze 'game'.

Een tocht langs wat onbeduidend gekleurde (ahum) landschappen, doorspekt met vage symboliek is duidelijk niet mijn pakkie aan. Als iemand het heeft begrepen, mag ie het zeggen (serieus). In principe wat je doet is alleen maar vooruit lopen met L3 (heb helemaal een lamme linkerduim) en af en toe wat buttonbashen op de X knop om soms wat te zweven (en wat soms dan weer niet kan).

Het begon al bij de wat sneue graphics uit 1992, daar kan ik gewoon niets meer mee. Ik weet, gameplay > graphics, maar laten we eerlijk zijn; gameplay zat er ook niet echt in. De cutscenes die je af en toe te zien kreeg van één of andere Egyptisch kunstwerk werkte alleen maar op mijn zenuwen, omdat ze blijkbaar iets moesten vertellen wat ik absoluut niet snapte. Dan werd de sfeer weer ietwat Chinees of zoiets?! Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar niks werd mij duidelijk wat de makers nou wilden zeggen.

Er zat ook geen uitdaging in. Je kon niet doodgaan (wat ik op zich geen probleem vind, zie Heavy Rain bijv.), maar er was ook geen goed of slecht. Je loopt je alleen een ongeluk, en als je niet loopt waar het spel 'wil' dat je heengaat, moet je hoe dan ook een enorm stuk teruglopen. Als dat nou zweven was (wat op zich wel een lekkere flow had), was het niet zo'n probleem geweest, maar het lopen was gewoon uiterst irritant.

Bijzonder wel dat je gedurende je gesteggel andere spelers tegenkomt. In eerste instantie dacht ik dat dit verzonnen was en gewoon CPU's, maar tijdens de aftiteling bleek dat het wel degelijk andere gamers waren. Leuk gedaan.

De muziek, het uitgebreide kleurenpalet en de flow van de game verdienen toch nog wát punten bij mij, maar meer dan 1,5* voor de moeite zal dit experiment toch echt niet van mij krijgen. Voor mij geen Indie-games meer...

Awake78 schreef:
Voor mij geen Indie-games meer...

Want elke Indie-game is net als Journey? Drastische conclusie...

Maar goed, ik moet dus nog altijd een keertje gaan spelen...om de een of andere reden heb ik het nog altijd niet aangeschaft. Vraag me niet waarom.

1,5
Haha nee natuurlijk niet, maar dit is min of meer mijn eerste ervaring en als dit representatief is... Maar was idd een beetje gechargeerd.

Maar het is een spel wat je altijd tussendoor kunt spelen, het duurt (gelukkig) niet zo lang. Maar voor mijn gevoel kwam er geen end aan

Ben wel benieuwd naar je mening...

Gelukkig valt er in de Indie-scene dan wel veel en veel meer te beleven dan Journey haha

Nou ik zal mijn mening zeker geven als ik het spel gespeeld heb. Zal echter wel nog eventjes duren denk ik - zal het ergens de komende maanden wel een keertje kopen - alleen geen idee wanneer...

avatar van Princess Piranha
Het moet je inderdaad wel liggen, maar het is echt een super goede game! Zowel de Design, sommige game mechanics zijn echt briljant en voor storytelling was deze game best een breakthrough. Maarja, dan kan dat alles nog zo leuk gedaan zijn, wil niet zeggen dat het voor iedereen leuk speelbaar is natuurlijk.

Een aantal punten waarom ik het goed vind:
-Puur door de omgeving en de objecten die erin staan kunnen zij de geschiedenis van de wereld suggereren. Dat is echt lastig als je daarvoor geen spraak, tekst of andere beelden gebruikt.

-Als je door de developerbril gaat kijken, dan zet je je petje af. Dat zand is namelijk ongeveer het halve project geweest. Dat is ook echt extreem moeilijk om te maken. Wat ik ook erg leuk vind gedaan, is de invisible wall. Er zijn geen muren in de woestijn, je lijkt oneindig te kunnen lopen. Maar wat ze eigenlijk doen, is de speler stiekem iets meer draaien, waardoor je automatisch weer in de goede richting gaat lopen.

-Ook het communiceren met andere spelers is heel apart. Puur geluidjes. Er zijn zelfs mensen die echt een band met de andere spelers opbouwen, en weer zonder spraak, tekst of iets anders.

1,5
Ja ik begrijp je, maar ik kijk daar helaas toch iets anders naar Bijvoorbeeld dat zand, als je goed kijkt zie je dat het (uiteraard) maar een paar gekleurde pixels zijn. Dat die dan af en toe bewegen naar een bepaalde richting, lijkt mij developer-technisch niet het moeilijkst. Tenminste, ik doe het ze niet na hoor haha....maar zo ingewikkeld zag het er ook niet uit. Hetzelfde voor wat betreft de wind op het eind.

Ook de storytelling, waarom zou dat een breakthrough zijn? Bedoel het niet verkeerd hoor, maar als er een ding niet in zat, was het wel storytelling. Ik probeerde met al mijn verstand een verhaal of rode lijn te zoeken, maar alles was in mijn ogen zo onsamenhangend als wat. Ik snap best dat de makers een game wilden maken zonder tekst of enige vorm van begeleidend schrijven. Maar had dat hier nou maar wel gedaan, want nu zat ik dus de hele tijd te zoeken en zelf te verzinnen wat ze nou bedoelden.

En er zijn wel degelijk muren. Vooral in het eerste level. Misschien inderdaad niet zichtbaar, maar als je - zo eigenwijs als ik ben - even de andere kant oploopt als waar het spel je naartoe wilt sturen, rol je meteen weer een stuk terug. Dat gebeurt iedere keer weer en je moet weer met die stroeve besturing een eind terug lopen. Want als ik daar even dieper op in ga; waarom zou je naar die berg toe willen lopen? Als er niks wordt uitgelegd en geen objective wordt aangegeven, waarom zou je dat dan als speler willen? Ik wil dan júist ontdekken wat er op andere plekken in het level gebeurt, maar dat kan dus niet...

Het communiceren met andere was ook erg zwak gedaan. Je kunt maar één knopje indrukken die steeds dezelfde actie weergeeft. Dus je hebt geen idee wat ze ermee bedoelen. Hoewel ik het best leuk vond om anderen in de wereld te zien rondzwalken, hadden ze juist het communicatie gedeelte best wat meer vorm mogen geven.

Nee....Journey en ik zullen nooit vrinden worden...

Awake78 schreef:

Nee....Journey en ik zullen nooit vrinden worden...

Er zijn heus wel heel wat verborgen gebieden te ontdekken in dit spel. Maar inderdaad, er zijn onzichtbare muren: als je in een bepaalde richting heen gaat waar niets meer is, dan blaast een felle wind je terug in de juiste richting.

Een eerste speelbeurt in dit spel is een audiovisueel genot. Zowel graphics als geluid (muziek en effecten) zijn top, en de gameplay is zeer divers. Elk level brengt wel iets nieuws en zowel kleurpalet als setting is telkens origineel. Later speelbeurten zijn dan weer boeiend omdat je de levels kunt gaan verkennen, zeker als je dit samen met andere spelers doet. Veel van de verborgen gebieden zijn enkel bereikbaar als je met de andere speler samenwerkt trouwens.

Alleszins is dit een van de beste spellen die ik op ps3 heb gespeeld, en ik ga zeker proberen om de trofeeën binnen te halen (wat ik normaal nooit doe).

1,5
Dan heb ik vrees ik een andere game gespeeld. Want, waarom zou je andere gebieden in het level willen ontdekken als daar toch niets te doen of te vinden is? Geen power ups, wapens, boodschappen, schatkaarten of andere game-onzin. Ik was alleen maar op zoek naar de uitgang van ieder level, in de hoop dat het volgende level beter/leuker was...

Die van de muziek moet ik je geven; dat was bij vlagen wel sfeerverhogend. Maar de graphics tja...ik zag er geen 'meesterwerk' in. Het deed me echt een beetje denken aan mijn vervlogen tijden op de Commodore 64 Ook de gameplay was voor mij zeer frustrerend, je hebt geen idee wat de verschillende knopjes doen en het lijkt ook telkens weer wat anders.

Ik snap nog steeds niet dat mensen dit spel voor hun lol hebben gespeeld. Sorry...

avatar van Ulysses
Heel mooi

Ik ga hier niet te veel woorden aan vuil maken. Het is een unieke ervaring die je volledig kan invullen met eigen interpretatie. Maar het sterkste aan deze game is toch wel zijn sfeer, de muziek is van het mooiste wat ik ooit in een game gehoord heb.
Het design is ook erg leuk gedaan en draagt ook mee aan zijn unieke sfeer.

Het is een kwestie van ondergaan, het raakt je of niet. Uiteindelijk zijn het maar 2 uurtjes gamen, maar ze kunnen zeker de moeite waard zijn.

Wat is dit toch een heerlijke en relaxte spel, waar je totaal geen moeite in de gameplay hoeft te stoppen. Hier kan je gewoon relaxt van de omgeving en situaties genieten. Het is helaas behoorlijk kort. Maar dat maakt het niet minder waard.

avatar van mister-fool
Ik zie op de EPIC-launcher dat dit spel ook op de computer wordt gereleased.
Zin an!

avatar van Rode Zomerzon
Deze voormiddag heb ik Journey mogen ervaren.

Het gevolg: ik zit mentaal al een hele dag in hogere sferen.

Spoedig schrijf ik een langer en hopelijk zinniger bericht.

Maar tot de juiste woorden me vinden wou ik snel even kwijt hoezeer ik onder de indruk ben.