Pinball FX2 (2010)

Alternatieve titels: Zen Pinball 2 | Zen Pinball

Nintendo Wii U / PC / Xbox 360 / Xbox One / Apple iOS / Android / PlayStation VR
Pinball

Ontwikkeld door Zen
Uitgegeven door Microsoft

Pinball FX2 biedt, naast de klassieke tafels en uitdagingen uit Pinball FX een aantal gloednieuwe tafels met ieder een uniek set uitdagingen, nieuwe spelmodi en de mogelijkheid splitscreen of online tegen andere mensen te spelen.

Ik weet niet hoe de andere versies precies zijn, maar de Playstation VR versie is een lelijke miskoop. Pinball FX2 voor VR wordt voornamelijk verpest door het prijskaartje. De huidige prijs voor de PSVR versie is 30 euro. Voor deze prijs krijgt je slechts 3 pinball machines en niets meer. Geen modes, geen unlockables, niets. Gewoon 3 pinball machines om nu en dan te spelen voor een high score. Dit is belachelijk duur voor een broodmagere inhoud. Als je meer machines wilt kopen kun je tot over de 70 euro kwijt zijn. De DLC had naar mijn zeggen al in de gewone game moeten zitten voor het huidige prijskaartje.

De game had leuk kunnen zijn mits je begon met 1-3 pinball machines, en het je een soort ‘in-game geld’ kreeg voor het spelen op de machines. En dat je vervolgens met het in-game geld nieuwe machines kon aanschaffen. Of dat je er extra fleuren mee kon kopen zoals het herinrichten van de kamer, menu’s kunt aanpassen, extra muziek of andere thema’s kunt kopen. Geef de spelers een reden om de machines te spelen door ze te belonen. Ze hadden ook bv een soort mission mode kunnen doen waarin je specifieke doeleindes had zoals score challenges, boss battles (zoals bij Pinball of the Dead), time challanges etc. Er zijn zoveel dingen die ze met het VR pinball concept konden doen, en ze kiezen voor het meest broodmagere dat ze konden bedenken en verwachten dat je er tussen de 30 en 100 euro voor gaat uitgeven. Een grote middelvinger daarvoor.

Poef.. die rant terzijde. Als ik al die dingen moet negeren en de game puur beoordeel voor hoe de pinball machines zelf zijn dan is het aardig. De machines hebben genoeg leven en variatie, en ze proberen de pinball ervaring zo dicht mogelijk bij de realiteit te zetten. Het enige echte minpunt dat betrekking heeft tot de machines is dat er geen optie is om de machines hoger en schuiner te plaatsen. Ikzelf begon nogal last van mijn nek te krijgen van het steeds omlaag kijken.

Als ze je het totaalpakket voor 20 euro gaven dan had ik er meer vrede mee gehad, maar 10 euro voor iedere losse pinball machine zonder modes erbij is belachelijk. Voeg daar de nekpijn toe van het steeds omlaag kijken en dit is een miskoop die ik mezelf niet snel meer zie oppakken.

1,5