Faery: Legends of Avalon (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Spiders
Uitgegeven door Focus

Creëer je eigen personage en ga op een ontdekkingsreis door de fantasie wereld Avalon. Je moet er achter komen waarom deze magische wereld stervende is en het koninkrijk redden van zekere verdwijning. Maak keuzes die het verhaal vormen, ontwikkel je vaardigheden en uitrusting en ontmoet vrienden die je bijstaan in het verslaan van de vele vijanden die in de weg staan van je missie.

Vanavond uitgespeeld! Deze PS3 versie van de game via PS Now geheel gestreamd gespeeld. Faery is een turn-based RPG dus framerate-drops en hiccups maken wat minder uit dan bij bv. een racegame. Ik moet trouwens zeggen dat deze er voor zover ik waar kon nemen ook amper waren.

Maar de game! Mijn interesse was gewekt omdat het een vrij korte game is en bovendien de eerste game van Spiders, een developer waarvan ik de titels wel interessant vind, maar nog nooit wat van had gespeeld.

Faery speelt zich af in een sprookjesrijk dat om redenen in verval is. Aan jou de taak om dit verval te stoppen. De setting is leuk gedaan, de dialogen zijn leuk gedaan, de characters zijn leuk en de game speelt vlot weg en met ik denk ongeveer 10 uur speelduur om zo goed als alles te doen wat er te doen valt, wordt het ook nooit saai.

Je beweegt je al vliegend door de wereld(en), wat wel lekker opschiet, maar soms wat desoriënterend kan voelen. Je praat met wezens, je onderzoekt, je vecht en je lost zo main en side quests op! Het vechtsysteem is super basaal. Iedereen die ooit een turn based RPG gespeeld heeft snapt het instantly. Dat maakt het ook wel een beetje saai misschien, maar het spel staat niet bol van duizenden vijanden dus echt verveeld raak je niet. De belangrijkste kritiek is eigenlijk dat het allemaal wel erg makkelijk is. Er is niet één keer een poppetje in mijn party KO gegaan gedurende de gehele game. Maar goed, deze game moet het gelukkig niet alleen van de battles hebben.

Graphics en sound zijn zo-zo, al moet ik zeggen dat de graphics wel een origineel stijltje hebben, maar het oogt een beetje begin PS3 tijdperk, en dan niet AAA. Kijk zelf anders even de trailer

Een leuk tussendoortje, 3,5* oftewel een 7/10!