Heroes of Might and Magic III (1999)

Alternatieve titels: Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia | Heroes of Might & Magic III HD Edition

PC / Macintosh
Strategy

Ontwikkeld door New World en DotEmu
Uitgegeven door Ubisoft en 3DO

Heroes of Might and Magic III speelt zich af in een middeleeuwse fantasiewereld gevuld met allerlei fantasiewezens uit mythen en legenden. Deze wezens dienen als soldaten in het leger van een zogenaamde “held”. Deze helden kunnen basisvaardigheden leren waarmee ze hun leger kunnen versterken. Doel van het spel is je tegenstanders uit te schakelen of een gespecificeerde opdracht uit te voeren.

avatar van Gizzmann
Het enige wat ik weet van deze gamereeks is dat Gerrit Zalm er dol op is

Gizzmann schreef:
Het enige wat ik weet van deze gamereeks is dat Gerrit Zalm er dol op is

Dan moet het wel goed zijn

avatar van Zelva
Ik ben deze nu aan het spelen. Ik kom er net achter dat ik een ring op het altaar geofferd heb voor experience terwijl ik deze nodig heb. Kan ik helemaal overnieuw beginnen.

Zelva schreef:

miss later in het level kan je die weer kopen

ik heb dit spel echt 3 jaar lang achter mekaar gespeeld ofso echt ziek weet echt alles over dit spel tot het kleinste detail zowat

Het is wel een leuk spel, maar om het nou 3 jaar achter elkaar te spelen Heb het spel in mijn bezit gehad erg van genoten, als ik ziek was speelde ik het vaak.

ja idd ging ook nergens over maar was altijd maps aan het maken missies allemaal gedaan iedere level die er is heb ik wel gespeeld Mythe and legend was de leukste level vond ik zelf

avatar van Jord
Geniaal spel.
We dachten dat we aan Heroes II al veel tijd besteed hadden maar toen was daar - eindelijk! -Heroes III !
Ik kan niet anders dan dit spel op nummer 1 zetten in mijn Top 10.

avatar van Wii00
Mijn eerste heroes die ik ooit heb gespeeld, En dat waren de nodige uren

Kars
Als je het complete spel wil + de 2 uitbreidingen, moet je naar bol.com gaan! Voor €10,- heb je alles!

avatar van ReMyTje86
Spel der Spellen op gebied van tactisch stratagie. Alleen ik wil noch steeds de uitbreidingen proberen.

Ik vond me fijnste race noch steeds de undead vanwege ik ben gek op draken dus ghost dragons zijn cool vooral als je een leger kunt maken met 10k+ skelettjes

Beste en meest sfeervolle uit de reeks wat mij betreft. (ook al komt deel II erg dicht en de buurt en is ook V erg te genieten). De score is wel voor de volledige package (inclusief de uitbreidingen dus). De vele verschillende rassen, helden, klassen en skills die je kan leren zorgen ervoor dat het nooit echt saai wordt. Ook de Map Editor was geweldig om mee te klooien. Eentje die ik nog met regelmaat uit de kast trek.

maxmus
Zowieso de beste uit de reeks
En misschien wel beste van het genre.
De verschillende steden en units in dit spel is uniek.
Zeer veel plezier hier mee beleeft.
Is en blijft jammer dat alle games meestal om graphics draaien deze dagen

avatar van Zealenga
Één van mijn favoriete games!
Krijg er maar niet genoeg van, ook al is hij niet in 3D (dat vind ik lang niet altijd zo geweldig).
Staat niet zomaar in de top 250

*4.5

avatar van Alexjaxx
Ik wil hem weer spelen.. Zo'n leuk spel ben ik in tijden niet tegengekomen..

avatar van The_CrY
Hét beste spel in het genre... zeer leuk al die verschillende wezens. Verveeld zelden en er is nog altijd een actieve mod-gemeenschap die steeds meer bereikt heeft. Zo is er al één nieuwe town gemaakt, die helaas Fortress vervangt. Maar een stel fanatiekelingen is bezig het spel op een beter mod-bare engine te herschrijven en zo meer steden mogelijk te maken. Het al zo oude spel heeft nog altijd een spannende toekomst.

avatar van threeohthree
Toch ook maar weer even aan het spelen gegaan. Blijft ondanks een aantal mankementen toch wel een erg fijne game. Ik hoop echt van harte dat Fortress ooit nog opnieuw wordt geïntroduceerd in de heroes reeks. Met mijlen afstand toch wel mijn favoriete fraction.

Blijft nog steeds de beste versie uit de reeks, en idd ook de beste game in het genre voor mij. Ook nu nog uiterst speelbaar dankzij een gameplay die gewoon geweldig is, en omdat je zoveel afwisseling krijgt met alle verschillende rassen en eenheden. Ook de campaigns en de single scenario's zitten echt goed in elkaar en de AI is nog steeds sterk.
Net opnieuw beginnen spelen (de expansions vroeger nooit gedaan), en het blijft gewoon fantastisch.

Een aantal ingrepen losten wat minpuntjes van HOMM II op en maakten van deze versie de ultieme:
-doordat er nu 7 eenheden zijn per ras ipv 5, is het verschil in sterkte tussen eenheden veel kleiner en kan je nu met genoeg zwakkere eenheden de sterkere wel de baas
-in de vorige versie had je vaak moeite om al je upgrades te kunnen betalen, hier wordt nu aan tegemoet gekomen doordat je meer geld kan verdienen met één kasteel, en doordat er (doorgaans) meer resources te vinden zijn
-je hebt veel minder dan hiervoor het idee dat bepaalde artifacts en/of spells overpowered zijn, ook is het minder zo dat je met één goede hero het spel kan domineren
(het enige wat misschien wel overpowered is, is 'expert earth magic' in combo met resurecction en town portal; je verliest amper nog eenheden, en kan op eender welk moment naar eender welk van je kastelen om het te verdedigen - maar goed, tegen dan ligt het spel meestal toch al in zijn beslissende plooi)

En hoewel een aantal rassen toch iets minder sterk zijn (Inferno, Stronghold, Fortress) - of iets minder evident om mee te spelen -, kan je zeker met elk ras winnen als je goed genoeg speelt.

avatar van LimeLou
Goede review, hoor.

Oh ja en de plees toe bee online is: Heroes Community - heroescommunity.com en niet alleen voor HOMM 3, maar voor alle versies van heroes (zelf nog maar net ontdekt).
Echt belachelijk veel info is hier te vinden (ook links naar savegames van topgamers etc.)

Beschouw mezelf toch wel als een zeer ervaren speler, maar na het lezen van een aantal topics (bv. Heroes Community - HOMM3 Tactics - heroescommunity.com voel ik me toch weer even een n00b...

Een mooi voorbeeld van een quasi perfect spelbegin (en verder) van heroes is te vinden op:
YouTube - jebus tower 111.wmv
(1 filmpje voor elke turn, genummerd naar maand, week en dag; dus 111, 112, enz.)

Let er bv. op hoe hij enorm veel heroes gebruikt om zijn hoofdleger constant te kunnen verplaatsen over de map (door te geven van hero naar hero), en zo enorm snel heel veel terrein kan verkennen.
En in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, bouwt hij week 1 niet meteen een city hall (zoals ik zelf vroeger altijd deed), maar net zoveel mogelijk gebouwen die units produceren. Als je in staat bent om snel veel te verkennen en resources (goud) te vinden is dit idd voordeliger (heb het zelf ook geprobeerd, en je kan de computer veel sneller verslaan op deze manier, zelfs op 200% moeilijkheid).
Ook zijn battle tactics zijn extreem goed (bv. slim gebruik van single units als flodder, om op dag 3 gewoon al een crypt te pakken met enkel goblins en gremlins, op dag 4 al dendroid soldiers, en op dag 7 al efreet...)

Ik denk wel dat je best al goed vertrouwd bent met het spel om alles goed te snappen (bv. hij geeft aan bijna al zn heroes 1 gargoyle mee, omdat de heroe dan meer kan bewegen elke turn (omdat gargoyles snel zijn + de hero krijgt geen movement penalty voor sneeuw omdat zijn volledige leger uit native forces bestaan (sneeuw is het natuurlijke terrein van Tower).

29 januari komt er een HD remake!

mister-fool
Nice

avatar van threeohthree
Zeker, met afstand de beste heroes game ooit gemaakt.

avatar van The_CrY
De HD remake op Steam is belachelijk duur; zitten geen uitbreidingen bij; en zo mooi ziet ie er nou ook weer niet uit. De animaties van sommige wezens zijn nu juist heel houterig. Leuk om t op Steam te hebben, maar het voegt echt niks toe.

Dat er geen uitbreidingen bij zitten is inderdaad een gigantisch minpunt. Als je dan toch een HD remake op Steam pleurt van je beste game doe het dan meteen ook correct. Dat de 'Chronicles' games er niet bijzitten zou ik nog omheen kunnen (zelfde engine), maar dat de hoofduitbreidingen missen is gewoon een reden voor het volledig af te raden. Kan je beter het origineel op GOG halen als het weer eens in de aanbieding is.

avatar van Finidi
HoMM III is alweer 20 jaar oud dit jaar, da’s maar 5 jaar jonger dan ik zelf ben. Deze game speel ik dan ook al m’n hele leven lang af en aan, elke paar jaar komt de drang weer bovendrijven om deze game te spelen. Het behoord nog steeds tot m’n favoriete games. Ik had echter nog nooit de verhaallijnen uitgespeeld. De HD Edition, ondanks het ontbreken van de uitbreidingen, was een goed excuus om dat alsnog te doen. De uitbreidingen had ik vroeger ook lange tijd niet, dus ik kan deze game prima waarderen zonder.

Ik weet nog goed dat ik, omdat ik nog niet zo goed Engels kon, van m’n oudere broer een lijstje kreeg met welke skills goed waren; die volgde ik dan ook blindelings. Ook het lijstje met hoeveel monsters nou precies ‘lots’ (tussen de 25 en 49) of ‘zounds’ (500 tot 999) was erg behulpzaam. En omdat ik het toen nog niet zo goed snapte, was het vooral dagen spenderen op de Free for All map, waar ik natuurlijk alle 8 de groepen zelf speelde. De legers werden zo groot (en vooral zoveel) dat er eigenlijk geen einde aan te krijgen was meer.

M’n broers lijstje zei ook dat Logistics geen goede skill was. Inmiddels weet ik wel beter, ’t is één van de beste skills.

Ik ben behoorlijk fan van 4X games, zoals dit is. Andere voorbeelden zijn de Civilization games, Age of Wonders III en Endless Legend. Maar altijd keer ik weer terug naar HoMM3. Wat me vooral aanspreekt is dat het een stuk sneller is dan andere 4X games. Dat komt vooral door de simpliciteit, en ook door de snelle gevechten. Maar juist door die simpliciteit is er veel meer ruimte voor impactvolle tactische keuzes.

Het verhaal en de cut scènes zijn natuurlijk allang voorbijgestreefd door moderne games. Grafisch is deze game, buiten de cut scènes, wel echt gewoon tijdloos. Maar vooral de gameplay is nog steeds onovertroffen, al twintig jaar lang.

5/5