Danganronpa: Trigger Happy Havoc (2010)

Alternatieve titel: Dangan-ronpa: Kibou no Gakuen to Zetsubou no Kouko

Apple iOS / PlayStation Portable / PlayStation Vita / PC / PlayStation 4 / Macintosh / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Spike
Uitgegeven door Nippon Ichi en Spike

Vijftien uitzonderlijke studenten zijn opgesloten in hun school en worden gedwongen in deze geïsoleerde omgeving te leven. De studenten mogen enkel de school verlaten wanneer ze een andere student vermoorden. Wanneer de eerste van de vijftien studenten wordt vermoord, probeert student Makoto te achterhalen wie de dader is.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Gelukkig was de eerste case toch echt een opwarmertje voor de rest van de game. Als fan van de Zero Escape reeks ben ik dan ook erg in mijn nopjes. Want de game ontvouwt zich als een zeer spannende visual novel, met enkele zeer interessante murder cases.

Ik was in het begin een beetje skeptisch over de opzet van de eerste case (en dan met name de minigames waaruit deze is opgebouwt). En ook de 'samengeraapte' casts vereist wat gewenning. Maar zodra het verhaal vordert, en zich wat meer informatie ontvouwt over je lotgenootjes, blijkt het een uitermate interessante casts. Hier en daar wel wat clichématig, maar daar zullen de meeste liefhebbers van 't genre lak aan hebben.

De class trails duren, met gemiddeld een uurtje of twee, toch vrij lang. Maar steken zeer vernuftig in elkaar. Allereerst moet je dus op zoek naar bewijsmateriaal om je argumenten tijdens de class trails wat kracht bij te zetten. Je wordt hierbij wel letterlijk aan het handje genomen. Maar het is uiteindelijk ook niet de bedoeling dat je eigenhandig de dader moet ontmaskeren. Op de manier waarop de class trial in elkaar steekt, onthul je steeds een nieuw stukje bewijslast. Het mooie hiervan is dat je eigenlijk continue op het verkeerde been wordt gezet.

De informatie onthul je aan de hand van diverse minigames. Waarbij je in de meeste gevallen iemand moet betrappen op het geven van onjuiste informatie. Dit doe je door een zogenaamde 'truth bullet' (met daarin één van de bewijslasten die je hebt gevonden) op de juiste stukken dialoog af te vuren. Nadeel hiervan is dat het nog al eens voor wat onduidelijkheid kan zorgen. Enkele keren wist ik waar de game naartoe wilde, maar was het me niet geheel duidelijk welk stukje dialoog hier nu precies aan refereerde.

De overige minigames vond ik iets minder interessant, zoals een ritmische game en een soort van 'galgje'. Fantastisch is wel de comic, waarbij je gehele moord reconstrueert. En welke aan het einde van iedere case terugkeert!

Tussen de cases door heb je wat tijd om je klasgenootjes beter te leren kennen. Door een middagje met ze door te brengen kun je wat informatie ontfutselen. Een welkome toevoeging en afwisseling van het verhaal, welke de personages wat meer kleur geeft. De Engelse voice-overs zijn over het algemeen wel goed, enkele zelfs uitstekend (met een markante rol voor de voice actor van Chie uit P4 Golden).

Na de story mode, welke me een uurtje of dertig heeft kunnen zoethouden, speel je nog wat nieuwe content vrij. Zo is er onder meer de school mode, waarin je Monokuma (antagonist en mascot character) zijn eigen 'robotlegertje' mag bouwen in een vrij bizarre minigame. Deze spelmodus geeft je overigens wel weer de kans om events met personages te beleven welke je in de story mode hebt gemist.

Ondanks dat ik eerder zei dat het nog geen Virtue's Last Reward was, moet de game zeker niet onderdoen voor de Zero Escape reeks. Het begin is misschien wat stroef. Maar de spanning die terloops wordt gecreëerd weet je game ook tot het einde vast te houden!
Chills, thrills, kills...