Danganronpa: Trigger Happy Havoc (2010)

Alternatieve titel: Dangan-ronpa: Kibou no Gakuen to Zetsubou no Kouko

Apple iOS / PlayStation Portable / PlayStation Vita / PC / PlayStation 4 / Macintosh / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Spike
Uitgegeven door Nippon Ichi en Spike

Vijftien uitzonderlijke studenten zijn opgesloten in hun school en worden gedwongen in deze geïsoleerde omgeving te leven. De studenten mogen enkel de school verlaten wanneer ze een andere student vermoorden. Wanneer de eerste van de vijftien studenten wordt vermoord, probeert student Makoto te achterhalen wie de dader is.

Komt dankzij NIS America begin komend jaar uit in Europa, en krijgt zowaar een retail release! Highschool murder mystery - ben erg benieuwd naar wat de gameplay te bieden heeft. Het lijkt op een mix van Zero Escape en Phoenix Wright.

klik voor info

JAAA! 14de February is het zo ver! Al twee goede reviews op metacritic.

avatar van Scython
De limited edition is onderweg. Dit wordt mijn tweede visual novel/gameplay hybride game na Persona 3 Portable, ben benieuwd. Het verhaal klinkt in ieder geval interessant.

Ook leuk om te melden misschien: Deeltje 2 is inmiddels ook aangekondigd voor een Engelse release in Herfst 2014.

Ik heb me de gewone versie aangeschaft. Momenteel nog bezig met Virtue's Last Reward, maar deze staat dus al in de startblokken.

Deze week aan begonnen, en gisteren mijn eerste 'class trial' erop zitten. Komt er in het kort op neer dat je een moordenaar moet ontmaskeren, door het weerleggen van argumenten naar aanleiding van aanwijzingen die je hebt verzamelt.

Het is tot nu toe best een aardige visual novel, maar het is nog geen Virtue's Last Reward. De vrijheid die je krijgt in het oplossen van een moord is in de eerste case wel erg beperkt. Eerst verplicht de game je om alle aanwijzingen te verzamelen, het lijkt er dus niet op dat je iets over het hoofd kunt zien. Waarna de class trial start - een combinatie van het weerleggen van argumenten en enkele minigames, welke niet allemaal even sterk zijn. Zo is er zelfs een ritmische minigame toegevoegd waarin je de dader mentaal moet zien te 'breken'. Het onderdeel waar ik tot nu toe het meest van genoten heb is de reconstructie van de moord als comic, waarbij je zelf de ontbrekende panelen moet invoeren.

De class trial zelf duurde nog al lang. Volgens mijn savegames ruim een uur en een kwartier. In de eerste case had ik tijdens het verzamelen van aanwijzingen al door wie de mogelijke dader was. Dus de hele class trial was wel een erg lang - verplicht - nummertje. Waarbij argumenten opgevoerd werden die voor mij al lang en breed duidelijk waren. Toch zat er nog een leuke plotwending in de case. Hopelijk iets wat in de komende cases ook het geval gaat zijn.

Tevens hopende dat de volgende case iets minder voor de hand liggend gaat zijn. Ondanks dat ik er tot nu toe wat gemengde gevoelens aan over hou, geniet ik er zeker van. We gaan zien wat het verhaal nog gaat brengen...

Gelukkig was de eerste case toch echt een opwarmertje voor de rest van de game. Als fan van de Zero Escape reeks ben ik dan ook erg in mijn nopjes. Want de game ontvouwt zich als een zeer spannende visual novel, met enkele zeer interessante murder cases.

Ik was in het begin een beetje skeptisch over de opzet van de eerste case (en dan met name de minigames waaruit deze is opgebouwt). En ook de 'samengeraapte' casts vereist wat gewenning. Maar zodra het verhaal vordert, en zich wat meer informatie ontvouwt over je lotgenootjes, blijkt het een uitermate interessante casts. Hier en daar wel wat clichématig, maar daar zullen de meeste liefhebbers van 't genre lak aan hebben.

De class trails duren, met gemiddeld een uurtje of twee, toch vrij lang. Maar steken zeer vernuftig in elkaar. Allereerst moet je dus op zoek naar bewijsmateriaal om je argumenten tijdens de class trails wat kracht bij te zetten. Je wordt hierbij wel letterlijk aan het handje genomen. Maar het is uiteindelijk ook niet de bedoeling dat je eigenhandig de dader moet ontmaskeren. Op de manier waarop de class trial in elkaar steekt, onthul je steeds een nieuw stukje bewijslast. Het mooie hiervan is dat je eigenlijk continue op het verkeerde been wordt gezet.

De informatie onthul je aan de hand van diverse minigames. Waarbij je in de meeste gevallen iemand moet betrappen op het geven van onjuiste informatie. Dit doe je door een zogenaamde 'truth bullet' (met daarin één van de bewijslasten die je hebt gevonden) op de juiste stukken dialoog af te vuren. Nadeel hiervan is dat het nog al eens voor wat onduidelijkheid kan zorgen. Enkele keren wist ik waar de game naartoe wilde, maar was het me niet geheel duidelijk welk stukje dialoog hier nu precies aan refereerde.

De overige minigames vond ik iets minder interessant, zoals een ritmische game en een soort van 'galgje'. Fantastisch is wel de comic, waarbij je gehele moord reconstrueert. En welke aan het einde van iedere case terugkeert!

Tussen de cases door heb je wat tijd om je klasgenootjes beter te leren kennen. Door een middagje met ze door te brengen kun je wat informatie ontfutselen. Een welkome toevoeging en afwisseling van het verhaal, welke de personages wat meer kleur geeft. De Engelse voice-overs zijn over het algemeen wel goed, enkele zelfs uitstekend (met een markante rol voor de voice actor van Chie uit P4 Golden).

Na de story mode, welke me een uurtje of dertig heeft kunnen zoethouden, speel je nog wat nieuwe content vrij. Zo is er onder meer de school mode, waarin je Monokuma (antagonist en mascot character) zijn eigen 'robotlegertje' mag bouwen in een vrij bizarre minigame. Deze spelmodus geeft je overigens wel weer de kans om events met personages te beleven welke je in de story mode hebt gemist.

Ondanks dat ik eerder zei dat het nog geen Virtue's Last Reward was, moet de game zeker niet onderdoen voor de Zero Escape reeks. Het begin is misschien wat stroef. Maar de spanning die terloops wordt gecreëerd weet je game ook tot het einde vast te houden!
Chills, thrills, kills...

SouthParkFan
Na ruim 5 jaar dus eindelijk op PC te krijgen. Ga hem zeker weten halen, vond de anime geweldig (en de game blijkt nog beter te zijn).

Is ook echt een aanrader! Mooi dat 'ie naar Steam komt en zo een wat breder publiek bereikt, verdient de game absoluut. Spike Chunsoft heeft nog verdere plannen om de Danganronpa reeks naar de PC te brengen. Dus deel twee, welke ik persoonlijk nog ietsje beter vond dan deze, volgt waarschijnlijk ook nog.

Volgt het verhaal in de anime overigens niet dat van de eerste game? Het zou jammer zijn als je de game in gaat en de uitkomst van de class trails al weet. Zitten wel een aantal briljante twists in. En als je de anime gezien hebt weet je waarschijnlijk ook al wie het grote mastermind is. Al is dat misschien weer een extra reden om naar het tweede deel uit te kijken...

Die anime is overigens wel een goede tip als opwarmertje voor deel drie die deze zomer uitkomt.