Costume Quest (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Double Fine
Uitgegeven door THQ en Double Fine

Costume Quest speelt zich af tijdens Halloween. Wanneer de speler en zijn jongere broertje of zusje langs de deuren gaan, worden ze gespot door een monster. Dit monster is een zoetekauw en ontvoerd je broertje of zusje die verkleed is als een snoepje. Nu is het aan de speler hem of haar weer te redden en op tijd thuis te zijn.

avatar van Brains
Van de makers van Brütal Legend en Psychonauts, een nieuwe titel voor XBLA en PSN. Weet niet hoeveel Tim Schafer hier mee te maken heeft maar ik ben hier zeker benieuwd naar.

avatar van Flammazine
Nu, Psychonauts heb ik vroeger graag gespeeld, en dit lijkt me leuk om samen met mijn nichtje te spelen. Weet iemand of het ook nederlands gesproken is?

avatar van Brains
Costume Quest speelt zich af op Haloween waar monsters alle huizen van 't snoep beroven. Wanneer ook jouw broertje of zusje (Afhankelijk van welk personage je kiest) ontvoerd wordt is het aan jou om daar een stokje voor te steken.

Het verhaal is simpel en schattig. Het is vrij snel duidelijk dat het geschreven is voor de wat jongere gamers, al kon ik ook wel lachen om enkele opmerkingen. Verder was het dan weer niet echt boeiend en net iets te kinderlijk om mij tevreden te stellen. Ook was het erg kort. De game is gemakkelijk in een paar uur uit te spelen, en is dus zijn prijs niet helemaal waard.

Grafisch gezien ziet de game er prima uit. De Cell Shading graphics komen er goed tot hun recht en de wereld ziet er mooi en sfeervol uit. Het eerste wat echter opvalt is soms momenten van complete stilte. De soundtrack is erg afwezig en vaak draait 'ie niet (Bewust of onbewust weet ik niet). Omdat ook de dialogen niet ingesproken zijn, dus alleen tekst, is er soms compleet geen geluid en dat is dus wel jammer maar niet ergerlijk.

De gameplay bestaat uit 2 onderdelen. De omgeving verkennen (Free roaming) en de combat. De omgeving verkennen is leuk uitgewerkt.
Je personage kan verschillende kostuums aantrekken die zowel in de free roam als in de combat invloed kunnen uitoefenen. Jammer genoeg wordt er iets te weinig gebruik gemaakt van dat eerste. Dit komt namelijk niet heel vaak voor en geeft toch een leuk puzzel element aan de free roam. Ook wordt er vrijwel direct een hint gegeven naar welk kostuum je moet gebruiken waardoor het toch echt een game is geworden voor kinderen.
De combat is in een soort van JRPG stijl uitgewerkt en ben ik niet tevreden over. Het is erg eentonig en ontzettend simpel. Er is erg weinig wat je kan doen om invloed uit te oefenen op de combat. Naast andere kostuums aantrekken kan je geen nieuwe skills leren, specifiek skills upgraden of andere dingen die de gameplay uitdiepen. Je kan wel kaartjes kopen en equipen die dan een beetje invloed uitoefenen, maar de combat is zo simpel dat het bijna geen verschil maakt.

Costume Quest was voor mij toch wel een teleurstelling. De game focust duidelijk op jonger publiek die zich er vast meer zullen vermaken. De combat is erg simpel en eentonig, het enige gevecht dat ook maar een beetje strategisch inzicht vereiste en niet gewoon elke keer bashen was het eindbaasgevecht. Wel is de game erg leuk vormgegeven en lijkt het me voor jongere kinderen wel echt een leuke game en een uitdaging, vandaar dat ik nog wel een voldoende geef.

Heb de demo net gespeeld en ik ben het wel met je review eens. Het stijltje is leuk, maar wat kinderachtig en te weinig humor. Ook was de game nogal stil, en jammer dat de dialogen niet ingesproken zijn.

Het freeroamen was wel grappig, maar de gevechten waren niks nieuws. Misschien als hij een keer in de aanbieding komt voor minder dan een tientje wil ik hem wel aanschaffen.

avatar van multiCHROME
Ik ben een grote fan van de traditionele RPGs, dus Costume Quest viel bij mij heel goed in de smaak.

De game had echter wel enkele tekortkomingen:
- De game is inderdaad nogal stil, dus ingesproken dialogen waren wel op hun plaats geweest.
- Daarnaast was het misschien ook een goed idee geweest om je Candy, naast het alleen te gebruiken om Battle Stamps te kopen, ook te gebruiken om je gezondheid tijdens gevechten weer te herstellen.

Verder lijkt de game misschien enkel voor een jonger publiek bestemd, maar af en toe lachte ik als jongvolwassene (als ik mezelf zo mag noemen) mee.
De cell shading graphics ogen heel mooi en zijn toch wel een meerwaarde aan de game!
De game is heel kort, maar kost dan ook maar zo'n slordige 12 euro.

Costume Quest is een luchtige game voor al dan niet jonge gamers die op zoek zijn naar een tegelijk grappig, vrij leuk, maar helaas kort avontuur.
Costume Quest krijgt van mij 4 op 5 sterren.

Ik speel eigenlijk nooit RPG's, deze XBLA game toch gehaald omdat ik het er leuk uit vind zien en ik wilde nog aanspraak maken op de 800 points refund actie in de maand oktober.

De game is gelukkig kort, want als deze game nog langer had geduurd dan was ik wellicht afgehaakt. De gameplay is namelijk vrij saai en repetitief. De turn-based battles zien er leuk uit dankzij de verschillende kostuums, maar zijn erg simpel. Zoals Brains al zegt is alleen het eindbaas gevecht enigszins uitdagend.

Binnenkort komt er overigens ook nog DLC uit voor deze game, nl 'Grubbins on Ice':

The events in "Grubbins on Ice" pick up from shortly after the adventure in Costume Quest concluded. The turn based combat from the core game returns, though new costumes are added this time around. The DLC is said to be slightly longer than an average level in the game which means that you can hopefully look forward to "Grubbins on Ice" extending gameplay to a total of 5 hours or so.

Als het betaalbaar wordt en een gezellig sneeuw en kerst sfeertje uitstraalt (met hopelijk wat meer muziek), dan pik ik het nog wel op.

avatar van Donkerwoud
Ook maar eens van Steam geplukt voor een zacht prijsje. Belangrijkste kritiekpunten zijn inmiddels genoemd: repetitieve gameplay, te makkelijk, makke soundtrack, etc. Zeker het eerste level is genieten met die cell shaded karakters en het prettige Halloween-sfeertje. Toch ontdek je dan al rap dat er niet meer uit de gameplay gehaald wordt dan mogelijk is. Grubbins on Ice is trouwens een leuke extra, maar het doet niet meer met de franchise dan het origineel deed.