Spelunky (2008)
PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Nintendo Switch
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Mossmouth
Uitgegeven door Mossmouth en Limited Run
In het spel dient de speler een serie donkere grotten te verkennen. Tijdens deze ontdekkingsreis zul je schatten moeten verzamelen, vrouwen in nood redden en boobytraps omzeilen. Natuurlijk moet je ook oppassen voor de vele gevaarlijke wezens die in de grotten leven.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=TCswu85rJYY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Je begint telkens in de mijnen, daar moet je 4 levels doorkomen en dan kom je in de jungle - daar zijn weer 4 levels van en dan kom je weer ergens anders. In deze levels moet je dan zoveel mogelijk schatten zien te vinden - hiermee kun je bij merchants handige items kopen om nog verder te komen. Echter, ga je dood dan moet je helemaal overnieuw beginnen. Is dit erg? Nee. De levels zijn random generated en het gehele doel van het spel is zo ver mogelijk komen.
Wel is er de mogelijkheid om shortcuts unlocken zodat je vanaf bijvoorbeeld de jungle kan beginnen.
Ik vermaak me er momenteel nog prima mee en ik kan niet wachten om de local co-op te proberen - lijkt me ook heel leuk.
Ik heb vooral dankzij Foxman deze zeer verslavende permadeath game opgepakt. Heel erg Binding of Isaac like (of eigenlijk andersom), en blinkt vooral uit in enemy/boss design dat in tegenstelling tot Isaac niet random is. Verder ook erg blij met de keyboard controls die erg fijn aanvoelen, een hele verademing na wat Rogue Legacy gespeeld te hebben.
Zelf net voor het eerst Olmec verslagen, en ik begin de dynamiek omtrent de black market langzaam door te krijgen (wel of niet shopkeepers killen). Ik heb nog een lange weg te gaan, maar Spelunky is duidelijk een game (net als Isaac) waar ik nog lang van ga genieten.
Edit: Zeker doen, al is het maar enkel voor de daily challenge, vind ik persoonlijk toch wel leuk om bij te houden. (voorlopig)
Verder, na zo'n 90 uur gespeeld te hebben, de game een top 10 notering gegeven. Leek me wel gepast gezien ik zojuist Yama voor het eerst heb gekillt. Extreem pittig, maar geduld wordt in Spelunky, zeker beloont.
Volgende doel is 500K halen.
Waar heb je trouwens gelezen dat daily challenges ook naar Xbox komen? Ik kan het nergens zo snel vinden...
Moet ook wel toegeven dat ik (nog) veel te veel loop te kutten met ghosten en zo. Erg leuk natuurlijk, maar staat/stond de progressie soms wel wat in de weg. Vermakelijk none the less.
Ik kan het ook zo gauw niet vinden, maar hoorde BearTaffy iets dergelijks mompelen in een van zijn video's. Er zal vast wel iets te vinden zijn op Spelunky World, maar zal hem wel even een bericht sturen.
Inmiddels al een weekje oud, maar nog steeds even geniaal, hier killt BRex de ghost.
Ik heb overigens zelf net de 'no gold' en 'speedlunky' achievements gehaald. Met bijna 200 uur op de klok, toch wel een must voor mezelf, maar na vele vele tevergeefse pogingen, dan eindelijk gehaald.
Edit: Lees net dat de daily challenge al op PSN en vita te spelen is. (link). Vreemd dat het originele platform achterblijft. Heeft misschien met de indeling en toegankelijkheid van het internet te maken?
Overigens speel je het niet verkeerd in dat opzicht hoor, de eerste pak hem beet 100 uur interesseerde me dat ook geen bal. Maar na de game een x aantal keer uitgespeeld te hebben, is het toch een welkome toevoeging. Al was ik persoonlijk meer van de speedruns.
Tof dat je er mee begonnen bent, en er bovendien plezier aan beleefd!
waarom niet gewoon een schietwapen?
Die kun je onderweg wel vinden/kopen/stelen.
Ik speel het spel waarschijnlijk helemaal verkeerd (highscores interesseren me niet: ik wil gewoon zo snel mogelijk zo ver mogelijk komen, waarbij ik onderweg wel alles pak wat ik makkelijk kan pakken)
Ik denk dat iedereen zo begint. Gezien je net begonnen bent zul je zien dat er nog heel veel te ontdekken valt. Ik heb al heel veel uren gespeeld en heb nog nooit de laatste eindbaas gezien, en tot die tijd interesseer ik mij ook niet voor highscores .
emancipatie, anyone?
Via de opties kun je de meisjes veranderen in jongetjes of hondjes (of willekeurig). Voor ieder wat wils .
Die kun je onderweg wel vinden/kopen/stelen.
Ik weet het, maar ik had liever gezien dat je met een zwak schietwapen begint en vervolgens betere wapens kunt kopen. Of dat je messen hebt die je kunt gooien of zo. Een zweep vind ik gewoon duf. Dat je niet naar boven kunt slaan is trouwens ook irritant (al is het niet ongebruikelijk in dit genre).
Ik ben zelf alleen vrij "efficiënt" ingesteld: dingen ontdekken kan een leuke extra zijn, maar mijn primaire doeleinde is om van A naar B te komen (en zo nodig een baas te verslaan). De rest is bijzaak. Maar ik sluit uiteraard niet uit dat dat gaat veranderen. We zullen zien.
Ah, dat wist ik niet! (Al weet ik niet of dat ook in de gratis versie kan die ik heb.)
De betaalde versie vind ik trouwens geen vooruitgang. Het ziet er veel kinderlijker uit, en van wat ik van de muziek heb gehoord (niet veel) is ook die er op achteruitgegaan. Ik hou het dus bij de gratis versie.
Vind de Whip zelf juist perfect passen bij het Indiana Jones style sfeertje van de game. Iets wat allicht even wennen is, maar na een aantal uur spelen, zal je het denk ik alleen maar beamen.
Mocht je toch willen schieten in rogue-like-land kan ik je uiteraard Risk of Rain en Nuclear Throne aanraden.
Smaken verschillen natuurlijk, maar vooral de main theme en 4th of July icecave track zijn geweldig.
Ik heb ze even opgezocht, maar dat is écht niet mijn smaak. Veel te jazzy en kinderlijk. 8bit ftw!
Maar dan moet je natuurlijk wel van die sfeer houden. Ik ben geen fan van Indiana Jones.
The Binding Of Isaac staat al op de lijst! En dat schieten is alleen een minpunt, hoor, geen dealbreaker.
Edit: ik ben zojuist na 20 minuten ook voor de eerste keer door de jungle heen gekomen! Alleen die tunnelbouwer staat er pas vanaf de tweede keer, en dan moet ik hem 200,000 betalen.
De besturing zit trouwens af en toe ook flink mis. Ik kruip regelmatig over de rand van een platform heen terwijl ik aan dat platform zou moeten blijven hangen. En in de ice caves is dat dodelijk.
Edit: en wat me ook stoort is dat het spel niet altijd "eerlijk" is. Skeletten die opeens opstaan, potten die vijanden kunnen bevatten, schatten die kunnen ontploffen ... zulke dingen zijn alleen maar irritant.
Edit2: ik heb ondertussen toch die tunnel al vrij weten te spelen. En ik heb Olmec twee keer bereikt (maar helaas niet verslagen). Hij is niet eens zo moeilijk, maar de vijanden die hij spuwt zijn dat wel.
Edit3: en Olmec is geschiedenis! Een recensie volgt later.
Maar ik zal positief beginnen! Wat mij het meeste zal bijbleven van Spelunky is zonder twijfel de sfeer. Ik ben zelf wel een fan van een "pixelated" look (het is lekker rustig, overzichtelijk en het irriteert me niet), maar ook de muziek is aangenaam. Vooral de muziek uit het eerste gebied is geweldig, maar de rest was ook goed genoeg - niet memorabel, maar het zette de goede toon. Maar belangrijker nog dan de vormgeving is de gameplay, en ook op dat gebied presteert het spel ruim voldoende. Op de manier waarop ik het speelde is het doel van het spel om met zoveel mogelijk geld door de vier (willekeurig gegeneerde) levels heen te komen in een gebied zodat je de tunnelman zoveel mogelijk geld kan betalen, zodat je vanaf het startscherm meteen bij dat gebied kan beginnen (en opnieuw in het nieuwe gebied). Dat is best uitdagend, maar de moeilijkheidsgraad van het spel viel me eigenlijk helemaal mee. Als je de patronen van een gebied kent, geduldig bent en geen onnodige risico's neemt lukt het over het algemeen prima om door een gebied heen te komen. Ook dan ga je een hoop keer dood, maar niet in absurde aantallen. Ik ben in totaal "slechts" 183 keer doodgegaan, en daarvan waren er minstens 50 zelfmoord. Dat valt dus best mee.
Maar zoals ik al zei heeft het spel ook haar gebreken, dus die zal ik ook eens onder elkaar zetten:
- De besturing is imperfect. Ik heb de gratis "classic / original"-versie gespeeld, en althans in die versie laat de besturing af en toe wat te wensen over. Je hoort aan de rand van een platform te blijven hangen als je over de rand heen kruipt (zodat je minder ver valt), maar het gebeurde regelmatig dat ik in plaats daarvan over de rand heen kroop - en een ravijn in donderde. En hetzelfde gebeurde af en toe bij een touw: in plaats van langs het touw omlaag te glijden viel ik er doorheen. Als ik doodga door mijn eigen schuld kan ik dat prima hebben, maar als het aan de besturing ligt erger ik me daar enorm aan.
- Doordat de levels willekeurig gegeneerd worden zitten er ook een aantal slechte levels tussen: enorm moeilijke levels, levels waarbij je op een bepaald punt vast komt te zitten, etc. De meeste levels zijn prima, maar er is door de willekeur geen garantie van kwaliteit, en dat is een nadeel.
- Een ander nadeel van de willekeur is dat een moeilijkheidscurve afwezig is: je wordt in de wereld gegooid, moet zelf ontdekken hoe alles in elkaar steekt - en als je dat eenmaal weet, dan is het gebied eigenlijk een eitje. Ik vond dit op zich wel een leuke afwisseling, maar een moeilijkheidscurve waarin levels steeds iets moeilijker worden spreekt me meer aan. Dat daagt me meer uit.
- Het spel is af en toe zeer repetitief. 100.000 dollar betalen voor een tunnel (waarvoor je het gebied zo'n 3-5 keer moet halen) vind ik prima, maar keer op keer door hetzelfde gebied moeten banjeren omdat de bedragen ver(drie)dubbeld worden is gewoon saai. De bedoeling zal wel zijn dat je iedere keer weer vanaf het eerste level begint (zodat je twee of drie keer zoveel geld binnenhaalt), maar dat spreekt mij niet aan.
- Het hoofdpersonage spreekt me niet aan. Zoals ik hierboven al zei had ik liever een ander wapen dan een zweep gehad (hoe duf kan een wapen zijn?). Voor de gameplay maakt het op zich niet zóveel uit als je doorhebt dat je items om je heen ook als "schietwapens" kunt gebruiken, maar toch: ik had liever een ander wapen gehad. Het hoofdpersonage is echter identiteitsloos, dus echt storen doet hij niet.
- Het spel is niet altijd "eerlijk". De meeste skeletten die op de grond liggen blijven levenloos, maar soms komen ze opeens tot leven; sommige potten bevatten vijanden die eruit springen als je ze opent; sommige schatkisten kunnen ontploffen; etc. Ik hou daar niet van. Ik wil niet plotseling door vijanden worden verrast: ik wil ze kunnen zien. En die potten gebruikte ik daardoor uiteindelijk vrijwel uitsluitend als wapens. Ze openen vond ik meestal te risicovol, al gooide ik ze ook wel eens een stuk verder tegen een muur.
- De eindbaas. Ik hou wel van eindbazen, maar Olmec behoort zeker niet tot mijn favorieten. Ik vond hem weinig creatief en simpelweg weinig memorabel. En dat je steeds door drie levels heen moet om bij hem te komen vind ik alleen irritant. Ik had de eindbaas liever gewoon als nieuw gebied gehad.
- Een gebrek aan excellentie. Het spel wordt simpelweg nergens briljant. De levels zijn niet met aandacht ontworpen, waardoor geen enkel level echt bijblijft. De levels zijn leuk, maar nooit uitmuntend.
Maar alle gebreken ten spijt (waar ik veel te veel aandacht aan besteed ) heb ik me meestal zeer goed met dit spel vermaakt. Briljant vond ik het nooit, maar erg leuk vond ik het meestal zonder meer. 4*
Edit: en in de gratis versie raakt de muziek soms in een "infinite loop". En die loopt heel soms vast.
Leuk om te lezen dat je je toch nog vermaakt hebt .
Grappig dat het wel duidelijk is dat eigenlijk de fundamenten van het spel je niet aanspreken.
Dit gevoel heb ik bijvoorbeeld dus totaal niet. Ik denk juist dat de willekeur in de levels je meer dwingt om te ontdekken en leren hoe de game werkt, en zo beter wordt, waar je bij andere games misschien meer de level leert kennen - en als je het maar vaak genoeg probeert haal je het wel.
Waar ik het dan wel weer mee eens ben is:
Dit is natuurlijk de vloek van willekeur. Ik werk nu toevallig zelf (Geinspireerd door Spelunky) aan een game met soortgelijke level generatie, en 'eerlijkheid' en 'haalbaarheid' zijn enorm lastige criteria om op te controleren tijdens het generatie process. Ik denk ook dat er bij Spelunky geen rekening wordt gehouden met 'eerlijkheid' - met haalbaarheid zeker wel.
Al met al vind ik deze game juist door de willekeurigheid interessant, en ik vind het hier ook heel goed werken. Al moet ik zeggen dat ik vaak genoeg heb meegemaakt dat ik de level generator heb vervloekt .
Wat is hier niet eerlijk aan? Ik heb er nooit last van gehad. Je weet dat er een kans is dat een skelet opstaat en dat er een vijand in de pot zit. Zo lang je hier bewust van blijft, wat dus de bedoeling is, zijn beide situaties gemakkelijk op te lossen zonder ook maar een level kwijt te raken. Door bijvoorbeeld skeletten altijd te slaan en potten altijd op een veilige afstand slaan of gooien.
Een aantal van jouw punten zijn trouwens verbeterd in de HD versie.
Grappig dat het wel duidelijk is dat eigenlijk de fundamenten van het spel je niet aanspreken.
Nou ja, ze spreken me wel aan, maar ze weerhouden me ervan om het spel écht briljant te vinden.
Daar ben ik het helemaal mee eens: op deze manier wordt getest hoe je om kunt gaan met willekeurige scenario's in plaats van levels te halen die je al door en door kent, en dat vond ik zeker een leuke afwisseling. En ik had ook zeker het idee dat ik steeds beter in het spel werd. Mijn punt was ook niet zozeer dat er geen "leer"curve in het spel zit, maar dat het geen goede "moeilijkheids"curve heeft: als je eenmaal een gebied beheerst blijft er weinig uitdaging over. In een lineair spel komen dan moeilijkere levels, maar hier kun je hoogstens uitdaging aan jezelf opleggen (in de vorm van achievements).
Ah, interessant! De volgende indie-hit?
Hm ja, misschien was "niet eerlijk" niet de goede bewoording. Het maakt eenvoudige handelingen in ieder geval gecompliceerder dan ik had gewild en het maakt het spel onvoorspelbaarder. Ik vind het niets aan de gameplay toevoegen dat je een pot per se moet weggooien (waarna je mogelijk alsnog moet vluchten voor een spin, maar soit) of dat je ieder skelet in de gaten moet houden terwijl er slechts één op de twintig tot leven komt. Of dat een schatkist kan ontploffen. Het is allemaal geen wereldramp, en je went er inderdaad zo aan, maar het zijn geen keuzes die ik als positief heb ervaren (integendeel dus).
Ja, ik weet het. Daar is onder andere het vrijspelen van de tunnels een stuk interessanter.
De eindbaas is trouwens een stuk makkelijker wanneer je ontdekt dat die mummie een soort van superwapen met zich meedraagt. Dan zijn de andere vijanden meteen geen factor meer.
De eindbaas is trouwens een stuk makkelijker wanneer je ontdekt dat die mummie een soort van superwapen met zich meedraagt. Dan zijn de andere vijanden meteen geen factor meer.
Late reactie, maar Spelunky HD kent nog een tweede eindbaas. Olmec, dat gouden hoofd, is niet zo heel moeilijk inderdaad en heb ik ook al erg vaak verslagen. In Spelunky HD kun je hierna met veel gedoe nog naar de Hel en daar volgt nog een eindbaas - deze heb ik nog nooit bereikt.
(Is King Yama trouwens geïnspireerd door King Yemma uit Dragon Ball Z? Ze lijken wel op elkaar. )
Edit: never mind, ze zijn gewoon beide geïnspireerd door Oosterse mythologie.
Ik weet nog niet of ik het geduld heb om me hier helemaal in vast te bijten, maar deze week geef ik het sowieso nog een kans.