Cities XL 2011 (2010)

Simulation

Ontwikkeld door Monte Cristo
Uitgegeven door Focus

Word burgemeester en maak van je eigen stad een ware metropool. Ontferm je over de diverse facetten zoals het openbaar vervoer, belastingen, milieu en onderhandelingen met naburige steden, om zo je inwoners tevreden te houden. Het spel telt meer dan 700 nieuwe gebouwen en bevat 45 mappen waarop je aan de slag kan.

avatar van TonyTHorror
Ik ben niet echt van de city-build games. Vroegah wel veel tijd besteed met Rollercoast, Sims.. maarja, wie niet he? Simcity en consorten heb ik iig altijd links laten liggen, totdat ik Cities XL tegenkwam bij de pindakaas. Toch wel benieuwd hoe het nou is, zo'n stad bouwen en vooral zien groeien.

Na een korte kijk in de tutorial hield ik dat stuk iig voor gezien. Simpele economische aspecten, gevolgen van inwoners op de werkgelegenheid is voor een kleuter weggelegd. Dat je de zware industrie niet naast de landbouw of woonwijken moet plaatsen, lijkt me nou ook geen verrassing. Ach fijn, ik ga lekker bouwen!

En dat is toegankelijk gehouden. Net alvast een basis neergezet. Het is vooralsnog niet uitdagend maar de problematiek zal ongetwijfeld snel volgen wanneer het uitgroeit tot iets moois en groots. Ik ben benieuwd, eerste indruk is positief!

avatar van rickazio
Erg tof spel en heel verslavend.
Beste building-game momenteel, zo ver mij bekend is.

Kleine minpunten:
-Aantal gebouwen had alleen wel iets meer mogen zijn
als je de skyline van je stad bekijkt zie je namelijk veel dezelfde gebouwen.
- Na een puur uurtjes wordt het beetje saai routine werk,
het aanleggen van straten, gebouwen en voorzieningen.

avatar van maxo922
Leuk

Alleen erg jammer dat het na een paar keertjes gaat vervelen, vooral aangezien je stad steeds allemaal tokens verliest en het erg lastig is om die terug te krijgen. En als je er heel erg je best voor gaat doen verlies je al snel de eigenlijke intetnie van het spel; een stad bouwen. Nou is de stad opbouwen en inwoners krijgen wel erg leuk en zeker vermakelijk. Ook altijd leuk als er nieuwe gebouwen gebruikt kunnen worden.

* 3,0