Criminal Girls (2010)

Alternatieve titels: Criminal Girls: Invite Only | Criminal Girls: Invitation

PlayStation Portable / PlayStation Vita / PC

Ontwikkeld door Imageepoch
Uitgegeven door Nippon Ichi

Je speelt een cipier in een vrouwengevangenis in de hel waar criminelen een laatste kans krijgen om terug te keren naar de wereld van de levenden. Dit kan alleen wanneer ze voor hun zonden hebben geboet. Jij krijgt de opdracht om zeven criminele meisjes, die allen één van de zeven zonden uitbeelden, te begeleiden. Dit doe je door de meisjes diverse opdrachten succesvol te laten voltooien.

Goed nieuws, dit spel komt begin 2015 naar Europa!! Spijtig genoeg wel een gecensureerde versie. In het Japanse origineel moet je namelijk de criminele meisjes straffen met zweepslagen (!) door op het scherm te tippen. Omdat echter de meisjes nogal minderjarig overkomen en het allemaal wat erotisch lijkt gaat NIS ervan af zien dit risico op de Europese markt te nemen.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Volgens mij gaat men niet heel zwaar censureren. Van wat ik gelezen heb op het NIS forum worden enkel wat geluidseffecten (gehijg en gekreun e.d.) verwijdert. Die mag je er dan zelf bij maken. En worden er wat "rookeffecten" toegevoegt aan de meer problematische afbeeldingen. De minigame waarin je zweepslagen moet uitdelen blijft er gewoon in.

Die minigame heeft al zoveel aandacht opgeeïst, dat ik werkelijk geen idee heb wat de main game precies inhoudt. Maar het gaat vast een mooie aanwinst zijn voor mijn Vita verzameling.

Leuk spel dat door alle negatieve (en enigszins positieve) aandacht niet meer lijkt te zijn dan een minigame. Grotendeels is het een redelijk conventionele RPG met turn-based battles. Die battles zijn op zich interessant omdat jij niet beslist wat de karakters doen, maar welk karakter de eigengekozen handeling uit gaat voeren. Dit zorgt ervoor dat ook veel van de random encounters nog steeds aandacht eisen, in tegenstelling tot veel andere vergelijkbare games.

De karakters volgen allemaal een enigszins typisch anime-stereotype. Naar mate het verhaal vordert, en voornamelijk tegen het einde, worden deze anime-stereotypes tot leven gebracht, met hun eigen problemen, redenen etc. Juist omdat het in het begin heel typisch lijkt, en er de erotische kanten aan zitten, vind ik de toegevoegde diepgang tegen het einde erg goed overkomen. In zekere zin brengt het niet slechts de karakters zelf tot leven, maar het hele stereotype op zich krijgt een diepere achtergrond.

De censuur is overigens zeer minimaal. Een paar wolkjes die niet verdwijnen en inderdaad wat gehijg en gekreun dat er uit is gehaald. Dit heeft verder geen effect op de gameplay.